ذهن خود را با افکار مثبت و با ارزش پر کنید

تاريخ : 6 آذر

ذهن خود را با افکار مثبت و با ارزش پر کنید

ذهن خود را با افکار مثبت و با ارزش پر کنید, پورتال خبری فرهنگی گهر

ذهن خود را با افکار مثبت و با ارزش پر کنید

ذهن خالی، محل مورد علاقه شیطان است. تمام کارهای شیطانی در ذهن خالی روی خواهد داد. ذهن خود را با افکار مثبت و با ارزش پر کنید.با این مطلب آسمونی همراه باشید.

۱- در کار دیگران دخالت نکنید، مگر آنکه از شما درخواست کمک کند.

بیشتر ما با مداخله در امور دیگران، برای خود و آنها مشکلاتی ایجاد می کنیم. ما معمولاً به این دلیل در کار آنها مداخله می کنیم که معتقدیم راه ما، بهترین راه است. ما تصور می کنیم که منطق ما بهترین منطق است و کسانی که مطابق طرز فکر ما عمل نمی کنند، باید مورد انتقاد قرار بگیرند و به مسیر درست (که همان مسیر ماست) هدایت شوند.

این طرز فکر، وجود فردیت را انکار می کند. خداوند هر یک از ما را منحصر به فرد آفریده است و هیچ دو نفری، نمی توانند یک جور فکر و عمل کنند. تمام مردان و زنان، به روش منحصر به فرد خودشان عمل می کنند؛ بنابراین به فکر کار خود باشید و آرامش را برای خود حفظ کنید.

۲- حسود نباشید

همه ما این تجربه را کسب کرده ایم که چگونه حسادت می تواند آرامش ذهن را به هم بزند؛ مثلاً وقتی که شما می دانید که سخت تر از همکاران تان در اداره کار می کنید، اما گاهی اوقات آنها ترفیع می گیرند و شما نمی گیرید، یا اینکه چند سال پیش کاری را شروع کردید، اما به اندازه همسایه تان که تازه یک سال است آن کار را شروع کرده، موفق نیستید.

مثال های متعددی از این قبیل در زندگی روزمره وجود دارد، اما هیچ یک از آنها دلیل نمی شود که شما حسودی کنید. به خاطر داشته باشید که زندگی هر کسی طبق سرنوشت او رقم می خورد که حالا جزئی از واقعیت اوست. اگر مقدر شده که شما ثروتمند باشید، هیچ چیز در دنیا نمی تواند شما را متوقف سازد و اگر اینگونه مقدر نشده باشد، هیچ کس نمی تواند به شما کمک کند.

با سرزنش کردن دیگران، در قبال بداقبالی خود، کاری از پیش نمی برید. مطمئن باشید که حسادت، شما را به جایی نمی رساند، تنها آرامش را از ذهن شما می رباید.

۳- ببخشید و فراموش کنید

این روش، بهترین راه برای رسیدن شما به آرامش ذهنی است. ما اغلب به دلیل اینکه کسی به ما توهین کرده یا به ما ضرری رسانده است، احساسات ستیزگی را در قلب خود افزایش می دهیم. ما شکایت ها و گلایه ها در خود را پرورش می دهیم و نتیجه آن برای ما، تنها بی خوابی، زخم معده و افزایش فشارخون است.

توهین یا صدمه ممکن است یک بار اتفاق بیفتد، اما با تشدید شکایات، مدام آن را به خود یادآوری می کنیم. شما باید به سرعت این عادت بد را ترک کنید. زندگی بسیار کوتاه تر از آن است که بخواهد بازیچه چنین چیزهایی شود. ببخشید و فراموش کنید؛ تنها با بخشش و فراموش کردن است که عشق شکوفا می شود.

۴- به دنبال تایید دیگران نباشید

دنیا پر از آدم های خودخواه است. آنها به ندرت بدون انگیزه های خودپسندانه کسی را ستایش می کنند؛ آنها ممکن است امروز شما را ستایش کنند، زیرا در قدرت هستید، اما به محض اینکه جایگاه خود را از دست دادید، موفقیت شما را فراموش می کنند و به دنبال پیدا کردن نقص و ایراد در شما خواهند بود. چرا تا حد مرگ برای به رسمیت شناخته شدن تلاش می کنید؟

این رسمیت، ارزش این همه تلاش را ندارد. وظایف خود را بسیار اخلاقی و صادقانه انجام دهید و منتظر تایید دیگران نباشید.

۵- خودتان را مطابق با محیط پیرامون خود تغییر دهید

اگر سعی کنید فقط محیط را تغییر دهید، موقعیت هایتان را از دست خواهید داد. به جای آن، سعی کنید خودتان را مطابق با محیط اطراف خود تغییر دهید. به محض انجام این کار، حتی محیط پیرامون تان که با شما سر جنگ داشت، به طور اسرارآمیزی، تغییر می کند و با شما همسو و هماهنگ می شود.

۶- آنچه را که درمان نمی شود، تحمل کنید

بهترین راه برای تبدیل ضرر به سود، همین است. هر روز با تعداد زیادی از ناملایمات، بیماری ها، آزردگی ها و حوادثی مواجه می شویم که نمی توانیم آنها را تحمل کنیم و یا تغییرشان دهیم؛ بنابراین باید یاد بگیریم که با آنها سازگار شویم. باید بیاموزیم با خوشرویی و بردباری، آنها را تحمل نماییم.

به خودتان ایمان داشته باشید؛ شما برحسب میزان شکیبایی خود، قدرت و توانایی بیشتری را به دست خواهید آورد.

۷- به اندازه توان خود مسئولیت به عهده بگیرید

لازم است این پند، همیشه در خاطرتان بماند. ما اغلب تمایل داریم بیشتر از توان مان مسئولیت برعهده بگیریم؛ انگار این امر، ذهن و منیت ما را راضی می سازد، اما شما که حدود خود را به خوبی می شناسید، چرا کار بیشتری را تحمل می کنید که نگرانی بیشتری را برای شما در بر خواهد داشت؟

شما نمی توانید با فعالیت های بیشتر، ذهن خود را به سمت آرامش سوق دهید؛ بنابراین درگیری های اضافی را کاهش دهید و اوقات خود را صرف دعا، درون نگری و آرامش نمایید. این کار افکاری را که موجب بروز استرس و بی قراری در ذهن تان می شود، کاهش می دهد. ذهن آسوده، آرامش بیشتری در بر خواهد داشت.

۸- به طور مرتب تمرکز را تمرین کنید

تمرین تمرکز، ذهن را آرام می کند و افکار مزاحم را از بین می برد. این کار بالاترین درجه آرامش ذهن است. اگر هر روز نیم ساعت تمرکز نمایید، ذهن تان در ۲۳ ساعت و نیم دیگر، آرامش کافی خواهد داشت و ذهن شما به سادگی قبل، درگیر ناملایمات نمی شود. با افزایش زمان تمرکز روزانه، سود بیشتری عایدتان خواهد شد. به علاوه، کارایی شما نیز افزایش می یابد و قادر خواهید بود نتایج بهتری را در زمان کمتری ارائه دهید.

۹- ذهن خود را هرگز خالی نگذارید

ذهن خالی، محل مورد علاقه شیطان است. تمام کارهای شیطانی در ذهن خالی روی خواهد داد. ذهن خود را با افکار مثبت و با ارزش پر کنید. فعالانه یک سرگرمی را دنبال کنید و کاری را انجام دهید که علاقه شما را برانگیزد. شما باید تصمیم بگیرید که چه چیزی بیشتر ارزش دارد؛ پول یا آرامش ذهن؟

ممکن است سرگرمی های شما اغم از کارهای عام المنفعه یا کار مذهبی، همیشه پولی به همراه نداشته باشد، اما حس موفقیت و تکامل را برای شما در بر خواهد داشت؛ حتی زمانی که از لحاظ جسمی در حال استراحت هستید، خودتان را مشغول خواندن یا مناجات با خدا نمایید.

۱۰- هیچ گاه کاری را به تعویق نیندازید و هرگز افسوس نخورید

انرژی و وقت خود را با «باید» یا «نباید» ها تلف نکنید. روزها، ماه ها و سال ها ممکن است با این مناظرات ذهنی بیهوده تلف شود. شما هرگز نمی توانید برنامه ریزی دقیق و همه جانبه ای داشته باشید، زیرا هرگز نمی توانید تمام اتفاقات آینده را پیش بینی نمایید. برای وقت خود ارزش قائل شوید و کارهایی را انجام دهید که به راستی لازم است انجام شود.

مهم نیست که اولین بار با شکست مواجه شوید؛ زیرا می توانید از اشتباهات خود درس بگیرید و بار دیگر موفقیت کسب نمایید. عقب نشینی و نگرانی، کاری از پیش نمی برد، هرگز حسرت نخورید؛ آنچه که اتفاق افتاده، دیگر قابل تغییر نیست، حتی اگر تمام عمر حسرت آن را بخورید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي