دوری از ورزش چه تاثیراتی بر بدن می گذارد؟

تاريخ : 13 آبان

دوری از ورزش چه تاثیراتی بر بدن می گذارد؟

پایان دادن به روال تمرینی منظمتان، ضررهای بسیاری دارد، و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش دهد. بی تحرک شدن در حالیکه قبلا ورزش می‌کردید، باعث تغییرات زیادی در بدن شما می‌شود و ظاهر و احساس شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

خوشبختانه، اگر شما ورزش را به دلیل آسیب دیدگی، بیماری، تداخل برنامه‌ها یا تغییر انگیزه کنار گذاشته باشید، همیشه می‌توانید به برنامه‌ی تمرینی‌تان برگردید.

دوری از ورزش چه تاثیراتی بر بدن می گذارد؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

کاهش قدرت و کاهش عضله

وقتی ورزش را برای یک مدت طولانی کنار بگذارید، بدنتان شروع می‌کند به از دست دادن قدرت و توده‌ی عضلانی. بخصوص اگر به تمرینات مقاومتی منظم عادت کرده باشید.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ در «علم و طب در ورزش و تمرین» منتشر شد، گزارش داده ورزشکارانی که زیاد تمرین می‌کردند و بعد بمدت ۵ هفته ورزش را کنار گذاشتند، قدرتشان بطور قابل توجهی کاهش یافته است.

آکادمی اطفال آمریکا می‌گوید کودکان و نوجوانانی که تمرینات مقاومتی انجام می‌دادند، بعد از یک دوره حدودا ۶ هفته‌ای، توده‌ی عضلانی و قدرتشان کاهش یافت.

افزایش چربی و وزن بدن

وقتی که بطور منظم ورزش می‌کردید و ناگهان ورزش را کنار می‌گذارید، به احتمال زیاد متوجه افزایش چربی بدنتان می‌شوید و در معرض خطر افزایش وزن قرار می‌گیرید، مخصوصا اگر زمانی که ورزش نمی‌کنید، تغییراتی هم در رژیم غذایی‌تان ایجاد نکنید.

این مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که ورزشکارانی که زیاد تمرین می‌کردند و بعد ورزش را کاملا کنار گذاشتند، بعد از یک دوره‌ی ۵ هفته‌ای، چربی بدنشان افزایش یافت. مطالعه‌ی دیگری که در سال ۲۰۱۴ در مجله‌ی «پلاس وان» منتشر شد، نشان داد بازیکنان فوتبال که بمدت ۶ هفته تمرین نکرده بودند، دچار افزایش وزن و چربی بدن شدند.

با این حال، ورزش نکردن، تضمینی برای افزایش وزن نیست. اگر شما کالری مصرفی‌تان را کنترل کنید یا کاهش دهید، می‌توانید از افزایش وزن جلوگیری کنید یا حتی وزن کم کنید چرا که عضله، سنگین‌تر از چربی بدن است.

عملکرد ورزشی را تضعیف می‌کند

صرفنظر از نوع تمرینات منظمی که در آن شرکت می‌کردید، وقتی ورزش را کنار بگذارید، کم کم استقامت و توان و قدرتتان، که از عوامل مهم برای تناسب اندام هستند، را از دست می‌دهید.

مطالعات بسیاری، اثرات ترک ورزش در طی یک دوره‌ی ۵ تا ۶ هفته‌ای را مورد بررسی قرار دادند، اما ممکن است بدن شما تنها در دو هفته، نامتناسب شود! مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۴ در Circulation  منتشر شد، گزارش می‌دهد که تناسب اندام ناشی از ورزش‌های هوازی در عرض ۲ تا ۴ هفته، بعد از تمرین نکردن، از بین می‌رود.

محققانی که این مطالعه را انجام داده‌اند، می‌گویند حداکثر ظرفیت هوازی که از ورزش کردن در موش‌ها بدست آمده بود، بعد از دو هفته ورزش نکردن ۵۰ درصد کاهش یافت، و تنها ۵ درصد بالاتر از موش‌های کم تحرک بعد از ۴ هفته ورزش نکردن بود.

فشار خون بالا

از آنجا که ورزش به کاهش فشار خون کمک می‌کند، تعجبی ندارد که کنار گذاشتن تمرینات منظمتان، باعث افزایش فشار خونتان شود.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در «پلاس وان» منتشر شد، نشان داد که دو هفته بعد از قطع ورزش، فشار خون به میزان قبل از ورزش افزایش می‌یابد. با این حال، فقط چون ورزش را کنار گذاشته‌اید، حتما دچار افزایش فشار خون نخواهید شد.

به گفته‌ی انجمن قلب آمریکا، علاوه بر ورزش منظم، راه‌های دیگری نیز برای کاهش یا کنترل فشار خون وجود دارد که عبارتند از: کاهش سدیم در رژیم غذایی، رسیدن به وزن سالم بدنی یا حفظ آن، کنترل استرس، پرهیز از مصرف دخانیات، و محدود کردن مصرف الکل.

 

منبع: fitnessmagazie.ir

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي