طرز تهیه قهوه اسپرسو و نکات ریز آن

تاريخ : 7 مهر

اگر به قهوه علاقه دارید این مطلب را بخوانید چرا که طرز تهیه قهوه اسپرسو را عنوان می کنیم.

طرز تهیه قهوه اسپرسو و نکات ریز آن, پورتال خبری فرهنگی گهر

اسپرسو با طیف وسیعی از دانه‌های برشته‌ی قهوه قابل تهیه است. در مناطق مختلف دانه‌ی قهوه را تا اندازه‌ی مرسوم و باب طبع مردم همان منطقه برشته می‌کنند. به عنوان مثال در شمال ایتالیا قهوه تا حد متوسط برشته می‌شود اما مردم جنوب این کشور ترجیح می‌دهند که دانه‌ی قهوه کاملاً برشته و قهوه‌یی باشد. در آمریکا نیز دانه‌ی قهوه تا جایی که امکان دارد برشته و تیره می‌شود چون بیشتر شرکت‌های قهوه‌سازی آن مانند استارباکس، سبک خود را از کافه‌های جنوب ایتالیا الهام گرفته‌اند.

قهوه باید تازه مصرف شود. هرچه تاریخ برشته شدن قهوه به مصرف آن نزدیک‌تر باشد، بهتر است اما گفته می‌شود که بین ۹ تا ۱۱ روز پس از برشته‌شدن، زمان ایده‌آل برای گرفتن بهترین طعم از قهوه است. اگر قهوه‌ی برشته و آسیاب شده را از قهوه فروشی تهیه می‌کنید از آنها بپرسید تا حداکثر سه هفته از برشته شدن آن گذشته باشد.

آسیاب کردن قهوه نیز داستان خاص خود را دارد. بهترین نوع آسیاب برای این دانه‌ها همان آسیاب‌های قدیمی است که با مته و به آرامی دانه‌ی قهوه را پودر می‌کند. آسیاب‌های برقی امروزی که اتفاقاً بسیار هم رایج شده‌اند، چون به سرعت و با تیغه قهوه را خرد می‌کنند بدترین انتخاب ممکن هستند.

دانه‌های قهوه‌ی خوب آسیاب شده برای یک اسپرسوی خوب، در حد دانه‌های شکر است. باید دانه‌های قهوه را یکدست آسیاب کرده باشید به طوری که آزادانه روی یکدیگر بلغزند و اگر آنها را بین انگشتان خود بگیرید، بتوانید دانه‌های ریز آن را احساس کنید.

شاید دیده باشید بعضی از کافه‌ها و یا حرفه‌ای‌ها قبل از نوشیدن اسپرسو یه شات آبِ خنک می‌خورند؟ دلیلش اینِ است که می‌خواهند مزه‌ی دهنشان عوض شود و مزه‌ی اسپرسو رو با همه‌ی دل و جان حس کنند.

معمولا اسپرسو را مانند بسیاری از قهوه های دیگر بدون شکر و در صورت تمایل با یک شکلات کوچک می خورند.

تهیه اسپرسو روی اجاق گاز:

با یک دستگاه اسپرسو ساز بیالیتی (بیالیتی اسم یک برند اسپرسو ساز است، بهتر است از اسم واقعی آن موکا اکسپرس برای این دستگاه استفاده کنیم) و مقداری قهوه مرغوب می توانید خودتان در منزل اسپرسو واقعی آماده کنید. لازم به توضیح نیست که کیفیت دستگاه اسپرسو ساز در تهیه قهوه بسیار موثر است، پس پیشنهاد می کنیم از یک نمونه خوب استفاده کنید و سراغ دستگاههای اسپرسو ساز چینی نروید!

طرز تهیه قهوه با موکاپات

برای شروع کار چه چیزهایی لازم داریم؟‌

دستگاه موکاپات یا موکا اکسپرس

مقداری قهوه خوب

یک فنجان قهوه خوری

چه نکاتی را باید مورد توجه قرار بدهید؟

از یکی از فروشگاههای معتبر، قهوه خوب و مناسب تهیه کنید. حتما بگویید قهوه اسپرسو آسیاب شده برای دستگاه موکاپات می‌خواهید.

هیچ وقت دستگاه موکا اکسپرس را با مایع ظرفشویی و مواد شوینده قوی نشویید.

به اندازه نفراتی که می‌خواهید آب سرد را درون محفظه پایینی دستگاه بریزید. نکته‌ی مهم آن است که حتما آب باید پایین‌تر از سوپاپ دستگاه باشد که آنرا به صورت یک زائده در بخش بیرونی دستگاه می‌توانید مشاهده کنید.

به ازای هر نفر یک قاشق مرباخوری پر قهوه را درون بخش میانی موکاپات بریزید. قهوه را نباید مانند دستگاه‌های حرفه‌ای و در کافه‌ها فشرده کنید.

بخش میانی را روی محفظه‌ی آب قرار دهید و سپس بخش بالایی دستگاه را روی آن قرار دهید. این بخش را به صورت پیچی محکم کنید.

دستگاه را روی شعله کم اجاق قرار دهید و برای چند دقیقه منتظر باشید. اگر درب بالایی دستگاه را باز کنید پس از مدتی می‌بینید که قهوه به بخش بالایی وارد می‌شود. اگر کمی توجه کنید و به مرور پس از استشمام بوی قهوه متوجه می‌شوید که باید منتظر نتیجه کار باشید.

در مرحله آخر قهوه در بخش بالایی منتقل شده و خبری از فوران قهوه به بخش بالایی نیست. زمان کوتاهی صبر کنید و سپس اجاق را خاموش کنید و قهوه‌تان را سرو کنید. در مرحله آخر نباید بگذارید قهوه‌تان درون محفظه بالایی قل‌قل کند.

قهوه‌تان را سرو کنیدو لذت ببرید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي