روشی برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی (نکاتی برای شناخت عسل تقلبی)

تاريخ : 18 بهمن

این روزها بدلیل گران بودن عسل اصل ، نحوه تشخیص عسل طبیعی هم مهم است و بایست مطمئن شوید پولی که پرداخت کرده اید واقعا یک عسل اصل تحویل گرفته اید یا عسل تقلبی؟

در این مقاله چند روش برای تشخیص عسل اصل از تقلبی را به شما شرح می دهیم.

اما قبل از آن لازم به ذکر است که بدانید عسل اصل هم می تواند شفاف باشد و هم تیره چرا که شهد بعضی از گل و گیاهان باعث تیره شدن عسل می شود.

روشهای من در آوردی بسیار زیادی برای تشخیص عسل وجود دارد که در ادامه با این روشهای عجیب آشنا می شوید!

در همین ابتدا باید به شما بگوییم که تنها روش تشخیص طبیعی بودن عسل انجام آزمایش است ، به این گونه که شما عسل را به آزمایشگاه برده وبررسی نمایید

و یا اینکه از یک فرد کاملا مطمئن و قابل اطمینان خریداری کنید ، فردی که مطمئن باشید افزودنی غیرطبیعی به خورد زنبورها نمی دهد!

اما بخوانید از روشهای عجیب تشخیص عسل طبیعی!

روشی برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی (نکاتی برای شناخت عسل تقلبی), پورتال خبری فرهنگی گهر

این روش ها را احتمالا از همسایه و دوستانتان شنیده اید و یا در وبلاگ ها و سایت های خبری مشاهده کرده اید که به احتمال زیاد هیچ شناختی نسبت به ویژگی های عسل طبیعی ندارند.

۱. باور غلط : تشخیص عسل بوسیله کبریت

یکی از باورهای اشتباه که بسیار در بین مردم رایج است تشخیص بوسیله کبریت یا شمع می باشد. جالب اینجاست که برخی افراد می گویند اگر عسل سوخت، تقلبی است و برخی نیز می گویند اگر سوخت طبیعی است! اما همانگونه که گفتیم این مورد هم با توجه به خصوصیات فیزیکی هر عسل متفاوت است و به هیچ وجه روشی صحیح برای تست کیفیت عسل نمی باشد.

۲. باور غلط : تشخیص عسل بوسیله آب

در این شیوه می گویند عسل را در آب سرد بریزید، اگر سریع حل شد تقلبی است و اگر طول کشید و به آسانی در آب حل نشد طبیعی است. در صورتی که غلظت عسل ها با توجه به رطوبت آن ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال عسل بهارنارنج یا جنگلی با توجه به خصوصیات فیزیکی که دارند کاملا روان و شل هستند. اگر بخواهید با این روش عسل های مرکبات را تست کنید، قطعا این عسل ها را تقلبی می دانید، در صورتی که این عسل ها کاملا طبیعی و خالص هستند.

۳.باور غلط : تشخیص عسل طبیعی از روی رنگ

یکی دیگر از روش ها غلط برای تشخیص عسل خوب و با کیفیت توجه به رنگ عسل است! رنگ هر عسل با توجه به شهد مورد استفاده زنبور عسل ، نوع خاک منطقه و بسیاری از عوامل دیگر متغیر است. اینکه برخی می گویند عسل سیاه و قرمز رنگ کیفیت بیشتری دارند به هیچ وجه صحیح نمی باشد. برای مثال عسل یونجه با اینکه کیفیت بالایی دارد ولی به رنگ زرد روشن می باشد و این دلیلی بر تقلبی بودن یا کیفیت پایین آن نمی باشد.

جالب است بدانید برخی از شرکت ها و فروشندگان برای تیره تر شدن عسل آن را حرارت می دهند و یا رنگ خوراکی به آن اضافه می کنند. نوش جان افرادی که فکر می کنند عسل طبیعی حتما باید تیره باشد!

روشی برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی (نکاتی برای شناخت عسل تقلبی), پورتال خبری فرهنگی گهر

۴.باور غلط : تشخیص عسل با توجه به غلظت

گفته می شود عسلی که روان باشد بی کیفیت و عسلی که غلیظ باشد طبیعی است، در صورتی که غلظت عسل با توجه به برخی عوامل مانند منطقه ای که عسل از آن برداشت شده متغیر می باشد. برای مثال عسل های شمال کشور معمولا روان هستند و رطوبت بالایی دارند.

۵.باور غلط : تشخیص عسل تقلبی با زرده تخم مرغ

یکی از عجیب ترین روش هایی که تابحال شنیده ایم تشخیص با زرده تخم مرغ است، در این روش باید عسل و زرده تخم مرغ خام را با هم مخلوط کرد، اگر بعد از چند دقیقه شبیه زرده تخم مرغ پخته شد، طبیعی است و در غیر اینصورت تقلبی است! البته نیازی نیست که دوباره یادآوری کنیم این روش هم بدون پایه و اساس علمی است و کاملا غلط می باشد.

۶. باور غلط : تشخیص عسل با ریختن روی ناخن

این روش که توسط یکی از سایت های تازه تاسیس در حوزه فروش عسل طبیعی منتشر شده واقعا عجیب است و نشان دهنده این است که این عزیزان هیچ سر رشته ای در موضوع عسل و زنبورداری ندارند. آن گونه که ذکر می کنند باید چند قطره عسل بر روی ناخن خود بریزید، اگر بر روی ناخن باقی ماند یعنی اصل است و در غیر این صورت اگر پخش شد تقلبی است! این مورد هم کاملا اشتباه است؛ زیرا غلظت عسل ها با یکدیگر متفاوت است.

۷.باور غلط : تشخیص عسل خالص بوسیله عطر و بو

این روش به فروشندگان متقلب کمک زیادی کرده، به این دلیل که با افزودن اسانس و برخی روش های دیگر پس از باز کردن درب عسل چنان عطر و بویی پخش می شود که با خودتان می گویید از این بهتر نمی شود، این عسل حتما طبیعی است. اما غافل از اینکه هر عسل با دیگری متفاوت است و برخی عسل ها با اینکه کیفیت بسیار بالایی دارند بسیار کم عطر می باشند.

روشی برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی (نکاتی برای شناخت عسل تقلبی), پورتال خبری فرهنگی گهر

آیا عسل طبیعی شکرک می زند؟

متاسفانه بسیاری از مردم به اشتباه تصور میکنند عسلی که رس ببندد یا به اصطلاح شکرک بزند تقلبی است اما در واقع این یک فرآیند کمتر درک شده است که برای عسل طبیعی رخ میدهد

عوامل بسیاری باعث کریستالیزه شدن عسل می شوند مانند: رطوبت، درجه حرارت محیط، دیاستاز، میزان گرده گل موجود در عسل و نوع پوشش گیاهی منطقه. بدلیل اطلاعات اشتباهی که در بین مردم عادی وجود دارد برخی از فروشندگان عسل و زنبورداران، عسل را حرارت می دهند تا از رس بستن آن جلوگیری کنند اما با این کار بسیاری از خواص و آنزیم های عسل از بین میرود.

به همین دلیل ما همواره توصیه می کنیم عسل خام استفاده کنید و از مصرف عسل هایی که برای بسته بندی راحت تر و خوش رنگ تر شدن حرارت دیده اند خودداری کنید.

چرا این روش های اشتباه رایج شده است؟

متاسفانه روش های فوق در بین عموم بسیار پخش شده و کنار زدن آن ها کار سختی است، در این بین برخی از افراد به انتشار این اشتباهات کمک زیادی کرده اند.

۱. شرکت ها و فروشندگان متقلب

در برخی موارد شرکت هایی که عسل های مصنوعی و تقلبی تولید می کنند برای اینکه راحت تر بتوانند محصولاتشان را بفروش برسانند، ویژگی های محصول خود را بعنوان محصول طبیعی از طریق روش های مختلف پخش می کنند.

۲. فروشندگان عسل

دومین مقصر اصلی، فروشندگان کم اطلاع هستند که صرفا شنیده های خود را بعنوان روش های تشخیص منتشر می کنند که متاسفانه با توجه به شغلی که دارند معمولا مورد قبول عامه مردم قرار می گیرد.

۳. نشریات زرد

در بسیاری از موارد این روش های تشخیص توسط بلاگرها نوشته می شود تا صرفا محتوایی برای وبلاگ و سایت خود تولید کرده باشند اما متاسفانه اکثر نوشته هایشان بدون بار علمی می باشد.

۴. خود شما!

در برخی از اوقات پیش می آید که افراد مختلف یک نمونه تجربه محدود و خاص خود را بطور گسترده برای تمام عسل ها در نظر می گیرند. برای مثال فردی که چند مرتبه از زنبورداران مختلف عسل طبیعی تهیه کرده و در این چند مورد رنگ عسل تیره و دارای عطر و بوی زیادی بوده، اینگونه برداشت می کنند که عسل طبیعی باید حتما تیره رنگ بوده و عطر و بوی بسیاری داشته باشد.

روشی برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی (نکاتی برای شناخت عسل تقلبی), پورتال خبری فرهنگی گهر

بهترین راه تشخیص عسل طبیعی

صحیح ترین روش برای تشخیص کیفیت عسل و آگاهی از خلوص آن، آزمایشگاه می باشد. کافیست مقداری از عسل مورد نظر را به آزمایشگاه تخصصی عسل ببرید و درخواست کنید تا آن را برای شما آنالیز کنند. احتمالا پیش خودتان میگویید این هم شد روش! من یک روش سریع و خانگی میخواهم ولی باور کنید هیچ روش سریع و آسانی برای تشخیص عسل وجود ندارد. حتی خود زنبوردارها برای اطلاع از کیفیت عسل هایشان آن را به آزمایشگاه میفرستند، اما متاسفانه برخی از عزیزان با ادعای بسیار میگویند ما قادر به تشخیص عسل طبیعی هستیم!

در آزمایشگاه تخصصی عسل، فاکتورهای بسیاری بررسی می شوند از جمله میزان ساکارز، رطوبت، هیدروکسی متیل فورفورال، گلوکز، فروکتوز و … که البته این ها نیز قطعیتی ندارند و برای برخی عسل ها استاندارد هایشان متفاوت است برای مثال طبق استاندارد باید ساکارز عسل طبیعی زیر ۵ درصد باشد اما عسل کنار جزء استثناها می باشد و در بسیاری از موارد حتی اگر ساکارز بالای ۵ نیز داشته باشد طبیعی است.

گول ساکارز پایین را نخورید!

دقت کنید در تله ساکارز نیفتید، برخی از افراد هنگام خرید عسل طبیعی تنها فاکتوری که بررسی میکنند میزان ساکارز آن است و از دیگر عوامل چشم پوشی میکنند، در صورتی که ساکارز یکی از فاکتورها می باشد که اتفاقا بسیاری از فروشندگان عسل و زنبورداران با افزودی موادی به عسل آن را براحتی تغییر می دهند و در برخی اوقات به حد صفر می رسانند.

اگر فقط جستجو کردید تا با چند روش سریع و خانگی آشنا شوید همین الان مرورگرتان را ببنیدید چون در این سایت چنین چیزی پیدا نخواهید کرد و مطمئن باشید دیگر سایت هایی که روش هایی معرفی کردند صرفا برای جذب بازدید و اینکه چیزی گفته باشند این مطالب را گفته اند و هیچ شناختی نسبت به ویژگی های فیزیکی عسل ندارند.

اما اگر میخواهید بطور دقیق عسل طبیعی را تشخیص دهید و یک عسل شناس حرفه ای شوید بزودی یک دوره رایگان بر روی سایت قرار خواهید داد و به شما خواهیم گفت چگونه عسلی را که خریده اید با حداقل هزینه به آزمایشگاه بفرستید، با تمام فاکتورهای شناخت عسل آشنا شوید و بر روی تک تک پارامترها مسلط باشید و چگونه مطمئن شوید عسلی که خرید اید کاملا خالص و ارگانیک است!

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي