Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
X بستن تبلیغات
مطالب پيشنهادي

راهکار هایی برای حذف استرس در شب های کنکور

تاريخ : ۸ تیر
بازديد : 71

راهکار هایی برای حذف استرس

داشتن کمی استرس برای داوطلب طبیعی است و می تواند خلاقیت را در داوطلب ایجاد کند و به زندگی او نظم دهد و موجب افزایش کارایی در زندگی او شود. استرس مفید، عشق با فرزانگی برای یادگیری، پیمودن و روشنگری است و بنابراین داوطلبان باید با عشق و علاقه درس بخوانند، نه به خاطر ارزش های خاصی که جامعه برای آن قایل است . همین یک نکته برای رفع استرس کافی نیست؟

کنکور 1 راهکار هایی برای حذف استرس در شب های کنکور

 

کنکور غول سال‌های گذشته جوانان ایرانی اگرچه در سال‌های اخیر به یک تفریح برای جوانان قبل از ورود به دانشگاه تبدیل شده و فقط تعدادی از شرکت کنندگان هستند که برای کسب صندلی بهتر در دانشگاه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، اما هستند هنوز هم کسانی که در شب‌های کنکور استرس می‌گیرند.

حذف استرس در شب های کنکور

بطور کلی باید عرض کنم: کم‌خوابی‌های شب امتحان، سبب خستگی زود هنگام، کاهش بازده، فراموشی، افزایش نا آرامی و اشتباه در جلسه امتحان می‌شود. لذا سعی کنید ۸ ساعت را کامل بخوابید. شب امتحان از دیدن تلویزیون و یا هرگونه فیلم ویدئویی و یا گوش دادن به موسیقی های بسیار شاد و یا غمگین جداً خودداری کنید. زیرا بارها مشاهده شده که به علت عدم کنترل دانش آموز بر استرس خود در سر جلسه آزمون، تصاویر فیلم ها و یا اشعار داخل آهنگهای با کلام ذهن آنها را مشغول کرده و کنترل اوضاع از دستشان خارج شده است. لذا هیجان را کنار بگذارید، گوش دادن به موسیقی بی کلام و آرامبخش که غمی در آن نباشد بسیار خوب است.

بخوانید :   جواب بازی آمیرزا اندروید

به قدر کافی تغذیه کنید، از خوردن تنقلات غیرمفید و احتمالا بیماری‌زا بپرهیزید.اگر در هر لحظه از زمان امتحان، احساس اضطراب و نگرانی کردید، لحظاتی به افرادی که در زندگی شما الگوی قدرت و اعتماد به نفس به شمار می‌روند فکر کنید.سر جلسه یک بطری آب کنارتان داشته باشید تا درصورت تشنگی از آن بنوشید؛ البته سعی کنید از آب سرد استفاده نکنید.

در محوطه محل برگزاری آزمون از پاسخ به پرسش های درسی دوستانتان خودداری کنید و سعی کنید بجای حرف زدن با آنها بصورت تنها در جایی نشسته و به درختان، ابرها و طبیعت الهی فکر کنید.

در سر جلسه آزمون نیز به محض نشستن تعداد سنگ های کف زمین اطراف خود را بشمارید. رنگ دیوارها را بررسی کنید. به رنگ لباس دانش آموزان دیگر توجه کنید. اینکارهای به ظاهر ساده باعث می شود که استرس از ذهن شما به محیط اطراف منتقل شود.

پدر و مادر عزیز لطفاً هنگام رساندن فرزندتان تا محل برگزاری آزمون در داخل اتومبیل از توصیه های مخرب و استرس زا خودداری کنید. پیشنهاد می کنم سکوت کنید و درباره کنکورهیچ صحبتی نکنید. وقتی او را رساندید در یک جمله به او بگویید: عزیزم خدانگهدار.

متأسفانه دانش آموزان زیادی را دیده ام که به علت رفتار ناشیانه والدینشان در یکی دو ساعت قبل از آغاز کنکور سراسری به اندازه ای دچار استرس شدید شده اند که قافیه را باخته اند و علیرغم شایستگی های بسیار به موفقیت چندانی دست نیافته اند.

بخوانید :   متن برای تبریک روز ماما

از توصیه های دلسوزانه نظیر : عزیزم مراقب باش ! سوالی را جا نگذاری ! مداد و قلم برداشته ای؟ و … جداً خودداری کنید.

به فرزندتان نگویید که پشت درب آزمون نشسته اید و برای موفقیت او دعا می کنید زیرا این استرس او را چندین برابر می کنید. بهتر است به او بگویید عزیزم ما می رویم به کارهایمان برسیم و بعد از اتمام آزمون برای بردن تو برمی گردیم. اینکار ذهن فرزندتان را به آرامش رسانده و از استرس دور می کند.

– از انتظارات خود از فرزندتان حرفی نزنید. متأسفانه برخی ها درست پشت درب کنکور به فرزندشان، چنین جملاتی را می گویند که به شدت استرس آور و کشنده است :

من مطمئن هستم تو موفق می شوی ، من به تو ایمان دارم عزیزم! همه ما توقع داریم تو در فلان رشته و فلان دانشگاه قبول بشوی! امید همه ما به توست. من می دانم تو ما را نزد دوستان و آشنایان رو سفید خواهی کرد!

پیشنهاد میکنم راه های مقابله با استرس کنکور که گفته شد را در نظر داشته باشید.

یکی از موضوعات مهم این است که بتوان از طریق غذاهای دارای کربوهیدرات دار، سروتونین جذب کرد. بهترین مواد غذایی برای اینکار غلات سبوس تدار، نان جو، پاستا و ماکارانی است. البته باید دقت کنید که غذاهای دارای کربوهیدرات‌های ساده را به اندازه کمی مصرف کنید. به عنوان مثال قند و نوشابه دارای ضرر است، اما مصرف کم آن در روزهای منتهی به کنکور توصیه می‌شود.

شیر و دانه خوراکی بخورید

افرادی که دارای استرس کنکور هستند نباید به هیچ وجه مصرف شیر را فراموش کنند. کنکوری‌ها صبح هنگام بیدار شدن از خواب و قبل از خواب حتما یک لیوان شیر گرم بخورند. مغز‌ها را نباید به هیچ وجه از سبد غذایی فرد کنکوری حذف کرد. پسته، گردو و بادام منبع غذایی چزبی‌های سالم هستند و باید روزانه یک مشت مصرف شود.

اواکادو و اسفناج بخورید

پشت کنکوری‌ ها باید برای جذب آهن و دوری از استرس و پایان خستگی و سردرد، سویا پخته با سبزیجاتی مانند اسفناج مصرف کنند. سبزیجات خام مانند کرفس و هویج هم در کاهش استرس موثر هستند. اگر احساس می‌کنید که فشار خون شما بالا می‌رود و باعث استرس می‌شود، آواکادو بخورید. این میوه از موز پتاسیم بیشتری دارد.

ورزش کنید

ورزش‌های هوازی از مهمترین راهکارهای ذخیره اکسیژن است. هرچه اکسیژن در بدن بیشتر وجود داشته باشد، استرس از فرد دور‌تر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم کنکوری‌ها در روزهای باقی مانده روزی نیم ساعت حداقل ورزش کنند.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي