درمان خانگی دندون درد

اگر دچار درد دندان شده اید می توانید برای درمان دندون درد از چند روش درمان خانگی استفاده کنید. دندون درد یکی از سخت ترین دردهایی است که همه افراد به ناچار دچار آن می شوند . در ادامه برای درمان و تسکین این درد چند روش موثر برای درمان خانگی دندون درد شرح داده ایم.

درمان خانگی دندون درد

درمان خانگی دندون درد

۱. استفاده از طب فشاری

در ناحیه‌ی شبکه‌ای دست، بین انگشت اشاره و شست، یک قطعه یخ بمالید. به عنوان نقطه‌ی طب فشاری که با تمام نقاط فشار بدن در ارتباط دانسته می‌شود، گفته می‌شود دردهای گوناگونی را با توجه به این نقطه می‌توان تسکین داد.

۲. یک حبه سیر

استفاده از سیر می‌تواند دندان‌دردتان را بی‌اندازه تسکین دهد. سیر دارای خواص آنتی‌بیوتیکی و دارویی است؛ از این رو می‌تواند برای کاهش درد، بسیار موثر باشد.

۱. یک حبه سیر خردشده (یا پودر سیر) را با مقداری نمک طعام یا نمک سیاه مخلوط کنید و آن را مستقیما روی دندان‌تان بگذارید تا درد کاهش یابد. در صورت تمایل می‌توانیدد یک یا دو حبه سیر را بجوید تا احساس آرامش کنید.
۲. این درمان طبیعی را تا چند روز ادامه دهید.

۳. ترکیب نمک و فلفل

در مواقعی که دندان‌تان شدیدا درد می‌کند ترکیب نمک و فلفل می‌تواند واقعا کارساز باشد؛ زیرا هر دوی این مواد دارای خواص ضدباکتری، ضدالتهابی، و آرام‌بخشی هستند.

۱. فلفل و نمک طعام را به میزان برابر با هم مخلوط کنید؛ و چند قطره آب نیز روی آن بچکانید تا به شکل خمیر درآید.
۲. این خمیر را مستقیما بر روی دندان مورد نظر قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بماند.
۳. این کار را برای چند روز انجام دهید.

۴. یک گلوله‌ی کتانی آغشته به روغن میخک

روغن حاصل از غنچه‌های میخک خواص مسکن طبیعی دارد، و جایگزینی برای مسکن‌های درد در بیش‌تر داروخانه‌ها است. یک گلوله کتان را به آن آغشته کنید و در جایی از دهان بگذارید که درد دارد. ممکن است کمی در لثه‌هایتان احساس سوزش کنید اما مطمئنا قورت دادنش بی‌خطر است.

۵. روغن پونه کوهی

با استفاده از یک گوش پاک‌کن، روغن پونه‌ی کوهی را مستقیما روی دندانی که درد دارد، بمالید. بعد از چند ساعت، اگر درد ادامه یافت، می‌توانید دوباره روغن را استعمال کنید. روغن پونه‌ی کوهی نه تنها باکتری‌هایی را که باعث درد می‌شوند، ‌از بین می‌برد، بلکه دارای خواص ضد درد و ضد التهابی هم است و می‌تواند درد و تورم را کاهش دهد. کاروکرول ترکیبی است که این تاثیر را ایجاد می‌کند.

درمان دندان درد ۶: پیاز

پیاز دارای خواص ضدمیکروبی و ضدعفونی‌کنندگی است و می‌تواند درد دندان‌تان را آرام کند. پیاز از طریق نابود کردن جرم‌هایی که باعث عفونت شده‌اند، درد را تسکین می‌دهد.

– با نخستین نشانه‌ی دندان‌درد، می‌توانید چند دقیقه مقداری پیاز را بجوید تا دردتان تسکین یابد.
– اگر مایل به جویدن پیاز نیستید، تکه‌ای از آن را روی دندان یا لثه‌ی دردناک قرار دهید.

۷. آب گرم و نمک

نمک بخاطر تمام تاثیرات منفی‌ بدن‌مان برچسب خورده است. با این حال، این ترکیب خواص درمانی بی‌شماری در خود نهفته است. یکی از مزایای بسیار آن رهایی از سوزش‌های دندان‌درد است. هرگز آب‌نمک را نبلعید. آن را در دهان‌تان قرقره کنید. محلول را تف کنید. این کار را دوباره تکرار کنید تا وقتی‌که تمام آب‌نمک تهیه شده را استفاده کنید.

درمان دندان درد ۸: عصاره وانیل

استفاده از عصاره‌ی وانیل یکی دیگر از راه‌های رایج خانگی برای درمان دندان درد است؛ زیرا می‌تواند دندان را بی‌حس کند. به علاوه، وانیل آرام‌بخش نیز هست.

۱. پنبه را با عصاره‌ی وانیل آغشته کنید و به ناحیه‌ی دردناک بمالید.
۲. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا این‌که دردتان برطرف شود.

۹. چای کیسه‌ای

– چای کیسه‌ای را بردارید و آن را با کمی آب مرطوب کنید.
– سپس آن را بر روی دندان قرار دهید.

اگر دندان شما به سرما حساس نیست، قبل از گذاشتن چای کیسه‌ای روی دندان، آن را در آب یخ قرار دهید.

۱۰. جوش شیرین

– توپ پنبه را با کمی آب مرطوب کنید و آن را به طور کامل به جوش شیرین آغشته کنید.
– توپ پنبه را روی دندان آسیب‌دیده قرار دهید تا درد دندان‌تان از بین برود.

شما همچنین می توانید یک قاشق چای خوری پودر جوش شیرین را با کمی آب گرم مخلوط کنید. پودر را در آب خوب حل کنید و از این مایع به عنوان دهان شستشو استفاده کنید. این ترکیب نیز روی درد دندان‌تان تاثیر خواهد داشت.

۱۱. زنجبیل و فلفل کاین

۱. ریشه‌ی زنجبیل را به صورت پودر دربیاورید، و به آن، فلفل کاین و آب اضافه کنید و موا راد خوب هم بزنید تا یک خمیر غلیظ حاصل شود.
۲. توپ پنبه به خمیر آغشته کنید به طوری که کاملا پوشیده از خمیر شود. حالا پنبه را روی دندانی که درد دارد قرار دهید.
۳. اجازه بدهید چند دقیقه بماند.

این ترکیب تسکین‌دهنده‌ی درد دندان که در خانه تهیه می‌شود، بلافاصله موجب تسکین درد می‌شود. زنجبیل توانایی کاهش تورم و التهاب را دارد و همچنین درد را کاهش می‌دهد. فلفل کاین نیز حاوی کپسایسین است که برای کنترل درد به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

احتیاط: اطمینان حاصل کنید که پنبه با لثه تماس نداشته باشد زیرا ممکن است باعث تحریک آن شود.

۱۲. روغن زیتون

توپ پنبه‌ای را به روغن آغشته کنید و آن را روی دندان آسیب‌دیده بگذارید. این روش را دو یا سه بار در روز برای متوقف کردن درد دندان تکرار کنید. روغن زیتون با توجه به ترکیب فنولی که دارد، دارای خواص ضد التهابی است. این روغن التهاب دندان درد را کاهش می‌دهد.

۱۳. ترکیب عسل و دارچین

درمان خانگی دندون درد

۱. پودر دارچین را با عسل مخلوط کنید.
۲. این خمیر چسبناک را مستقیما روی دندان‌تان قرار دهید.

این ترکیب را می‌توانید دو یا سه بار در روز یا تا زمانی که درد دندان از بین برود، تکرار کنید. دارچین، همراه با عسل، می‌تواند درد آزاردهنده‌ی دندان را تسکین بدهد. دارچین علاوه بر این‌که یک ادویه‌ی فوق‌العاده است، خواص ضد التهابی و ضد میکروبی هم دارد. عسل لثه‌های اطراف دندان‌های آسیب‌دیده را تسکین می‌دهد و دارای خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده نیز است.

۱۴. دمنوش نعناع فلفلی

۱. برگ‌های نعناع فلفلی را به مدت حدود ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید.
۲. سپس ترکیب را صاف کنید و کمی صبر کنید تا دمنوش خنک شود. می‌توانید این دمنوش را به عنوان یک دهان‌شویه برای شستشوی دهان‌تان استفاده کنید.

شستشوی دهان با این دمنوش را تا زمانی که درد دندان‌تان تسکین بیابد تکرار کنید. دمنوش نعناع فلفلی دارای توانایی بی‌حس کردن قسمت آسیب‌دیده‌ی دهان‌تان است. منتول موجود در آن باعث تسکین یافتن لثه‌ها و دندان‌ها می‌شود. این دمنوش همچنین باعث تسکین درد و التهاب می‌شود.

 ۱۵. روغن سیاه دانه

۱. گوش پاک‌کن را به روغن آغشته کنید و آن را روی دندان آسیب‌دیده استعمال کنید.
۲. به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه ماساژ بدهید.
۳. شما همچنین می‌توانید یک قاشق غذا خوری روغن را با آب گرم مخلوط کنید و آن را به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

بهتر است که این روش درمانی را دو بار در روز، تکرار کنید.

روغن سیاه‌دانه یک روغن گیاهی است که به تازگی به دلیل مزایایی که دارد (به خصوص برای مشکلات دهان) مورد توجه قرار گرفته‌است. این روغن با داشتن خواص ضد میکروبی باعث بهبودی زخم و همچنین کاهش درد و تورم در دندان می‌شود.

۱۶. برگ گیاه گواوا

برگ تازه‌ی گواوا نیز می‌تواند دندان‌درد را تسکین دهد؛ زیرا خواص ضدالتهابی، آرام‌بخشی، و ضدمیکروبی دارد.

– به راحتی می‌توانید یک یا دو برگ ترد و تازه‌ی گیاه گواوا را بجوید تا عصاره‌ی آن خارج شود و بر دندان‌دردتان اثر کند. هم‌چنین می‌توانید از برگ‌های اسفناج تازه نیز به همین صورت استفاده کنید.
– راه دیگر این است که چهار یا پنج عدد از برگ‌های گیاه گواوا را در آب بریزید و بجوشانید. بگذارید مقداری خنک شود و سپس کمی نمک به آن اضافه کنید. از این محلول به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

17. میخک

درمان خانگی دندون درد

میخک خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی، بی‌حس کننده، و آنتی اکسیدانی دارد که می‌تواند به کاهش درد دندان و همین طور مبارزه با عفونت کمک کند. برای استفاده از میخک جهت تسکین درد دندان، دستورالعمل گام به گام زیر را می‌توانید دنبال کنید:

– دو عدد میخک را آسیاب کنید.
– بعد آن را با کمی روغن زیتون یا روغن‌های سبزیجات دیگر مخلوط کنید.
– سپس این مخلوط را روی دندانی که درد می‌کند بگذارید.
– یا می‌توانید گلوله‌های پنبه را داخل روغن میخک بزنید.
– بعد آن را مستقیما روی دندان‌تان بمالید.
– گزینه‌ی دیگر مخلوط کردن چند قطره روغن زیتون با روغن میخک در یک دوم لیوان آب سرد است.
– بعد از این آب به عنوان دهانشویه‌ی خانگی استفاده کنید.

18. قالب‌های یخ

استفاده از قالب‌های یخ نیز یکی از درمان‌های محبوب و ساده برای تسکین درد دندان است. برای استفاده از قالب‌های یخ جهت تسکین درد دندان از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

– از یک تکه پارچه‌ی کتان استفاده کنید و قالب یخ را در آن بپیچید. بعد آن را روی گونه و نزدیک دندانی که درد می‌کند به مدت چند دقیقه قرار دهید.
– یک روش طب فشاری که می‌تواند درد دندان را از بین ببرد آن است که قالب‌های کوچک یخ را بین انگشت اشاره و شست به مدت چند دقیقه فشار دهید.

راه‌های استفاده از برگ بو برای درمان دندان درد

– با پوست درخت برگ بو یک خمیر درست کنید. می‌توانید در صورت نیاز کمی آب به آن اضافه کنید. بعد این خمیر را با کمی سرکه مخلوط کنید. نهایتا، خمیر به دست آمده را روی دندان‌تان بگذارید تا درد آن بر طرف شود.
– گزینه‌ی دیگر آن است که به سادگی از تنتور پوست ریشه‌ی برگ بو که در بازار موجود است استفاده کنید. بعد آن را با کمی سرکه مخلوط کنید و روی دندانی که درد می‌کند بمالید.

راه‌های استفاده از روغن درخت چای برای تسکین درد دندان

– روغن درخت چای (چند قطره) را روی یک گلوله‌ی پنبه بریزید و بعد آن را روی دندان‌تان بمالید.
– اگر خیلی غلیظ بود می‌توانید آن را با کمی روغن زیتون رقیق کنید و بعد استفاده کنید.
– انتخاب دیگر آن است که روغن (چند قطره) را به کمی آب اضافه کنید و با آن دهان‌تان را بشویید. قبل از شستن دهان با این محلول، باید یادتان باشد که دندان‌هایتان را مسواک کنید.

20. بارهنگ

بارهنگ حاوی خواص سم‌زدای بی‌نظیری است. به خصوص وقتی که روی زخم‌ها استعمال می‌شود، به بیرون کشیدن چرک و کثیفی و حتی تراشه‌های چوب، خرده شیشه، و غیره کمک می‌کند. به علاوه، یکی از درمان‌های خانگی فوق‌العاده برای تسکین درد دندان است. نحوه‌ی استفاده از بارهنگ برای تسکین دندان درد:

– یک برگ بارهنگ تازه را بجوید.
– اما، حتی اگر به خاطر غیر قابل تحمل بودن دردتان نمی‌توانید آن را بجوید، از هاون یا وسیله‌ای مشابه برای کوبیدن برگ‌ها استفاده کنید.
– خمیر برگ جویده یا کوبیده شده را بر روی دندان مبتلا به درد و نواحی اطراف آن بگذارید.
– مدتی، حدودا ۳۰ یا چهل دقیقه آن را نگهدارید. این کار به تسکین درد دندان کمک خواهد کرد و مواد عفونی را نیز بیرون می‌کشد.

21. مراقب آنچه می‌خورید و می‌نوشید باشید

از استفاده‌ی نقاطی از دندان‌ها که درد را نشان می‌دهند خودداری کنید. از غذاها و نوشیدنی‌های به شدت سرد و داغ بپرهیزید. برخی دندان‌ها به شدت به دماهای شدید هستند. هم‌چنین باید از ذرت بوداده، آبنبات، و گاز زدن یخ خودداری کنید.

در صورتی ک علائم دندان درد شما ادامه یافت حتما به پزشک مراجعه نمایید. 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه