فواید بوتاکس در درمان بیماری ها

تاريخ : 10 مرداد

بررسی فواید بوتاکس در درمان بیماری ها

امروزه بوتاکس یکی از شایع ترین روش های درمان زیبایی است. تزریق بوتاکس در حقیقت تزریق نوعی سم است که در هر ناحیه ای که تزریق شود سبب فلج شدن عضلات آن ناحیه می گردد و بدیهی است که امکان اخم و چروک در آن ناحیه از بدن از بین خواهد رفت. اثر بوتاکس موقتی است و ماندگاری آن اغلب بین ۳ تا ۶ ماه به طول می انجامد.

اما هنگامی که از بوتاکس سخنی به میان می آید اغلب ما به فکر عمل های زیبایی می افتیم و تصورمان را در این محدود می کنیم که تزریق ژل و بوتاکس برای مصارف زیبایی است این تصور ما در ضمن این است که پزشکان از این سم برای درمان چندین ناتوانی جسمی استفاده می کند. در ادامه به بررسی این فواید درمانی می پردازیم.

فواید بوتاکس در درمان بیماری ها, پورتال خبری فرهنگی گهر

بوتاکس و تنظیم ضربان قلب

محققان روسی در یکی از پژوهش های خود به دهلیز قلب افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، تزریق بوتاکس کردند. تحقیق این  محققان براساس این فرضیه بود که بوتاکس می تواند ضربا قلب را آرام کند و کارایی آن را در پمپاژ کردن خون به بدن افزایش دهد.

عده ای از پژوهشگران و محققان روسی در طی یکی از آزمایشات به افرادی که به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا هستند به دهلیز قلبشان بوتاکس تزریق  کردند ، قصد محققان از انجام این تحقیق بر اساس این بود که ضربان قلب توسط بوتاکس آرام می شود و قلب را در پمپاژ کردن خون به بدن فعال تر می کند.

و در پایان این محققان از نتیجه آزمایش خود دریافتند که بوتاکس و تزریق آن در تنطیم ضربان قلب افرادی که دچار فیبریلاسیون دهلیزی اند تاثیرات کارآمدی داشته است.

 

بوتاکس و درمان میگرن

این که بوتاکس چگونه موجب کاهش دردهای میگرنی می شود هنوز کاملا مشخص نیست. اما احتمالا این امر به علت بلوکه شدن پیام های عصبی درد به مغز و همچنین ریلکس بودن عضلات در هنگام یوش درد است. تنها عارضه جانبی مشاهده شده افتادگی پوست در محل تزریق است که با تغییر نقطه تزریق قابل رفع است. قرمزی و یا کبودی و یا خونریزی محل تزریق نیز بعد از چند روز از بین می رود. افرادی که دچار میگرن بوده اند و برای این مشکل بوتاکس کرده اند میزان استفاده از داروهایشان نصف و یا حتی کمتر از قبل بوده است. همچنین شدت دردها را خفیف تر از قبل گزارش کرده اند.

مزایای بوتاکس برای آقایان

بوتاکس در مردانی که دچار بزرگی غده پروستات هستند نیز آزمایش شده است. تزریق مستقیم بوتاکس به غده پروستات باعث کوچک شدن این غده و کاهش تکرر ادرار می شود. مردانی که از عفونت ادراری و تکرر ادرار به علت بزرگی پروستات رنج می برند می توانند بوتاکس را امتحان کنند. هیچگونه عوارض احتمالی از جمله بی اختیاری ادارر و یا اختلال نعوظ در مردان مشاهده نشده است.

بوتاکس و کاهش ورم مفاصل

بوتاکس در بهبود درد مفاصل نیز موثر است. مطالعات اولیه نشان داده است که تزریق بوتاکس در کاهش دردهای آرتریت و ورم مفاصل به مدت ۳ الی ۱۲ ماه موثر بوده است. هنوز مطالعات زیادی برای اینکه آیا بوتاکس یکی از راه های درمان درد مفاصل است یا نه باقی مانده است.

بوتاکس درمان تعرق شدید

تعرق بیش از حد زیر بغل مشکلی بسیار شرم آور است که عقیده جامعه بین المللی (International Hyperhidrosis Society) نیز بر این اساس است و این چنین بیان کرده است و بسیاری از مردم سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است

در سال ۲۰۰۴ سازمان غذا و دارو آمریکا استفاده از بوتاکس را درمورد تعرق بیش از اندازه زیر بغل در صورت عدم کارایی مواد ضد بو به تایید رساند. تزریق بوتاکس در جاهایی از بدن صورت میگیرد که عرق کردن بیش از اندازه در آن قسمت جریان دارد.

مثال :نقاطی همچون کف دست و زیر بغل و پاها و صورت اشاره نمود.

 

بوتاکس و درمان ناهنجاری های صدا

درمان اختلالات صدا همانند آواپرشی اسپاسم گونه توسط تزریق بوتاکس یک درمان تایید نشده است.

محققان موسسه ملی ناشنوایی و دیگر اختلال های ارتباطی می گویند:در مشکل آواپریشی اسپاسم گونه، عضله های درون تارهای صوتی حرکت های غیرارادی ناگهانی با نام اسپاسم گونه می کنند که در توانایی تارهای صوتی جهت لرزیدن و تولید صدا اختلالاتی ایجاد کی کند.

این گونه اختلال (آواپریشی اسپاسم ) درمانی قطعی و شناخته شده ندارد ، اما به عقیده انجمن ملی آواپریشی اسپاسم گونه به مدت سه یا چهار ماه صدا را می توان با تزریق مستقیم بوتاکس بهبود ببخشید.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي