قرص fefol + موارد مصرف و عوارض قرص fefol فیفول

قرص آهن یا همان قرص fefol که معمولا برای درمان کم خونی و یا جلوگیری از کم خونی تجویز می شود، بیماری که در آن میزان گلبول های قرمز یا هموگلوبین در خون کم است در این مطلب با موارد مصرف و عوارض قرص fefol فیفول آشنا شوید…

 

قرص fefol 

قرص fefol + موارد مصرف و عوارض قرص fefol فیفول

موارد مصرف و عوارض قرص fefol فیفول

 

سه گروه شایع بیماری کم خونی شامل:

از بین‌ رفتن سلول‌های خونی (همولیز), کاهش تولید سلول‌های خونی, از دست رفتن حجم زیادی از خون.

قرص فیفول در نوع کپسول خوراکی وجود دارد. این کپسول از دو قسمت سبز و شفاف تشکیل شده است. در این مقاله به طور مفصل درباره نحوه مصرف این دارو و علائم کم خونی صحبت می کنیم.

 

موارد مصرف قرص فیفول

موارد تجویز قرص فیفول برای رفع کم خونی, فقر آهن و کمبود اسید فولیک بدن است. این دارو به عنوان مکمل غذایی استفاده می شود. هر کپسول فیفول دارای 150 میلی گرم سولفات آهن و مقدار ناچیزی فولیک اسید می باشد. این دارو جزو داروهای ویتامینه محسوب می شود. برای جذب بهتر قرص آهن باید آن را با معده خالی خورد. در این حالت بدن بیشترین آمادگی را برای جذب آهن دارد.

موارد منع مصرف

زنان باردار خصوصا در سه ماه اول بارداری نمی توانند از قرص فیفول استفاده کنند. در دوران بارداری میزان آهن و اسید فولیک بدن افزایش پیدا می کند که با مصرف این دارو باعث بروز مسمویت و حساسیت دارویی می شود.

قرص fefol + موارد مصرف و عوارض قرص fefol فیفول

قرص fefol + موارد مصرف و عوارض قرص fefol فیفول

موارد مصرف و عوارض قرص fefol فیفول

افراط در خوردن قرص های آهن یا قرص فیفول می تواند باعث بوجود آمدن اختلالات گوارشی مانند یبوست شود. برای رفع این مشکل می توانید از آب آلو استفاده کنید که برای تقویت سیستم گوارشی موثر است.

همچنین ممکن است مصرف زیاد آهن باعث حالت تهوع و اسهال شود به همین خاطر برای جلوگیری از این عوارض توصیه می شود که قبل از خواب داروی فیفول مصرف شود.

ممکن است افرادی که با معده خالی این قرص را می خورند دچار حالت تهوع شوند که به این افراد نیز توصیه می شود قرص های فیفول را بعد از شام و نیم ساعت قبل از خواب میل کند.

 

علائم کم خونی 

کم خونی با علائمی مانند رنگ پریدگی پوست, تنگی نفس, سر درد, بی حسی اندام های بدن, سرد شدن دست و پا, احساس درد در ناحیه قفسه سینه, ضعف و بی حالی, سرگیجه و ضربان نامنظم قلب از شایعترین علائم هستند بروز پیدا می کند. گفتنی است با شدت پیدا کردن بیماری, علائم نیز شدت پیدا می کند.

 

توصیه

دختران به ویژه در سنین بلوغ باید آهن خونشان به طور کامل تضمین شود. بخشی از این آهن از طریق رژیم غذایی مانند گوشت, سبزیجات و حبوبات تامین می شود.

در کنار این مواد می توانند از قرص fefol  نیز استفاده کنند و برای جذب بیشتر آن بهتر است که همراه ویتامین ث مصرف شود.

همچنین در کنار سالاد و سبزیجات می توانید از آبلیمو که سرشار از ویتامین ث می باشد نیز استفاده کنید.

از دیگر مواد غذایی که سرشار از آهن است و خوردن آن توصیه می شود می توان به تخم مرغ,  گوجه فرنگی و فلفل دلمه ایی اشاره کرد. توصیه می شود که همراه این خوراکی حتما ویتامین ث نیز مصرف شود.

شرایط نگهداری قرص fefol

این دارو باید در محیط خشک و خنک و دور از تابش مستقیم آفتاب نگه داری شود. دمای مناسب برای نگه داری قرص فیفول زیر 25 درجه است. بعد از مصرف درب قوطی را کاملا ببندید تا از نفوذ هوا جلوگیری شود.

کم خونی بارداری 

کم خونی در زنان باردار شایع است به همین دلیل این کم خونی ممکن است گاهی برای جنین خطرساز شود.

با استفاده از آزمایش های مختلفی می توان کم خونی را تشخیص داد.

آزمایش هماتوکريت می تواند میزان گلبولهای قرمز را در پلاسما محاسبه کند.

آزمایش هموگلوبین وزن هموگلوبین موجود در خون را محاسبه می کند.

گفتنی است که در سه ماه دوم و سوم بارداری میزان کم خونی زنان باردار کم می شود با این حال دوباره این آزمایشات انجام می شود.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه