قرص متفورمین برای بارداری + نحوه مصرف قرص متفورمین

تاريخ : 10 اردیبهشت

یکی از قرص های شایع در میان زنان است. قرص متفورمین برای بارداری است که معمولا برای بیماری تنبلی تخمدان و همچنین زمانی که قند خون بالاست استفاده می شود

در این مطلب برای شما می گذاریم تا با نحوه مصرف قرص متفورمین آشنا شوید.  این داروی لاغری نیست.

قرص متفورمین برای بارداری 

قرص متفورمین برای بارداری + نحوه مصرف قرص متفورمین, پورتال خبری فرهنگی گهر

نحوه مصرف قرص متفورمین

این قرص کاربرد های مختلفی دارد، خانم ها از این قرص برای تنبلی تخمدان استفاده میکنند و یا زمانی که  قند خون بالاست این قرص استفاده میشود. برخی از خانم ها هم در کبد چرب و یا درمان چاقی  و بعنوان قرص لاغری از آن استفاده میکنند.

در مطالعات اخیر، این دارو باعث کاهش درصد میزان مرگ و میر در بیماران دیابتی نوع دوم شده است و سایر مطالعات حتی بهبودی قابل ملاحظه ای را در بیماری های سرطان، چاقی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، کبد چرب و بیماری های متابولیکی شده است.

متفورمین یک دارو دیابتی خوراکی است که به کنترل قند خون کمک می کند. این قرص برای بهبود کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مورد استفاده قرار می گیرد.

گاهی اوقات در ترکیب با انسولین یا داروهای دیگر استفاده می شود، اما این دارو برای درمان دیابت نوع ۱ نیست و داروی اول دیابت نوع ۲ بشمار میرود. متفورمین همچنین ممکن است برای اهدافی که در اینجا نوشته شده است نیز استفاده شود.

 

قرص متفورمین برای بارداری + نحوه مصرف قرص متفورمین, پورتال خبری فرهنگی گهر

اطلاعات مهم در خصوص متفورمین

– اگر در معرض بیماری شدید کلیوی ( برای عفونت کلیه چی بخوریم؟) هستید و متابولیسم دیابتی دارید، از متفورمین استفاده نکنید (برای درمان با انسولین با پزشک خود مشورت کنید).

–  اگر نیاز به هر نوع اشعه ایکس یا سی تی اسکن با استفاده از رنگی که در رگهای خود تزریق می کنید، دارید باید به طور موقت متفورمین را متوقف کنید.

– این دارو ممکن است یک بیماری جدی به نام اسیدوز لاکتیک ایجاد کند. اگر علائم خفیفی از قبیل: درد عضلانی یا ضعف، احساس بیحسی یا سردی در بازوها و پاها، مشکل تنفس، درد معده، تهوع با استفراغ، ضربان قلب آهسته یا ناگهانی، سرگیجه یا احساس ضعف یا خستگی دارید به اورژانس مراجعه کنید.

قبل از مصرف قرص متفورمین به چه نکاتی توجه کنیم؟

قرص متفورمین برای بارداری + نحوه مصرف قرص متفورمین, پورتال خبری فرهنگی گهر

برای اطمینان از اینکه متفورمین برای شما مناسب است، درصورت وجود مشکلات زیر به پزشک خود بگویید:

قرص متفورمین برای بارداری

– معلوم نیست آیا این دارو به جنین آسیب می رساند یا خیر. اگر در هنگام استفاده از این دارو باردار شدید به پزشک خود بگویید.

– مشخص نیست آیا متفورمین به شیر مادر منتقل می شود یا به نوزاد شیرخوار آسیب می رساند یا خیر. اما بهتر است هنگام استفاده از این دارو به نوزاد شیر ندهید. متفورمین را نباید به کودک زیر سن ۱۰ سال بدهید.

قرص متفورمین برای بارداری + نحوه مصرف قرص متفورمین, پورتال خبری فرهنگی گهر

نحوه مصرف قرص متفورمین چگونه است؟

  1. مصرف متفورمین باید دقیقا طبق تجویز پزشک شما انجام شود. پزشک ممکن است گاهی اوقات دوز دارو را تغییر دهد تا مطمئن شود بهترین نتیجه را دریافت می کند. از این دارو بیشتر یا کمتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید.
  2. متفورمین را با وعده غذایی بخورید، مگر اینکه پزشک شما به غیر این به شما گفته باشد. برخی از اشکال متفورمین تنها یک بار در روز با شام مصرف می شود.
  3. قند خون شما باید به طور مرتب بررسی شود. ممکن است نیاز به آزمایش های خون دیگر در مطب دکتر داشته باشید.
  4. قند خون پایین (هیپوگلیسمی) می تواند برای افراد مبتلا به دیابت اتفاق بیفتد. علائم عبارتند از سردرد، گرسنگی، عرق کردن، سردرگمی، تحریک پذیری، سرگیجه یا احساس لرزش. اگر قند خون شما می افتد، همیشه منبعی از قند با خود همراه داشته باشید. منابع قند عبارتند از: آب میوه، آبنبات سفت، کراکر، کشمش و نوشابه های غیررژیمی. اطمینان حاصل کنید که خانواده و دوستان نزدیک شما می دانند در شرایط اضطراری چه کاری باید انجام دهند.
  5. اگر دارای هیپوگلیسمی شدید هستید و نمی توانید بخورید یا بنوشید، از تزریق گلوکاگون استفاده کنید. پزشک می تواند کیت تزریقی اضطراری گلوکاگون را تجویز کند و به شما می گوید که چگونه از آن استفاده کنید.
  6. قند خون خود را با دقت در طول زمان استرس، مسافرت، بیماری، جراحی یا مشکلات اورژانسی، ورزش شدید، یا اگر مشروب بخورید یا غذا نمی خورید، بررسی کنید. این چیزها می تواند سطح گلوکز شما را تحت تاثیر قرار دهد و نیازهای دوزیتان نیز ممکن است تغییر کند. دوز دارو یا برنامه را بدون مشاوره دکتر خود تغییر ندهید.
  7. متفورمین تنها بخشی از یک برنامه کامل درمان است که ممکن است شامل رژیم غذایی دیابتی، ورزش، کنترل وزن و مراقبت ویژه پزشکی نیز باشد. به دستورالعمل های دکتر خود به دقت توجه کنید.
  8. در صورت مصرف متفورمین، ممکن است پزشک شما ویتامین B12 نیز تجویز کند. مقدار ویتامین B12 را مطابق آن چه پزشک تجویز کرده است مصرف کنید.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي