راهکارهای عملی برای غلبه بر ترس از سخنرانی

تاريخ : 26 آبان

سخنرانی آن هم در یک جمع بزرگ یک کار بسیار سخت است اما اگر راهکارها و اصول آن را بدانید به آسان ترین کار تبدیل می شود! گهر در این بخش راهکارهای عملی برای غلبه بر ترس از سخنرانی را شرح می دهد.

راهکارهای عملی برای غلبه بر ترس از سخنرانی

علائم ترس از صحنه شامل : قرمزشدن چهره، عرق کردن، تپش قلب، لرزش، خشک شدن لب ها، ترس از دست دادن جایگاه، اضطراب و…. اگر قبل از شروع سخنرانی چنین علایمی در شما ظاهر شد شک نکنید که از صحبت درجمع، ترس دارید. درهرصورت ترس از صحبت کردن درجمع قابل کنترل و درمان است  به نکات زیرتوجه کنید :

  1. بهترین تکنیک را برای رسیدن به موفقیت انتخاب کنید.

برای درمان ترس از صحنه باید بهترین تکنیک را که مناسب شماست انتخاب کنید . این تکنیک ها برای همه یکسان نیست . مثلاً یکی از سخنرانان برای غلبه بر این ترس، از روش تنفسی دیگری استفاده می کند طوری که می تواند صدا و اعصاب خود را کنترل کند سخنران دیگری برای فائق آمدن بر این مشکل در ذهن خود موسیقی مثبت را تداعی می کند این کار باعث می شود که بتواند بدون ترس با جمعیت روبرو شود . شما نیز باید به دنبال بهترین روش برای دفع این مشکل باشید .

  1. با افکار منفی خود مبارزه کنید :

بسیاری از افراد مدام در ذهنشان افکار منفی را مرور می کنند. مثلاً از اینکه اتفاق بدی هنگام سخنرانی شان بیفتد می ترسند. یکی از آنها می گفت از این که ناگهان هنگام بالا رفتن از صحنه زمین بخورم می ترسم! از اوپرسیدم تا به حال چند نفر را دیده ای که زمین خورده اند؟ درجواب گفت : هیچکس .

اینگونه افراد باید با افکار منفی خود مبارزه کرده و بر آن غلبه کنند . افکار ما اغلب بی اساس و خیالاتی بیش نیستند و هیچگاه به واقعیت نمی پیوندند . اینگونه افکار منفی را ازخود دورکنید.

  1. با احساس نگرانی و اضطراب خود راحت برخورد کنید:

یکی از عوامل مهم در ایجاد ترس از صحنه ، احساس نگرانی از مواجه شدن با آن است زیرا این احساس نگرانی ، ترس از صحنه را دو چندان می کند. اگر می خواهید بر این ترس غلبه کنید در قدم اول باید نگرانی و اضطراب را از خود دور نمایید . یکی از راه های حل این مشکل این است که با خودتان در مورد علایم نگرانی خود صحبت کنید و به خود تلقین کنید که می توانید بر این علایم فائق آیید. یک راه موثر دیگر برای حل این مشکل، خندیدن است. یاد بگیرید که چطور با احساس نگرانی و اضطراب خود راحت برخورد کنید.

  1. لحظات خوب و موقعیت هایی را که در آن ها اعتماد به نفس بالایی داشته اید را به خاطر آورید:

ترس از صحنه با تمرکز کردن روی لحظات خوب و یاد آوردن آنها کاهش خواهند یافت. هرگاه با وقایع و لحظات خوب در زندگی مواجه می شوید آنها را به خاطر بسپارید. با تمام جزییات آنها را به خاطر بسپارید و هنگام نگرانی و اضطراب، چگونه صحبت کردن خود را زمانی که اعتماد به نفس بالایی داشته اید به یاد آورید . مدام این لحظات را به خاطر آورید و درذهن خود مرور کنید تا ملکه ی ذهن شما شوند آنگاه، خود به خود اینگونه لحظات هنگام نگرانی،  به ذهنتان می آیند و تاثیر بسزایی درکاهش اضطراب شما خواهند داشت. هنگام آماده شدن برای سخنرانی یا  هنگام به خاطر سپردن مطالب، مدام، لحظات خوب را در ذهن خود تداعی کنید در این صورت هیچگاه با مشکل ترس از صحنه مواجه نخواهید شد.

  1. مهارت های خود را انتقال دهید .

همه ما در بعضی ازموقعیت ها نسبت به موقعیت های دیگر از اعتماد به نفس بالاتری برخورداریم، هیچ کس درهمه ی موقعیت ها نمی تواند صد درصد اعتماد به نفس داشته باشد. بعضی از افراد نمی توانند درجمع صحبت کنند در حالی که برخی دیگرخیلی راحت این کار را انجام می دهند. بعضی از اشخاص فقط با تعداد محدودی از مخاطبان  مواجه می شوند اما باید به این افراد گفت که ۴ نفر با ۱۰۰ نفر فرقی ندارند و اگر کسی بتواند با تعداد اندک مخاطبان روبرو شود و سخنرانی کند قطعا می تواند با تعداد کثیرآنها نیز مواجه شود فقط باید مهارت های خود را درمواجه با گروه بزرگتری به کار گیرد اینکه در آن جلسه  چطور صحبت کردید؟ چطور به مخاطبان خود نگاه کردید؟ چگونه ایستادید؟ همه ی این مهارت ها را به گروه بزرگتر مخاطبان نیز انتقال دهید

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي