راهنمای کامل برگزاری مراسم عروسی

اگر قصد برگزاری مراسم عروسی دارید این مطلب را حتما بخوانید چرا که راهنمای کامل برگزاری مراسم عروسی را عنوان می کنیم.

راهنمای کامل برگزاری مراسم عروسی

آرام باشید و زیرك

روز عروسی بیشتر مردم همراه با استرس طی می شود؛ استرس سنگین اینكه آیا همه كار ها به نوبت و طبق برنامه انجام می شود یا خیر؟ نخستین و مهم ترین سفارش این است كه آرام باشید. امروز با خودتان تصمیم بگیرید هر اتفاقی كه افتاد آرام باشید و سریع دنبال یك راه حل بگردید. امروز تصمیم بگیرید كه زیرك باشید. هر اتفاقی اعم از خرابی وسایل، دیر رسیدن ماشین و ترافیك سنگین، تصادف ناگهانی پریشان تان نکند.

تیم تشریفات داشته باشید

در مراسم های بزرگ گاهی دلخوری هایی هم پیش می آید. یادتان نرود كه یك عذر خواهی ساده می تواند جلوی یك كینه طولانی مدت را بگیرد

تیم تشریفات، یك جورهایی همان مدیریت اجرایی خودمان است و همه كارهای اجرایی، هماهنگی و… را انجام می دهد. شما نیازی نیست آنقدر خرج كنید. فقط یك تیم تشریفات از نزدیكان یا دوستان خود تدارك ببینید. معمولا در بیشتر عروسی ها، این مسئولیت به نفر باسابقه تر در مدیریت این جور مراسم سپرده می شود. نگران نباشید. این كار برای خود آنها هم جذاب است.

مسافت ها را حتما دریابید

یكی از بزرگ ترین و همیشگی ترین مشكلات روزهای عروسی، دوری آرایشگاه عروس به آتلیه و نیز دوری این دو به تالار یا مكان اصلی برگزاری عروسی است. این مشكل با یك پیش بینی ساده، قابل حل است. سعی كنید این سه تا را نزدیك به هم بگیرید؛ به همین راحتی. در ضمن می توانید كارهای آتلیه را هم خودتان انجام بدهید اینطوری نگران نیستید كه مبادا نامحرمی عكس های خصوص تان را ببیند.

این روز را طبیعی باشید

در بیشتر عروسی ها، مدیریت عروس و داماد از صبح عروسی تا آخر مراسم با فیلمبردار است. این اتفاق جالبی نیست؛ چون نمی گذارد كه طبیعی رفتار كنید و به كار و بار خودتان برسید. در روز عروسی باید كاملا راحت راحت باشید تا بتوانید طبیعی ترین رفتار را داشته باشید.

عكس با نزدیكان فراموش نشود

ممكن است به واسطه استرس موجود و جو مراسم عروسی، فراموش كنید كه با نزدیك ترین فامیل های خودتان عكس های اختصاصی بگیرید. به تیم تشریفات بسپارید كه حتما این مورد را در فهرست برنامه ها بگنجانند.

سعی كنید زودتر برسید

اگر تأكید زیادی بر استفاده از آرایشگاه یا آتلیه ای خاص وجود دارد چاره ای نیست جز اینكه زودتر به آرایشگاه بروید و منتظر عروس خانم بمانید. باورتان نمی شود اگر بگوییم كه درصد بالایی از عروس هایی كه در آرایشگاه عروس كارشان تمام شده، بین 10دقیقه تا یك ساعت و نیم منتظر می مانند تا آقا داماد با ماشین عروس از راه برسد!

مشكلات روزهای عروسی

روز عروسی بیشتر مردم همراه با استرس طی می شود.

یك دقیقه را هم هدر ندهید

وقتی كه اول صبح و رأس ساعت مشخص شده عروس خانم را به آرایشگاه بردید، حالا باید سریع برگردید و به گلفروشی بروید. گلفروشی را از قبل هماهنگ كنید. سر ساعت بروید و ماشین را در اختیار گلفروشی قرار دهید. این كار بین یك تا چند ساعتی زمان می برد؛ بسته به نوع سفارش شما. از این زمان،نهایت استفاده را ببرید و هماهنگی بعدی را انجام دهید.

مراسم پذیرایی فراموش نشود

مدیریت شیرینی و میوه و آب خنك آشامیدنی و شربت و سرانجام شام را حتما به نزدیكان خود بسپارید تا هم از حیف و میل شدن آنها جلوگیری شود و هم مطمئن شوید كه از همه به خوبی پذیرایی شده است. درصورت نیاز میزهای خالی ىشده را هم دوباره پر كنید.

بازمانده ها را دریابید

روز عروسی بیشتر مردم همراه با استرس طی می شود؛ استرس سنگین اینكه آیا همه كار ها به نوبت و طبق برنامه انجام می شود یا خیر؟ نخستین و مهم ترین سفارش این است كه آرام باشید. امروز با خودتان تصمیم بگیرید هر اتفاقی كه افتاد آرام باشید و سریع دنبال یك راه حل بگردید.

یكی از رایج ترین مشكلات عروسی ها این است كه آخر شب معمولا كمتر كسی به فكر مدیریت بازمانده های عروسی است كه شامل میوه، شیرینی، شام و… می شود. این بازمانده ها برای بعضی از مراسم های بعدی، به كار می آیند. در این مواقع، معمولا كدورت هایی بین تالارچی ها و كارگران تالار با صاحبان مجلس عروسی پیش می آید. حتما انجام این كار را هم به تیم تشریفات تان بسپارید.

مدیریت خرید میوه و شیرینی

خرید میوه های تازه و نیز شربت و شیرینی و كیك عروسی را از   همان ابتدای روز عروسی در فهرست برنامه های خود بگذارید. بهترین میوه ها اول صبح به میدان تره بار می رسد. چون خودتان نمی توانید بروید به یكی از فك و فامیل بسپارید كه این كار را انجام بدهد یا اینكه به یكی از میوه فروش های معتمد محله بسپارید كه این كار را انجام بدهد

تشكر فراموش نشود

مراسم كه تمام می شود، مهمان ها می روند و میزبان ها و تیم تشریفات خسته و كوفته هستند. تشكر كردن را فراموش نكنید، بالاخص از اعضای خانواده تان كه احتمالا به اندازه شما و یا حتی بیشتر از شما استرس داشته اند. در مراسم های بزرگ گاهی دلخوری هایی هم پیش می آید. یادتان نرود كه یك عذر خواهی ساده می تواند جلوی یك كینه طولانی مدت را بگیرد.

فهرست پیشنهادی برای برنامه های روز عروسی

كارهای روز عروسی نام/ شماره تماس ها توضیحات آقای داماد تیك انجام شدن كار

عكاس كیست؟

فیلمبردار كیست؟

هماهنگی تالار ؟

عاقد نیاز هست؟

تزئینات مراسم؟ گل آرایی و دسته گل عروس؟

شیرینی پذیرایی؟ كیك مخصوص عروس و داماد؟

ساعت حضور عروس در آرایشگاه؟ ساعت حضور داماد در آرایشگاه؟ مجری یا مجریان مراسم عروسی؟ نیاز به اجاره وسایل هست؟ چه وسایلی؟ گروه اجرایی عروسی یا گروه تشریفات هماهنگ شده؟ چه كسانی هستند؟

راننده ماشین عروس؟ به شهر آشناست؟ تند كه نمی راند؟ تحویل لیست برنامه هایی كه باید گروه اجرایی هماهنگ و اجرا كند همراه یا همراهان عروس؟ نیاز هست وسایلی را ببرند، مثل وسایل عروس و داماد را؟ لیست مهمانانی كه باید با آنها عكس گرفته شود مجلس، نیاز به مادرخرج دارد كه بعدا همه حساب كتاب ها با او انجام شود؟

راهنمای برگزاری مراسم عروسی در منزل

فضا را دریابید

چیدن میز و صندلی در خانه و حیاط بستگی به تعداد مهمان های تان دارد . اگر تعداد آنها خیلی بیشتر از فضای خانه ی شماست بهتر است قیدش را بزنید . اما اگر اینطور نیست، حتما از قبل فضای لازم را برای مهمان ها، سن رقص و گروه ارکستر در نظر بگیرید و بعدا با توجه به فضاهایی که به این کارها اختصاص داده اید شروع به برنامه ریزی کنید.

با همسایه ها هماهنگ کنید

اولین قدمی که شما برای برگزاری مراسم شب عروسی در منزل باید بردارید این است که با همسایه ها هماهنگ کنید و آنها را در جریان چند روز پر رفت و آمد و احتمال پر سر و صدا بگذارید و از قبل بابت تمام اینها از آنها عذرخواهی کنید . اگر یکی از همسایه ها از رفت و آمدها و شب بیداری های شما خسته شود و حس کند شما به حقوق او احترام نگذاشته اید ممکن است در شب عروسی با مشکل مواجه شوید . پس حتما چند روز قبل از برگزاری مراسم این مسئله را با آنها در میان بگذرید و در وجود شان حس همدلی را ایجاد کنید . با این کار نه تنها مشکلی پیش نمی آید بلکه ممکن است گوشه ای از کار را هم بگیرند.

صندلی و وسایل پذیرایی

ممکن است بخاطر کم کردن هزینه ها تصمیم بگیرید از وسایل پذیرایی که مادرتان این همه سال جمع کرده استفاده کنید، اما بهتر است یک ایده ی بهتر را جایگزین کنید . استفاده از وسایل پذیرایی که تشریفات مختلف برای این کار دارند، خیلی بهتر است . البته یادتان باشد حتما میز و صندلی ها را هم از بیرون سفارش بدهید . انتخاب میزهای شیشه ای انتخاب خوبی نیستند چون ممکن است در حادثه ای شکسته شوند، میزهایی که از جنس آهن سبک ساخته شده اند، این روزها طرفدار بیشتری دارند . سعی کنید صندلی هایی که انتخاب می کنید راحت و جمع و جور باشد تا خیلی فضای شما را اشغال نکند.

تزئین کنید

میز و صندلی ها با روکش و رومیزی به شما تحویل داده می شوند . اما به آنها بسنده نکنید برای اینکه میزهای زیباتری داشته باشید، سعی کنید روی میزها مقداری تور، مروارید و شمع کار کنید و به بالای صندلی ها با مقداری تور، پاپیون بزنید . شاید در نگاه اول این کار کمی سخت باشد، اما استفاده از تورهای ارزان قیمت و گذاشتن چند ساعت وقت ، از یک مراسم ساده برای شما یک مراسم رویای می سازد .

برای تزئین کردن، یک ایده ی جالب دیگر هم وجود دارد و آن استفاده از قفس هایی است که در تشریفات های مختلف کرایه داده می شوند . این قفس ها را در گوشه گوشه حیاط بگذارید و داخل آن شمع روشن کنید و رویایی شدن مراسم تان را با این کار تضمین کنید.

تهیه غذا را به مادرتان نسپارید

هر چقدر هم که دستپخت مادر و اقوام تان خوب باشد، نباید در شب خاص عروسی تان از آنها توقع داشته باشید که برای شما غذا درست کنند . اجازه بدهید اقوام تان خودشان را برای مراسم شما آماده کنند و تهیه ی غذا را به یک کترینگ خوب بسپارید، چون هر قدر هم که دستپخت مادر یا اقوام تان خوب باشد، قطعا تجربه ی پخت غذا برای 200 نفر را ندارند و وسایل شان هم تکمیل نیست . برای سفارش غذا حتما از قبل غذای محل مورد نظر را تست کنید چون یکی از چیزهایی که همیشه یاد اقوام و دوستان شما می ماند مزه ایست که شام عروسی تان داشته است .

اتصالی برق

بدترین اتفاقی که ممکن است در شب عروسی تان رخ بدهد این است که برق های خانه از کار بیفتند . با این اتفاق هم موزیک قطع می شود، هم مهمان ها در تاریکی می ماند ، هم گروه فیلمبرداری به مشکل بر می خورند و همه چیز به هم می ریزد . قبل از اینکه مراسم شروع شود با یک برقکار قرار بگذارید تا ظرفیت برق خانه را برای برنامه هایی که شما دارید چک کند تا اگر نیاز به برق اضطراری داشتید ترتیبش را بدهد.

محل تعویض لباس

زمانی که قرار است کلی آدم که هنوز شناختی نسبت به آنها ندارید به خانه تان بیایند، بهتر است تمام اتاق ها را قفل کنید و یک اتاق خالی از وسایل را به همراه چند رگال برای آویزان کردن لباس ها در اختیار مهمان های تان قرار بدهید . ریسک باز گذاشتن در اتاق ها به هیچ عنوان جایز نیست .

به پارکینگ فکر کنید

اگر خیابان شما جای پارک مناسب ندارد، حتما از قبل به مهمان های تان بگویید ماشین ها را در پارکینگ محل قرار بدهند یا اگر این پارکینگی وجود ندارد، حتما در کوچه های همجوار پارک کنند و افرادی که در همسایگی شما زندگی می کنند را به زحمت نیندازند و سد راه شان نشوند . به این کار ممکن است همسایه تان را حسابی عصبانی کنید.

سن رقص درست کنید

اگر حیاط خانه تان چمن است یا آنجا با کاشی های پر نقش که فرورفتگی و برجستگی های زیادی دارند یا حسابی لیز هستند پر شده، بهتر است برای جلوگیری کردن از زمین خوردن مهمان ها، یک سطح مسطح با استفاده از چوب های مخصوص درست کنید و از مدعوین بخواهید در آن محل مناسب مشغول پایکوبی شوند تا احتمال زمین خوردن شان به صفر برسد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه