سردار بی بی مریم تنها زن سردار ایرانی

تاريخ : 26 آذر

بی بی مریم تنها زن سردار ایرانی ، نامی که برای لرها و بختیاری ها بسیار قابل احترام و دوست داشتنی است.

بیوگرافی سردار بی بی مریم

Commander Bibi Maryam Bakhtiari

سردار بی بی مریم بختیاری تنها زن سردار ایرانی در جنگ با روس ها وانگلیسی ها بوده .در ادامه بیشتر درباره این شیرزن بختیاری می خوانید …

در تاریخ ایرانی زنی بختیاری وجود دارد به غایت شجاع و به غایت دلیر که مقابل استبدادگران قاجاری و پهلوی می‌ایستد و حتی فرزند غیورش «علیمردان» خان که یکی از دلاوران به نام ایران است را فدا می‌کند.

«سردار مریم»، بختیاری‌ها و تمام لرها این‌طور صدایش می‌کنند. با غرور و با افتخار. سال‌ها لرها خانه‌اش جمع شدند، درس مبارزه گرفتند. آن‌وقت سردار برایشان هم نان و غذا داد هم سخنرانی کرده تا استوارتر قدم بردارند و لرزه به جان مستبدان و بیگانگان بیندازند.

سردار بی بی مریم تنها زن سردار ایرانی, پورتال خبری فرهنگی گهر

«سردار مریم» مادر شیرعلی خان، قهرمان ملی مبارزه با رضاخان و خواهر سردار اسعد و همسر یکی از خان‌های لر معروف به نام علیقلی‌خان چهارلنگ است. پدرش حسینقلی خان چهارلنگ بود و مادرش بی‌بی فاطمه از دختران طوایف لر چهارلنگ که چهار پسر داشت. پسرها پدر را که خوب ندیدند اما خوی سرداری را از مادر گرفتند و تبدیل به قهرمانان وطن شدند.

سردار بی بی مریم تنها زن سردار ایرانی, پورتال خبری فرهنگی گهر

سردار  بی بی مریم بختیاری از زنان مبارز و برجسته ایران در تاریخ معاصر است که نقش فراوانی هم در دوران مشروطیت و هم در مبارزه با بیگانگان، به ویژه استعمارگران روسی و انگلیسی داشت. زنی که تنها زن سردار ایرانی لقب گرفت.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي