خلاصه برنامه نود دوشنبه شب ( 2 دی ماه 92)

تاريخ : 3 دی

برنامه نود اين هفته درحالي برگزار شد که مسائل مربوط به باشگاه پرسپوليس و بحث جنجالي درباره داربي گيلان اصلي ترين محور آن را تشکيل داد.

خلاصه برنامه نود دوشنبه شب ( 2 دی ماه 92), پورتال خبری فرهنگی گهر

* فغاني

به گزارش ايسنا ، در بخش ابتدايي اين برنامه، فغاني بصورت تلفني مهمان برنامه نود شد و در پاسخ به اين سوال که آيا شانسش براي جام جهاني بالاتر رفت، بيان کرد: ما به عنوان تيم ذخيره در سال گذشته در اين مسابقات حاضر شديم و اصلا قرار نبود امسال در اين تورنمت باشيم اما اتفاقاتي رخ داد تا ما به اين مسابقات برويم و خوشبختانه عملکرد خوبي هم داشتيم. خدا را شکر همه راضي بودند و تصميمات ما در صحنه هاي اصلي درست بود.

او در پاسخ به اين سوال که آيا اخراج رونالدينيو توسط او صحيح بود،گفت: من فکر مي کنم اخراج اين بازيکن تصميم درستي بود. بازيکن چيني توپ را زد و دليلي نداشت به او کارتي بدهم و کار رونالدينيو مستحق اخراج بود.

* مهمان برنامه

شجاع خليل زاده بازيکن فعلي سپاهان که ۲۴ ساله است مهمان اين برنامه ۹۰ بود. او از گل نزدن هايش در ليگ صحبت کرد. اين بازيکن که خوش بيان هم بود، بارها موجب خنده فردوسي پور شد. فردوسي پور در واکنش به شوخي هاي خليل زاده گفت همبازي هايت به من گفتند برنامه تو را زودتر بگذارم تا آنها ببينند و بخندند.

او درباره صحنه‌اي که بعدها به غش کردن محسن قهرماني مشهور شد گفت: اول فکر کردم قهرماني خطاي مرا گرفته اما وجدانا ميثم حسيني اول خطا کرد.

خليل زاده درباره نرفتنش به پرسپوليس و تماس شيريني با او اظهار کرد: آقاي شيرني کلا آدم شيريني است. سه چهار هفته مانده بود ليگ تمام شود و به من گفتند بيا دفتر آقاي رويانيان چون در ليست گل محمدي هستيد. من هم رفتم و به آنها گفتم بندي در قراردادم مي گذارم تا اگر دفاع هايتان بمانند من نمي آيم. بعد از مدتي سپاهان پيشنهاد داد و در نهايت به اين تيم آمدم. فکر مي کنم ۲۳۰ ميليون تومان بعد از قراردادم با پرسپوليس گرفتم ولي پس از قرارداد با سپاهان اين پول را برگرداندم.

* رفتن يا ماندن رويانيان

در بخشي از برنامه اين هفته نود، مديرعامل پرسپوليس روي خط اين برنامه آمد و درپاسخ به اين سوال که آيا صحت دارد که قرار بوده او در جرياني شبه کودتا برکنار شود و پروين بجايش مديرعامل پرسپوليس شود، گفت: تقريبا اين مسئله براي من روشن بوده هرچند پروين قاطعانه رد نکرد. بگذاريد بگويم در ۱۲ روز گذشته چه اتفاقاتي رخ داد. من عجمان رفته بودم، صندوق سرمايه گذاري پرسپوليس را راه انداختم، سپس براي دفاع از دايي به استيناف رفتيم اما از آن طرف اتفاقاتي پشت پرده رخ مي داد. من داشتم براي پرسپوليس شب و روز کار مي کردم اما اتفاقاتي هم شب و روز پشت ما رخ مي داد. من ۱۵ روز قبل از بازي با سپاهان در جام حذفي قبلي از سوي دولت برکنار شدم و من بخاطر جام حذفي هماهنگ کردم که بمانم. بعد از نايب قهرماني در جام حذفي ديدم نامردي است که پرسپوليس را رها کنم. رفتم روسيه و آنجا هم آقايان مي خواستند آنجا هم ما را بردارند. ما بهترين تيم را بستيم و بهترين مربي را هم آورديم اما مسائلي رخ مي داد. به هرحال جرياناتي رخ داد که همه مي دانند چه بود. بعد از بازيمان با ميلان دوباره جرياناتي شکل گرفت و وقتي به امارات رفتم اين جريانات شدت گرفت. من اعلام کردم ديگر نمي آيم و وزارت ورزش يک نفر را تعيين کند. ديديم که پول نمي دهند، زير آب هم مي زنند، براي چه به زور بمانم؟ پرسپوليس مال دولت است و خودشان مي دانند و مردم. اينکه من بمانم مشکلي را حل نمي کند. يا پول ما را بدهيد يا بگذاريد دو سه نفر را به تيم اضافه کنيم. انقدر گفتند رويانيان دارد مي رود، هيچکس براي قراردادهاي مالي نمي آيد چون فکر مي کنند ما نيستيم.

او افزود: وقتي ما نياز به حمايت داشتيم، اين اتفاق رخ نداد. اينکه چرا در هر دو دولت اخير نمي خواهند با من کار کنند هم مشکل از من است. ما خودمان هم دقيقا نفهميديم ماجرا چيست. هواداران پرسپوليس از من راضي هستند. من دو سال است در پرسپوليس بودم و هواداران از من راضي هستند. من کارهاي زيربنايي در اين تيم کرديم. به اين روز اربعين قسم من الکي استعفا نداده ام. از وقتي شرطم را اعلام کردم، تنها با علي دايي ارتباط دارم. از اينجا هم بروم روابطم با دايي و هواداران را قطع نمي کنم.

مديرعامل پرسپوليس ادامه داد: من چند پروژه اقتصادي دارم اما نقدينگي کم آورده ام. متاسفانه به من هيچ تسهيلاتي نمي دهند.

* داوري

محمود رفيعي کارشناس داوري در اين برنامه درباره بازي استقلال خوزستان و ملوان اعتقاد داشت که تصميمات داور اين ديدار صحيح بوده است. او همچنين درباره بازي ذوب آهن و مس کرمان گفت: کليه تصميمات داور صحيح بود جز يک صحنه که بايد يک ضربه پنالتي براي ذوب آهن اعلام مي شد.

رفيعي درباره داوري ديدار پرسپوليس و سايپا هم اعتقاد داشت يک پالتي بايد به سود پرسپوليس گرفته مي شد و بايد يک خطا به سود سايپا اعلام مي شد. ( در طول بازي اين خطا اعلام نشد و همان توپ منجر به تک گل پرسپوليس شد.)

او درباره قضاوت بازي تراکتورسازي و سپاهان گفت: همه تصميمات داوران اين ديدار صحيح بود.

رفيعي درباره داوري ديدار نفت تهران و راه آهن اظهار کرد: به آقا زماني بايد کارت قرمز مستقيم داده مي شد و ساير تصميمات داور صحيح بود.

اين کارشناس داوري همه تصميمات داوري ديدار داماش و فولاد را هم صحيح دانست.

* راي کميته انضباطي براي علي دايي

بعد از بخشش دايي از سوي استيناف بخشي از اين برنامه به اين حکم رفع محروميت سرمربي پرسپوليس اختصاص يافت و صالحي براي پاسخ گويي در اين باره روي خط برنامه نود آمد و گفت: من صحبتي از اينکه ما در حکم اشتباه کرده ايم، نکرده ام. اي کاش رفع ابهامات را با مسائل قانوني برطرف کنيم. در برنامه گذشته شما، ناگفته هاي اين پرونده بيان شد. ما بر اساس دفاعيات وکيل آقاي دايي اتخاذ تصميم کرديم و در لايحه ايشان صحبتي از اين نشده بود که تمامي صحبت هاي دايي پخش نشده بود. سه شنبه جلسه اي با دايي داشتيم، مشخص شد تمام حرف هاي دايي پخش نشده است. مشخص شد اهانتي به باشگاه سپاهان نشده است و تنها اعتراض به داور آن ديدار شده است.

او افزود: اين پرونده بخاطر شکايت باشگاه سپاهان شکل گرفته بود و پرونده اعتراضات دايي به داوري آن ديدار چيز ديگري است که در حال رسيدگي است. حکم ما مربوط به شکايت سپاهان بود و در جلسه روز چهارشنبه ايشان مطالب را مفصل گفتند و ما متوجه شديم اظهارات دايي مربوط به باشگاه سپاهان نبوده است.

رئيس کميته استيناف ادامه داد: اينکه مي گوييد ما کسي را مي پذيريم يا نه و اينکه آيا چون طرف مقابل دايي بوده که با او سر جلسه حاضر شديم، در اتاق ما براي همه باز است. يک روز شما بياييد و پرونده را بخوانيد تا قضاوت کنيد.

پس از صحبت هاي او بحث درباره ماجراي مس سونگون و البدر بندر کنگ کشيده شد. در آيتم مربوطه که پخش شد، تلاش شد تا به نوعي اين نشان داده شود که فدراسيون علاقه اي به سقوط البدر به دسته پايين تر ندارد.

او درباره اين پرونده گفت: اگر کفاشيان چيزي مي گويد از ديدگاه مديريتيش مي گويد و من به دنبال اجراي قانون هستم. اين پرونده توسط مس سونگون استارت خورد. بندر کنگ به حکم در چهارم آبان اعتراض کرد و اين درحالي بود که پنج هفته از آغاز ليگ يک گذشته بود. ما قانوني راجع به سقوط يک تيم در اين بازه زماني نداريم. آيين نامه ما در اين وضعيت مسکوت است.

فردوسي پور در پايان ضمن ابراز اينکه قانع نشده است، گفت: اين نمي شود که يک تيم با تباني بالا بيايد و شش امتياز از آن تيم کم شود. کفاشيان رسما گفت دوست ندارم البدر به دسته پايين تر برود.

* آريا هاسه گاوا

بخشي ديگر از برنامه اين هفته نود مربوط به آريا هاسه گاوا؛ بازيکني بود که مد نظر کي روش براي جام جهاني است. پدر اين بازيکن با نام بيژن جسور روي خط اين برنامه آمد و گفت: آريا خيلي خوشحال است از اينکه مي تواند براي ايران بازي کند اما مشکل او بحث مليت است. اگر براي ايران بازي کند، مليتش تغيير مي يابد و دچار برخي مشکلات کاري مي شود.

جسور در پاسخ به اين سوال که آيا فرزندش فارسي بلد است، اظهار کرد: او در حد سلام و چطوري و دمت گرم بلد است فارسي صحبت کند. مادر او ژاپني است و او زبان مادري ياد گرفته، نه زبان پدري.

او در پاسخ به اين سوال که آيا فرزندش دوست دارد جام جهاني بازي کند؟ گفت: ژاپني ها ضرب المثلي دارند به اين معنا که به قلبت گوش کن. آريا در ژاپن بزرگ شده و ايران را نديده است. انشالله هرچه پيش مي آيد به نفع مردم و کشورمان باشد.

* داماش و ادعاهاي عابديني

در بخشي از برنامه، صحبت هايي از عابديني درباره فساد در فوتبال ايران پخش شد که در آن مديرعامل داماش مي گفت: شخصي به من گفت با يک و نيم ميليارد تيمت را چند پله در ليگ بالا مي آورم. در آن جلسه آقايان عزيزمحمدي و عليپور هم بودند و امضاي آنها را هم به عنوان شاهد اين ماجرا گرفتم. آن فرد بعدها از طريق فدراسيون فوتبال رشد کرد و الان در فوتبال ما هست.روزي هم يکي از مديران فوتبالي ليگ که الان مدير نيست همان پيشنهاد را يکبار به من داد. بهش گفتم اين چيست که شما با سابقه کم تان مي دانيد اما من بلد نيستم؟ اما با صراحت مي گويم آقايان صديقي و آلبرت از اين مشکلات دارند.

او سپس روي خط اين برنامه آمد و گفت: من همه اين موارد را دو ماه قبل به سازمان ليگ گفتم و دوسال قبل هم خود عليپور در جريان بود. آقاي عليپور اطلاعات قوي تر از من دارند. اما اينکه چرا برخورد نمي شود را نمي دانم. وظيفه من اطلاع رساني است. قبل از اين بازي هم هشدار دادم اين آقايان را به عنوان ناظر نفرستند. يک نفر به من زنگ زد و مسائلي را گفت که من همان موقع به تاج زنگ زدم و گفتم آنها را به آن ديدار نفرستد.

او در پاسخ به اين سوال که صديقي و گريگوريان چه زماني به او پيشنهاد دادند تا پول بدهد تا تيمش چند رده بالاتر برود اظهار کرد: قبل از ليگ قبلي اين اتفاق رخ داد. چيزي حدود يک سال و نيم قبل بود. خيلي ها اين حرف هايي را که من گفتم را مي دانند. من اما مي گويم و چوبش را هم مي خورم.

در اين ميان رفيعي به ميان صحبت هاي عابديني آمد و گفت: من واقعا دلم براي خانواده آقاي قهرماني مي سوزد. شما چطور مي توانيد کل فدراسيون را زير سوال ببريد؟ کفاشيان از خواب بلند شود و ببينيد چه اتفاقي دارد ميفتد. من تعجبم از اين است که مظفري زاده چه کرده که همه در دانشگاه از من مي پرسند چه کرده است؟

عابديني بيان کرد: اولا من اسم هيچ داوري را نياوردم. من گفتم دو، سه داور. يکي از آنها مظفري زاده است که روابط بسياري دوستانه اي با آقايان دارد. ببينيد قضاوت ها و اشتباهات مظفري زاده، ناظرانشان در آن ديدار چه کساني بوده اند؟ البته آن اشتباهات به نظر من عمدي بوده اند. قهرماني در آن ديداري که مي گويند مشکل داشت، چه کسي در کنارش از زمين خارج شد؟ من هميشه گفته ام ۹۹ درصد داوران ما سالم هستند.

در ادامه مظفري زاده روي خط آمد و گفت: به قول آقاي رفيعي واقعا کفاشيان تا کي مي خواهد بخوابد؟ صحبت هاي عابديني متوجه فدراسيون است. مگر ناظر بازي را من انتخاب مي کنم؟ به من يک ابلاغي مي دهند. من با تمام نمايندگان و ناظران دوست هستم. ۱۵ سال است که با آنها در سفر هستم و چه ارتباطي بيشتر از اين داريم؟ شما تحمل باخت نداريد نبايد اين صحبت ها را بکنيد. اگر فسادي بوده تيم شما در آن بوده. گفتيد اگر مظفري زاده روي خط بيايد کاري مي کنم ديگر داوري نکند. از شما مي خواهم اگر چيزي از من داريد، فرياد بزنيد تا همه بفهمند. اين چه کاري است که همه چيز را به چالش مي کشيد.

عابديني در ادامه افزود: شما پا روي شرافت و مردانگي گذاشته ايد. شما آنجا تعمد داشتيد بازيکن مرا اخراج کنيد. من گفتم اگر شما بياييد روي خط من مطالبي را مي گويم که مطمئن باش به فراخورش آنرا مي گويم. من در اين مملکت آدمهايي شبيه شما زياد ديده ام و هيچگاه جا نخورده ام.

در اين ميان فردوسي پور گفت: اما آقاي عابديني وقتي ۵-۱ ذوب آهن را برديد مظفري زاده داور بود.

عابديني پاسخ داد: بحث داربي فرق داشت. مظفري زاده مسائل را الکي به بحث هاي کلان کشاند. من نگفتم که مظفري زاده قضاوت در داربي نکند. گفتم آن آقايان ناظر نباشند.

تاج در ادامه روي خط برنامه آمد و گفت: آقاي عابديني راجع به اين دو نفر دو روز قبل از داربي گيلان به من گفت آنها را نگذارم. به آنها(ناظران) گفتم چنين حساسيتي روي شما هست. آنها هم گفتند ما رعايت همه چيز را مي کنيم. من به عابديني گفتم عليپور را پيش شخص شما مي فرستم تا هرچه داريد به او بگوييد. من حساسيتي روي هيچ کسي ندارم. الان هم اگر کسي تخلفي کرده باشد، شديدا برخورد مي کنيم. البته ماجراي عليپور و عزيزمحمدي را من اصلا در جريان نيستم چون در آن زمان من در سازمان ليگ نبودم.

عابديني در پايان صحبت هايش گفت: من دو ماه قبل گزارشي دادم که شما و بهروان و چند نفر ديگر مثل دهکردي هم در آن جلسه بوديد. در آن جلسه به شما گفتم اگر قرار به پاکسازي است، از همين سازمان ليگ شروع کنيد. شما هم گفتيد رسيدگي مي کنم تا رسيد به اين بازي. من همان جا اسم آنها را هم بردم.

تاج در پاسخ گفت: من هيچ حساسيتي روي اين دو نفر ندارم. حتما اين مسئله رسيدگي مي شود.

مظفري زاده در پايان صحبت هايش عنوان کرد: از همه دوستان مي خواهم حرمت ها را حفظ کنند. اگر کسي مطلبي دارد، هرچه هست عليه من اعلام کند.

* نظرسنجي برنامه نود:

نظرسنجي اين برنامه مربوط به برترين بازيکن شاغل ايراني در ليگ هاي اروپايي بود که گزينه هاي آن شامل اين افراد بود:

دژاگه

جهانبخش

شجاعي

آزمون

داوري

که در نهايت دژاگه با ۷۴، جهانبخش ۱۱، داوري ۶، آزمون ۵ و شجاعي با ۴ درصد در رده هاي اول تا پنجم قرار گرفتند. در اين نظرسنجي بيش از دو ميليون و دويست هزار نفر شرکت کردند.

* حواشي:

– ياد نيما نهاونديان در اين برنامه گرامي داشته شد.

– آيتمي از بيوک جديکار پخش شد. در اين آيتم مصاحبه اي از او که در سال ۸۴ ضبط شده بود هم پخش شد. او الگويش را مرحوم دانايي فرد معرفي کرد. در اين بخش صحبتهايي از پيشکسوتاني مثل کشاورز، حاج محمد، ظلي و شوري از هم دوره اي ها و بازيکنان سابق استقلال درباره آن مرحوم پخش شد.

– دربخشي از اين برنامه به مهمان نوازي هواداران تراکتور نسبت به هواداران سپاهان اشاره شد. هواداران دو تيم مشترکا شعار مي دادند: « تراکتور، سپاهان، دو قهرمان ايران».

– در آيتمي درباره صباي قم، تماشاگران قمي به هيچ وجه نسبت به اين تيم علاقه اي نشان ندادند و هويت اين تيم را قمي نمي دانستند.

– در بخشي از اين برنامه از يک اشتباه عجيب داوري نفت تهران و راه آهن پرده برداشته شد. اشکان خورشيدي داور اين ديدار بجاي اخطار دوم به بازيکن شماره ۲۴ نفت تهران و اخراج اين بازيکن، حمدي نژاد بازيکن شماره ۱۳ نفت تهران را با کارت زرد جريمه کرد و اين تيم دقايق زيادي را با يازده نفر بازي کرد.

– خداداد عزيزي در بخشي از اين برنامه از ابومسلم با عنوان تيم گدا نام برد و از ديداري ياد کرد که لباس تيمش با حريف يک رنگ بوده و از حريفش خواسته تا آنها يک لباس ديگر به تن کنند چراکه سياه جامگان مشهدي همان يک دست لباس را داشته اند.

– برنامه هفته بعد نود روز شنبه برگزار مي شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي