راهنمای کامل تاسیس آژانس هواپیمایی

تاريخ : 26 آبان

اگر به شغل آژانس هواپیمایی و شرکت های خدمات گردشگری و مسافرتی علاقمندید این بخش گهر را تا پایان مطالعه نمایید چرا که راهنمای کامل تاسیس آژانس هواپیمایی را شرح می دهیم.

راهنمای کامل تاسیس آژانس هواپیمایی

راهنمای کامل تاسیس آژانس هواپیمایی, پورتال خبری فرهنگی گهر

كليات

ماده ۱- دفترهاي خدمات موضوع اين آئين نامه عبارتند از:

الف – دفتر خدمات مسافرتي كه در زمينه تنظيم برنامه هاي مسافرتي ، فروش بليط مسافرت ، ذخيره مكان و هرگونه اقدام ديگر مربوط به خدمات ترابري مسافر به طور مستقيم يا غير مستقيم با رعايت قوانين و مقررات راه و ترابري فعاليت مي نمايد.

ب – دفتر خدمات سياحتي – جهانگردي كه در زمينه اخذ رواديد، تنظيم و انجام مسافرت گروهي داخلي و خارجي ، ذخيره مكان و هرگونه خدمات ايرانگردي و جهانگردي با رعايت قوانين و مقررات ايرانگردي و جهانگردي فعاليت مي كند.

پ – دفتر خدمات زيارتي كه در زمينه ثبت نام ، تنظيم و انجام خدمات موضوع بند (الف) ماده يك اين آئين نامه بپردازد بايد مجوز مربوط را از وزارت راه و ترابري اخذ نمايد و هر شخص حقيقي يا حقوقي كه قصد انجام خدمات موضوع بندهاي (ب) و (پ) ماده يك اين آئين نامه را دارد بايد مجوز لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كسب نمايد.

تبصره – صدور كليه مجوزهاي موضوع اين ماده براي يك شخص نيز بلامانع است.

ماده ۳- كليه اشخاص حقيقي و حقوقي كه اقدام به فعاليتهاي مسافرتي، سياحتي – جهانگردي و زيارتي مي نمايند موظفند حسب مورد مجوزهاي لازم را مطابق مواد اين آئين نامه از مرجع مربوط اخذ نمايند، در غير اين صورت نيروي انتظامي با معرفي مرجع مربوط از فعاليت آنان ممانعت به عمل آورده و متخلفان را به محاكم دادگستري دلالت مي نمايد.

ماده ۴- مجوز تاسيس دفترهاي خدمات مسافرتي، سياحتي – جهانگردي و زيارتي مي نمايند موظفند حسب مورد مجوزهاي لازم را مطابق مواد اين آئين نامه از مرجع مربوط از اخذ نمايند، در غير اين صورت نيروي انتظامي با معرفي مرجع مربوط از فعاليت آنان ممانعت به عمل آورده و متخلفان را به محاكم دادگستري دلالت مي نمايد.

الف – ضوابط كلي:

۱- ارائه محل مناسب براي دفتركار

۲- معرفي مدير فني.

۳- ارائه نام و نشان دفتر

۴- سپردن تضمين

ب – شرايط اشخاص حقوقي :

۱- تابعيت ايران

۲- متدين به دين اسلام يا ساير اديان به رسميت شناخته شده در قانون اساسي.

۳-  عدم اعتياد به مواد مخدر بنا به تائيد مراجع ذيصلاح

۴- ارائه گواهي عدم سوء پيشينه كيفري.

۵- داشتن كارت پايان خدمت نظام وظيفه يا معافيت از آن براي متقاضيان مرد.

۶- داشتن حداقل مدرك تحصيلي كارشناسي.

۷- نداشتن اشتغال ديگر كه مانع فعاليت مورد نظر باشد.

۸-  داشتن حداقل ۲۵ سال سن ۰

۹- داشتن حداقل ۳ سال سابقه كار مفيد مرتبط با فعاليت مورد نظر و صلاحيت شغلي.

تبصره – مجوز تاسيس و فعالتي دفتر براي اتباع بيگانه فقط در قالب اشخاص حقوقي و با رعايت قوانين و مقررات مربوط صادر مي شود

ماده ۵- وزارتخانه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي و راه و ترابري حسب مورد نظر مراجع ذيصلاح را درخصوص صلاحيت داوطلبان كسب مي نمايند.

تبصره – دستگاه هاي مورد استعلام موظفند پاسخ نظرخواهي موضوع اين ماده را حداكثر تا پانزده روز اعلام نمايند و عدم پاسخگويي در مدت ياد شده به عنوان موافقت آن دستگاه تلقي مي شود.

ماده ۶- جانبازان بيش از ۲۵ % با داشتن توانايي جسمي و آزادگان و رزمندگان جنگ تحميلي با بيش از دو سال سابقه حضور داوطلبانه در جبهه و خانواده هاي شاهد با معرفي مرجع مربوط و داوطلبان بومي و فارغ التحصيلان دانشكده هاي ايرانگردي و جهانگردي ورشته هاي مرتبط با داشتن شرايط كامل اين آیین نامه از نظر نوبت اعطاي مجوز تاسيس دفتر اولويت دارند.

ماده ۷- متقاضيان تاسيس دفتر بايد محلي را با شرايط زير جهت انجام فعاليت خود به تشخيص مرجع صدور مجوز دارا باشند:

الف – مساحت دفتر ۴۰ الي ۷۰ مترمربع (با توجه به ميزان تقاضا و موقعيت به تشخيص مرجع صدور مجوز)

ب – كاربري تجاري يا اداري محل دفتر

پ – ارائه مدرك معبتر رسمي مبني بر تصرف مالكانه يا استيجاري محل دفتر

ماده ۸- متقاضيان تاسيس دفتر بايد يك نفر را به عنوان مدير فني به مراجع مربوط حسب مورد معرفي نمايند، مدير فني ضمن دارا بودن شرايط بند(پ) ماده (۴) اين آئين نامه بايد داراي شرايط زير باشد:

۱- آشنايي كامل به يكي از بانهاي خارجي ترجيحا” انگليسي و در مورد متقاضيان بند(پ) ماده يك ترجيحا” عربي.

۲-ارائه گواهينامه فارغ التحصيلي از آموزشگاهها و مراكز آموزش عالي و مدارس حرفه اي خدمات مسافرتي و سياحتي – جهانگردي يا مراكز آموزشي وزارتخانه هاي مرتبط

تبصره – فعاليت اتباع خارجي در سمت مديرفني منوط به دارا بودن پروانه معتبر اشتغال و تاييد صلاحيت فني آنها به وسيله مرجع صادر كننده مجوز است .

ماده ۹- دارندگان محوز يا مديران عامل اشخاص حقوقي در صورت دارا بودن شرايط ماده (۸) اين آئين نامه مي توانند به عنوان مدير فني همان دفتر تعيين شوند.

تبصره – مدير فني در هر حال نمي تواند مدير فني بيش از يك دفتر باشد و موظف است تمام وقت در محل دفتر حاضر باشد.

ماده ۱۰- متقاضيان مجوز تاسيس دفتر مكلف است تضمين معتبر به ميزان حداقل پنجاه ميليون ريال براي هر مجوز به مرجع صدور مجوز به عنوان حسن انجام كار و تضمين تعهد تسليم نمايد.

تبصره – مبلغ تضمين هر دو سال يك بار با توجه به شاخص تورم اعلام شده از بانك مركزي ايران توسط مرجع صدور مجوز قابل افزايش است .

ماده ۱۱- تضمين سپرده شده در صورت عدم ايفاي تعهدات به تشخيص مرجع صدور مجوز قابل استيفا مي باشد، در صورتي كه تمام يا قسمتي از تضمين، مورد استفاده قرار گيرد مرجع مربوط مراتب رابه وسيله نامه بنشاني دارنده مجوز اعلام مي كند و دارنده مجوز مكلف است حداكثر تا يك ماه از تاريخ اعلام تضمين را به ميزان مقرر تكميل نمايد.

تبصره – عدم اجراي دستور تكميل تضمين بدون عذر موجه بنا به تشخيص مرجع صدور مجوز، منجر به تعليق مجوز فعاليت دفتر مي شود.

ماده ۱۲- در صورتي كه صاحب مجوز انصراف خود را از ادامه فعاليت به وسيله نامه سفارشي يا ثبت در دبيرخانه مرجع صادركننده مجوز يا اظهارنامه رسمي اعلام كند وتسويه حسابهاي لازم انجام پذيرد يا فعاليت ياد شده تعطيل شده باشد، تضمین سپرده شده آزاد مي شود.

ماده ۱۳- متقاضي بايد نام و نشان دفتر خود را به مرجع صدور مجوز اعلام كند تا پس از تاييد مورد استفاده قرار دهد. تغيير نام و نشان بدون تائيد مرجع صدورمجوز ممنوع است .

تبصره – نام و نشان بايد داراي مفهوم متناسب با فعاليت دفتر بوده و از نامهاي غير فارسي و غير متعارف نباشد.

ماده ۱۴- پس از صدور موافقت اوليه مجوز دفتر توسط مرجع ديربط و احراز شرايط بندهاي (الف)و(ب) ماده (۴) اين آئين نامه و ابلاغ آن ، متقاضی موظف است طي سه ماه نسبت به معرفي مكان ، نام ، نشان مدير فني داراي شرايط و ارائه تضمين به مرجع ياد شده اقدام نمايد، در غير اين صورت موافقت صادر شده بي اثر است .

ماده ۱۵- وزارتخانه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي و راه و ترابري موظفند پس از دريافت مدارك مندرج در ماده (۴) حداكثر تا يك ماه نتيجه بررسي خود را به متقاضي اعلام نمايند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي