غیبت ایران در مراسمی که تکرار نمی‌شود

انتخاب با این مقدمه گزارش داد: «بیش از 90 تن از سران کشورها در مراسم بزرگداشت وی در بزرگ‌ترین استادیوم شهر ژوهانسبورگ حضور داشتند.
از آمریکا همه روسای جمهور در حیات به جز بوش پدر که مریض و ناتوان بود، شرکت کردند. اما از ایران که نلسون ماندلا در مقاطع مختلف در مقابل آمریکا برای حمایت از ایران و استحکام روابط دو کشور ایستاد، خبری نبود!

غیبت ایران در مراسمی که تکرار نمی‌شود
نلسون ماندلا در سپتامبر 1996 که اسرائیل و آمریکا به شدت با سفر هاشمی رفسنجانی به آفریقای جنوبی مخالفت می‌کردند، از این سفر استقبال کرد و هاشمی با هیاتی 104 نفره متشکل از متخصصان، کارشناسان و وزرا وارد آفریقای جنوبی شد و ماندلا شخصا با آنکه از درد زانو رنج می‌برد، 2 ساعت تاخیر در فرودگاه را به انتظار نشست و از وی استقبال کرد.
نلسون ماندلا در نطق خوش‌آمدگویی به هیات ایرانی گفت: ما در حالی که در پی بازسازی کشورمان هستیم اما به دنبال روابط مستحکم با دوستانمان هستیم که در آن سیاه‌ترین روزهای مبارزه همراه ما بودند. بعد از 1979 ایران از خودگذشتگی کرد و به رژیم آپارتاید تا اخرین روز فروش نفت را متوقف کرد … جناب رئیس‌جمهور یک بار دیگر از قول من به ملت ایران بگویید از شما متشکرم.
متن این سخنرانی رسمی در آرشیو آفریقای جنوبی ثبت شده است. تیتر روزنامه‌های فردای آن روز در آفریقای جنوبی از قول ماندلا این بود: “آمریکا نمی‌تواند به ما دیکته کند که با چه کسی دوست باشیم یا نباشیم”.
نلسون ماندلا روابط بسیار صمیمانه‌ای با هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی داشت و جای یکی از این دو در این مراسم به شدت خالی بود و تعجب سیاست‌مداران آفریقای جنوبی و حتی جهان را به دنبال داشت!
گفته می‌شود پیشنهاد شرکت خاتمی در این مراسم از سوی حسن روحانی مطرح شده بود اما رئیس‌جمهور سابق متوجه شده که رسما ممنوع‌الخروج است.»

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه