تاثیرات خانواده و جامعه چگونه است؟

دسته بندي : خانواده,سبک زندگی
تاريخ : 19 آذر

همانطور که می دانید خانواده یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر جامعه است. گهر در این بخش در مورد اینکه تاثیرات خانواده و جامعه چگونه است؟ صحبت می کند.

تاثیرات خانواده و جامعه چگونه است؟

تاثیرات خانواده و جامعه چگونه است؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

انسان از هنگام تولد با جامعه، فرهنگ و ارزش ها و هنجارهای آن ها انطباق می باید. نظام های تأثیر گذار در گذشته به دو دسته خانواده و جامعه تقسیم می کردند و بر اساس آن مراحل اجتماعی شدن را نیز به دو بخش نخستین و دومین تقسیم بندی می کردند، اما امروزه این تشخیص حاصل شده است، که درون جامعه نیز انسان ها به یک نسبت تحت تاثیر نیستند و هر دسته از آن ها می تواند تحت تاثیر عوامل متفاوت قرار گیرد و لذا در مراحل مختلفی، اجتماعی شدن را طی می کند، مسیری مثل مدرسه، دانشگاه، محیط کار و آموزش و… هر یک به گونه ای می تواند بر روی انسان ها و تطبیق آن ها با جامعه تاثیر گذار باشد.

عوامل موثر بر رشد و شخصیت در درجه اول به ان بستگی دارد که اولیا و مربیان چه اهدافی را دنبال می کنند. یکی از معیارهای پرورش صحیح در جامعه، سلامت کامل جسمی، روانی، فکری و عاطفی و… خانواده های آن است.

تأثیرات متقابل فرد و جامعه بر یکدیگر انکار ناپذیر است. بنابراین جامعه ی سالم به طور مسلم در برگیرنده خانواده های سالم است، خانواده های سالم با پرورش فرزندانی سالم درهای سلامت و سازندگی را بر روی جامعه می گشایند.

یکی از نیازهای اساسی والدین و معلمان در امر تربیت و پرورش اخلاقی کودکان، برقراری ارتباط سالم با آن هاست، ارتباط صحیح بین پدر و مادر و روابط سالم آنان با کودکان اولین و مهمترین زمینه ی رشد و پرورش اخلاقی نونهالان است. بهترین ملاک و معیاری که بر اساس آن تربیت و کیفیت پرورش اخلاقی کودکان را می توان مورد ارزیابی و دقت قرار داد، همان شبکه ی ارتباطی اعضای خانواده با یکدیگر است به همین اعتبار خانواده را امروزه به سیستم ارتباطی تعریف می کنند که سلامت جامعه بازتابی از سلامتی سیستم ارتباطی خانواده است زیرا جامعه ی سالم بدون روابط سالم درون خانواده ها امکان پذیر نیست.

خانواده نخستین آموزشگاه و پرورشگاه انسان و انتقال دهنده ی فرهنگ و تمدن در کسب ارزش ها و فضائل اخلاقی و زمینه ساز تکامل و تحول است در یک جمله سعادت و شقاوت جامعه در گرو تامین سلامت یا عدم سلامت خانواده است.

مهمتر از تشکیل خانواده داشتن خانواده ای سالم، استوار، پاک و عاطفی و داشتن همسری همدل و هم زبان و همراه و همدرد است و مهمتر از آن داشتن جامعه ای سالم و سعادتمند در گرو داشتن یک چنین خانواده ای است.

خانواده هایی که پس از تشکیل خیلی رود از هم می پاشند و طوفان اختلاف، ریشه ی آن را لرزانده و سقف آن را فرو می ریزد یا از همان آغاز میان زن و شوهر و اقوام و بستگان دو طرف مسأله بوده است یا در اثر لجاجت ها، خودخواهی ها، نبودن روحیه ی گذشته و ایثار و نادیده گرفت خطاهای کوچک و ضعف های ناچیز مسائلی بروز می کند و رفته رفته بزرگ می شود و مشکلات عرصه را بر زندگی تنگ می سازد و این مطلب باعث می شود که فرهنگ خودخواهی در جامعه رایج شود دیانت رنگ ببازد و تبهکاری افزایش یابد و در نتیجه تربیت انسانی، کاری سخت و دشوار می شود، اما اگر از آغاز بنای ازدواج، سالم نهاده شود این گونه بحران ها یا هرگز و یا دیر سراغ خانواده و جامعه می آید.

و متقابلاً ساختار اجتماعی، بافت جامعه، اعتدال و عدم اعتدال اجتماعی دارای نقشی مهم در جهت مثبت یا منفی تربیت دارد. در جامعه ای با ساختار اجتماعی نابرابر و طبقاتی، تربیت به شدت آسیب می پذیرد.

اگر جامعه دستخوش تغییر و تحول قرار گیرد و در اجتماع روش های تازه ای مخالف تربیت های خانوادگی معمول شود، جوانان در اتخاذ تصمیم دو دل و مردد می گردند و در حفظ رسوم خانوادگی یا پیروی از روش های تازه اجتماعی متحیر می شوند همین ناراحتی و عدم اطمینان می تواند باعث تزلزل اخلاق و اختلال شخصیتشان گردد.

پس دست یابی به جامعه سالم در گرو سلامت خانواده و خانواده سالم در گرو برخورداری افراد آن از سلامت روانی و داشتن ارتباط مطلوب با یکدیگر است و یکی از عوامل موثر در سلامت خانواده برقراری ارتباط مطلوب بین نسل ها و اجرایی کردن سبک زندگی اسلامی است.

از این روخانواده به عنوان اولین کانونی که فرد در آن قرار می‌گیرد در سبک زندگی اسلامی دارای اهمیت شایان توجهی است. اولین تأثیرات محیطی که فرد دریافت می‌کند از محیط خانواده است و حتی تأثیرپذیری فرد از سایر محیطها می‌تواند نشأت گرفته از همین محیط خانواده باشد.

خانواده پایه گذار بخش مهمی از سرنوشت انسان است و در تعیین سبک و خط مشی زندگی آینده، اخلاق، سلامت و عملکرد فرد در آینده نقش بزرگی بر عهده دارد. عواملی چون شخصیت والدین، سلامت روانی و جسمانی آنها ، شیوه‌های تربیتی اعمال شده در داخل خانواده، شغل و تحصیلات والدین به وضعیت اقتصادی و فرهنگی خانواده، محل سکونت خانواده، حجم و جمعیت خانواده، روابط اجتماعی خانواده و بی‌نهایت متغیر دیگر در خانواده وجود دارند، شخصیت فرزند، سلامت روانی و جسمانی او، آینده شغلی، تحصیلی، اقتصادی، سازگاری اجتماعی و فرهنگی، تشکیل خانواده او و غیره را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

پایه ازدواج در اسلام یکی از ساز و کارهای منطقی، کاربردی و تعادلی است که برای هدایت صحیح و سالم افراد جامعه سفارش شده است. توصیه های اسلام مبنی بر اینکه روابط زن و مرد در خارج از کادر زناشویی لزوما باید پاک و بی آلایش باشد، همه و همه برای این است که کانون بنیادین و اساسی خانواده از خطر فروپاشی مصون و محفوظ بماند و اجتماع از شادابی و پاکی سلامت لازم برخوردار گردد.

خانواده نهادی است که از یک سو با جامعه ی بزرگتر در تعامل است و از سوی دیگر مستقیماً با فرد در ارتباط است. اهمیت این نهاد به حدی است که برخی از صاحب نظران آنرا از ارکان اساسی جامعه به حساب می آورند و تحقق جامعه ی سالم را در گرو دستیابی با خانواده ی سالم می پندارند. و در آخر پیشنهاد می شود که: تعهد و تدین اعضای خانواده و رعایت شئونات دینی، مذهبی، اعتقادی، اخلاقی باعث استحکام بنیاد خانواده می شود و بدنبال آن سلامت جامعه را در پی دارد پس همه نهاد ذی ربط سعی نمایند که شرایط را برای نهادینه کردن فرهنگ اعتقادی بین خانواده ها و عملی شدن سبک زندگی اسلامی مهیا نمایند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي