لووتیروکسین سدیم چیست ؟ و عوارض و موارد مصرف لووتیروکسین

تاريخ : 1 مرداد

از داروهای کنترل و تنظیم هورمون و تیروئید ، لووتیروکسین سدیم چیست ؟ را که برای تشخیص و درمان کم کاری تیروئید و گواتر و…به کار می رود را به همراه عوارض و موارد مصرف لووتیروکسین و منع مصرف و تداخل دارویی به شما معرفی می کنیم.

 

لووتیروکسین سدیم چیست ؟ 

لووتیروکسین سدیم چیست ؟ و عوارض و موارد مصرف لووتیروکسین, پورتال خبری فرهنگی گهر

و عوارض و موارد مصرف لووتیروکسین

 

لووتیروکسین سدیم ( Levothyroxine Sodium ) 

لووتيروكسين براي تشخيص و درمان كم كاري تيروئيد، پيشگيري و درمان گواتر و سرطان تيروئيد و نيز بررسي عملكرد تيروئيد به كار مي رود.

توجه : 

۱. در صورت نارسايي هيپوفيز قدامي يا غده فوق كليوي قبل از شروع مصرف دارو( براي جلوگيري از نارسايي حاد غده فوق كليوي) درمان با كورتيكواستروئيد بايد شروع شود.
۲. در افراد مسن، بيماران قلبي-عروقي، بيماران مبتلا به ديابت بايد با احتياط تجويز شود.
۳. در بيماران ديابتي ممكن است به افزايش مقدار مصرف داروهاي ضد ديابت نياز باشد.
۴. در دوران بارداري ممكن است اندازه گيري تيرو تروپين سرم براي تنظيم مقدار مصرف دارو لازم باشد.
۵. بيماران مبتلا به ميكزدم يا كم كاري طولاني مدت تيروئيد ممكن است به اثرات هورمون هاي تيروئيدي حساس تر باشند.

مکانیسم اثر لووتیروکسین سدیم

هورمون هاي تيروئيدي داراي دو اثر آنابوليك و كاتابوليك مي باشند و در متابوليسم طبيعي، رشد و تكامل، خصوصاً تكامل سيستم عصبي كودكان نقش دارند.

فارماکوکینتیک لووتیروکسین سدیم

جذب دارو متغير و ناقص است، ( بين ۷۰-۵۰ درصد) خصوصاً وقتي با غذا مصرف شود. زمان رسيدن به حداكثر اثر ۴-۳ هفته است و پس از قطع دارو اثر آن براي ۳-۱ هفته باقي مي ماند. نيمه عمر دارو بسته به وضعيت تيروئيد بيمار متفاوت است. در افراد با عملكرد طبيعي تيروئيد حدود ۷-۶ روز، در مبتلايان به كم كاري تيروئيد ۱۰-۹ روز و در پركاري تيروئيد ۴-۳ روز مي باشد.

لووتیروکسین چیست؟

‎داروی لووتیروکسین نام آشنایی برای افراد مبتلا به کم کاری غدد تیروئید می باشد.
‎هنگامی که غده ی تیروئید به اندازه ی طبیعی فعالیت ندارد، میزان هورمون های تیروئیدی در بدن شما کاهش می یابد. این اختلال در پزشکی به هایپوتیروئیدیسم معروف می باشد.
‎لووتیروکسین تعادل هورمون های تیروئیدی را در بدن ایجاد می کند و از لحاظ ساختاری بسیار شبیه به تیروکسین یا T4(یکی از هورمون هایی که به صورت طبیعی در بدن تولید می شود) می باشد.

‎پیش از مصرف لووتیروکسین 

  • ‎در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید زیرا لازم است در این مدت معاینات و آزمایشات دوره ای خاص توسط پزشک برای شما انجام شود.همچنین لازم است عملکرد غده ی تیروئید کودک شما نیز بررسی شود.
  • در صورتی که مبتلا به بیماری قلبی (مانند آنژین صدری) می باشید و یا فشار خون بالا دارید ، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • ‎در صورتی که به هر دلیلی اختلال در عملکرد غدد فوق کلیوی دارید و به شما گفته شده است که تولید هورمون های کورتیزول در بدن شما کم می باشد ، یا تحت درمان با داروهای کورتیکواستروئیدی (پردنیزولون ، بتامتازون ، دگزامتازون ، هیدروکورتیزون و …) می باشید پزشک خود را مطلع نمایید.
  • ‎در صورتی که پیش از این سابقه ی پرکاری تیروئید داشته اید به پزشک خود یادآوری نمایید.
  • ‎در صورت ابتلا به دیابت ، عدم توانایی بدن در تنظیم آب بدن (دیابت اینسیپیدوس که اختلال نادری می باشد) به پزشک خود اطلاع دهید.
  • از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.‎
  • در صورت سابقه ی هرگونه حساسیت دارویی ، پزشک خود را مطلع نمایید.

‎نحوه ی مصرف لووتیروکسین سدیم 

  • ‎لووتیروکسین را دقیقا همانگونه که پزشک توصیه می کند مصرف نمایید. ممکن است مصرف دارو برای شما روزانه پیش از صبحانه تجویز شده باشد (تعداد قرص در هر بسته با توجه به شرایط شما محاسبه می شود.)
  • ‎این دارو به صورت قرص با دوزهای مختلف ۵۰ ، ۷۵ ، ۱۰۰میکروگرم موجود می باشد. بسته به مقدار مصرف دارویی که در هر نوبت برای شما محاسبه شده است ممکن است در یک نوبت نیاز به مصرف چند قرص با دوزهای متفاوت داشته باشید لذا در این صورت ، هنگام مصرف به دوز هر قرص دقت بفرمایید.
  • ‎ممکن است درمان با یک قرص ۵۰ -۱۰۰ میکروگرمی به صورت روزانه آغاز شود و با توجه به شرایط بیمار تا ۱۰۰تا ۲۰۰ میکروگرم در روز افزایش یابد.

لووتیروکسین سدیم چیست ؟ و عوارض و موارد مصرف لووتیروکسین, پورتال خبری فرهنگی گهر
‎مواد غذایی و  لووتیروکسین سدیم

‎طبق تحقیقات مصرف برخی از مواد غذایی می تواند موجب کاهش جذب لووتیروکسین شود.مصرف بیش از حد و همیشگی گردو،سویا،گریپ فروت و نوشیدنی های کافئین دار باعث کاهش اثر لووتیروکسین می شود. این مواد را در رژیم غذایی خود به صورت کم و متعادل مصرف نمایید.
‎-در صورتی که لووتیروکسین برای کودک شما تجویز شده است، مقدار مصرف دارو در هر نوبت با توجه به وزن و سن و نوع اختلال برای وی توسط پزشک محاسبه می شود. مقدار تجویز شده را حداقل نیم ساعت پیش از اولین وعده غذایی روزانه به کودک خود بدهید.
‎-در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو،بلافاصله بعد از یادآوری در صورتی که ۲-۳ساعت از زمان مصرف گذشته است،میل کنید. اما در صورتی که بیش از ۲-۳ ساعت گذشته است،نوبت فراموش شده را مصرف نکنید و از ۲برابر نمودن مقدار مصرف دارو در یک نوبت نیز خودداری نمایید.

‎توصیه ها : 

-‎از آنجا که درمان اختلالات تیروئید معمولا طولانی مدت می باشد و دائماً باید توسط پزشک کنترل گردد،لذا تحت نظر پزشک خود بمانید و آزمایشات و معاینات دوره ای که توسط پزشک برای شما تجویز می شود را به طور منظم انجام دهید و مصرف دارو را تا زمانی که پزشک مناسب می داند ادامه دهید.
‎-از آنجایی که لووتیروکسین می تواند با داروهای بسیاری در بدن تداخل ایجاد کند،پیش از شروع مصرف هرگونه فرآورده دارویی،مکمل یا گیاهی به داروساز خود اطلاع دهید و مشاوره ی لازم را دریافت نمایید.
‎بطور مثال مصرف لووتیروکسین با داروهای درمان سو ٔهاضمه، مکمل های حاوی آهن و کلسیم باید حداقل ۲ساعت فاصله داشته باشد زیرا این داروها منجربه کاهش اثر لووتیروکسین می شوند.
‎-شربت های معده حاوی آلومینیوم در مدت درمان با لووتیروکسین نباید مورد استفاده قرار گیرد.
‎-غذاهای غنی از آهن یا کلسیم (لبنیات، گوشت و…) ممکن است باعث کاهش جذب و اثر گذاری لووتیروکسین شوند.
‎-درصورتی که مبتلا به دیابت هستید، ممکن است لووتیروکسین تعادل سطح قند خون شما را بهم بزند و نیاز به تغییر در مقدار مصرفی داروهای دیابت و انسولین مصرفی شما باشد لذا قند خون خود را منظم چک نمایید و توصیه های لازم را از پزشک خود دریافت نمایید.
_در صورتی که قصد عمل جراحی یا شروع درمان دارویی برای بیماری دیگر دارید، درمان گر خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید.

‎عوارض شایع لووتیروکسین سدیم :

  • احساس تهوع و استفراغ ناشی از مصرف این دارو با مصرف وعده های غذایی سبک و پرهیز از غذاهای چرب و پر ادویه کاهش می یابد.
  • ‎اسهال خفیف در اوایل درمان ممکن است رخ دهد.در این مدت مایعات به مقدار کافی مصرف نمایید.
  • سر درد یکی از عوارض این دارو می باشد در صورت بروز آن آب و مایعات فاقد کافئین به مقدار کافی مصرف نمایید و از داروساز خود در مورد داروی ضد درد مناسب با شرایط خود،مشاوره بگیرید.با این حال در صورتی که سر درد شما طولانی شد و با قرص ضد درد برطرف نگردید، به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت احساس تپش قلب یا درد قفسه سینه در مدت درمان با این دارو (مصرف داروهایی مانندآمفتامین، فنیل افرین و سودوافدرین این عارضه را تشدید می کند)، با پزشک خود در مورد این عارضه در اسرع وقت صحبت نمایید.
  • در صورت احساس خستگی شدید، گر گرفتگی، تعریق بیش از حد، مشکلات خواب، کاهش وزن، گرفتگی و درد ماهیچه ای، ریزش مو، خارش پوست و تغییر در عادات ماهیانه با پزشک خود صحبت نمایید تا راهکار مناسب را دریافت نمایید.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي