رویش مجدد موهای ریخته

دسته بندي : 💊 سلامت,پوست و مو
تاريخ : 10 آبان

رویش مجدد موهای ریخته

رویش مجدد موهای ریخته, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

ريزش موها مشکل شايعي است که هر فردي ممکن است در طول زندگي خود بالاخره با شدت کم يا زياد با آن مواجه شود، اما پيرامون اين مشکل شايع حرف و حديث‏هاي فراواني وجود دارد که برخي درست و برخي غلط هستند و پزشکان معتقدند بايد با اطلاع‌رساني درست و علمي، اين باورهاي نادرست را اصلاح کرد. در «پرونده پوست‌ومو»ي اين هفته به همين موضوع پرداخته‌ايم.

 

۱. کدام ريزش مو قابل برگشت است؟

وقتي مو از ساقه مي‏شکند و مي‏افتد، چون ريشه سالم است، پس از مدتي دوباره رشد مي‌کند. اما وقتي ريزش مو ريشه‌اي است، در محل رويش مو جوشگاه ايجاد مي‌شود و ريزش مو غيرقابل برگشت است. به عبارتي، بافت زمينه يا پوست سر در قسمت‌هاي داخلي از بين مي‌رود و رگ‌ها به منطقه‌اي از سر خونرساني نمي‌کنند. در نتيجه زندگي در اين قسمت از بين مي‌رود و هيچ مويي در محل وجود ندارد که بخواهد دوباره رشد کند. اين نوع ريزش با ريزش مويي که باعث طاسي مردانه مي‌شود، تفاوت دارد زيرا در طاسي مردانه مو وجود دارد ولي موها به شدت نازک و مينياتوري مي‌شوند. اين موها را مي‌توان با استفاده از برخي داروها تقويت کرد و باعث رشد آنها شد.

۲. ريزش مو ارثي است؟

نمي‌توان با قاطعيت به اين پرسش پاسخ داد. ريزش مو ممکن است ارثي يا غيرارثي باشد. در ريزش موي ارثي، موها از ناحيه پيشاني تا فرق يا تاج سر شروع به کم شدن مي‌کنند. اين حالت در آقايان به شکل طاسي و در خانم‌ها با کم‌پشتي موها جلوه مي‌کند، به‌طوري که کف سر و لابلاي موها ديده مي‌شود. زماني ريزش مو در خانم‌ها ارثي است که با جوش صورت، موهاي زائد و اختلال‌هاي قاعدگي همراه نباشد چون در اين صورت مي‌تواند علت هورموني داشته باشد. گاهي هم همه موهاي سر با هم مي‌ريزند يا دچار کاهش حجم مي‏شوند. در اين صورت علت‌هاي ديگري مطرح است که بايد بررسي شود.

۳. رنگ کردن باعث افزايش ريزش مو مي‏شود؟

بله، هنگام رنگ کردن موها، کوتيکول يا لايه محافظ مو شکسته مي‌شود تا رنگ مو در آن نفوذ کند. در نتيجه رنگ‌ و اکسيدان داخل آن باعث خشکي و پارگي ديواره کوتيکول مو مي‌شوند که در نهايت به شکستگي، موخوره، خرد شدن موها از ساقه و کاهش حجم مو مي‏انجامد بنابراين رنگ‌کردن يا مش موها باعث ريزش آنها از ريشه نمي‌شود. به عبارتي، اگر رنگ غيراستاندارد و بي‌کيفيت و اکسيدان بسيار قوي باشد يا اگر موها بيش از حد رنگ شوند، لايه‌هاي کوتيکول بيشتر شکسته و موها خرد و حجم‌شان کم مي‌شود اما خوشبختانه ريشه آنها سالم است و پس از مدتي دوباره رشد خواهند کرد. رنگ موهاي چيني و تقلبي که مواد داخل آنها مشخص نيست در ريزش موها نقش مهمي دارند.

۴. داروها مي‌توانند باعث ريزش مو شوند؟

بله، مصرف بسياري از داروها به‌خصوص داروهاي شيمي‌درماني، داروهاي فشارخون، داروهاي مسکن، داروهاي ضدتشنج، داروهاي تيروييد و مسموميت با ويتامين A، باعث ريزش مو مي‌شود. البته تاثير داروها در ايجاد ريزش مو تفاوت دارد. مثلا داروهاي شيمي‌درماني ۱۰ روز بعد از مصرف باعث ريزش مو مي‌شوند. به اين صورت که رشد موها قطع مي‌شود و موها بلافاصله مي‌افتند. به اين نوع ريزش، ريزش موي آناژن مي‌گويند. آناژن فازي است که مو در آن رشد مي‌کند و نبايد بريزد. برخي داروها هم ۳ ماه پس از مصرف باعث ريزش مو مي‌شوند در حالي که بيمار به دنبال عوامل ديگري، مي‌گردد.

۵. ريزش مو علامت فشارخون بالاست؟

نه، فشارخون بالا ربطي به ريزش مو ندارد اما مصرف داروي پروپرانولول که براي کاهش فشارخون مصرف مي‌شود، مي‌تواند ريزش مو را در پي داشته باشد.

۶. ماساژ دادن سر مانع ريزش مو مي‌شود؟

بله، ماساژ پوست سر يا مصرف داروهاي گشادکننده عروق که به کف سر ماليده مي‌شوند، باعث بهبود خونرساني به پوست مي‌شود و مي‌تواند جلوي ريزش موي ناشي از افزايش سن را بگيرد؛ البته به شرط اينکه علت ريزش عوامل ديگري نباشد.

۷. کمبودهاي تغذيه‌اي مي‌توانند باعث ريزش مو شوند؟

بله، کمبود بسياري از مواد غذايي در بدن از جمله روي، آهن، پروتئين‌ها
و … مي‌تواند باعث ريزش مو شود اما اين کمبودها بايد به اثبات برسند و کسي که رژيم غذايي عادي دارد و علامت بيماري خاصي ندارد، نمي‌تواند در اين تعريف بگنجد. متاسفانه بسياري از مردم به محض شروع ريزش موها شروع به خوردن قرص روي يا آهن مي‌کنند در حالي که اين کار درست نيست. مصرف زياد ‌روي و آهن و تجمع آنها در بدن باعث ايجاد مسموميت مي‌شود. اگر ريزش مو به‌دليل کمبود تغذيه‌اي ايجاد نشده باشد، مصرف مکمل‌ها تاثيري در بهبود آن نخواهد داشت.

۸. کوتاه کردن مو جلوي ريزش مو را مي‌گيرد؟

نه، ريزش مو ربطي به بلندي و کوتاهي آن ندارد. مو عمري دارد که وقتي به پايان مي‏رسد، مي‌افتد. ريزش موهاي بلند بيشتر به نظر مي‌رسد به همين دليل افراد فکر مي‌کنند اگر مو را کوتاه کنند ريزشش کمتر خواهد شد.

۹. سيگار مي‌تواند باعث ريزش مو شود؟

بله، استعمال دخانيات باعث تنگ شدن عروق مي‌شود و خونرساني به بافت‌ها را مختل مي‌کند. در نتيجه ريزش موها افزايش مي‏يابد اما ترک ناگهاني سيگار هم فرد را عصبي مي‌کند که اين موضوع هم ممکن است ريزش موها را بيشتر کند. ترک سيگار بايد حساب‌شده باشد.

۱۰. استرس مي‌تواند باعث ريزش مو شود؟

بله، اگر اضطراب يا استرس ناگهاني باشد مي‌تواند باعث ايجاد بيماري آلوپسي آره‌آتا شود که در آن موها به‌طور منطقه‌اي يا سکه‌اي يا حتي تمام موهاي سر مي‌ريزند اما اضطراب‌هاي کم و طولاني‏مدت نيز مي‌توانند به‌دليل تنگي عروق و وارد کردن مو به فاز تلوژن يا مرگ باعث تسريع ريزش مو ‌شوند.

۱۱. اختلال‌هاي هورموني، ريزش مو را تشديد مي‌کنند؟

بله، وجود هورمون مردانه يکي از علت‌هاي مهم ريزش مو است که در مردان طبيعي است اما اگر خانمي‌ به‌دليل افزايش هورمون مردانه دچار ريزش مو شود، بايد تحت‌بررسي قرار بگيرد. اين خانم‌ها معمولا علاوه بر ريزش مو از جوش صورت، موي زائد و اختلال‌هاي قاعدگي هم رنج مي‌برند.

۱۲. بعد از کاشت مو، موها ديگر نمي‌ريزند؟

بستگي دارد! براي کاشت مو معمولا از موهاي پشت سر استفاده مي‌کنند. به اين منطقه سر «بانک مو» مي‌گويند. جالب است بدانيد موهاي پشت سر در کساني که ريزش موي ارثي يا هورموني دارند، هرگز نمي‌ريزد زيرا موهاي اين منطقه گيرنده هورمون ندارند و مشکلي پيدا نمي‌کنند بنابراين بايد قبل از کاشت، متخصص پوست تشخيص بدهد که ريزش موي فرد ارثي است يا هورموني. اما اگر علت ريزش مو ارثي يا هورموني نباشد، موهايي که پيوند زده شده‌اند هم بعد از مدتي مي‌ريزند.

۱۳. شانه‌ کردن، ريزش موها را بيشتر مي‌کند؟

نه، شانه کردن مناسب موها باعث بهبود خونرساني به پوست و مو مي‌شود اما شانه کردن موي رنگ‌شده يا موهاي بسيار خشك، باعث کنده شدن آنها مي‌شود بنابراين بايد اين موها را با شانه‌هاي با دندانه‌هاي فراخ شانه كرد.

۱۴. بستن کش‌ سر باعث ريزش مو مي‌شود؟

بله، نوعي ريزش مو به نام آلوپسي کششي داريم که در اثر بستن سفت و محکم موها ايجاد مي‌شود. در اين حالت موها از ناحيه ريشه کشيده مي‌شوند و مي‌ريزند.

۱۵. داروهاي ضدريزش مو بايد تا پايان عمر مصرف شوند؟

به علت ريزش بستگي دارد. اگر علت ريزش ارثي باشد، فرد بايد تا پايان عمر دارو مصرف کند. اگر علت اختلال هورموني يا هر علت ديگري باشد، بايد درمان را ادامه داد تا كامل شود.

۱۶. حنا و مورد براي ريزش مو مفيدند؟

تجربه نشان مي‌دهد استفاده از اين گياهان در درمان ريزش مو مفيد است. حنا مانند ماينوکسيديل عمل مي‌کند اما براي اينکه حنا رنگ ندهد، مي‌توان آن را با ماست سنتي که حاوي اسيد لاکتيک است، مخلوط کرد. ضمن اينکه اسيد لاکتيک خاصيت لايه‌برداري دارد، پوست سر را تميز و از خشک شدن موها به واسطه حنا زدن، جلوگيري مي‌كند.

از داروهاي گياهي استفاده کنيم يا شيميايي؟

دکتر حميدرضا احمدي‏آشتياني، فارماکولوژيست، عضو هيات علمي مرکز تحقيقات فرآورده‏هاي آرايشي و بهداشتي

امروزه خيلي‌ها يا درگير ريزش مو هستند يا احتمال مي‏دهند به آن مبتلا شوند. در مورد روش‏هاي درماني ريزش مو از دو زاويه پزشکي مدرن و طب سنتي مي‌توان بحث کرد. روش‏هاي مدرن عبارتند از: جراحي‌هايي مانند انواع کاشت مو يا روشPRP، استفاده از انواع داروها مانند فيناسترايد و استفاده از انواع محلول‏ها و گاهي شامپوها. در کنار اين روش‏هاي رايج در پزشکي مدرن، روش‏هاي طب سنتي مانند استفاده از ترکيب‌هاي گياهي نيز مطرح هستند.

يکي از بهترين راه‏هاي رساندن مواد موثر به موضع هدف، استفاده از سيستم خونرساني است که از آن به‏عنوان روش سيستميک ياد مي‌شود، اما وقتي دارويي مصرف مي‏شود تا به شکل سيستميک به موضع مورد نظر برسد، ممکن است به مناطق ديگر هم وارد شود و عوارض جانبي خاصي ايجاد کند. به همين دليل گاهي يا اين امکان را نداريم که از برخي داروها استفاده کنيم يا با محدوديت مصرف روبرو هستيم.

در نتيجه به دنبال اين هستيم که عوارض جانبي را به حداقل برسانيم و تلاش مي‏کنيم از روش‏هاي ديگري استفاده کنيم. اين روش‏ها به‏خصوص در رابطه با ريزش مو شامل استفاده از خونرساني بيشتر، افزايش تکثير سلول‏هاي حمايت‌کننده فوليکول مو، کاهش التهاب يا ريزالتهاب‏ها و گاهي اوقات مهار برخي آنزيم‏هاست.

داروهاي موضعي چطور از پوست عبور مي‌کنند؟

براي نفوذ به پوست راه‏هاي مختلفي وجود دارد که شامل انحلال در چربي، استفاده از منافذ بسيار کوچک اطراف فوليکول مو و راه نفوذ از طريق غدد عرقي اطراف فوليکول مو است. البته درمان موضعي به اندازه درمان سيستميک موثر نيست، به همين دليل معمولا مجموعه‌اي از عوارض و مزاياي يک روش براي انتخاب بهترين راه درمان در نظر گرفته مي‏شود.

شامپو به رشد مو کمک مي‌کند؟

شامپوها به‏عنوان شوينده و فراهم‏کننده بستري مناسب براي رشد مو عمل مي‏کنند، نه عاملي براي رويش مو. اصلا شامپوها به اين منظور طراحي نشده‏اند، اما در بحث جلوگيري از ريزش مو، به اين دليل که شامپوها مي‏توانند باعث تنظيم pH پوست سر و به تبع آن بهبود شرايط سد پوستي ‌شوند، موثر هستند.

به‏علاوه، اطراف فوليکول مو در پوست سر، غدد ترشح چربي هم وجود دارد که از آنها به‏عنوان غدد سباسه ياد مي‏کنيم. اگر اين غدد بتوانند متعادل عمل کنند و ما هم بتوانيم راديکال‏هاي آزادي که به‏شکل خارجي در شهرهاي آلوده و بزرگ روي پوست مي‏نشينند يا اينکه به‏شکل درون‌زا توليد مي‏شوند با شامپوي مناسب کم کنيم، به کمتر شدن ريزش مو کمک خواهيم‌کرد. البته فرمول شامپو و استاندارد بودن آن بسيار مهم است.

تراشيدن مو را تقويت مي‌کند؟

اگر تراشيدن مو براي رعايت بهداشت انجام شود، مي‏تواند موثر باشد، اما اگر به‌منظور جلوگيري از ريزش مو باشد، نه. به دليل اينکه افراد معمولا با تراشيدن موهاي خود به اندازه موهاي بلند متوجه ريزش موهاي خود نمي‌شوند و اين را به غلط به کم شدن ريزش موها نسبت مي‏دهند، اما استفاده از درمان‌هاي گياهي مانند رزماري، سدر، حنا، فلفل قرمز و… از گذشته براي درمان ريزش مو در کتاب‏هاي طب سنتي آورده شده است.

بسياري از اين موارد علمي هستند و تاثير آنها به اثبات رسيده است. مثلا تاثير گياه رزماري در افزايش خونرساني و گشاد کردن قطر رگ‏ها و برطرف‌کردن ريز التهاب‏هاي اطراف فوليکول مو اثبات شده است. فلفل قرمز نيز روي گشاد شدن عروق تاثير دارد. مورد هم با مهار آنزيمي به نام الاستاز باعث استحکام مو مي‏شود اما نکته مهم در روش استفاده از آنهاست که بايد زيرنظر پزشک باشد.

مکمل‏ها جلوي ريزش مو را مي‌گيرند؟

برخي مکمل‏ها به ‏طور اختصاصي براي مراقبت از پوست، مو و ناخن تهيه مي‏شوند. در ترکيب‌هاي اين مکمل‏ها عمدتا به روي، موليبدن، امگا۳، آهن، گوگرد، ويتامينA و اسيد فوليک اشاره شده است. همچنين غذاهاي حاوي گروه ويتامين‏هايB و انواع نوشيدني‏هاي حاصل از فراورده‏هاي تخميري جو که با طعم‏هاي مختلف وجود دارد، مي‏تواند کمک‏کننده باشد گاهي اين نوشيدني‏ها با ويتامينB هم غني مي‌شوند. مصرف ماهي و ريشه برخي گياهان مانند پياز هم مي‏تواند به سلامت و رشد مو کمک کند، اما اگر علت ريزش مو ژنتيکي باشد، هيچ کدام از فراورده‏هاي مکمل نمي‌تواند درمان قطعي‌اش باشد.

آلوئه‏ورا و ريزش مو

دکتر حسين طباطبايي، متخصص پوست و استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران

«آيا گياه آلوئه‏ورا در درمان ريزش موي آقايان موثر است؟»

اين پرسش يکي از خواننده‌ها با شماره ۳۹۴****۰۹۱۱است.

در پاسخ بايد بگويم که استفاده از ژل گياه آلوئه‌ورا روي سر هيچ تاثيري در كاهش ميزان ريزش مو ندارد. اين گياه فقط تا حدودي در نرم كردن موها موثر است. برخي ريزش موها حدود ۲ تا ۳ ماه بعد از انجام جراحي‌هاي بزرگ، زايمان، قطع شيردهي، بهبود تب، قطع رژيم غذايي سخت يا روزه، استرس حاد و عصبي يا فشارهاي ناگهاني ايجاد مي‌شوند. اين نوع ريزش مو پس از مدتي قطع مي‌شود و موها دوباره شروع به رشد مي‌كنند و با انجام اقدام‌هاي خاص مثل استفاده از ويتامين‌ها و املاح معدني مي‌توان رشد موها را تسريع كرد.

حال ممكن است برخي افراد در فاز ريزش موها از انواع محصولات آلوئه‌ورا استفاده كنند و بعد از مدتي كه موها دوباره شروع به رشد كردند، آن را به تاثير گياه آلوئه‌ورا ربط دهند در حالي‌كه اينطور نيست و آلوئه‌ورا هيچ تاثيري در اين‌باره ندارد. در ريزش موي آندروژنيك يا ارثي هم ريزش مو طبيعي است فقط قطر موها نازك مي‌شود و باز استفاده از آلوئه‌ورا تاثيري در ميزان ضخامت آنها نخواهد داشت. تنها تاثير گياه آلوئه‌ورا، نرم كردن پوست و موهاست و افرادي كه پوست خشك دارند، مي‌توانند براي نرم شدن پوست و مويشان از صابون يا شامپوي آلوئه‌ورا استفاده كنند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

  1. ashkan

    باسلام،آب پیاز را با با آب لیمو ترش و ریشه درخت انجیر که در الکل خوابیده جوشانده و سپس با خاک رس مخلوط نمایید محلول را پس از پانزده روز در ظرف دربسته نگهداری کنید و سپس از پارچه سفید عبور داده صاف کنید و روزی دوبار ۱۰ شب و ۵ صبح به کف سر بمالید و بایک وسیله چوبی مثل قاشق ماساژ دهید (دست خودش جذب میکند) تاثیر آن قطعی و همیشگی است.

    مسئولیت کامنت با کاربر می باشد

  2. ناشناس

    سلام دوستان
    من خودم موهام از بس ریختن با این سن کم ام دیگه خسته شدم . قرص و محلول و شامپو هم کلی استفاده کردم . بخدا همشون بی فایدس
    شما که این همه کار برا موهاتون انجام دادین اینم انجام بدین مطمئن باشید نتیجشو میبینید و موهاتون رویشو ضخیم میشه.
    اکثرتون محصل هستین و تابستونا بیکارید بهتون توصیه میکنم موهاتونو تیغ بزنیدو بعد با سیر میکس شده یا زرده تخم مرغ محلی و تخم شمبلیله پودر شده یا روغن سیاه دانه و کندوش و رز ماری تقویت کنید.و بعد یکم داره موهاتون در میاد بازم تیغ بزنید خودتون نتیجشو میبینین.

    فردا پسفردا کچل شدین خودتونو سرزنش نکنین که میتونستم کاری کنم و نکردم .
    پس تلاشتونو بکنین…

  3. محمد رسا

    با سلام
    بنده ۵۶ سال دارم. از حدود ۳۰ سالگی بدون داشتن عوارض بیماری، دچار ریزش موی سر از ناحیه تاج تا فرق سر شدم. در آن زمان دوستان و آشنایان میگفتند باید با تیغ سرت را بتراشی ولی چند تا از آقایان دکتر این مسئله را منتفی میدانستند و قبول نداشتند تا اینکه موهای سر بنده کامل طاس شد. حدودا یک سال قبل با نگاه عمیقی در اطرافیان و دوستان متوجه شدم آنهایی که موهای خود را کامل تراشیده اند پس از مدتی مشکل کم پشتی و حتی طاسی خود را حل کرده اند لذا بنده هم شروع به تراشیدن موی بسیار کم خودم کردم و بعد از نزدیک ۵ ماه مجددا بعد از ۲۵ سال موهای بنده از تاج سر شروع به رشد کرد در حالی که در آن نواحی اصلا مویی باقی نمانده بود. در حال حاضر موهایم چندان پرپشت نیست ولی از طاسی نجات پیدا کرده ام. از شما خواهش میکنم و تمنا دارم به این آقایان دکتر که خودشان نه تجربه کرده اند و نه به تجارب دیگران اهمیت میدهند گوشزد فرمایید که با اعصاب و روان دیگران بازی نکنند. و چرندیات تحویل جوانان ندهند. راستی گفتم جوان بله آقای رامبد جوان یک نمونه بارز هستند.

  4. هادی

    ریزش مو در سنین کم از ناحیه پیشانی نشانه ی چیست ایا میتوان ان را برطرف کرد .

    1. علی

      من از دکتر پرسیدم از ناحیه ی سر چه برای پسر چه دختر طبیعی هست ولی شکل و فرم ریختن مو در هر جنسیت متفاوت در دختران انگار از همه ی نقاط پیشانی و در پسران در دو طرف . نگران نباشید برای همه هست

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي