حمله «سایبری» به وزارت علوم یک هفته پس از حمله به وزارت نفت

دسته بندي : جنگ نرم,سایبری
تاريخ : 10 اردیبهشت

حمله «سایبری» به وزارت علوم یک هفته پس از حمله به وزارت نفت, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

شرق نوشت:در ادامه حملات سايبري به وزارتخانه‌هاي ايران، روز گذشته خبر‌هاي غير‌رسمي از حمله سايبري به وزارت علوم حكايت داشت.

هنوز اخبار و حاشيه‌هاي مربوط به حمله سايبري هفته گذشته به وزارت نفت ايران و تشكيل ستاد بحران در اين وزارتخانه ادامه داشت كه خبر اقدامي مشابه عليه وزارت علوم سر زبان‌ها افتاد. گزارشي از ميزان خسارت به شبكه‌هاي اين وزارتخانه منتشر نشده اما پس از پي‌گيري شرق تاكيد شد «اوضاع تحت كنترل است.»

به اين‌ترتيب شايد بتوان گفت پس از حمله گسترده ويروسي «استاكس نت» و«استارس» به تاسيسات هسته‌اي جمهوري اسلامي، اكنون حملات سايبري به وزارتخانه‌ها و ادارات ايران آغاز شده است. يك منبع آگاه ديروز با تاييد خبر حمله سايبري به وزارت علوم تاكيد كرده كه «اقدامات پيشگيرانه براي مهار آسيب‌زايي حملات احتمالي صورت گرفته است.»

به گفته يك منبع آگاه در وزارت علوم پيش‌بيني‌ها درخصوص دلايل حمله سايبري به اين وزارتخانه «احتمالا مرتبط با پروژه‌هاي مشترك وزارت علوم با وزارت دفاع بوده و حمله‌كنندگان قصد دسترسي به سرورهاي اصلي براي دستيابي به اطلاعات و ايجاد اخلال داشته‌اند.» اخبار مربوط به حملات سايبري به وزارتخانه‌هاي ايران درحالي مطرح است كه روز گذشته يك گروه از متخصصان آمريكايي در نشستي به نمايندگان كنگره اين كشور درباره احتمال يك حمله سايبري از سوي ايران به تاسيسات اين كشور هشدار دادند. ب

ه گزارش مهر، سايت «پي سي ورد» دراين‌باره مي‌نويسد: اين گروه از متخصصان اعلام كردند كه ايران در حال تغيير رويه به سوي حملات سايبري به‌‌عنوان كانالي براي حمله به دستگاه‌هاي دولتي آمريكاست. «پاتريك ميهان» از اعضاي كنگره آمريكا نيز در اين‌باره گفته «تهديد جنگ سايبري ممكن است نسبتا جديد باشد، اما تهديدات كوچك نيستند. ايران ظاهرا يك‌ميليارد دلار در توسعه توانمندي سايبري خود هزينه كرده است.»

اين ادعاها درحالي مطرح شده كه رامين مهمانپرست، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ كه براي مذاكرات به پايتخت لهستان سفر كرده روز جمعه در ورشو پايتخت اين كشور در جمع خبرنگاران ادعاهاي اين عضو كنگره و كارشناسان غربي را مبني بر اينكه ايران در حال آماده شدن براي حمله سايبري عليه آمريكا و متحدينش است، «بسيار دور از حقيقت» خوانده و آن را رد كرده است. اخبار مربوط به حملات سايبري در حالي در يك هفته گذشته در رسانه‌ها مطرح شد كه در دوسال گذشته براي اولين بار حمله سايبري گسترده‌اي به تاسيسات هسته‌اي ايران صورت گرفت. «استاكس‌‌نت» كِرم جاسوسي بود كه توانست خود را در دل سيستم‌هاي بخش صنعت به صورت پنهاني حدود هشت ماه جا كند. برخي منابع خبري گزارش‌هايي از كشف يك ويروس رايانه‌اي توسط كارشناسان امنيت فرآيندهاي صنعتي در كشور بلاروس منتشر كردند كه به گفته آنان، سيستم‌هاي كنترل و نظارت صنعتي را هدف قرار مي‌دهد و بعدا اعلام شد كه اين ويروس به منظور حمله به زيرساخت‌هاي مهم صنعتي ايران كه سيستم كنترل ساخت شركت زيمنس را به كار مي‌گيرند ساخته شده و توانسته است به تاسيسات غني‌سازي اورانيوم در نطنز آسيب برساند.

استاكس‌نت، برخلاف ويروس‌هاي رايانه‌اي كه به رايانه‌هاي شخصي و ديگر دستگاه‌هاي كاربران حمله مي‌كنند، سيستم‌هاي زيرساخت حياتي، به ويژه سيستم‌هاي كنترل صنعتي از قبيل سيستم‌هاي SCADA (سامانه‌هاي كنترل سرپرستي و گردآوري اطلاعات) به كار برده شده در كنترل سانتريفيوژهاي مورد استفاده در رآكتور هسته‌‌اي را مورد هدف قرار مي‌دهد. با گذشت بيش از يك سال از ورود ويروس رايانه‌اي استاكس‌نت به تاسيسات هسته‌اي جمهوري اسلامي، رييس سازمان پدافند غيرعامل ايران از شناسايي دومين ويروس رايانه‌اي در اين تاسيسات خبر داد. غلامرضا جلالي ضمن اشاره به ادامه تلاش‌ها براي غيرفعال كردن ويروس استاكس‌نت اين نكته را خاطرنشان كرد كه ويروس جديد با نام «استارس» براي انجام بررسي‌هاي بيشتر به آزمايشگاه ارايه شده است.

اين در حالي بود كه همچنان شماري از مقامات ايراني از جمله علي‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاكيد داشت «ويروس استاكس‌نت تاثيري بر فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي نداشته است.» پاييز سال گذشته، محمود احمدي‌نژاد از «خرابكاري در برخي تاسيسات اتمي» خبر داد و تاكيد كرد «اين مشكلات برطرف شده و راه خرابكاري براي آينده بسته شده است.»پس از گذشت يك‌سال از اين حمله، هفته گذشته به يك‌باره خبر حمله سايبري به وزارت نفت ايران منتشر شد. شبكه اينترنت و شبكه داخلي ساختمان‌هاي اصلي وزارت نفت و شركت ملي نفت قطع شده، كامپيوترها آسيب ديده و گزارش شد برخي اطلاعات از دست رفته است. اينترنت شركت‌هاي تابعه وزارت نفت هم قطع شد. مناطق عملياتي، نظير پايانه صادراتي خارك، خود را از سيستم اينترنت مركزي وزارت نفت جدا كردند. ستاد بحران سايبري در وزارت نفت شكل گرفت. در چنين شرايطي در حالي كه روز گذشته رسانه‌هاي آمريكا اتهاماتي را مبني بر تلاش جمهوري اسلامي ايران براي سازماندهي يك حمله سايبري مطرح كردند خبر رسيد وزارت علوم مورد حمله سايبري قرار گرفته است. آن‌گونه كه گزارش شده، از هفته گذشته اطلاعيه‌اي در بين كاركنان وزارت علوم پخش شده كه در آن نوشته شده بود «چنانچه اطلاع داريد سامانه‌ها و شبكه داخلي برخي از سازمان‌هاي دولتي در روزهاي گذشته توسط ويروس‌هاي ناشناخته مورد تهديد و بعضا مورد آسيب قرار گرفته است. لذا براي جلوگيري از بعضي صدمات يا از بين رفتن اطلاعات اداري و سازماني، راهكارهاي زير پيشنهاد مي‌گردد كه بايسته است مورد توجه و اعمال قرار گيرد.»از جمله راهكارهاي ارايه شده بر اساس اين اطلاعيه تغيير تمام رمز عبور از سيستم‌ها و سامانه‌ها، گرفتن بك‌آپ از اطلاعات اداري، همكاري با اداره كل تحول اداري و فناوري اطلاعات و… به كاركنان وزارت علوم بوده است.

با اين حال روز گذشته خبر حمله سايبري به اين وزارت منتشر شد. پس از جنگ‌هاي لفظي و خط‌ونشان كشيدن‌ها در فضاي ديپلماسي، اكنون حمله‌هاي سايبري است كه به صورت هدفمند در دستور كار قرار گرفته و حادثه‌آفريني مي‌كند. روز گذشته جانشين وزير نفت در حوزه پدافند غيرعامل اعلام كرده كه ماهيت حمله و عوامل آن شناسايي شده است. به گفته حمدالله محمدنژاد حمله توسط يك ويروس انجام شده كه قصد آن دزدي و تخريب اطلاعات بوده است. وي گفته «عوامل شناسايي شده اما به دليل اينكه روي آن كار مي‌كنيم قابل اعلام نيست» اكنون بايد منتظر اطلاعات بيشتر از حمله سايبري به وزارت علوم و تخريب‌هاي احتمالي بود.

 

گردآوری: گروه جنگ نرم گــهــر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي