داستان سرزمین کهن و ایل بزرگ بختیاری

تاريخ : 26 بهمن

چندی پیش در سریال سرزمین کهن که شبکه یک تلویزیون آن را پخش می کند گفت و گویی بین دو بازیگر این سریال انجام شد که باعث کدورت هموطنان بختیاری را فراهم کرد.

داستان سرزمین کهن و ایل بزرگ بختیاری, پورتال خبری فرهنگی گهر

بعد از این اتفاق برخی از مردم بختیاری در شهرهایی مثل لردگان و مسجد سلیمان, اعتراض هایی را نسبت به این اتفاق بیان داشتند که بروز آن نیز در شبکه های اجتماعی قابل لمس بود.

فعالان اینترنتی در این صفحات با انتشار نامه منتسب به ۶۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکر کتبی به عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما، توقف «هجمه» این رسانه به تاریخ بختیاری را خواستار شده اند.
در این نامه اعتراضی که به صورت گسترده درفضای مجازی منتشر شده، آمده است: در سریال سرزمین کهن نقش یک خانواده منفی، نوکیسه، سلطنت طلب و فاسد به خانواده ای با نام بختیاری داده شده که به آزار و اذیت یک خانواده روشنفکر، وطن پرست و مظلوم به نام اردکانی می پردازند.
نماینده لنجان در مجلس شورای اسلامی هم با نتقاد از از پخش این سریال گفته است: رییس سازمان صدا و سیما باید در این زمینه دقت بیشتری داشته باشد و از قوم شریف بختیاری و ملت ایران عذرخواهی کند.

این اعتراض حتی توسط ائمه جمعه برخی شهرهای بختیاری نشین بیان شد و به عنوان مثال در شهرهای لالی و شهرکرد ائمه جمعه ساخت اینگونه سریال ها و عدم درک کافی از اقوام ایرانی را تقبیح کردند.

در شهرستان دزفول حدود دویست نفر از مردم دست به راهپیمایی زده و همچنین پیامک هایی بین مردم لر کشورمان به خصوص بختیاری ها در اعتراض به این اتفاق منتشر شد. در شهرستان فارسان هم جمعی از مردم با در دست داشتن تابلوهایی مسیر حرکت به سمت نماز جمعه را با اعتراض به سریال سرزمین کهن طی کردند.

امام جمعه موقت اهواز هم امروز با اعتراض شدید به سریال سرزمین کهن،  ایجاد تفرقه بین مسلیمن را شدیدا نکوهش کرد و گفت: خدا کسی را که بین مسلمین تفرقه ایجاد می کند لعنت کند.

محسن رضایی هم با اشاره به گلایه مندی واعتراضات صورت گرفته به متن این سریال و توهین به قوم شریف و بزرگ بختیاری که در همه ادوار تاریخ و به خصوص تاریخ معاصر وطن پرستی و دین داری ایشان بارها به اثبات رسیده است خواستار تجدید نظر جدی صدا و سیما در پخش این سریال جنجال برانگیز شد.

ضرغامی رییس صدا و سیما با اشاره به متن فیلمنامه سریال مذکور گفت: آنچه که درخصوص این فیلم اسباب اعتراض و گلایه شد بیان دیدگاههای یک معلم توده ای بود که در واقع از بختیاریها به خاطر نقش جدی در وطن پرستی و بیگانه ستیزی وتاثیرگذاری در تحولات کشور در دوران مشروطه (دوران مورد روایت سریال) بغض داشته است.

رییس صدا و سیما همچنین دراین دیدار با دکترمحسن رضایی از تجدید نظر کلی در روند تولید سریال سرزمین کهن خبردادند و قول دادند ضمن حذف قسمت های مبهم این سریال به نحوی به داستان این فیلم پرداخته شود تا نهایتا به نفع بختیاریها به پایان برسد.

جدای از این مسایل و پی گیری های داخلی اما در آن سوی رسانه های داخلی، ذوق زدگی رسانه های غربی و معاندین نظام جمهوری اسلامی بسیار جالب توجه است. سایت بالاترین که بنیانگذار توهین به ائمه اطهار تشیع است در یک دلسوزی مضحک اخبار توهین به بختیاری ها را منتشر کرده و به اسم آزادی قومیتها تلاش گسترده ای در ایجاد اختلاف و تحریک افراد برای ایجاد اغتشاش می کند.

دلسوزی رسانه های وابسته به انگلیس از همه جالبتر است . آنها که روزگاری بزرگترین دشمنان ایلخانان بزرگ بختیاری بوده و بارها مردان رشید آن را شهید کرده اند، امروز نگران ایل بختیاری هستند. در واقع آنها نگران قومی هستند که تاریخی چند برابر تاریخ استرالیا دارد. آنها در حالی اخبار اختلاف افکنی را با حرارت پوشش می دهند که با تحریک رضا خان عملا بزرگان ایل بختیاری را در محاصره قرار داده و به قتل و غارت آنها پرداختند.

بدون شک،افتخار یکایک ما پیش و بیش از زاگرس تبار بودن و بختیاری تبار بودن به ایرانی بودنمان است و در شرایطی که تحقق درخواستهای مدنی بر حق مان جز در سایه آرامش و امنیت امکان پذیر نخواهد بود،شایسته است همچون همیشه به خویشتنداری و منش والای فرهنگی که قرنها افتخار ما در آن ریشه دارد،مراقب نفوذ جریان های تفرقه آمیز و مخربی که هدفی جز ایجاد بحران در سطح ملی ندارند باشیم.

ممکن است ما به سریال “سرزمین کهن” اعتراض داشته باشیم اما این اعتراض نباید باعث ایجاد تفرقه در سرزمین کهن و مادری مان شود

اعتراض ما به سریال” سرزمین کهن” است نه سرزمین کهن ایران

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي