حقایقی در مورد عطسه زدن که شما را متعجب می کند

تاريخ : 17 شهریور

در ادامه حقایقی در مورد عطسه زدن که شما را متعجب می کند را عنوان می کنیم.

حقایقی در مورد عطسه زدن که شما را متعجب می کند, پورتال خبری فرهنگی گهر

نگاه کردن به خورشید و عطسه کردن ممکن است برای همه ما رخ داده باشد اما دلیل آن چیست؟

ناگهان بینی شما می‌خارد، نفس عمیقی می‌کشید، نفستان را نگه می‌دارید، و سپس عطسه می‌کنید. عطسه کردن در اغلب اوقات، واکنشی است که بینی‌تان را از شر محرک‌های ناخواسته‌ای مانند گرد و غبار، موی گربه، یا گرده گیاهان می‌رهاند، و روش بدن شما برای خلاص شدن از شر چیزهایی است که نباید به داخل ریه‌هایتان فرو ببرید.

اما چیزهای بسیار بیشتری در مورد عطسه کردن وجود دارد. این مطلب را بخوانید تا از ۷ حقیقت کمتر شناخته شده در مورد این پدیده بسیار رایج آگاه شوید.

۱. خورشید می‌تواند یک محرک باشد

آآچووو! این فقط صدایی نیست که در زمان عطسه کردن ایجاد می‌کنید! بلکه مخفف یک سندرم عطسه نه چندان نادر می‌باشد که بطور رسمی‌autosomal dominant compulsive helio-ophthalmic outbursts of sneezing نامیده می‌شود. این عبارت، توصیف کننده پدیده عطسه در هنگامی است که شما به خورشید نگاه می‌کنید. نه فقط خورشید، هر نور روشنی می‌تواند یک واکنش زنجیره‌ای از عطسه را برای کسی که مبتلا به آآچووو هست، به ارمغان بیاورد.

دانشمندان تخمین می‌زنند که این وضعیت، بین ۱۰ و ۳۵ درصد از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما از آنجا که واقعا هیچ گونه ضرری ندارد، بخوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. تنها مطالعات انگشت شماری در مورد این عطسه وجود دارند، بنابراین جای تعجب ندارد که دانشمندان دقیقا مطمئن نباشند که چه چیزی باعث آن می‌شود. برخی معتقدند که آن، یک ناهنجاری در سیستم عصبی پاراسمپاتیک است، بقیه می‌گویند که آن، یک صفت باقیمانده از فرایند تکامل است. تحقیقی مرتبط با سال ۲۰۱۰ از سوئیس نشان می‌هد مغز افرادی که مبتلا به این مدل عطسه هستند، فقط راحت‌تر از دیگران هیجان زده می‌شود!

۲. عطسه می‌تواند بعد از رابطه جنسی نیز اتفاق بیفتد

بله، عطسه کردن بعد از رابطه جنسی، بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، اتفاق می‌افتد. محققان کاملا مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می‌افتد اما معتقدند که دلیل آن مربوط به سیستم عصبی پاراسمپاتیک است که چیزهایی مانند ضربان قلب، هضم، بافت‌ها و مایعات مرتبط با برانگیختگی جنسی را تنظیم می‌کند.

۳. سرعت یک عطسه ممکن است شما را متعجب کند

در دهه ۱۹۵۰، ویلیام فرث، زیست شناس هاروارد، تخمین زد که یک عطسه می‌تواند سرعتی معادل ۱۰۰ متر بر ثانیه داشته باشد، که می‌شود حدود ۳۶۰ کیلومتر در ساعت! در حالیکه اکنون بنظر می‌رسد تخمین فرث کاملا اغراق آمیز است، اما عطسه‌ها قطعا با شدت حرکت می‌کنند. یک مطالعه توسط یک تیم از دانشمندان در سنگاپور دریافت که عطسه‌ها تا سرعت ۱۶ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند.

۴. شما نمی‌توانید در خواب عطسه کنید

آیا تا بحال فکر کرده‌اید که چرا هرگز در حال عطسه کردن از خواب بیدار نمی‌شوید؟ پاسخ به این سوال، دانشمندان را نیز متعجب کرده است. هنگامیکه دراز می‌کشید، غشاهای مخاطی در بینی شما در واقع متورم می‌شوند که باید باعث شود به ذرات گرد و غباری که در داخل و خارج سوراخ‌های بینی‌تان در گردشند، حساس‌تر شوید. اما معلوم شده که در طول خواب REM (خواب عمیق و آرامی که وقتی رویا می‌بینید، در آن هستید) تمام عضلات بجز آنهایی که چشمها را کنترل می‌کنند، عملا از کار می‌افتند!

ماهیچه‌هایی که برای عطسه کردن، منقبض و منبسط می‌شوند نیز، جزو آن عضلات از کار افتاده هستند، و حتی هنگامیکه شما در خواب REM نیستید، نورون‌های مسئول ایجاد عطسه، باز هم سرکوب می‌شوند. بنابراین در حالیکه عطسه کردن در خواب غیر عمیق، ممکن است، اما هنوز هم بسیار بعید می‌باشد!

۵. نمی‌توانید چشمانتان را در هنگام عطسه کردن باز نگه دارید

هر کسی که در دوران مدرسه دچار آلرژی بوده باشد، این طعنه را بخوبی می‌شناسد: «مراقب باش چشمات در نیاد!» با اینحال، برخلاف منطق یک فرد ۱۰ ساله، یک عطسه هر چقدر هم که قوی باشد، قرار نیست چشمان شما را از حدقه بیرون بیاورد! پس چرا ما در هنگام عطسه کردن، چشمانمان را می‌بندیم؟ این فقط یک رفلکس است. اعصاب بینی شما در واقع به اعصاب موجود در چشمان شما متصل هستند، بنابراین هنگامیکه عطسه می‌زنید، این تحریک باعث می‌شود که برای یک لحظه، چشمانتان را ببندید، حتی اگر سعی کنید این کار را نکنید!

۶. آنها حتی یک لحظه هم باعث ایست قلب شما نمی‌شوند

عطسه کردن، سرعت تپش قلبتان را کم می‌کند. در مورد اولین کاری فکر کنید که وقتی آن غلغلک را در بینی‌تان احساس می‌کنید، انجام می‌دهید: شما یک نفس بزرگ و عمیق می‌کشید و آن را نگه می‌دارید. آن نفس عمیق، عضلات را در قفسه سینه شما سفت می‌کند و فشار را در ریه‌های شما افزایش می‌دهد، که تمام اینها، جریان خون به قلب شما را بند می‌آورد. آنگاه بطور لحظه‌ای فشار خونتان کاهش یافته، و ضربان قلبتان افزایش پیدا می‌کند.

هنگامیکه شما اجازه می‌دهید تمام آن هوا در یک بازدم بزرگ خارج شود، فشار خون شما به سرعت دوباره به حال قبل بر می‌گردد و ضربان قلبتان کاهش می‌یابد. به گفته محققان در کتابخانه کنگره، این افت ناگهانی می‌تواند باعث شود که بنظر برسد قلبتان برای یک ثانیه متوقف شده است، اما برای اکثر افراد، قلب، فقط کمی آهسته‌تر می‌زند، همین.

۷. شما باید در هنگام عطسه کردن، جلوی دهانتان را بگیرید

مادرتان بی دلیل به شما گوشزد نمی‌کرد که جلوی دهانتان را در هنگام عطسه یا سرفه کردن بگیرید. محققان در دانشگاه MIT، عطسه‌ها را در رده «حباب‌های شناور چند فازی» دسته بندی کرده‌اند. این اساسا بدین معناست که ذرات ریز عطسه‌ی شما، که شامل تعداد زیادی باکتری هستند، برای مدتی طولانی‌تر از آنچه تصور می‌شود، در هوا معلق می‌مانند. آن قطرات کوچک از بزاق، مانند پر در باد، در پیرامون شما شناورند، تا زمانیکه در نهایت لحظاتی بعد روی محل یا شخص از همه جا بی خبری بنشینند!

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي