حقوق و قوانین روستایی شامل چیست؟

دسته بندي : سیاست,⭐ اخبار
تاريخ : 25 شهریور

براساس گزارش سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، قوانین روستایی برای پیگیری امور مربوط به روستاییان و عشایر منتشر شده است. برای آشنایی با حقوق و قوانین روستایی این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد حقوق روستایی و قوانین روستایی و قانون روستایی می خوانید.

حقوق و قوانین روستایی شامل چیست؟

حقوق و قوانین روستایی شامل چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

حقوق و قوانین روستایی

رئیس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از انتشار چاپ دوم مجموعه دو جلدی حقوق قوانین روستایی ویژه دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستا از سوی انتشارات این سازمان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، دکتر مهران شیراوند با بیان مطلب فوق گفت: مجموعه حاضر ویراست دوم جلد اول و دوم کتاب حقوق و قوانین روستایی می باشد که در سال ۱۳۹۲ توسط مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی انتشار یافت.

وی افزود: ویراست دوم این مجموعه که توسط سید عارف موسوی و مصطفی طالشی تالیف، تدوین و گردآوری شده است به دلیل ضرورت بازنگری و اعمال قوانین و مقررات جدید و همچنین انتخاب شوراهای اسلامی روستا و انتصاب دهیاران جدید الورود در سال جاری از طریق مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به چاپ رسید.

شیراوند در زمینه ضرورت بازنگری مجموعه مذکور اظهار کرد: زمینه سازی آشنایی هر چه بیشتر متولیان امور توسعه روستایی با ضوابط و مقررات قانونی و حدود و ثغور وظایف محوله، نقش غیر قابل انکاری در قانونمند شدن اجرای وظایف و رعایت حقوق روستاییان دارد؛ بر همین اساس این مجموعه مشتمل بر قوانینی است که ناظر بر امور مدیریت و توسعه روستایی می باشد.

وی در ادامه افزود: این منبع و ماخذ ارزشمند شامل‌ بخش‌های‌ متنوعی‌ از جمله‌ قوانین‌، تصویب نامه ها، آیین نامه ها، اساسنامه‌ ها، دستورالعمل ها، بخشنامه ها، شیوه نامه ها و… می باشد که با هدف آموزش و آشنایی مدیران و کارشناسان حوزه روستایی بخصوص دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی روستا، بخشداران، و فرمانداران تدوین شده است.

شیراوند ضمن تقدیر از مولفان این مجموعه اظهار امیدواری کرد که انتشار کتب کاربردی حوزه های مدیریت شهری و روستائی زمینه ارتقای سطح دانش شغلی کارکنان شهرداری ها و دهیاری ها و اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها را فراهم نماید.

عناوین فصل های جلد اول و دوم این مجموعه به شرح ذیل است:

جلد اول حقوق و قوانین روستایی مشتمل بر:

۱-کلیات و مفاهیم

۲- مفاهیم حقوق و قوانین روستایی

۳- حقوق و قوانین مدون روستایی

۴- قوانین و مقررات روستایی و برنامه های توسعه

۵- قوانین و مقررات طرح ها و پروژه های روستایی

۶- قوانین و مقررات اراضی روستایی

۷- تفکیک و افراز اراضی روستایی

۸- نظارت بر ساخت و ساز در روستاها

۹- مقررات ملی ساختمان در روستا

۱۰- محیط زیست و پسماند روستایی.

جلد دوم حقوق و قوانین روستایی مشتمل بر:

۱-قوانین مدیریت روستایی (الف: ساختار و تشکیلات- ب:‌ قوانین و مقررات مرتبط با شوراهای اسلامی روستا- ج: قوانین و مقررات مرتبط با دهیاری‌ها- د: امور مالی دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستا)

۲- قوانین و مقررات منابع طبیعی

۳- قوانین و مقررات تعاون و مشارکت روستایی

۴- قوانین و مقررات بیمه های روستایی

۵- ‌قوانین و مقررات میراث فرهنگی و گردشگری روستایی

۶- قوانین و مقررات حمل و نقل و راه روستایی

۷- ‌قوانین و مقررات آب و آبیاری

۸- قوانین و مقررات امور ایمنی و مدیریت بحران روستایی

۹- سایر قوانین و مقررات.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي