راهنمای کامل خرید لوازم آرایشی

تاريخ : 2 مهر

ایران در مصرف لوازم آرایشی رتبه ۱ تا ۳ در جهان را داراست. در ادامه راهنمای کامل خرید لوازم آرایشی را می خوانید

راهنمای کامل خرید لوازم آرایشی, پورتال خبری فرهنگی گهر

▪ کرم روز، کرم حیاتی

تمام متخصصان پوست روی مصرف روزانه ضدآفتاب تاکید دارند. داشتن SPF مناسب با شرایط محیطی شما و مرطوب کننده، مهم ترین فاکتور در انتخاب کرم روز است. در نتیجه اگر از کیفیت محصول مطمئن هستید لازم نیست سراغ محصولات گران قیمت بروید ولی خرج کردن در مورد کرم روز هم بی منطق نیست چون محافظ اصلی پوست شماست که آن را از آسیب های مختلف دور نگه می دارد. اگر کرم گران قیمتی را خریداری کردید، با چند روش در مصرف آن صرفه جویی کنید مثلا هنگام مصرف کرم را به طور مستقیم روی پوست صورت قرار دهید.

اما فراموش نکنید اگر پوست شما از بیماری خاصی مثل کم آبی یا اگزما رنج می برد، حتما از کرم های مخصوص استفاده کنید و نگران هزینه آن نباشید. اگر بودجه محدودی دارید، لازم نیست سراغ کرم های شب گران قیمت با ویژگی هایی چون ضدچروک بروید، می توانید از کرم های مرطوب کننده عادی استفاده کنید.

▪ لوازم آرایش، قدم زدن در مرز خطر

هر کدام از لوازم آرایش برای خودشان قصه ای دارند. متخصصان پوست در مورد سایه انتخابی محصولی تایید شده را پیشنهاد می کنند.

بهتر است بودجه بیشتری اختصاص بدهید و محصول مطمئن تری بخرید. این توصیه برای کسانی است که به طور مداوم از سایه استفاده می کنند، اگر به رنگ سایه خاصی برای مصرف محدود احتیاج دارید، خرید سایه ارزان قیمت اشکالی ندارد.

انواع پوشاننده ها شامل کرم پودر، فون و پن کیک به طور مستقیم با پوست شما در تماس هستند و به همین دلیل سراغ مارک های متفرقه نروید، اگر از کیفیت محصولی اطمینان دارید، ابتدا آن را روی پوست دست تان امتحان کنید، بعد از ۲۴ ساعت اگر عوارضی نداشت، اقدام به خرید آن بکنید.

سلامت رژگونه هم مثل سایه اهمیت زیادی دارد اما می توانید بودجه کمتری اختصاص بدهید. رعایت یک نکته کمک زیادی به انتخاب شما می کند: رژگونه ای بخرید که رنگ مورد نظر شما را دارد و با یک بار استفاده، به رنگ مطلوب خود می رسید. مصرف مکرر رژگونه، عوارض آن را تشدید می کند.

رژلب، پرمصرف ترین محصول کیف لوازم آرایش خانم هاست که به داشتن تعداد محدودی ازآن اکتفا نمی کنند؛ پس اگر سراغ رژلب های گران قیمت بروید باید بودجه خاصی کنار بگذارید، توصیه متخصصان این است؛ برای رژلبی که هر روز مصرف می کنید، بودجه خاصی اختصاص بدهید ولی رنگ های خاص که مصرف گه گاهی دارند را از نمونه های ارزان قیمت بخرید.

برای خرید مدادچشم هر قدر بودجه بیشتری در نظر بگیرید، مداد نرم تری خریداری می کنید که هنگام تماس با پوست حساس دور چشم، آسیب کمتری به آن می زند؛ در واقع صرف هزینه برای مدادچشم معقول و منطقی است اما برخلاف آن لازم نیست بودجه خاصی به مداد لب اختصاص بدهید.

انتخاب مداد لب احتیاج به دقت خاصی ندارد. برای کسی که می خواهد همیشه موهای بلند و سالمی داشته باشد، محصولات مصنوعی به هیچ وجه توصیه نمی شود. دنبال محصولی بگردید که دارای روغن های ضروری و مقوی، گیاهان طبیعی و سرشار از ویتامین هایی باشد که موهای تان برای ادامه حیات به آن نیاز دارند. محصولاتی که دارای آلوئه ورا، مرکبات، جوجوبا، رزماری و ساج هستند، بسیار مناسبند .

مواظب باشید گول محصولاتی را نخورید که در تهیه آنها از عصاره یا شیره گیاهان استفاده شده است! عصاره ها به اندازه روغن های ضروری مقوی نیستند و به عنوان جایگزینی ارزان قیمت برای مواد اصلی مورد استفاده قرار می گیرند.

باید بدانید که تعداد اندکی از محصولات طبیعی تقویت رشد مو، واقعا طبیعی هستند و همه آنها با کیفیتی یکسان تولید نمی شوند. بسیاری از این محصولات، با وجود طبیعی بودن، دارای فسفات، سولفات لوریل سدیم، مواد شیمیایی، روغن معدنی و سایر مواد آزمایشگاهی هستند که رطوبت را جذب کرده و به سلامت مو آسیب می رسانند.

بنابراین از خرید محصولاتی که محتویاتش مشخص نیست، بپرهیزید. محصولی پیدا کنید که تمام احتیاج موها را برآورده کند. بهترین محصول، محصولی است که هیچ نوع ماده مصنوعی در فهرست محتویات آن وجود نداشته باشد. پس قبل از هر چیز، بخش «محتویات» را در پشت بسته بخوانید.

اشتباهاتی در خرید لوزام آرایشی

اشتباه اول: بی توجهی به خطرمسمومیت

خیلی از بانوان طرفدار لوازم آرایشی هستند که روی پوست آنها ماندگاری طولانیتری داشته باشند که البته فروشندگان هم با توجه به این نیاز،محصولات خود را تحت عنوان، رژلب ۲۴ ساعته و یا کرم پودر گریم به مشتریان عرضه می‌کنند. بد نیست بدانید مواد آرایشی که دارای ماندگاری طولانیتری روی پوست هستند حاوی درصد بالایی سرب هستند زیرا این فلز تاثیر زیادی در باقی ماندن پارافین و رنگهای صورت روی پوست دارد. هر چه قدر سرب در این محصولات آرایشی بیشتر باشد ماندگاری این محصولات روی پوست هم طولانیتر خواهد بود.

توصیه کاربردی:

برای اینکه بفهمید لوازم آرایشی که قصد خرید آن را دارید حاوی سرب است یا نه، می‌توانید از آزمایش بسیار ساده‌ای استفاده کنید. مقداری از رژ لبتان را روی دستتان بمالید،با یک انگشتر طلا روی آن را خراش دهید.اگر رنگ آن به مشکی تغییر یافت، مطمئن باشید که آن محصول دارای درصد بالایی از سرب است. بد نیست بدانید لوازم آرایشی معتبر که مواد مصرف شده در تولید آن روی برچسبشان ذکر شده است، سرب ندارد و وزارت بهداشت نیز برای لوازم آرایشی و بهداشتی که حاوی سرب باشند، برچسب فارسی تایید شده صادر نمی‌کند.

اشتباه دوم: بی توجهی به تاریخ مصرف

آیا شما هم عادت دارید اگر عاشق رنگ یک سایه چشمتان هستید، آن را سالها درون کشوی میز آرایشتان نگه دارید؟ ولی حتما می‌دانید پس از چند سال آن ماده آرایشی دیگر حالت پودری اولیه خودش را ندارد و به آسانی روی پوست شما پخش نخواهد شد. نکته‌ای که هنگام خرید لوازم آرایش باید به آن توجه کنید تاریخ مصرف ذکر شده روی جعبه لوازم آرایشی است. به گفته محققان روسی بیش از نیمی از بانوانی که برای خرید لوازم آرایش به فروشگاهها می‌روند کوچکترین توجهی به تاریخ مصرف این محصولات ندارند و به علاوه تا وقتی تمام نشود آن را دور نمی‌ریزند. بخصوص آن که بسیاری از این محصولات ماهها نیز در فروشگاهها، گمرک و… باقی می‌مانند و وقتی به فروش می‌رسند چیزی به پایان تاریخ مصرفشان باقی نمانده است.

توصیه کاربردی:

هنگام خرید لوازم آرایشی قبل از پسندیدن رنگ این محصولات به دنبال تاریخ مصرف آن باشید. محصولات معتبر حتما دارای تاریخ تولید وتاریخ انقضا هستند. معمولا محصولات آرایشی وقتی بوی بدی می‌گیرند و دیگر آن قوام و پوشانندگی اولیه خودشان را ندارند شما می‌توانید مطمئن باشید که تاریخ مصرفشان به پایان رسیده است.

اشتباه سوم: خرید محصول قلابی به جای اصل

ممکن است شما به جعبه یک ریمل نگاه کنید و ببینید برچسب کنترل کیفیت وزارت بهداشت را دارد و با خیال راحت آن را بخرید ولی بد نیست بدانید فقط داشتن برچسب وزارت بهداشت کافی نیست.

دکتر سیدجمال سعید واقفی،دبیر انجمن داروسازان می‌گوید: «گاهی مواد آرایشی بهداشتی که حتی از کانالهای رسمی‌و با مجوز وزارت بهداشت و درمان وارد کشور می‌شوند بسته بندی پلمپ شده ندارند و براحتی به وسیله افراد سودجو تخلیه و با مواد دیگری پر می‌شوند که ممکن است عوارض بدی روی سلامت پوست شما برجای بگذارند. درا ین صورت شما پول زیادی بابت یک مارک معتبر پرداخته‌اید ولی لوازم آرایشی قلابی را مصرف می‌کنید. در برخی از موارد متخلفان حتی قالب ظروف و برچسب مواد خارجی راساخته و با موادی بسیار متفاوت با موادی که روی ظرف درج شده است، پر می‌کنند که این مساله سلامت مصرف کنندگان را تهدید می‌کند.این در حالی است که با وجود پرداخت هزینه بسیار زیاد برای تهیه مواد خارجی و با اطمینان از برچسب وزارت بهداشت باز هم معلوم نیست که واقعا چه چیز مصرف می‌کنند. »

توصیه کاربردی:

برای اینکه دچار چنین مشکلاتی نشوید اول لوازم آرایشی معتبر را انتخاب کنید و سپس از برچسب وزارت بهداشت و پلمپ بودن آن محصول مطمئن شوید.

چندی است که شما برچسبهای سفید رنگی با نوشته‌های سیاه رنگ را روی محصولات آرایشی می‌بینید. براساس ماده ۱۱قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی وبهداشتی باید روی تمام اقلام خارجی برچسب فارسی نویسی شامل نام محصول، نام تجاری، تاریخ تولید و انقضا،شماره مجوز ورود از وزارت بهداشت و نام شرکت واردکننده درج شده باشد. دقت کنید شماره ثبت، شماره بهره برداری و بارکد به هیچ عنوان نشانه مجوز تولید بهداشتی نیست و مواد آرایشی باید دارای پروانه ساخت یا مجوز رسمی ورود از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشند. بد نیست بدانید مندرجات وزارت بهداشت روی مواد وارداتی به سه شکل برچسب، مهر ( مانند درج تاریخ تولید و تاریخ انقضا) یا به صورت فارسی نویس روی برچسب اصلی ظرف است که نوع آخر، بهترین نوع ممکن برای غیرتقلبی بودن آن محصولات است

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي