شاگردان ولاسکو مصر را درهم کوبیدند

دسته بندي : ⚽ ورزش,اخبار ورزشی
تاريخ : 13 شهریور

تیم‌‌های ملی والیبال ایران و مصر در دومین مسابقه خود از ساعت ۲۲:۳۰ در قاهره به مصاف هم رفتند. این مسابقه در حالی آغاز شد که شاگردان ولاسکو برای رسیدن به مرحله دوم زیرگروه لیگ جهانی تنها به پیروزی در یک گیم نیاز داشتند و این موضوع موجب شده بود تا مصری‌ها تمام توان خود را برای غلبه بر ایران به کار بگیرند، اما بازهم این شاگردان ولاسکو بودند که داغ پیروزی را بر دل مصری‌ها گذاشتند و توانستند میزبان آفریقایی خود را با حساب ۳ بر یک شکست دهند تا به دور دوم مسابقات زیر گروه لیگ جهانی صعود کنند.

تیم ایران که از پیروزی ۳ بر صفر در بازی نخست انگیزه بالایی گرفته و آخرین تمرین خود را پیش از آغاز بازی بدون حضور ولاسکو پشت‌سر گذاشته بود به خوبی می‌دانست که باید در این بازی حداقل یک گیم را از حریف بگیرد تا آماده بازی با ژاپن شود.

* گیم نخست: با شروع طوفانی ایران، کار مصر تمام شد!

گیم نخست را مطابق انتظار بازیکنان ایران بهتر آغاز کردند، چراکه مصری‌ها دست پاچه بودند و  عجله زیادی برای امتیازگیری داشتند که این موضوع کار را برای شاگردان ولاسکو راحت‌تر می‌کرد. دفاع روی تور خوب ایران در امتیازهای نخست از نکات مثبت تیم ایران بود. با رسیدن به امتیاز ۸ بر ۴ به سود ایران تیم‌ها روانه وقت استراحت فنی اول شدند. حسام عبدالعزیز تا این امتیاز اصلا از روند بازی شاگردانش راضی نبود. شروع بازیکنان ایران عالی بود و در ادامه مدافعان ایران هم کار خود را کم نقص انجام می‌دادند. دریافت‌های اول تیم ایران که در گذشته یکی از مشکلات تیم ایران بود، در این مسابقه از نکات مثبت شاگردان ولاسکو محسوب می‌شد. توپ و میدان در اختیار ایران بود تا اینکه بازی به نتیجه ۱۶ بر ۷ به سود ایران رسید و تیم‌ها روانه وقت استراحت فنی دوم شدند. عبدالعزیز، سرمربی مصری‌ها از این اختلاف بسیار عصبی و ناراحت بود، اما واقعیت این بود که کاری از دست شاگردانش برنمی‌آمد، چراکه بازیکنان ایران بسیار کم نقص بازی می‌کردند.

انگیزه بالای بازیکنان ایران را در وقت‌های استراحت به خوبی می‌شد دید؛ جایی که ولاسکو در کمال آرامش توصیه‌های فنی را به بازیکنانش گوشزد می‌کرد. در مقابل مصری‌ها در وقت‌های استراحت با ناراحتی و عصبانیت با هم صحبت می‌کردند. نتیجه بازی ۲۲ بر ۱۲ به سود ایران شد و مصری‌ها هم متوجه شده بودند که کارشان تمام شده و دیگر شانس پیروزی در این گیم و صعود به مرحله دوم مسابقات زیرگروه لیگ جهانی را ندارند.

با از دست دادن سرویس توسط بازیکن مصر ایران به امتیاز ۲۴ رسید و شاگردان ولاسکو در آستانه پیروزی در گیم نخست قرار گرفتند. امتیاز ۲۵ برای ایران هم توسط شهرام محمودی به دست آمد تا ایران ضمن پیروزی در این گیم صعود خود به دور دوم مسابقات زیرگروه لیگ جهانی را قطعی کند.

* گیم دوم: مصری‌ها عوض شدند و سرانجام بردند!

گیم دوم را هم ولاسکو با وجود اینکه صعودش به دور دوم قطعی شده بود با ترکیب اصلی خود آغاز کرد. با وجود اینکه بازیکنان ایران خوب بازی می‌کردند و از حریف خود پیش بودند، اما مصری‌ها توانستند سرانجام از ایران پیش بیفتند و زودتر به امتیاز ۸ برسند تا تیم‌ها روانه وقت استراحت فنی اول شوند.  بازی ۱۰ بر ۱۰ مساوی پیش می‌رفت و مصری‌ها دوست داشتند تا هرطور که شده حداقل یک گیم را از ایران بگیرند. شاگردان عبدالعزیز در گیم دوم به خودشان آمده بودند و بازی متفاوتی نسبت به گیم نخست از خود به نمایش گذاشتند. بازی خوب مصری‌ها ادامه پیدا کرد تا اینکه نتیجه بازی ۱۶ بر ۱۴ به سود آنها شد و تیم‌ها به وقت استراحت فنی دوم رفتند.  سرویس‌های خوب موسوی موجب شد تا بازی به تساوی ۱۸ بر ۱۸ کشیده شود و همین موضوع عبدالعزیز را برآن داشت تا درخواست وقت استراحت کند و وقفه‌ای در جریان بازی و امتیازگیری بازیکنان ایران ایجاد کند. در ادامه مسابقه اشتباه بازیکنان مصر در زدن سرویس و پس از آن اشتباه در حمله و زدن توپ به خارج از زمین موجب شد تا بازی ۲۱ بر ۱۹ به سود ایران شود. پیش افتادن ایران از مصر باعث شد تا عبدالعزیز بازهم درخواست وقت استراحت کند. ولاسکو که دوست نداشت حتی یک گیم را هم به حریف خود واگذار کند با مساوی شدن بازی در امتیاز ۲۱ درخواست وقت استراحت کرد. بازی در این گیم پایاپای پیش رفت؛ اشتباهات بازیکنان ایران و انگیزه بالای مصری‌ها برای پیروزی موجب شد تا مصری‌ها ۲۵ بر ۲۴ از ایران پیش بیفتند. در ادامه رفت و برگشت‌های دیدنی موجب شد تا امتیاز ۲۵ به ایران برسد. در امتیاز ۲۶ بر ۲۵ و زمانی که بازی به سود مصر بود ولاسکو درخواست وقت استراحت کرد و معروف را از زمین بازی بیرون کشید و مهدوی را جایگزین وی کرد.

امتیاز ۲۷ بر ۲۶ از اشتباه سرویس موسوی برای مصری‌ها به‌دست آمد؛ در ادامه هم مصدومیت پاسور مصر موجب شد تا بازی در امتیاز ۲۸ بر ۲۷ به سود مصر مدتی متوقف شود. شهرام محمودی با آبشار دیدنی خود بازی را به تساوی ۲۸ بر ۲۸  رساند، اما در ادامه مصری‌ها دو سرویس خوب زدند و دریافت بد بازیکنان ایران موجب شد تا مصری‌ها این گیم را ۳۰ بر ۲۸ به سود خود رقم بزنند.

* گیم سوم: خنده رضایت ولاسکو  و یک یپروزی قاطع

گیم سوم را هم تیم ایران با ترکیب اصلی خود آغاز کرد؛ گیمی که باز هم شاگردان ولاسکو آن را خوب آغاز کردند و از همان ابتدا اختلافی ۳ امتیازی ایجاد کردند. با رسیدن بازی به امتیاز ۸ بر ۵ به سود ایران تیم‌ها روانه وقت استراحت فنی اول شدند. امتیاز ۱۲ بر ۸ در حالی برای ایران به دست آمد که شاگردان ولاسکو بهتر و کم اشتباه تر از حریف بازی می‌کردند. پاس‌های دقیق معروف و آبشارهای با دقت پشت‌خط‌زن‌های تیم ملی ایران بازی را ۱۳ بر ۸ کرد تا عبدالعزیز درخواست وقت استراحت فنی کند.

در این گیم یک جوان تازه وارد به نام مجتبی میرزاجانپور هم به میدان آمد تا ولاسکو بتواند این بازیکن را در شرایط مسابقه مورد آزمایش قرار دهد. چهره خندان خولیو ولاسکوی ۷۰ ساله در این گیم و در حالی که تیمش ۱۵ بر ۱۱ از حریف پیش بود نشان از رضایت وی از عملکرد شاگردانش داشت. عملکرد خوب بازیکنان جوانی همچون میرزاجانپور، محمودی و کشاورزی موجب شد تا نتیجه بازی ۱۹ بر ۱۴ به سود ایران شود. پاسور سرعتی معروف برای نادی، این بازیکن را در منطقه ۳ در شرایط خوبی قرار داد و موجب شد تا تیم ایران ۲۱ بر ۱۶ از حریف پیش بیفتد. در وقت استراحتی که عبدالعزیز در امتیاز ۲۱ بر ۱۶ درخواست کرد ولاسکو نکاتی را به بازیکنان جوان‌تر و بیشتر میرزاجانپور گوشزد کرد. دفاع خوب مدافعان ایران و سرویس‌های خوب شاگردان ولاسکو موجب شد تا گیم سوم با نتیجه ۲۵ بر ۱۷ به سود ایران خاتمه پیدا کند.

* گیم چهارم؛ تجربه‌اندوزی کم تجربه‌ها و بازهم پیروزی برای ایران

گیم چهارم فرصتی مناسب بود تا بازیکنان کم تجربه‌تر تیم ملی وارد میدان شوند و یک بازی بین‌المللی را تجربه کنند. مصطفی‌وند در این گیم جایگرین نادی باتجربه شد. بازیکنان ذخیره تیم ایران هم نشان دادند فاصله زیادی با بازیکنان اصلی ندارند، چراکه توانستند اختلافی ۲ امتیازی را از همان ابتدا با حریف خود ایجاد کنند.

در امتیاز ۱۳ بر ۱۱ باز هم ولاسکو دست به دو تعویضه‌های معروف خود زد و غفور و مهدوی را جایگزین محمودی و معروف کرد. میانگین سنی تیم ایران در گیم چهارم بسیار پایین آمده بود، اما این موضوع تاثیری روی روند بازی شاگردان ولاسکو نداشت. امتیاز ۱۶ را هم میرزاجانپور با دریافت و آبشار خود برای ایران به ارمغان آورد تا تیم‌ها به وقت استراحت فنی دوم بروند.

سرمربی مصری‌ها در امتیاز ۱۸ بر ۱۴ هم ناامید نبود و تلاش می‌کرد با درخواست وقت استراحت فنی وقفه‌ای در بازی ایجاد کند و نکاتی را به بازیکنان بگوید. امتیاز ۲۰ هم با خطای سرویس مصری‌ها برای ایران به‌دست آمد و شاگردان عبدالعزیز در امتیاز ۱۶ باقی ماندند. در این گیم بیشتر سرویس‌ها بودند که برای تیم‌ها تبدیل به امتیاز می‌شدند و شاهد رالی‌های دیدنی همیشگی در والیبال نبودیم. مصری‌ها خیلی تلاش کردند تا خود را به ایران نزدیک کنند و تا امتیاز ۲۳ بر ۲۱ هم پیش آمدند، اما شاگردان ولاسکو بازهم برتر بودند و موفق شدند این گیم را با حساب ۲۵ بر ۲۲ به سود خود خاتمه دهند.

به این ترتیب تیم ملی والیبال ایران توانست در مجموع ۳ بر یک از سد میزبان آفریقایی خود عبور کند و راهی دور دوم رقابت‌های زیرگروه لیگ‌جهانی والیبال شود.

تیم‎های ملی والیبال ایران و مصر ۳ سال پیش هم در رقابت‎های زیرگروه لیگ جهانی در ۲ دیدار به مصاف هم رفتند که در هر ۲ مسابقه مصری‌ها ایران را شکست دادند و شانس حضور ایران در لیگ جهانی را از ایران گرفتند.

با این نتیجه شاگردان ولاسکو خط و نشانی جدی برای ژاپنی‌ها کشیدند، چراکه  چشم بادامی‌ها در مرحله دوم زیرگروه لیگ جهانی باید در روزهای ۱۷ و ۱۹ شهریورماه در تهران برابر ایران قرار بگیرند.

 

 

 

گردآوری: گروه ورزش گهر

 

منبع: فارس

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي