شب پرخاطره شجريان در «لس‌آنجلس»

علي فراستي:تالار «شراين» لس‌آنجلس يك‌بار ديگر شبي به يادماندني را به خود ديد. در پنجمين شب ماه مي‌(16 ارديبهشت) تالار زيباي مجاور بولوار جفرسون معروف به «شراين آدوتوريوم» كه محل برگزاري مراسم اسكار نيز هست، شاهد روي صحنه رفتن محمدرضا شجريان، استاد آواز ايراني بود. اين كنسرت بخشي از تور بزرگ شجريان و گروه «شهناز» در آمريكا بود كه مخاطبان زيادي را به اين تالار هفت هزار نفري كشاند.
در كنسرت لس‌آنجلس 16 ترانه و تصنيف با ساز و آواز اجرا شد كه بيشتر آنها جديد بودند. با اين حال حاضران مستمرا درخواست اجراي ترانه «مرغ سحر» را مي‌كردند. در اين اجرا شجريان پس از اجراي ترانه جاودانه «رزم مشترك» با اجراي «مرغ سحر» شور و حال ديگري به مراسم داد. اين كنسرت‌ها با استقبال پرشكوه ايرانيان مقيم آمريكا و همچنين آمريكاييان علاقه‌مند به موسيقي شرقي و ايراني مواجه شد؛ به‌خصوص كه برخي از سازها براي حضار ناآشنا بود. در اين تور هنري 14 موسيقي‌دان از جمله مژگان شجريان، استاد آواز ايران را همراهي كردند. اسامي گروه موسيقي و سازهاي هريك از نوازندگان و اعضاي گروه عبارتند از: مجيد درخشاني، سرپرست گروه، تنظيم‌كننده و نوازنده تار و كرشمه؛ رامين صفايي، نوازنده سنتور؛ شاهو عندليبي، نوازنده ني؛ مژگان شجريان، همخوان آواز و نوازنده سه تار؛ حامد افشاري، نوازنده شه‌نواز؛ رادمان توكلي، نوازنده تار؛ كاوه معتمديان، نوازنده سبو و صراحي سوپرانو؛ سحر ابراهيم، نوازنده قانون؛ سامان صميمي، نوازنده كمانچه و دل و دل؛ مهدي اميني، نوازنده ساغر؛ مهرداد ناصحي، نوازنده صراحي آلتو و شهر آشوب آلتو؛ جمشيد صفرزاده، نوازنده تندر؛ سپيده خداوردي، نوازنده شه‌بانگ؛ حميد قنبري، نوازنده تمبك و حسين رضايي‌نيا، نوازنده دف و دايره. شجريان و گروهش پس از اجراي به يادماندني در لس‌آنجلس، بلافاصله به سن‌خوزه در حومه جنوبي سانفرانسيسكو رفتند تا آخرين كنسرت را اجرا كنند.
تور كنسرت‌هاي شجريان و گروه شهناز در آمريكا، 19 آوريل (31 فروردين) در شهر بوستن آغاز شد. سالن جان‌هنكوك شهر بوستن در حالي ميزبان استاد شجريان و گروه شهناز بود كه اين گروه، كنسرت‌هاي جديد خود را در دو بخش سه گاه و بيات اصفهان پيشكش علاقه‌مندان موسيقي ايراني كردند. اين گروه در ادامه تور خود، روز جمعه ۲۰ آوريل در نيويورك، يكشنبه 22 آوريل در واشنگتن و 28 آوريل در دورهام و 29 آوريل در آتلانتا روي صحنه رفتند. بدين‌ترتيب تور هنري شجريان و گروه شهناز پس از هفت شب كنسرت در شهرهاي مختلف آمريكا، با اجراي آخرين كنسرت در شهر سن‌خوزه به سفر هنري آمريكا پايان داد. محمد رضا شجريان به موازات برپايي كنسرت‌هايش در شهرهاي آمريكا، روز دوشنبه نهم آوريل به دعوت انجمن دانشجويان كاليفرنيا در سن‌ديه‌گو سخنراني كرده بود. او در اين سخنراني با عنوان «موسيقي ايران در ۵۰ سال گذشته» به معرفي موسيقي ايراني و سازهاي ابداعي خود پرداخت. او همچنين در بخش ديگري از اين مراسم، به پرسش‌هاي دانشجويان درباره موسيقي ايراني و سازهاي ابداعي خود پاسخ داد. اين خواننده بنام، پيش از اين هم در تورهاي اروپايي خود و در كشورهاي مختلف به سخنراني و معرفي موسيقي ايراني و سازهاي ابداعي خود پرداخته است.
آخرين آلبوم منتشره محمدرضا شجريان و گروه شهناز در ايران «مرغ خوشخوان» نام دارد كه توسط شركت فرهنگي و هنري دل‌آواز منتشر شده. اين اثر ساخته محمدرضا شجريان و تنظيم مجيد درخشاني در دستگاه شور و آواز ابوعطا روي اشعار مولانا، حافظ و باباطاهر است و آوازهاي آن مربوط به اجراي كنسرت سال ۱۳۸۷ در تالار كشور تهران بوده و اجراي اركستري به‌صورت گروهي در شركت دل‌آواز ضبط شده است.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر گــهــر

 

منبع: روزنامه شرق

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه