موثرترین راهکار های درمان قطعی اعتیاد دائم

راهکار های درمان قطعی اعتیاد

راهکار های درمان قطعی اعتیاد، همواره در کنار بسیاری از مراقبت های روحی و روانی به سادگی امکان درمان این بیماری را فراهم خواهد نمود. اعتیاد امروزه یک بلای خانمان سوز نیست و می توان با گرایش به سمت بهترین و دقیق ترین افکار علمی و روانشناسی، پرونده این بیماری را برای همیشه بست.

موثرترین راهکار های درمان قطعی اعتیاد دائم

ترک و درمان قطعی اعتیاد

معضل اعتياد و روند رو به رشد آن به خصوص در بين جوانان زنگ خطر را براي خانواده ها وجامعه به صدا در آورده است . آمارهاي غير رسمي معتادان قابل هضم و درك نيست . وقتي در يك ناحيه كوچك از شرق تهران روزانه بيش از 500 كيلو گرم مواد مخدر ردو بدل شده است . تجسم حجم مواد مصرفي تهران در تصورنمي گنجد . بيش از دو ميليون نفر معتاد و گرايش نسل جوان به مصرف مواد مخدر و محرك هاي مختلفي كه در جامعه فعا لند ، لزوم بازنگري درسياست ها وسيستم هاي كنترلي را صد چندان كرده است.
اگر چه با تحرك اخير نيروي انتظامي ، منطقه خاك سفيد تهران پاكسازي و از لوث وجود شياطين خالي شد كه شايان تقدير است اما تا وقتي كه معتاد هست ، مواد مورد نياز را بهر قيمتي تهيه خواهد كرد و قاچاق چيان و توزيع كنندگان در رنگ لباسي ديگر و در محلي ديگر به فعاليت مخرب خود ادامه خواهند داد . مشكل تنها در عرضه فراوان وارزان موادافيوني است بلكه بايدمسئله اعتياد و معتاد را با ديدي تازه ونگرشي نوبررسي كرد.
تصورات كهنه و آزموده هاي سرتاسر غلط را به دور ريخت و طزحي نو در انداخت .
در دو سه سال اخير با همت و پشتكار مردي وارسته و چهره شناخته شده كه خود طعم تلخ اعتياد و تباهي هاي آن را در ساليان متمادي چشيده و به راه حلي ابتكاري و منحصر به فرد براي ترك اعتياد دست يافته است و همزمان با تشكيل جميت مبارزه با اعتياد و جمعيت آفتاب و شعب آنها در شهرستان ها حركت گسترده و فراگيري آغاز شده و مي رود تا به مفري براي خلاصي دائمي از چنگال اعتياد بدل شود .
به سراغ مهندس دژاكام مي رويم و با همه مشغله و گرفتاري هايش ساعاتي را در كنار او و جمع همكارانش مي گذرانيم . آنچه را كه ملاحظه خواهيد فرمود ، مصاحبه با دبير اجرائي جمعيت آفتاب و ديد گاه هاي ايشان نسبت به اعتياد و راه كارهاي خلاصي از وضع اسفبار موجود است .

با توجه به تجربیات بالینی و درمانی حاصل شده بهترین تعریفی که می توان از اعتیاد ارایه داد این است: اعتیاد یعنی وسوسه و هوس روانی برای تجدید خاطرات لذت بخش گذشته و یا فرار از یک فشار درونی و یا بیرونی. در این تعریف چند متغییر وجود دارد که باعث ادامه یا شروع مجدد به اعتیاد می شود را توضیح می دهیم .

  •  وسوسه و هوس روانی : وسوسه ذهنی برای مصرف مواد مخدر یا محرک به منظور رسیدن به ارامش روانی و جسمانی .
  • خاطرات لذت بخش گذشته: یعنی  خاطرات لذت بخش  گذشته باعث می شود  وسوسه مصرف مواد مخدر یا محرک مجددا در او زنده شود.
  • فرار از فشار درونی مانند دردهای جسمانی و بیقراری روانی: گاهی اوقات فشارهای روانی ناشی از تجربیات شخصی یا فشار های بیرونی باعث میشود که فرد به مواد رجوع کند .و گاهی اوقات نیز دردهای جسمانی باعث می شود که فرد به سوی مواد روی آورد.
  • فشارهای بیرونی: مشکلات اجتماعی و خانوادگی از جمله عوامل محیطی است که باعث ادامه یا شروع مجدد به اعتیاد میشود.

بنابراین میتوان گفت صرف نظر از عوامل به وجود آورنده اعتیاد ، فردی که معتاد و یا وابسته به مواد میشود هم از لحاظ روانی و هم از لحاظ جسمانی گرفتار میگردد با این حال عامل روانی نسبت به عامل جسمانی مهم تر است . آنطور که شواهد نشان میدهد این اظهار نظر درست میباشد زیرا حتما  شما کسانی را میشناسید که بار ها و بارها به وسیله مراکز ترک اعتیاد و یا داروهای پزشکی ترک نموده اند اما مجددا پس مدتی شروع به مصرف نموده اند.بنابراین میتوان گفت اعتیاد یک وسوسه روانی است که اگر از بین برود اعتیاد نیز از بین میرود .

اعتیاد یک بیماری است !

ترک وابستگیهای روانی اعتیاد

وابستگی روانی مضر یک خصیصه روانی است که در طول زندگی فرد با او شکل می گیرد، در واقع منظور از این خصیصه روانی همان بیش از حد احساساتی و هیجانی  بودن  فرد  می باشد. به عبارت دیگر کسانی که بیش از حد احساساتی و یا هیجانی  هستند  از آمادگی بیشتری برای وابسته شدن به هر کس و  یا هر  چیزی از جمله اعتیاد برخوردارند. بنابراین افرادی که بیش از حد تحت تاثیر احساسات و هیجانات خود قرار می گیرند هنگامی که به کسی یا چیزی دلبستگی پیدا می کنند قادر به رهایی و یا جدایی از آن نمی باشند.

مثلا کسی که عاشق فرد دیگری می شود ولی ان فرد  به هر دلیلی مثلا” عدم علاقه ، نامزد فرد دیگری بودن و یا متاهل بودن و غیره نمی تواند  خواسته او  را بپذیرد ، در این جا میتوانیم بگوییم که عشق و علاقه این فرد از روی احساسات می باشد و از کنترل عقل او خارج می باشد و شاید خود او نیز میداند که خواسته اش غیر منطقی است.

اما با این حال قادر به فراموشی و یا رهایی از این وابستگی زیان آور که در واقع  همان احساسات بیمار گونه می باشد نمی تواند رها شود (می دانم ، می خواهم ، اما نمی توانم ) مثال دیگر این که بارها مشاهده شده افراد متاهل که دارای زندگی بسیار خوب و رضایت بخشی هستند به فردی دیگر که هیچ مناسبتی برای او ندارد علاقه مند می شود و قادر به رهایی و یا فراموش کردن آن فرد نمی باشد . بنابراین چنین احساساتی را می توان بیمار گونه نامید و این نوع وابستگی ها را نیز می توان وابستگی های مضر روانی نامید که میتواند در زمینه مسائل عشقی و عاطفی باشد  و یا میتواند در زمینه وابستگی روانی به مواد مخدر باشد  که آن را اعتیاد می نامند.

علل اعتیاد و وابستگیهای روانی مضر

  • وفور مواد : طبیعتا” سهل الوصول بودن مواد یکی دیگر از عوامل اعتیاد میباشد.
  • بیکاری : بیکاری یک معضل اجتماعی دیگری است که باعث اعتیاد می شود.
  • عدم اعتماد به نفس : عامل دیگر اعتیاد عدم اعتماد به نفس می باشد که فرد سعی می کند با استفاده از مواد اعتماد به نفس خود را افزایش دهد تا به راحتی قادر به تعامل با دیگران باشد. شاید یکی از دلایل سرو مشروبات الکلی در مهمانی ها و پارتی ها این است که افراد از لاک کمرویی و خجالتی بودن خارج شوند و نطق شان داغ شود.
  •  نبود امکانات تفریحی
  • و…

بنابراین می توان گفت یک فرد معتاد دارای اختلال روانی است که به صورت وسواس ذهنی برای مصرف مواد و همچنین فرار از درد جسمانی می باشد. به اعتقاد من ریشه وسواس افسردگی می باشد. به اعتقاد من سوء مصرف مواد در ابتدا شروع، یک عمل بزه کارانه و جرم است. اما پس از آن دیگر نمیتوان گفت که آن فرد مجرم است، بلکه باید به او بعنوان یک بیمار نگریست…

از اهداف اساسی درمان وابستگی به مواد، ارتقای سطح مسوولیت ‌پذیری بیماران است. رعایت تغذیه متعادل و صحیح، در واقع پذیرش مسوولیت ‌های ما نسبت به بدن خودمان است. ظریفی گفته است که: ” همه دوست دارند که به بهشت بروند ولی مشکل اینجا است که کسی دوست ندارد بمیرد. ” همه ما دوست داریم بدنی قوی و سالم داشته باشیم اما کمتر در مقام ایفای الزامات آن برمی ‌آییم.

پُر واضح است که سوء مصرف مواد، آثار تخریبی بسیاری بر بدن ما خواهد داشت. اعتیاد به لحاظ عوارضی که بر اعضا و جوارح ما دارد، شبیه سگ است؛ یعنی بعضی اعضا را لیس می ‌زند و برخی دیگر را گاز می ‌گیرد. اما به هر حال، هر چه شدت و مدت وابستگی بیشتر باشد، تخریب بدنی بیشتر است. در واقع اکثر معتادان به درجاتی دچار سوء تغذیه هستند.

مصایب اعتیاد

بیماران در زمان مصرف مواد، به اشتباه‌، آن ها را عامل قدرت و انرژی گرفتن خود می‌ دانند اما در حقیقت این مواد تهی از انرژی هستند. کاهش اشتها، سوءهاضمه و سوء جذب، نقص عملکردکبد و لوزالعمده، کم ‌کاری روده و نیز عدم دفع مناسب سموم و مواد زاید حاصل از سوخت ‌و ساز، از جمله عوارض مصرف مواد است.

همچنین مصرف مواد به افزایش دفع و اتلاف برخی مواد ضروری برای بدن می ‌انجامد که ریزمغذی‌ هایی چون ویتامین‌ ها و املاح معدنی از این جمله‌ هستند. ریزمغذی‌ ها، چاق ‌کننده نیستند اما اشتها را زیاد می ‌کنند و هر چند از متابولیسم آن ها، مستقیما انرژی تولید نمی ‌شود اما در تولید انرژی برای بدن ما نقش واسطه ‌ای بسیار مهمی را ایفا می ‌کنند. ویتامین‌ های گروه B از این گروه هستند.

علاوه بر ریزمغذی‌ ها، سوخت ‌و ساز درشت‌ مغذی‌ ها (کربوهیدرات‌، چربی و پروتئین) نیز که عوامل اصلی تولید انرژی در بدن ما هستند، با اختلال جدی همراه می‌ شود. این که در یک برنامه غذایی متعادل توصیه می‌ شود که 45 تا 50 درصد منابع انرژی از محل مصرف کربوهیدرات، 30 درصد از محل مصرف چربی‌ ها و 20 تا 25 درصد از طریق مصرف پروتئین تامین شود، نقش و جایگاه درشت ‌مغذی ‌ها را در توانایی‌ برای تحرک و انجام فعالیت های روزانه ما نمایان می‌ سازد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه