زمزمه هایی از افزایش نرخ سود بانکی در کشور

افزایش نرخ سود بانکی در کشور چند درصد است ؟

به گزارش خبرنگار، بعد از تصمیم دیروز هیات دولت مبنی بر آزاد شدن خرید و فروش توافقی ارز میان صادرکنندگان و واردکنندگان، اکنون روند کاهشی قیمت در بازار آغاز شده و در بازار غیررسمی نرخ دلار با تخلیه حباب دست و پنجه نرم می کند.

بر این اساس قیمت از آغاز معاملات صبح امروز در بازار غیررسمی بین ۷۰۰ تا هزار تومان کاهش یافته است.

در این رابطه یک مقام مسئول در دولت در گفتگو با خبرنگار، از برنامه ریزی دولت برای مدیریت نقدینگی و ریال های ناشی از فروش ارزهای خریداری شده توسط برخی مردم خبر داد و گفت: بر این اساس افزایش نرخ سود بانکی برای مدیریت ریال های ناشی از فروش اسکناس دلار در بازار غیررسمی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

زمزمه هایی از افزایش نرخ سود بانکی در کشور

وی افزود: احتمال دارد در جلسه سه شنبه شورای پول و اعتبار این موضوع مورد بررسی و تصویب قرار گیرد اما اکنون به عنوان یک گزینه جدی از سوی دولت و مقامات ارشد دولتی برای مدیریت نقدینگی موجود در جامعه در دستور کار قرار دارد.

چه زمزمه هایی از افزایش نرخ سود بانکی به گوش می رسد ؟

عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در پاسخ به این پرسش آیا تیم اقتصادی دولت می‌تواند در زمینه کاهش نرخ‌ها و کنترل قیمت‌ها عملکرد موفقی داشته باشد یا خیر؟ اظهار داشت: وجود نقدینگی بالا در کشور که بازارهای مختلف اعم از ارز، طلا، خودرو، مسکن و بورس وغیره را تحت تاثیر قرار داده باعث این اتفاق شده است.

وی افزود: هم اکنون نیز میزان نقدینگی رشد بالایی داشته و زمزمه افزایش نرخ سود بانکی هم مطرح است که این حجم نقدینگی تورم را به دنبال خواهد داشت.

آرگون با بیان اینکه رابطه مستقیمی بین تورم و نقدینگی وجود دارد، افزود: با یک تاخیر زمانی تورم تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت، البته با توجه به اینکه طی سالیان گذشته سایر بخش‌ها با رشد قیمتی همراه بود اما ارز با سرکوب قیمتی همراه شد و نرخ ارز همسو با آنها رشد نداشت امروز شاهد رها شدن فنر ارز هستیم.

وی تصریح کرد: موضوع بعدی بحث تحریم‌ها و تشدید آن بود که مردم با توجه به نقدینگی که در اختیار داشتند به دنبال آن بودند تا منابعی که در دست دارند را به طلا وارز تبدیل کنند که این موضوع نیز نیازمند همکاری بیشتر بین مردم و دولت بود البته در این شرایط اگر همه مردم بخواهند نقدینگی خود را به ارز و طلا تبدیل کنند کشور نمی‌تواند پاسخگوی همه آنها باشد پس نیازمند سیاستی درست در این خصوص هستیم.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه