رودخانه ای که ناگهان قرمز شد / عکس

دسته بندي : 💥 سرگرمی,عجایب
تاريخ : 19 شهریور

طولانی ترین رودخانه آسیا در چین ناگهان تغییر رنگ داده و به رنگ سس گوجه فرنگی درآمده است.

ساکنان جنوب غربی شهر چانک کینگ روز ۶ سپتامبر ( ۱۶ شهریور) ابتدا به یک لکه درحال گسترش در رودخانه یانگ تسه که به مسیر آبی طلایی شهرت دارد، توجه کردند.

اگرچه قسمت اعظم این آب قرمز رنگ در اطراف چانگ کینگ ، جنوب غربی بزرگترین مرکز صنعتی چین متمرکز شده است، اما براساس برخی گزارشها این رودخانه در برخی نقاط دیگر نیز سرخ شده است.

رودخانه ای که ناگهان قرمز شد / عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر

افراد برای بررسی علت این مسئله مأمور شده اند و مقامات زیست محیطی آلودگی صنعتی و گل و لایی را مورد بررسی قرار می دهد که طوفانهای اخیر به همراه آورده اند که شاید این دو عامل بتواند منبع احتمالی رنگ این رودخانه باشد.

براساس اظهارات امیلی استلی استاد دریاچه شناسی دانشگاه ویسکوزین، یک توضیح طبیعی برای قرمز شدن آب،  میکرواورگانیسمهایی است که رنگ تولید می کنند.

رودخانه ای که ناگهان قرمز شد / عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر

وی افزود: وقتی آب قرمز می شود، نخستین موردی که به اذهان عمومی می رسد کشند سرخ است.

پدیده کشند سرخ(Red tide) با شکوفایی فیتوپلانکتون‌های مضر در آب‌های دریا رخ می دهد، افزایش دما و معواد مغذی به ویژه مواد فسفردار و نیترات دو عامل اصلی در ازدیات فیتوپلانکتون‌ها هستند.

این درحالی است که خزه دریایی که عامل کشند سرخ است جزء گروه جانداران دریایی است نه آب شیرین بنابراین بسیار بعید به نظر می رسد که این خزه ها عامل قرمز شدن این رودخانه باشند.

رودخانه ای که ناگهان قرمز شد / عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر

آبهای شیرین معمولا به دلایل زیست شناختی قرمز رنگ می شوند، اما براساس اظهارات استلی، قرمز شدن آبهای شیرین به علت هجوم باکتریهایی است که تولید رنگ می کنند، باکتریهایی که به قسمتهایی از آب می رسند که اکسیژن آن کمتر از سطح عادی است. از آنجا که رودخانه ها بی وقفه حرکت می کنند و با هوا در تماس هستند، به ندرت فاقد اکسیژن مورد نیاز برای تولید کار این باکتریهای رنگ ساز می شوند.

درحال حاضر این کارشناس علت قرمز شدن آب رودخانه یانگ تسه که طولانی ترین رود آسیا و سومین رود طولانی جهان است را عامل انسانی دانسته و اظهار داشته است که این قرمزی به نظر می آید یک پدیده آلوده کننده باشد.

 

 

 

گردآوری: گروه سرگرمی گهر

 

 

منبع: مهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي