تلفن همراهي كه با «هيس» ساكت مي‌شود

به گزارش افکار نیوز به نقل از ایسنا، فناوری حسی «توشی(Touché)» نوعی حسگر لمسی خازنی بوده که از قاعده کلی انواع صفحات لمسی موجود در گوشی‌های هوشمند بهره می‌برد، اما بجای حس علائم الکتریکی در یک فرکانس مانند صفحه لمسی عادی، این شیوه به نظارت بر علائم خازنی در طیف گسترده‌ای از فرکانس‌ها می‌پردازد.

حسگر خازنی پیچیده فرکانس (SFCS) این قابلیت را اعطا می‌کند که نه تنها یک رویداد لمسی را شناسایی کرده، بلکه تنظیمات پیچیده دست يا بدن را در زمان لمس تشخيص دهد. در اين حالت، جسم شيوه لمس خود را احساس كرده يا حتي ممكن است وضعيت بدن فرد را در آن لحظه درك كند.

«SFCS» يك سيستم قدرتمند بوده و مي‌تواند با استفاده از تنها يك الكترود حسگر، اجسام روزمره را ارتقا بخشد. برخي اوقات در مورد اجسامي مانند دستگيره در و ديگر اجسام رسانا، جسم مورد نظر مي‌تواند خود به شكل يك حسگر عمل كرده و نيازي به هيچ تغييراتي نخواهد بود. حتي بدن انسان يا بدنه آب نيز مي‌تواند به عنوان يك حسگر عمل كند.

هر دو سيستم «توشي» و «صفحات لمسي گوشي‌هاي هوشمند» مبتني بر پديده‌اي موسوم به «كوپلينگ خازني» هستند. در يك صفححه لمسي خازني، سطح با يك رساناي شفاف با قابليت انتقال علائم الكتريكي پوشش داده مي‌شود. اين علائم با تماس انگشت فرد با صفحه دگرگون شده و به ارائه يك مسير جايگزين براي بار الكتريكي مي‌پردازد. با نظارت بر تغييرات درون علائم الكتريكي، دستگاه مي‌تواند لحظه تماس را تعيين كند.

اين در حاليست كه «توشي» با نظارت بر طيفي از فركانس‌هاي علائم قادر به استنتاج اطلاعات بيشتري است. بافتهاي مختلف بدن از خواص خازني متفاوتي برخوردار بوده، از اين رو نظارت بر طيفي از فركانس‌ها مي‌تواند به شناسايي شماري از مسيرهاي مختلف حركت بارهاي الكتريكي در بدن منجر شود.

تلفن همراهي كه با «هيس» ساكت مي‌شود

با اين‌حال، به واقعيت درآوردن اين اطلاعات «SFCS» نيازمند بررسي صدها نقطه داده است. با سريعتر و ارزانتر شدن ريزپردازشگرها، اكنون استفاده از «SFCS» در رابط‌هاي صفحه‌لمسي عملي است.

در ميان كاربري‌هاي ممكن براي اين فناوري مي‌توان به دستگيره در هوشمند اشاره كرد كه بسته به شيوه لمس و گرفتن آن با يك يا دو انگشت يا فشار بر روي آن، مي‌توان آن را براي بسته يا باز كردن، ورود مهمان و يا گذاشتن پيغام برنامه‌ريزي كرد.

همچنين اين محققان از «SFCS» براي ارتقاي صفحات لمسي استفاده كرده تا نه تنها از انگشت، بلكه از ديگر وضعيتهاي دست نيز براي كنترل استفاده كند. براي مثال آنها به ساخت يك معادل براي گزينه «راست کلیک» ماوس، زوم داخل و خارج يا عملكردهاي كپي/چسباندن، بسته به حركات دست بر روي صفحه پرداخته‌اند.

اين محققان همچنين توانستند حركات بدن مانند لمس انگشتان، گرفتن دستها و پوشش گوشها را با پوشاندن الكترود بر روي اجسام ارزيابي كنند. از چنين حركاتي مي‌توان براي كنترل گوشي‌هاي تلفن همراه هوشمند يا دستگاه‌هاي ديگر استفاده كرد.

محققان همچنين با اتصال يك الكترود به هر گونه وسيله آبي نشان دادند كه آنها مي‌توانند برخي حركات بدن را مانند فروبردن انگشتان در آب، فرو بردن دست يا قرار دادن كل دست در زير آب شناسايي كنند. از اين احساس لمسي در مايعات مي‌توان در اسباب‌بازي‌ها، بازي‌ها و لوازم مرتبط با مواد غذايي استفاده كرد.

 

 

گردآوری: گروه فناوری و اطلاعات گــهــر

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه