درمان های قطعی سرماخوردگی کودکان در منزل

تاريخ : 25 تیر

درمان های قطعی سرماخوردگی

سرماخوردگی کودکان جزو مهم ترین استرس هایی است که والدین به آن دچار می شوند. استرسی که در صورت درمان موثر می تواند جای هیچ نگرانی را برای پدر و مادر ها باقی نگذارد. برای درمان قطعی سرماخوردگی کودکان، باید روش های سنتی و مدرن را در کنار یکدیگر به کار بست.

درمان های قطعی سرماخوردگی کودکان در منزل, پورتال خبری فرهنگی گهر

پیشگیری از کم شدن آب بدن تامین آب بدن کودکان هنگام سرما خوردگی اهمیت زیادی دارد. دکتر کاردیئلو می گوید:” نوشیدنی که به کودک می دهید باید ترکیبی از آب، آب میوه و مقدار اندکی زنجبیل باشد.” خوراندن سوپ مرغ به کودک می تواند به راحتی آب مورد نیاز بدن او را تامین کند.
مبارزه با گرفتگی بینی دکتر کاردیئلو می گوید:” یکی از بهترین راه های مبارزه با گرفتگی بینی و مشکلات تنفسی استفاده از سرم های شست و شو و تمیز کردن بینی است.” استفاده از اسپری های بینی و داروهای ضد احتقان برای کودکان تصویه نمی شود. دانشمندان معتقدند کودکان ۶ تا ۱۰ ساله که از سرم های شست و شو برای تمیز کردن بینی شان استفاده می کنند زودتر از سایر همسالان شان که چنین نیستند بهبود می یابند. دکتر کاردیئلو توصیه می کند:” فرزندتان را به پشت بخوابانید و در هر سوراخ بینی اش سه قطره سرم شست و شو بچکانید.” حالا فرزندتان به راحتی می تواند نفس بکشد. اگر فرزندتان کوچک تر از آن است که در بینی اش سرم شست و شو بچکانید، می توانید از دستگاه مکش داخل بینی استفاده کنید.
درمان قرمز شدن پوست تمیز کردن پی در پی بینی کودک می تواند پوست این ناحیه را قرمز، تحریک پذیر و زخم کند. یکی از راه های پیشگیری از قرمز و زخم شدن بینی کودکان استفاده از دستمال مرطوب است. اگر همه گزینه ها برای جلوگیری از قرمز و زخم شدن پوست بینی فرزندتان بی نتیجه ماند می توانید با استفاده از کرم های مرطوب کننده این ناحیه را ماساژ دهید.
تمیز نگه داشتن دست ها فرزندتان به سنی رسیده است که بتواند مسئولیت نظافت روزانه اش را به عهده بگیرد و دست هایش را مرتب بشویید. به فرزندتان بیاموزید دست هایش را به خصوص پس از تمیز کردن بینی و پیش از غذا خوردن بشوید. این عادت می تواند از بیمار شدن فرزندتان جلوگیری کند.

درباره سرماخوردگی کودکان

چند مساله عمده در مواجهه با بیماری سرماخوردگی وجود دارد که عموما شامل این موارد می شوند: گرم کردن بدن ، درمان عفونت کلی بدن ، درمان عفونت گلو و سرفه ، درمان عفونت سر ، درمان عفونت گوش ، درمان آبریزش و گرفتگی بینی ، درمان تهوع و استفراغ ، پایین آوردن تب و درمان لرز و درد بدن. در طب شیمیایی ، معمولا از داروها و درمان های شیمیایی جهت درمان این موارد و جلوگیری از عوارض سرماخوردگی کودکان استفاده می شود. اما روش هایی طبیعی و کاملا سالم وجود دارند که بدون نیاز به دارو و درمان شیمیایی می توان به وسیله آن ها ، سرماخوردگی کودکان را به راحتی درمان کرد ؛ ضمن اینکه این روش ها ، اثرات مخرب داروهای شیمیایی را هم ندارند.

گرم کردن بدن

یکی از بهترین تدابیر جهت درمان سرماخوردگی و بهبود آن عبارت از گرم کردن بدن می باشد. برای گرم کردن بدن کودکان در زمان سرماخوردگی می توان از طریق دادن مواد خوراکی با طبع گرم مثل خرما و عسل (طبیعی) به کودک یا از طریق گرم کردن موضعی نواحی مختلف بدن با استفاده از روغن های گرم مثل روغن سیاهدانه یا سایر روغن ها مثل روغن بنفشه استفاده کرد.

درمان عفونت کلی بدن

درمان عفونت بدن یکی از اقدامات بسیار مهم در مواجهه با سرماخوردگی است. جهت درمان عفونت کلی بدن در کودکان در زمان سرماخوردگی ، می توان از عرق پونه (یارپوز) ، دم کرده آویشن شیرازی و پولک و همچنین خوراندن عسل طبیعی استفاده کرد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مطلب معجزه عرق پونه در درمان عفونت کودکان مراجعه نمایید.

درمان عفونت گلو و سرفه

از جمله مشکلات مرتبط با سرماخوردکی و مخصوصا در کودکان ، گلو درد و سرفه می باشد. برای درمان عفونت گلو و سرفه در کودکان تدابیر مفیدی وجود دارند که در مطلبدرمان عفونت گلو در کودکان به روش سنتی به آن ها اشاره شده است و شما جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مطلب فوق مراجعه نمایید.

درمان عفونت سر

عفونت سر و درد آن از جمله تبعات سرماخوردگی می باشد. برای درمان آن می توان از همان تدابیر مربوط به درمان عفونت کلی بدن و نیز روغن مالی ناحیه پیشانی کودک مخصوصا با استفاده از روغن بنفشه استفاده کرد. ضمنا می توان با استفاده از پوشش برای سر کودک مثل کلاه یا چیزی شبیه آن ، به گرم کردن سر کودک کمک کرد که این کار به درمان عفونت سر کودک کمک شایانی می کند.

درمان عفونت گوش

عفونت گوش کودک در هنگام سرماخوردگی یکی از مسائل بسیار آزار دهنده هم برای کودک و هم برای والدین است و سبب گریه زیاد کودک می شود. یک راه درمان خیلی ساده و مؤثر جهت درمان عفونت گوش کودک وجود دارد که در مطلب درمان سنتی عفونت گوش نوزادان به آن اشاره شده است و شما جهت اطلاع از آن می توانید به این مطلب مراجعه نمایید.

درمان آبریزش و گرفتگی بینی

آبریزش بینی و گرفتگی آن از علائم بارز سرماخوردگی است. گرفتگی بینی در کودکان سبب مشکل در تنفس کودک شده و باعث ناراحتی و گریه او می گردد. درمان عفونت سر که قبل از این به آن اشاره شد می تواند به بهبود آبریزش بینی کمک کند. به منظور رفع گرفتگی بینی کودکان در زمان سرماخوردگی ، می توان از محلول رقیق آب نمک طبیعی استفاده کرد. به همین منظور ، مقداری نمک طبیعی (نمک دریا یا سنگ نمک) را در آب ولرم حل کنید و میزان نمک آن طوری باشد که هم اثرگذار باشد و هم بینی را نسوزاند. چکاندن چند قطره از این محلول در بینی کودک ، سبب رفع گرفتگی بینی و درمان عفونت آن شده و خواهید دید که کودک دلبند شما بسیار احساس راحتی خواهد کرد. بهتر است قبلا مقداری از آب نمک تهیه شده را در بینی خودتان بچکانید تا از مناسب بودن آن اطمینان حاصل کنید.

درمان تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ می تواند از جمله علائم و عوارض سرماخوردگی کودکان باشد. یک راه بسیار ساده و خانگی جهت درمان تهوع و استفراغ کودک ، دادن انار و یا آب انار به کودک است. انار نقش بسیار مهمی در کاهش تهوع حاصل از سرماخوردگی دارد. تاثیر انار در کاهش و رفع تهوع سرماخوردگی بسیار فوری است.

پایین آوردن تب

هر جا که سرماخوردگی باشد معمولا تب نیز همراه آن وجود دارد. علت عمده تب در زمان سرماخوردگی ، وجود عفونت در بدن است. به منظور پایین آوردن و کاهش تب در کودکان در هنگام مواجهه با سرماخوردگی او ، همزمان با درمان عفونت بدن کودک ، اقدام به پاشویه کردن کودک هم بنمایید. یکی از مهمترین عفونت ها در کودکان که سبب تب می گردد ، عفونت گوش کودک است. به درمان عفونت گوش کودکان در زمان سرماخوردگی اهتمام ویژه بورزید. روش درمان عفونت گوش به صورت طبیعی هم که قبلا ذکر شده است.

درمان لرز و درد بدن

لرز و درد بدن هم می تواند از مشکلات و عوارض سرماخوردگی باشد. در طب شیمیایی از داروهایی نظیر قطره یا شربت استامینوفن و شربت ایبوپروفن جهت درمان درد و لرز بدن کودک استفاده می شود اما یک راه ساده و خانگی جهت درمان لرز و درد ناشی از سرماخوردگی وجود دارد که آن عبارت است از ترکیب سیب سفید و عسل طبیعی. به همین منظور ، مقداری سیب سفید (توجه نمایید که حتما از سیب سفید استفاده کنید) را رنده کرده و با مقداری شهد عسل طبیعی مخلوط نموده و به کودک بدهید.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي