دندان قروچه و عوارض آن

تاريخ : 12 اسفند

چرا دندان قروچه می‌کنیم؟ آیا این حالت، واکنشی ناخودآگاه و ناشی از اضطراب و استرس بوده یا این که ناشی از مشکلات فکی یا حتی بیماری‌های دیگر است؟

دندان قروچه و عوارض آن, پورتال خبری فرهنگی گهر

ساییدن دندان‌ها به هم یا دندان‌قروچه بیماری‌ای است که بیشتر در خواب رخ می‌دهد، ولی در طول روز هم به صورت ساییدن یا کوبیدن دندان‌ها در برخی افراد دیده می‌شود. البته در چنین حالتی، بیمار پس از بیدار شدن از خواب از انجام این اعمال آگاهی ندارد و معمولا منکر آن می‌شود. به گفته دکتر غلامرضا اصفهانی‌زاده، متخصص پروتزهای دندانی، برخی بیماران در اثر درد ناشی از ساییدن دندان‌ها از خواب بیدار می‌شوند و گروهی دیگر اصلا دردی ندارند و بیماری‌شان فقط در معاینه به صورت ساییدگی دندان‌ها مشخص می‌شود.

این دندانپزشک با اشاره به این که دندان‌قروچه معمولا علامت مشخصی ندارد در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: اما ممکن است فشار ناشی از دندان‌قروچه به حدی باشد که بر سطح دندان‌ها اثر بگذارد و مینای دندان را از بین ببرد.

عواملی که دندان‌قروچه می‌آورد

به گفته دکتر اصفهانی‌زاده، از عوامل ایجادکننده این بیماری می‌توان به ازدیاد فعالیت عضلاتی اشاره کرد که مسئول ایجاد بسیاری از ناراحتی‌های گیجگاهی ـ فکی است. همچنین تروما و اختلالات رشدی و بیماری‌های سیستمیک نیز می‌تواند سبب بروز این بیماری شود. بنابراین هر فردی که مبتلا به یکی از اختلالات فوق شود، می‌تواند مبتلا به بیماری دندان‌قروچه نیز بشود. البته یک عامل دیگر نیز در بروز این بیماری نقش دارد که موجب ازدیاد فعالیت عضلانی می‌شود؛ این عامل وضعیت هیجانی بیمار است. فعالیت هیجانی هر فرد با میزان شدت فشارهای روانی وارد به وی ارتباط دارد. به بیان دیگر، استرس‌های روانی موجب افزایش فعالیت عضلات می‌شود که خود می‌تواند منشا فعالیت‌های عضلانی غیر ارادی چون دندان‌قروچه باشد.

مختل شدن واکنش‌های عصبی ـ‌ عضلانی در خواب

برخی واکنش‌های عصبی ـ عضلانی در هر شخص به طور طبیعی وجود دارد که اثر مهارکنندگی بر حرکات عضلات بدن دارد. در واقع این عضلات، ساختمان‌های دندانی را در مقابل آسیب حفظ می‌کند.

دکتر اصفهانی‌زاده با اشاره به این موضوع‌ می‌افزاید: به نظر می‌رسد در خلال فعالیت‌های طبیعی بدن که معمولا در خواب رخ می‌دهد این مکانیسم‌های حفاظت‌کننده حضور ندارد، بنابراین این سیستم‌ها اثر کمتری بر حرکات عضلات اعمال می‌کند. به این ترتیب، واکنش‌هایی که اثر مهارکنندگی بر فعالیت عضلات در طول روز اعمال می‌کند، در شب این اثر را نخواهد داشت و این وضعیت موجب می‌شود این اعمال شبانه، اثرات مخربی بر برخی نسوج وارد کند که دندان‌قروچه یکی از آثار آن است.

خطر از بین رفتن مینای دندان

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیماری دندان‌قروچه به از بین بردن مینای دندان، افزایش حساسیت، ترک خوردن دندان‌ها و حتی شکستگی آنها منجر می‌شود. حتی در دندان‌های عقبی هم گاهی باعث از بین رفتن برجستگی‌های روی سطح دندان‌ها می‌شود.

البته علائم دیگری نیز ممکن است به واسطه ابتلا به دندان‌قروچه دیده شود؛ مانند سردرد، دندان‌درد، لق شدن دندان‌ها، تحلیل لثه، درد گردن، بی‌خوابی، زخم یا درد در قسمت گونه، گوش‌درد، ایجاد صدا هنگام باز و بسته کردن فک، حساسیت شدید دندان‌ها و دندانه‌دار شدن زبان.

مشکلات روحی کودک و بروز دندان قروچه

مشکلات روحی ـ روانی در کودکان سه سال به بالا می‌تواند باعث دندان‌قروچه شود که در درازمدت باعث از بین رفتن مینای دندان و حساس‌شدن دندان نیز می‌شود.

دکتر اصفهانی‌زاده با اشاره به این مساله می‌افزاید: این حالت در کودکان سه سال به بالا دیده می‌شود که علت اصلی آن وجود مشکلات روحی ـ روانی است که کودک طی روز با آن روبه‌رو بوده است. البته برخی بیماری‌ها همچون بیماری‌های انگلی و گوارشی در کودکان نیز می‌تواند در بروز دندان‌‌قروچه نقش داشته باشد.

مشکلی قابل درمان

اگر دندان‌قروچه زود تشخیص داده شود، با یافتن علت اولیه و رفع آن درمان می‌شود، اما به دنبال تشخیص دیرهنگام، دندان قروچه به صورت یک عادت درخواهد آمد و باید آن را با روش‌های اصلاح عادت درمان کرد.

دکتر اصفهانی‌زاده با اشاره به چند روش درمانی دندان‌قروچه می‌افزاید: محافظ یا گارد دهانی، وسیله‌ای پلاستیکی است که از سوی دندانپزشک ساخته می‌شود. این وسیله پلاستیکی روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و از آنها در مقابل سایش محافظت می‌کند. بیشتر موارد دندان‌قروچه با همین محافظ‌ها رفع می‌شود. البته محافظ‌ها این بیماری را درمان نمی‌کند، بلکه فقط از صدمه به دندان‌ها و مفصل گیجگاهی ـ فکی جلوگیری می‌کند. این گاردها را باید هنگام خواب شب در دهان قرار داد تا دندان‌ها حفظ شود. همچنین دندان‌های صدمه‌دیده را می‌توان با روکش بازسازی کرد. وی با اشاره به این که کنترل و درمان استرس و اضطراب نیز یکی از علت‌های مهم در بروز دندان‌قروچه ناشی از اضطراب است، تاکید می‌کند: بنابراین یک راهکار درمانی مهم، کم کردن استرس و اضطراب قبل از خواب است. انجام بعضی کارها مانند گوش‌دادن به موسیقی ملایم یا دوش آب گرم یا قراردادن یک حوله گرم روی گونه در جلوی گوش برای آرام‌کردن عضلات فک موثر است. در مورد کودکان نیز می‌توان با ماساژ، خواندن قصه یا موسیقی ملایم آنها را پیش از خواب آرام کرد. البته باید مطمئن شوید در رژیم غذایی کودک، آب کافی وجود داشته باشد، چون کم‌آبی نیز می‌تواند با دندان‌قروچه در ارتباط باشد.

منبع: سلامت- جام جم آنلاین

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي