فروش بی سابقه 38000 بلیط برای کنسرت چرا رفتی همایون شجریان !!
پرونده اجرای زنده آلبوم «چرا رفتی» به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی تهمورس پورناظری پس از دوازده اجرا در شرایطی بسته که گردش مالی سنگین این اجرا در حوزه موسیقی تقریباً بیسابقه بود و حتی با لحاظ کردن تورم، حداقل در یک دهه گذشته چنین استقبال وسیعی را از هیچ کنسرتی شاهد نبودیم اما این استقبال سنگین نشانه چیست؟
به گزارش «تابناک»، تالار وزارت کشور روزگاری حتی میزان جشنواره موسیقی فجر بود و به عنوان وسیعترین سالن دارای امکان اجرای موسیقی -هرچند صدای سالن فاقد استانداردهای ایدهآل برای برنامههای موسیقایی است- مورد بهره برداری قرار میگرفتند و هنوز برخی اجراهای پرجمعیت در این تالار به فراموشی سپرده نشده اما در چند سال اخیر این سالن تعطیل شده بود و بزرگترین سالن برای اجراهای موسیقی سالن برج میلاد با ظرفیت 2 هزار صندلی بود.
یکی از مهمترین دلایل تعطیلی کنسرتها در تالار بزرگ وزارت کشور، ترافیک سنگین و مصائبی بود که با هر اجرا در اطراف میدان فاطمی شکل میگرفت و به واسطه عدم وجود پارکینگی متناسب با ظرفیت بیش از 3000 صندلی این سالن، مدیریت حمل و نقل بسیار دشوار میشد و علاوه بر این مدیریت اشخاص حاضر در کنسرت نیز به واسطه شکل سالن اندکی دشوار بود و هست اما به تازگی و پس از چند سال این چالشها مرتفع شده و از تیرماه بار دیگر سالن فعال شد.
اجرای آلبوم معتبر «چرا رفتی» اثر تهمورث پورناظری و با نوای همایون شجریان قرار بود به مدت سه روز و هر روز در دو سانس، نخستین برنامه وسیعی باشد که در این بازگشایی صورت پذیرد اما پیش فروش 19 هزار بلیت برای این کنسرت در تیرماه باعث شد، تعداد اجراها افزایش یابد و مکرر تمدید شود تا در نهایت «چرا رفتی» 12 اجرا داشته باشد و در مجموع 38 هزار بلیت برای این 12 اجرا به فروش رفته باشد که با یک حساب سرانگشتی به درآمدی حدود 2.5 میلیارد تومان بدون در نظر گرفتن درآمد حاصل از اسپانسرهای این برنامه میرسیم.
علاوه بر این، در طول این اجراها، طیف وسیعی از چهرههای مطرح به کنسرت شجریان آمدند و طی این شبها محمدرضا شجریان، علی جنتی، محمدجواد ظریف، انوشیروان روحانی، کیخسرو پورناظری، لوریس چکناواریان، بیژن بیژنی، بیژن کامکار، نجمه تجدد، بهمن فرمانآرا، حمید نعمت الله، داریوش فرهنگ، گلاب آدینه، شیرین بینا، صابر ابر، سپند امیرسلیمانی، پیمان قاسمخانی، سیامک انصاری و… به تماشای این کنسرت نشستند اما چرا چنین استقبالی از سوی عموم و خواص از این کنسرت شد؟
آلبوم «نه فرشتهام، نه شیطان» که در استودیوهای ام دی ام استانبول، راسل لس آنجلس، فانتزی برکلی و استودیوهای شمس و بل تهران ضبط و توسط «تهمورس پورناظری» و «دیوید گارنر» تنظیم شده، «شجاعت حسین خان» استاد نامدار ساز سیتار اشاره کرد که در آلبوم افسانه شو هم با تهمورث پورناظری همکاری کرده بود، «پدروائو ستاچه» نوازنده سازهای بادی و «جیمی جانسون» نوازنده گیتار باس از دیگر هنرمندانی هستند با بودجهای 200 هزار دلاری تولید شد و با اقبال عمومی در کشور مواجه گشت.
این کیفیت اثر هرچند در اجرای زنده مورد توجه قرار نگرفت و نوازندگان اصلی برای اجرا به ایران آورده نشدند و نوازندگان داخلی، اجرای سازها را برعهده داشتند اما کیفیت اثر آنچنان بالا بود که مردم به امید شنیدنش بلیتهای نسبتاً گرانقیمت این کنسرت را بخرند. در واقع این کنسرت یک پیام مشخص داشت و آن هم تاکید بر نقش کیفیت و نوآوری در موسیقی سنتی کشورمان در افزایش فروش آلبومهای موسیقی و بلیت فروشی کنسرتها است.
مردم ایران مشتاق شنیدن حرف تازه در موسیقی اصیل ایران زمین هستند و این حرف نو بود که بیان با کیفیتش، برای مشتاقان موسیقی آنچنان جذاب بود که چنین استقبالی از اجرای «چرا رفتی» داشتند و در واقع در همین دوران هم که موسیقی جزو اولویتهای اقتصادی معمول مردم نیست، ارائه اثری با کیفیت و استاندارد بینالمللی، اقبال وسیع مردم را در پی خواهد داشت و مردم تفاوت آلبوم 50 میلیون تومانی با آلبوم 200 هزار دلاری را به خوبی درک میکنند و سرمایه گذاری در این بخش، بازدهی اقتصادی خواهد داشت.
منبع: تابناک