عفونت های زنان چیست؟

تاريخ : 6 شهریور

ما در این مقاله از سایت گهر قصد داریم در مورد  عفونت های زنان چیست؟  صحبت کنیم. از شما عزیزان دعوت می کنیم تا پایان این مقاله گهر را همراهی کنید.

عفونت های زنان چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

ابتلاي مكرر به عفونت‌هاي تناسلي و ادراري ممكن است شما را نگران كند اما از نظر متخصصان، اين عفونت‌ها مهمان ناخوانده بدن همه خانم‌ها هستند.
دكتر كتايون برجيس، متخصص زنان و نازایی معتقد است باكتري‌ها و قارچ‌هاي ريز و درشتي در بدن ما زندگي مي‌كنند كه هميشه براي فراهم شدن شرايط رشد آماده هستند و كافي است كمي در رعايت اصول بهداشتي سهل‌انگاري كنيد يا نوسان هورمون‌هاي‌تان زمينه رشد آنها را فراهم كند تا كارتان به قرص‌درماني و استفاده از پماد‌هاي واژينال بكشد.
از نظر متخصصان تقریبا همه زن‌ها در طول عمرشان حداقل یک‌بار دچار عفونت می‌شوند. به جاي آنكه با ديدن نشانه‌هاي آزاردهنده عفونت نگران سلامت‌تان شويد، بهتر است موضوع را به‌موقع با متخصص درمیان بگذاريد و تنها پس از چند روز استفاده از داروها به انتظار ديدن نشانه‌هاي بهبود بنشينيد.
عفونت‌های دستگاه تناسلی

اين باكتري‌ها مسبب ايجاد عفونت واژن هستند.

کاندیدیاز آزارتان می‌دهد؟

کاندیدیاز یا عفونت قارچی را قارچ «کاندیدا آلبیکانس» ایجاد می‌كند.اگر به اين نوع عفونت دچار شده‌ايد، توانايي‌تان در رعايت اصول بهداشتي را زير سوال نبريد. قارچ‌ها در نقاط مختلف بدن وجود دارند و تا زمانی که زمینه رشد برای‌شان فراهم نشود، خدشه‌ای به سلامت  شما وارد نمی‌کنند اما برای بروز کاندیدیاز در ناحیه واژن عوامل متفاوتي زمينه‌سازي مي‌كنند.

متهمان اصلي

بارداری، مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، مصرف کورتون و ابتلا به بیماری دیابت.

نشانه‌ها

  •  خارش شدید پوست
  •  ترشحات پنیری كه از ناحیه واژن خارج می‌شود اما بوی خاصی ندارد.
  •  سوزش ادرار
  •  درد در زمان مقاربت

چه بايد كرد؟

اگر اين نشانه‌ها را ديديد، نگران نباشید! اگر زود به پزشك زنان مراجعه کنید، ناراحتی‌ کمتری را متحمل خواهید شد. طول درمان عفونت کاندیدیاز طولانی نیست و با شروع پروسه درمان علائم اولیه از بین می‌رود و با كامل كردن دوره درمان، ظرف چند هفته بهبود حاصل می‌شود. درست است كه آلودگي اصلي‌ترين دليل ابتلا به اين عفونت نيست اما اگر در رعایت بهداشت فردی دقت بیشتری به خرج دهید، احتمال ابتلا به آن را تا حد زیادی کاهش خواهيد داد.

تريكومونياز گرفته‌اید؟

مقاربت جنسی باعث مي‌شود عفونت تریکومونیاز در ناحیه واژن از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.
عامل ایجاد عفونت، انگلی است که در بدن زن و مرد زندگی می‌کند بنابراین جهت درمان قطعی، اغلب مرد و زن باید به طور همزمان مورد معالجه قرار بگیرند.

متهم اصلي

نزديكي با فرد مبتلا به عفونت

نشانه‌ها

  •  ترشحات زیاد کف‌آلود و بدبو که به رنگ زرد مایل به سبز هستند.
  •  خارش و سوزش قسمت خارجی دستگاه تناسلی
  •  التهاب و سرخي لب‌های واژن و خود واژن
  •  در برخي موارد ادرار همراه با سوزش
  •  درد حین مقاربت

چه بايد كرد؟

داروهاي مختلفي براي رها شدن از اين درمان تجويز مي‌شوند. در صورتی که مقاربت با درد همراه باشد، توصیه می‌شود آن را طبق نظر پزشک و تا بهبود نسبی به تعویق بیندازید.

واژينوز باكتريال کلافه‌تان کرده؟

واژينوز باكتريال عفونت شایع دیگر در واژن است که در نیمی از موارد هیچ نشانه‌ای از خود نشان نمی‌دهد. باکتری‌ها به طور طبیعی در واژن زندگی می‌کنند اما تحت تاثیر عواملی ممکن است شرایط باکتری تغییر کند و به واژینوز باکتریال منجر شود. از ویژگی‌های این عفونت، استعداد ابتلا به عفونت‌های دیگر است؛ یعنی زنی که دچار واژینوز باکتریال باشد، آمادگی ابتلا به عفونت‌های دیگر را هم پیدا می‌کند.

متهمان اصلي

پوشيدن لباس‌هاي تنگ از الياف مصنوعي و خشك نگه نداشتن ناحيه واژن، مقاربت جنسي

نشانه‌ها

  •  ترشحات زیاد، سفید و یکنواخت واژن که بوی بد ماهی می‌دهد.
  •  درد در زمان مقاربت یا خونریزی پس از مقاربت

چه بايد كرد؟

اگر مي‌خواهيد اين عفونت سراغ‌تان نيايد، ذخيره دستمال توالت‌تان هيچ‌وقت نبايد تمام شود. براي مصون ماندن در برابر اين باكتري‌ها كه هميشه آماده قوي شدن هستند، توسط دستمال تمیز و نرم، قسمت خارجی دستگاه تناسلی را دائما خشک و تمیز نگه دارید، لباس‌های زیر تنگ و چسبان نپوشید و هرگز از لباس زیرهایی که در بافت‌شان الیاف مصنوعی به کار رفته، استفاده نکنید. اگر به اين عفونت دچار شديد، تا پس از درمان مقاربت جنسي را به تعويق بيندازيد چرا كه عفونت شما ممكن است به همسرتان منتقل شود.

عفونت‌های ادراری

اين بار هم باكتري‌ها مسبب ايجاد عفونت هستند. هر بخش از دستگاه ادراری ممکن است عفونی شود که شامل کلیه‌ها، میزنای، میزراه و مثانه است. در این میان عفونت مثانه و میزراه از سایر بخش‌ها شایع‌تر است. به دلیل شکل خاص دستگاه ادراری زنان، باکتری‌ها راحت‌تر به مثانه‌شان راه پیدا می‌کنند.

میزراه نزدیک رکتوم یا معقد زنان قرار دارد و باکتری‌ها به‌راحتی از رکتوم به سمت میزراه حرکت می‌کنند و باعث عفونت می‌شوند. همچنین آمیزش جنسی هم راهی برای ورود باکتری‌ها به مثانه زنان است، به همين دليل بهتر است خانم‌ها بعد از آمیزش ادرار كنند تا باکتری‌ها از بدن‌شان بیرون روند.
متهمان اصلي

كم‌آبي بدن، نگه‌داشتن ادرار، شستن از عقب به جلو و ورود آلودگي‌هاي ناحيه مقعد به مجاري ادراري، استفاده از ديافراگم براي جلوگيري از بارداري در افرادي كه سابقه ابتلا به عفونت ادراري دارند

نشانه‌ها

  •  درد خفیف کمر در ناحیه کمر
  •  حالت تهوع و احساس سوزش هنگام ادرار
  •  احساس نیاز پیاپی و مداوم به دفع ادرار
  •  احساس فشار برای دفع و ناتوانی از انجام عمل دفع
  •  ترشح مقدار کمی ادرار
  •  ادرار خونی، بدبو، تیره و کدر

چه بايد كرد؟

عفونت کلیه‌ها مسئله بسیار مهمی است و سهل‌انگاری در این رابطه خطرناک است. براي جدي گرفتن آن، حتما نبايد منتظر بروز تمامي علائم بمانيد. پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری دشوار نیست و اگر دچار عفونت دستگاه ادراری شدید، با مصرف آنتی‌بیوتیک و درمان و مراقبت به‌موقع می‌توانيد مانع از پیشرفت آن شويد.

عفونت کلیه‌ها هم با مصرف طولانی‌مدت آنتی‌بیوتیک (فقط با تجویز پزشك) درمان می‌شود به شرطی که به‌سادگی از کنار آن عبور نکنید.  عفونت‌های دستگاه ادراری به‌سادگی قابل درمان است. معمولا در این مورد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود و علائم عفونت یک تا دو روز بعد از شروع درمان از بین می‌رود.

۶ میانبر ساده

با این راه‌ها دربرابر عفونت بیمه شوید.

۱. براي درمان غير دارويي عفونت‌هاي تناسلي، كافي است  یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیتر آب حل کنید و دستگاه تناسلی را با این محلول بشویید. در شست‌وشو با محلول آّب و جوش شیرین محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید هر روز این کار را انجام دهید.

۲. دستگاه تناسلی را همیشه تمیز و خشك نگه دارید. این کار با رعایت بهداشت فردی به‌سادگی می‌تواند شما را از گزند انواع عفونت‌ها دور نگه دارد. اگر ساعاتی از روز را بیرون از منزل به سر می‌برید و ناچار هستید از سرویس‌های بهداشتی عمومی استفاده کنید، حتما دستمال کاغذی جیبی همراه داشته باشید.

۳. از لباس زیرهایی استفاده کنید که از الیاف طبیعی تهیه شده‌اند و مرتبا لباس زیر خود را تعویض کنيد؛ روزي يك بار يا دو بار مهم نيست حتي اگر احساس كرديد كه در ميانه روز تعريق زياد يا مشكلات ديگر لباس زير شما را آلوده كرده، آن را عوض كنيد.

۴. دوش واژینال بتادین روش موثری در پیشگیری از عفونت است. البته کسانی می‌توانند از این روش استفاده کنند که دچار بیماری‌های تیروئیدی نبوده یا باردار نباشند.

۵. یکی از عوامل ایجاد عفونت، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است. با تقویت سیستم ایمنی‌تان از ابتلا به عفونت جلوگیری کنید. مصرف ویتامین‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری را ایفا می‌کند. سبزیجات و میوه‌ها منابع سرشار ویتامین هستند که باید در برنامه غذایی روزانه‌تان گنجانده شوند.

۶.  در زمان قاعدگی حتما به بهداشت فردی‌تان بیش از پیش توجه کنید. در صورت امکان هر روز دوش کوتاهی بگیرید و پدها را در فواصل كوتاه عوض كنيد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي