علت اصلی توزیع آب کارتی

دسته بندي : اجتماعی,⭐ اخبار
تاريخ : 11 بهمن

علت اصلی توزیع آب کارتی

علت اصلی توزیع آب کارتی, پورتال خبری فرهنگی گهر

حمیدرضا تشیعی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد پروژه تفکیک آب شرب از بهداشتی با تاکید بر این‌که چارچوب کار مشخص است و مطالعات فنی و فرهنگی برای انجام این کار در مشهد صورت گرفته، گفت: در حال حاضر برای تفاهم در زمینه استاندارد آب بهداشتی در شبکه اصلی با وزارت بهداشت بحث دو جانبه داریم.

وی با تاکید بر این‌که اخذ استاندارد ملی زمان‌بر است لذا درصدد تفاهم با وزارت بهداشت هستیم گفت:‌ به محض تفاهم با آن وزارتخانه، با توجه به آماده اجرا بودن تفکیک شرب و بهداشتی این کار صورت خواهد گرفت.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در مورد توزیع آب کارتی در بجستان در خراسان رضوی گفت: آبی که در آن منطقه در شبکه توزیع می شود آب شرب است اما توزیع آب کارتی به دلیل محدودیت منابع آب و توزیع آب با کیفیت‌تر و مطلوب‌تر از نظر آشامیدن است.

تشیعی با تاکید بر این‌که در حال حاضر در شهر قم، بجستان و ساوه آب کارتی توزیع می شود، توزیع آب از طریق دومین سامانه را به دلیل محدودیت منابع آبی خواند و گفت: تفکیک آب شرب و بهداشتی در کشور پس از تفاهم با وزارت بهداشت صورت می گیرد.

به گزارش ایسنا، پیش از این در برخی خبرهای منتشر شده ذکر شده بود که بحث‌های تازه‌ای برای مدیریت آب آشامیدنی و بهداشتی کشور مدنظر است که اولین اقدام‌ها در این حوزه، ایجاد ایستگاه‌های توزیع آب آشامیدنی در شهر بجستان خراسان رضوی و آغاز فروش کارتی آب است.

در این طرح پروژه جداسازی آب بهداشتی و آشامیدنی در کشور عملیاتی شد و به نظر می‌رسد گام اول در این بخش باشد. پیشتر گفته شده بود، اولین نقطه کشور که برای اجرای پایلوت جداسازی شبکه آب بهداشتی و آشامیدنی مورد توجه قرار گرفت، بخشی از شهر مشهد به نام منطقه ثامن بود که قرار بود با جداسازی شبکه آب بهداشتی و تأمین آب بسته‌بندی برای شرب در این منطقه، این پروژه آغاز شود اما تا امروز با وجود بسترسازی‌های سخت‌افزاری این طرح، خبری از اجرای آن نیست. اما به‌تازگی در شهرستان بجستان استان خراسان رضوی که در فاصله ٢٧٨کیلومتری جنوب شهر مشهد قرار دارد، پروژه جداسازی شبکه آب شرب و آب بهداشتی آغاز شده است.

این پروژه که به منظور پایلوت استانی طرح جداسازی آب شرب از آب بهداشتی کلید خورده، در واقع نخستین نمونه اجرایی شده در کشور است. در این طرح با احداث ١٤ کیلومتر شبکه انتقال و توزیع آب، ایجاد ٢٠ ایستگاه برداشت آب در سطح بجستان و احداث تصفیه خانه‌ای به ظرفیت ٣٥٠ مترمکعب در شبانه روز (تصفیه آب به روش R. O) آب تصفیه‌شده برای شرب در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و آب لوله‌کشی منازل آنها تنها در حد استانداردهای آشامیدنی تصفیه می‌شود. نکته قابل توجه در اجرای این پروژه، فروش کارتی آب به مصرف‌کنندگان است. به‌طوری که هر ایستگاه توزیع آب شرب در سطح شهر، مجهز به یک دستگاه شارژ و فروش کارتی آب است که شهروندان با خرید کارت قابل شارژ مشابه کارت اعتباری مترو و اتوبوس و قراردادن این کارت اعتباری در دستگاه خرید آب همانند سوختگیری با کارت سوخت، اقدام به پُر کردن ظروف خود از آب تصفیه‌شده با استانداردهای شرب می‌کنند.

گفته می‌شود، اکنون قیمت خرید هر لیتر آب شرب برای مصرف‌کنندگان ١٠ تومان است درحالی‌که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی، کیفیت این آب از کیفیت بطری‌های آب معدنی نیز بیشتر است. این درحالی است که حسین اسماعیلیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی گفته است: پیش‌بینی ما این است که برای تابستان ۹۴ حدود ۲۸ شهر استان که ۶۵‌درصد جمعیت شهرهای استان را شامل می‌شوند متاثر از وضع کم‌آبی باشند. وی افزود: ١٠٠‌درصد جمعیت شهری استان خراسان رضوی از خدمات آب شرب و بهداشتی برخوردارند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي