طرز تهیه قلیه میگو یک غذای محشر جنوبی

دسته بندي : آشپزی,حذف,سبک زندگی
تاريخ : 24 بهمن

قلیه میگو یک غذای بسیار خوشمزه و پرطرفدار که نه تنها غذای محبوب جنوبی هاست بلکه اکنون غذای مورد علاقه خیلی از افراد در جای جای ایران است ، طرز تهیه قلیه میگو روش خاص خود را دارد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

ناگفته نماند خیلی از افراد از ظاهر میگو خوششان نمی آید اما وقتی که یکبار قلیه میگو را تست می کنند به یکباره نگاهشان درباره میگو عوض می شود ، اگر شما هم از ظاهر میگو خوشتان نمی آید توصیه می کنیم حتی یکبار هم که شده میگو را تست کنید.

طرز تهیه قلیه میگو یک غذای محشر جنوبی, پورتال خبری فرهنگی گهر

مواد لازم برای تهیه قلیه میگو

  • میگو : ۵۰۰ گرم
  • پیاز: ۲ عدد
  • سیر: ۵ حبه
  • گشنیز: ۳۰۰ گرم
  • شنبلیله: ۵۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذا خوری
  • تمر هندی: یک پیمانه
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه قلیه میگو یک غذای محشر جنوبی, پورتال خبری فرهنگی گهر

طرز تهیه قلیه میگو یک غذای محشر جنوبی, پورتال خبری فرهنگی گهر

طرز تهیه قلیه میگو :

۱- در مرحله‌ی او میگو ها را پاک و رگ کمر آنها را خارج کنید و خوب بشویید و شنبلیله و گشنیز را پاک کنید و بشویید. سپس در یک صافی بریزید تا آب آن‌ها کاملاً برود. سپس آن‌ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید.

۲-در ادامه یکی از پیازها را پوست بگیرید و بشویید و آن را نیز بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید. سیرها را نیز پوست بگیرید و بشویید و خرد کنید.

۳- یک قابلمه مناسب برای پختن قلیه میگو را تهیه کنید. در آن مقداری روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن، پیاز و سیر خرد شده را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا نرم شوند. بعد از مقداری تفت دادن به قابلمه مقداری زردچوبه اضافه کنید و مواد را هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید.

۴-بعد از اینکه پیازها نرم و طلایی شدند، به قابلمه شنبلیله و گشنیز خرد شده را اضافه کنید و مواد را هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید. تفت دادن را تا زمانی که رنگ سبزی‌ها تیره شود و آب آن‌ها تبخیر شود ادامه دهید.

۵-در ادامه ۱ قاشق رب گوجه فرنگی را به همراه ۱ پیمانه تمر هندی، به قابلمه اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. به این نکته دقت کنید که قبل از اضافه کردن تمر هندی به قابلمه آن را از صافی عبور دهید. در ادامه ۳ تا ۴ پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و در ادامه مقداری نمک، فلفل و ادویه مورد نظرتان را به مواد اضافه کنید و خوب آن‌ها را هم بزنید. میزان نمک را با دقت بریزید، زیرا خود تمر هندی نیز شور است.

۶- پیاز دیگر را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن را بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید. یک تابه را که مقداری روغن مایع در آن ریخته اید را بر روی اجاق گاز قرار دهید و بگذارید تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن، پیاز را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا نرم شود. سپس کمی زردچوبه نیز اضافه کنید و بگذارید تا مواد مقدار با یکدیگر تفت بخورند.

۷-در این مرحله باید میگوها را که از قبل پاک کرده اید و کاملاً شستشو داده اید را به تابه اضافه کنید و به همراه پیاز تفت دهید.

۸-بعد از اینکه میگوها سرخ شدند آن‌ها را به قابلمه قلیه میگو اضافه کنید. دقت کنید که حرارت اجاق گاز کم باشد تا میگوها به آرامی پخته شوند و جا بیفتند.

۹-در انتها مقداری از خورشت قلیه میگو را بچشید و در صورت لزوم به آن نمک و فلفل اضافه کنید.

۱۰-بعد از آماده شده قلیه میگو آن را در یک کاسه مناسب بکشید و در کنار پلو زعفرانی سرو نمایید.

نکات مهم پخت قلیه میگو

  • دقت داشته باشید که مدت زمان زیادی میگو ها را نپزید،زیرا بافت آن‌ها بسیار سفت خواهد شد.
  • با توجه به اینکه قلیه میگو مزه‌ی ترش و تندی دارد، جنوبی ها قلیه میگو را در کنار ترشی انبه سرو می‌کنند.
  • دقت داشته باشید که میزان شنبلیله ای که در قلیه میگو استفاده می‌کنید زیاد نباشد. زیرا شنبلیله زیاد طعم تلخی را به غذا می‌دهد.
  • اگر طرفدار غذاهای تند یا ترش هستید، می‌توانید بر حسب ذائقه خورشت قلیه میگو را تندتر یا ترش‌تر کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید به جای استفاده از تمر هندی از رب انار یا رب نارنج استفاده کنید.
  • برای اینکه خورشت قلیه میگو خوش رنگ‌تر و سبزتر باشد، شنبلیله و گشنیز را بیشتر سرخ کنید. هر چند این کار باعث می‌شود خواص سبزیجات از بین برود. همچین برای اینکه رنگ سبز قلیه ماهی حفظ شود از اضافه کردن رب گوجه فرنگی در غذا خودداری نمایید.
  • در بعضی از مناطق جنوب در تهیه خورش قلیه میگو از سیب زمینی نیز استفاده می‌کنند. برای این کار سیب زمینی را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن را قبل از اضافه کردن تمر هندی به قابلمه اضافه کنید. دلیل اینکه قبل از تمر هندی اضافه کنید این است که تمر هندی مانع پخته شدن سیب زمینی خواهد شد.
  • دستور تهیه قلیه میگو که به آموزش آن پرداختیم، برای ۴ نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

 

گردآوری: گروه آشپزی گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي