رازهای ازدواج موفق در دنیای معاصر

تاريخ : 10 اردیبهشت

برای هر انسانی داشتن زندگی موفق آرزویی است که می توان با روش هایی ساده به آن دست یافت. در این مقاله رازهای ازدواج موفق در دنیای معاصر را در نظر گرفته ایم. با سایت گهر همراه باشید.

.

رازهای ازدواج موفق در دنیای معاصر, پورتال خبری فرهنگی گهر

.

لذت‌بخش‌ترین ازدواج‌ها و ماندگارترین‌شان در دوره و زمانه‌ی ما آنهایی هستند که به رشد شخصی افرادی که در یک پیوند زناشویی قرار دارند توجه اصلی را نشان می‌دهد»

پیوند زناشویی در حال حاضر توقعات جدیدی را برای خود تهیه دیده است. زوج‌های جوان به دنیال شریک و همدلی هستند که بتواند هم خرسندی احساسی بیافریند و هم به رشد شعوری آنها بیافزاید. زوج‌های جدید در درجه‌ی اول به فکر بچه‌دار شدن نیستند و به یقین می‌دانند و در زندگی‌های پیرامون دیده‌اند و شنیده‌اند که داشتن بچه شرط مهمی برای ماندگاری زندگی مشترک‌شان نخواهد بود.

محقق دانشگاه آمستردام خانم «Caryl Rusbult»  معتقد است که زوج‌های جدید مثل مجسمه‌سازان می‌خواهند و باید هر لحظه در ساختن، تصحیح و ترمیم همدیگر همت بگمارند. او این عمل و نیاز مدرن زناشویی را «تأثیر مایکل آنجلو» نام گذاری کرده است

پروفسور روان‌شناس دانشگاه ایالت نیویورک آقای آرتور آرون با دستیاری محققین دانشگاه نیوجرسی تحقیقاتی را تدارک دیده‌اند که بر عنصر مهم و جدیدی در زندگی زناشویی تأکید می‌ورزد. تحقیقات آنها نشان داده است که توقع جدید از رابطه زناشویی به این مهم بسنده شده است که: «افراد به دنبال آن هستند که بتوانند از طریق ایجاد رابطه‌ی زناشویی به تجربیات، دانش و شعوری دست یابند که به آنها فرصت «خودسازی» بدهد. تحقیقات مشترک دو دانشگاه امریکایی حاکی از آن است که هر چه فرصت رشد و سازندگی در بین زوج‌ها بیشتر باشد شرط ماندگاری و بقای رابطه‌ی زناشویی‌شان بیشتر می‌گردد.

در تحقیق فوق تصریح شده است که هدایای زیبا و  سفری هیجان انگیز، تجارب و خاطراتی را برای دو همسر به وجود خواهد آورد که به پایداری رابطه زناشویی کمک خواهد کرد. اما تجربهٔ خودسازی از مرز خاطرات جذاب و اغوا کننده نظیر خرید هدایا و سفرهای منحصر به فرد عبور می‌کند و در زندگی روزمره نمود عینی و موثرتری از خود نشان می‌دهد.

تأکید بر نقش «خودسازی» در ماندگاری زندگی مشترک، به این باور دامن می‌زند که داشتن شریک زندگی که یکی از خصوصیات نظیر شوخ طبعی، کنجکاوی، ذوق هنری و حتی علاقه به مسائل اجتماعی می‌تواند به جالب بودن و جذاب بودن رابطه زناشویی کمک کند. در این میان، شکی نیست که داشتن فرزند، از خودگذشتگی، ثبات اقتصادی، مستقل بودن، تعهد، جذابیت جنسی و تعادل روحی و روانی از سایرعوامل مهمی هستند که نقش حیاتی در طولانی‌تر شدن پیوند زناشویی دارند.

از قدیم رسم بر آن بود که دو زوج عاشق، خود را دو نیمه سیب بپندارند که با در کنار هم بودن و با پیوند زناشویی به موجود کاملی بدل گردند. تحقیقات جدید نشان داده است افرادی که در زندگی زناشویی، مجالی به شخصیتِ خود و بویژه رشد فردی خود نمی‌دهند، توانایی نگهداریِ از یک ازدواج شاد و موفق را نخواهند داشت.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي