عادتهای بد و ناپسند که همه را از شما فراری می دهد!

تاريخ : 18 خرداد

یک سری عادات و رفتارها وجود دارند که برای اغلب افراد غیرقابل تحمل هستند مانند تکان دادن پاها، جویدن آدامس، بازی با خودکار، شکستن قولنج، جویدن ناخن، قطع کردن حرف دیگران و … . گهر در این بخش عادتهای بد و ناپسند که همه را از شما فراری می دهد را برای شما عزیزان فهرست کرده است.

عادتهای بد و ناپسند که همه را از شما فراری می دهد!

عادتهای بد و ناپسند که همه را از شما فراری می دهد!, پورتال خبری فرهنگی گهر

عادتهای بد

همه ما عادت‌های بدی داریم، اما برخی از عادت‌ها هستند که موجب آزار اطرافیان مان می‌شوند. عاداتی، چون با صدا آدامس جویدن، تکان دادن پا‌ها یا قطع کردن صحبت‌های دیگران… این عادات رایج موجب می‌شود که دیگران پس از مدتی ارتباط شان را به شما کم کنند یا ترجیح دهند که در کنار شما ننشینند. اگر دوست دارید که این اتفاق برایتان نیفتد، این عادات آزاردهنده را از خود دور کنید.

آدامس جویدن

شاید شما از جویدن یا باد کردن آدامسی که در دهان تان است، به وجد آیید، اما اطرافیان تان چطور؟ بدون شک افرادی که در اطراف شما هستند، علاقه‌ای به شنیدن صدای آدامس جویدن شما ندارد. این موضوع برای افرادی که به بیماری صدابیزاری مبتلا هستند، عذاب آورتر است؛ بنابراین این بار که می‌خواهید در کنار دیگران آدامس بجوید، حواس تان باشد که با دهان بسته بجوید، در غیر این صورت دیگران را از اطراف تان فراری خواهید داد.

تکان دادن پا‌ها

اگر شما پهلوی کسی بنشینید که مدام پاهایش را تکان می‌دهد، اعصابت تان بهم نمی‌ریزد؟ آیا تمرکزتان بهم نمی‌خورد؟ تحقیقات نشان داده که تکان دادن پا یکی از نشانه‌های عصبانیت است. در واقع زمانی که شما در جمعی نشسته اید و پاهایتان را تکان می‌دهید، این پیغام را به دیگران منتقل می‌کنید که عصبانی و ناآرام هستید. از آنجا که پا‌ها بزرگ‌ترین اعضای بدن شما هستند، در واقع با تکان دادن آن‌ها توجه همه را به خود جلب می‌کنید.

اگر چه بسیاری افراد می‌توانند این عادت را کنار بگذارند، اما طبق تحقیقات، ترک این عادت برای ۷ تا ۱۰ درصد افراد غیر ممکن است. به عنوان مثال افرادی که به بیماری سندروم پای بی قرار مبتلا هستند، به دلیل احساس ناخوشایندی که در پاهایشان دارند، مجبورند برای رهایی این حس، پا‌های خود را تکان دهند.

با صدا غذا خوردن

غذا خوردن یکی از لذت بخش‌ترین کار‌های جهان است، به شرط این که موجب آزار دیگران نشود. آیا شما دوست دارید کنار کسی بنشینید که با دهان باز غذا می‌خورد؟ آیا شنیدن صدای دهان دیگری برای شما ناخوشایند نیست؟ مسلما هیچکس دوست ندارد که صدای غذا خوردن دیگران را بشنود. جدا از آن، یک نوع بیماری به نام صدابیزاری نیز وجود دارد که یک نوع اختلال عصبی ست و فرد مبتلا به آن با شنیدن بعضی صدا‌های خاص دچار احساسات منفی شدیدی مانند عصبانیت، گریختن، تنفر و انزجار می‌شود؛ بنابراین باید هنگام غذا خوردن یا جویدن آدامس، حواسمان بیشتر به دهان مان باشد تا موجب آزار دیگران نشویم.

تکیه کلام

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که به یک سخنرانی گوش دهید و ناگهان متوجه شوید که سخنران یک کلمه را بیش از حد تکرار می‌کند؟ مطمئنا شنیدن یک کلمه به طور مدام، احساس خوشایندی را به شما منتقل نخواهد کرد. برخی‌ها عادت دارند که هنگام صحبت کردند مدام از کلمه «ام» یا «در واقع» یا حتی «مثلا» … استفاده کنند. تکرار این کلمات هنگام صحبت کردن می‌تواند آنقدر آزاردهنده باشد که حتی تمرکز شنونده را بهم بزند؛ بنابراین بهتر است که این عادات آزاردهنده را با تمرین از خود دور کنید.

تف کردن

بار‌ها پیش آمده که ما در کوچه و خیابان افرادی را می‌بینیم که روی زمین تف می‌کنند. در این شرایط چهره مان در هم می‌رود و از این که چگونه آن‌ها به خودشان اجازه این کار را می‌دهند، عصبانی می‌شویم. واقعا چه کسی از تماشای آب دهان دیگری که روی زمین افتاده، خوشش می‌آید؟ تحقیقات نشان داده که برخی از آقایان فکر می‌کنند که این کار بسیار هم جذاب است! اما سوال اینجاست، آیا آن‌ها خودشان هم از دیدن این صحنه لذت می‌برند؟ اصلا چرا تنها آقایان این کار را انجام می‌دهند؟ مطالعات نشان داده که آب دهان آقایانی که بدن سالمی دارند از آب دهان خانم‌ها بیشتر است، از این رو حجم زیاد این مایع را در دهان شان احساس می‌کنند. اما بهتر است که به جای تف کردن آن در خیابان، آن را بی صدا در دستمالی بیاندازیم.

ناخن جویدن

شاید باورش برایتان سخت باشد، اما میلیون‌ها نفر در جهان به جویدن ناخن هایشان مبتلا هستند. مطالعات نشان داده که این کار ضرر‌های زیادی دارد، به عنوان مثال ناخن هایتان پس از مدتی رشد خود را از دست می‌دهند یا بدتر از آن، میکروب‌ها از زیر ناخن‌ها و از راه دهان به بدن تان منتقل می‌شوند. اما چرا با وجود این که این حقیقت را می‌دانیم، باز هم نمی‌توانیم از این عادت دست بکشیم؟ طبق تحقیقات انجام شده، ناخن جویدن مانند نیکوتین عمل می‌کند. یعنی زمانی که افراد دچار استرس یا بی قراری می‌شوند، با جویدن ناخن به آرامش می‌رسند. اما از آنجا که این عادت ظاهر زیبایی ندارد، بهتر است که به جای آن به روش‌های دیگری برای رسیدن به آرامش پناه ببرید.

شکستن قلنج

شکستن قلنج انگشتان دست، گردن، کمر و… شاید خستگی شما را در کند و به شما حس خوبی دهد، اما برای اطرافیانتان چندش آور است. احتمالا زمانی که شما استخوان‌های بدن تان را به صدا در می‌آورید، این جمله را از دیگران شنیده اید که «این کار را نکن، در آینده دچار آرتریت یا الهتاب مفاصل می‌شوی». اگر چه این جمله‌ای که ما از بچگی شنیده ایم، صحت ندارد، اما بهتر است که برای آزار ندادن دیگران، این کار را انجام ندهیم.

بازی با اتود

حتما در جلسات کاری دیده اید که برخی از افراد مدام با اتودی که در دست دارند، بازی می‌کنند و صدای تلق تلق در می‌آورند. این صدا نیز روی مخ است و تمرکز اطرافیان را بهم می‌زند. شاید شما حواس تان نباشد و به طور ناخودآگاه با اتودتان بازی کنید و مدام نوک آن را به داخل و خارج ببرید، اما این صدا به قدری آزاردهنده است که می‌تواند دیگران را از اطرافتان بلند کند. بنابراین، اگر شما عادت به بازی با اتودتان را دارید، بهتر است که در جلسات آن را به دست نگیرید یا به جای آن از خودکار‌های معمولی استفاده کنید.

قطع کردن صحبت دیگران

صحبت کردن با افرادی که مدام حرف‌های ما را قطع می‌کنند، آزاردهنده است. شاید ما گاهی به طور ناخودآگاه این کار را انجام دهیم، اما اگر این رفتار تبدیل به عادت شود، بسیار آزاردهنده و به اصلاح روی مخ خواهد بود. شاید خودمان هیچگاه نفهمیم که این رفتار زشت است، اما زمانی که فرد دیگری این رفتار را با می‌کند، تازه به اشتباه مان پی می‌بریم. شاید هم اینطور فکر کنیم که با قطع کردن حرف‌های طرف مقابل و کامل کردن جملات او، داریم به او لطف می‌کنیم و به مکالمه سرعت می‌بخشیم، اما این هم آزاردهنده است و از نظر طرف مقابل، بی ادبی تلقی می‌شود؛ بنابراین بهتر است که همیشه صبر کنیم و منتظر باشیم تا صحبت‌های طرف مقابل مان تمام شود، آنوقت آنچه را که می‌خواهیم به زبان آوریم.

قرض کردن

تا به حال چند بار وسایل دیگران را قرض کرده اید؟ بدون شک همه ما گاهی مجبور به این کار شده ایم، اما اگر این رفتار تبدیل به عادت شود، واقعا آزاردهنده ست؛ به خصوص اگر بدقول هم باشیم و یادمان برود که آن وسیله را به موقع پس بدهیم. برای این که این حس بد را به دیگران منتقل نکنیم، بهتر است که تا جای ممکن از وسایل خودمان استفاده کنیم.

بلند صحبت کردن با تلفن

آیا شما هم از این که بغل دستی تان با صدای بلند با تلفن صحبت می‌کند، عصبی می‌شوید؟ این عادت یکی دیگر از عادات آزاردهنده‌ای ست که باید ترکش کنیم. اما چرا؟ از آنجا که بلند صحبت کردن شما تمام توجهات را به سمت خود جلب می‌کند، باعث عدم تمرکز اطرافیان می‌شود. فکر کنید که شما در حال خواندن متنی هستید و فردی در نزدیکی شما با صدای بلند با تلفن اش حرف می‌زند، آیا تمرکز شما در این حالت بهم نمی‌ریزد؟ آیا این کار او را بی ادبی نمی‌پندارید؟ در این شرایط، حتی اگر سعی کنید که تمرکزتان را حفظ کنید و به مکالمه یک طرفه او گوش ندهید، باز هم نمی‌شود، زیرا ذهن شما به طور ناخودآگاه می‌خواهد که پیغام‌های طرف مقابل را حدس بزند، از این رو قادر به تمرکز روی کار دیگری نمی‌باشد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي