تصاویر دردناک از آتش سوزی جنگل های بلوط زاگرس

متاسفانه جنگل های بلوط زاگرس که از شمال غربی ایران آغاز و به جنوب غربی منتهی می شود ، چند روز گذشته در آتش سوخته است .

تصاویر دردناک از آتش سوزی جنگل های بلوط زاگرس

جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با شش میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند و سایر گونه‌های درختی این جنگل‌ها افرا، کیکم، بنه، زبان گنجشک، گلابی وحشی، ولیک، ارغوان، انواع بادام و دیگر درختان است.

تصاویر دردناک از آتش سوزی جنگل های بلوط زاگرس

درختان بلوط معمولاً در ارتفاع ۶۵۰ تا دو هزار و ۴۰۰ متر از سطح دریا بر پهنه زاگرس رخ نموده‌اند و زاگرس جنوبی رویشگاه خاص گونه بلوط ایرانی بوده که شامل استان‌های ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، اصفهان و چهار محال بختیاری است و دارای اقلیم گرم و خشک است و به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به ‌طور میانگین سالانه حدود ۱۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی طعمه حریق می‌شوند که بیشترین آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی در زاگرس رخ داده است.

بر طبق آمار‌های منابع طبیعی استان، ۷۵ فقره آتش سوزی در جنگل‌های استان در سال ۹۵ رخ داد که در این آتش سوزی‌ها ۹۵۰ هکتار از جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد در آتش سوخت.

تصاویر دردناک از آتش سوزی جنگل های بلوط زاگرس

در سال ۹۶ نیز تا پایان آذرماه، ۱۱۰ آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان رخ داد که در آنها، ۷۰۰ هکتار ازجنگل‌های استان در آتش سوخت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: در سال گذشته ۳۶۴ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان دچار آتش سوزی شده است.

دلایل آتش سوزی جنگل های زاگرس

دلایل آتش سوزی ها، اما عمدتاً عامل انسانی عنوان می‌شود و این امر بر تلخی آتش سوزی‌ها می‌افزاید و انسان‌ها که در سایه سار طبیعت روزگار می‌گذرانند خود نمکی بر زخمهایش می‌شوند.

تصاویر دردناک از آتش سوزی جنگل های بلوط زاگرس

اما آتش سوزی که آغاز می‌شود به دلیل کمبود تجهیزات و امکانات و کوهستانی بودن مناطق، مهار آتش سخت می‌شود و با سرعت کمی امکان مهار وجود دارد که این امر بر افزایش دامنه آتش تأثیر گذار است.

خسارت‌های جبران ناپذیر به منابع طبیعی و جنگل‌ها و سوختن هزاران بلوط کهنسال، دردی است که هر ساله بر شانه‌های سترگ زاگرس و دنا سنگینی می‌کند، اما این درد را چاره باید کرد تا هنوز بلوطی استوار ایستاده و نفس می‌کشد، تا بابونه‌ای هنوز هم گل می‌دهد، تا پرنده‌ای بر شاخه‌ای آشیان دارد، تا سبزینه‌ای هنوز هم در سایه سار دنا نفس می‌کشد.

تصاویر دردناک از آتش سوزی جنگل های بلوط زاگرس

تصاویر دردناک از سوختن حیوانات در جنگل های بلوط زاگرس

منبع
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه