بهترین راه های درمان افسردگی کدام است؟

راه های درمان افسردگی چیست؟

راه های درمان افسردگی به عنوان یکی از بیماری های شایع در ایران، امروزه در جایگاه بسیار مهمی قرار دارد. توجه به راه های درمانی این بیماری روحی، می تواند مهم ترین عامل در از میان برداشتن این بیماری به شدت آسیب زننده باشد.

بهترین راه های درمان افسردگی کدام است؟

مهم ترین راه های درمان افسردگی

خداوند برای غلبه بر مشکلات زندگی ۳ روش را در اختیار انسان قرار داده که آن خواب، امید و خنده است.

در آیین بودا، خنده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و هر بودایی باید روزانه ۱۵ دقیقه بخندد. در آیین بودا این ۱۵ دقیقه خنده برابر با ۴ ساعت عبادت است! هم‌چنین بعضی از مردم هند، باتوجه به همین نظریه عادت دارند هر روز ابتدا ۳۰ دقیقه بخندند و سپس فعالیت روزانه خود را آغاز کنند. همچنین همه ما می‌دانیم که اگر به مشکلات بخندیم همیشه موضوعی برای خندیدن داریم. دانشمندان اعلام کرده‌اند بهترین راه درمان انواع افسردگی در انسان خندیدن است. این روش درمانی هیچ هزینه‌ای ندارد و همیشه در دسترس است. خندیدن نه تنها برای از بین بردن اندوه مفید است، بلکه مقاومت بدن را در برابر انواع بیماری‌ها افزایش می‌دهد

زندگی همه نوع آدم را از ثروتمند و فقیر تا پزشک و وکیل را به این سو و آن سو می‌کشد. در زندگی گاهی به اوج می‌رسیم و گاهی به پایین‌ترین نقطه! در این میان هستند کسانی که به افسردگی دچار می‌شوند و روزها را با بی حوصلگی پشت سر می‌گذارند.

درمان افسردگی‌هایی که خیلی جدی به نظر نمی‌‎رسند، چند روزی بیشتر طول نمی‌کشند(مثل غصه خوردن، بی‌حوصله بودن و توی رختخواب کز کردن). با استفاده از روش‌های بسیار ساده درمان افسردگی‌ می‌توان نتایج مطلوبی به دست آورد.

به افراد افسرده کمک کنید

اگر یکی از نزدیکان شما افسرده شود. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، چیست؟

روبرت جاف می‌گوید: «به حرف‌هایش گوش کنید. او بیش از هر چیزی دیگری به کسی احتیاج دارد که حرف‌هایش را خوب گوش کند.»

اگر یکی از افراد خانواده یا دوستان نزدیک شما دچار افسردگی شد و در این مورد حرفی نزد. به توصیه دکتر جاف به سراغش بروید و از او بپرسد افسرده‌ای؟ بهتر است سوال‌هایتان پاسخ‌های باز داشته باشد. مثلاً بگویید: «اولین بار که افسرده شدی کی بود؟» این سوال خوبی است. زیرا با دانستن زمان شروع افسردگی، می‌توان به پیامدهای آن پی برد.

دکتر جاف توصیه‌های سودمند دیگری هم دارد که عبارتند از:

  • وقتی دوست شما، درباره افسردگی خود صحبت می‌کند، حداکثر تلاش خود را به خرج دهید تا برای او محیطی آرام ایجاد کنید و با گفتن « آه، بس کن. دلیلی برای افسرده شدن تو نمی‌بینم.» موقعیت او را معمولی جلوه ندهید.
  • راه حال‌های آسان، مثل «می‌دونی، تو فقط به… نیاز داری.» به او پیشنهاد نکنید.
    به‌جای این حرف‌ها به او فرصت بدهید تا خودش با استفاده از شما به عنوان یک طرف مشورت راه حل‌های خود را پیدا کند.
  •  حتماً او را سرگرک یک فعالیت بدنی، مثل ورزرش کنید.
  • حتماً سعی کنید علاقه‌مندی او را در پیدا کردن راه‌حل‌ها، حفظ کنید.

اگر فکر می‌کنید بی‌حوصله و بی‌روحیه شده‌اید و به زندگی امیدوار نیستید، یکی از چند روش مطمئن زیر را امتحان کنید تا شور و شوق خود را باز یابید. در ادامه ۱۵ روش درمان افسردگی بدون دارو را با مطالعه کنید.

۱. به آنچه در اطرافتان می‌گذرد، توجه نکنید و خوش باشید

اگر دچار افسردگی شده‌اید باید بدانید که برای درمان افسردگی‌ نباید به اطراف توجه کنید بلکه باید خوش باشید! اگر بی‌حوصله هستید هیچ چیز دیگری به‌غیر از شادی نمی‌تواند شما را از این حالت خارج کند. پس به به آنچه در اطرافتان می‌گذرد، توجه نکنید و خوش باشید.

بنجامین فرانکلین (Benjamin Franklin) می‌گوید: «فقط دو چیز است که در این دنیا راه گریز ندارد : مرگ و مالیات» او یک چیز دیگر را فراموش کرده: ناراحتی!
دکتر ویلیام نوس می‌گوید: «قبول کنید که کمی ناراحتی، واقعاً اهمیتی ندارد.» دکتر فرد استراس بورگر در ادامه می‌گوید: «بپذیرید که احساس پریشانی زودگذر است و از این که ناراحت هستید خود را بیشتر نرنجانید.»

۲. پر جنب و جوش باشید

با قدم زدن و غصه خوردن در خانه، افسرده‌تر هم می‌شوید. پس توصیه می‌کنیم از خانه بیرون بزنید و کاری را که دوست دارید، با جنب و جوش انجام بدهید. می‌توانید پیاده‌روی یا دوچرخه سواری کنید. به یکی از دوستان خود سر بزنید. شطرنج بازی کنید. مطالعه کنید. یا فقط نقش یک فرد نیکوکار را به خود بگیرید. با این همه تماشای برنامه‌های تلویزیون و پیچاندن دکمه آن، احتیاج به جنب و جوش ندارد.

۳. خودتان را سرگرم کنید

فکر کنید ببینید انجام چه کارهایی شما را سرگرم می‌کند. بهترین راه این است که فعالیت‌های مورد علاثه خود را روی کاغذ بنویسید، البته مساله این است که هنگام ناراحتی و بی‌حوصلگی هیچ کاری لذت بخش نیست. پس چه کار باید کرد؟ دکتر یوجین والکر تهیه فهرستی از فعالیت‌هایی که قبلاً از انجام آن‌ها لذت می‌بردید را توصیه می‌کند. پس از آن یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و انجام دهید.

۴. هم صحبت پیدا کنید

دکتر بونی استریکلند (استاد روانشناسی دانشگاه ماساچوست) می‌گوید: «صحبت کردن با دیگران و بیان احساسات شخصی همیشه به شما کمک می‌کند تا احساس خوبی داشته باشید. دوستانی را برای صحبت کردن انتخاب کنید که به شما توجه داشته باشند و با آن‌ها درد دل کنید.»

۵. خوب گریه کنید

اگر صحبت از مشکلات باعث بغض شما می‌شود، خوب گریه کنید. دکتر روبرت جاف می‌گوید: «گریه شما را کاملاً راحت می‌کند. مخصوصاً اگر علت آن را بدانید.»

۶. دلیل افسردگی را پیدا کنید

وضعیت خود را با دقت بررسی کرده و در صدد رفع مشکل خود باشید. دکتر استراس بورگر می‌گوید: «در بسیاری از مواقع اگر منشأ افسردگی خود را درست تشخیص بدهید، احساس شما خیلی بهتر خواهد شد. وقتی مشکل خود را می‌دانید، می‌توانید اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهید.»

۷. تلاش کنید ولی واقع بین باشید

اگر تلاش کردید ولی نتیجه نداد، کار دیگری را شروع کنید. دکتر آرنولد گسل می‌گوید: « ما بزرگترها هم مثل بچه‌های کوچک و بزرگ درباره چند سال بعد عمرمان حرف‌هایی می‌زنیم و گاهی هم به حرف کوچک‌ترها گوش می‌کنیم؛ هر چند می‌دانیم گذشت زمان غیرواقعی بودن آن‌ها را نشان می‌دهد.» دنبال کردن اهداف نامشخص می‌تواند، موجب افسردگی شود. در این شرایط فقط می‌توانید بگویید: «نهایت آنچه از دستم بر می‌آمد، انجام دادم و دیگر آن را انجام ندهید.»

۸. ورزش کنید

تحقیقات بی‌شماری نشان می‌دهند که ورزش می‌تواند برای غلبه بر افسردگی مفید باشد. اگر شما تا حالا به طور مرتب ورزش می‌کردید و تناسب جسمانی خوب ولی ضعیف روجی بدی داشته‌اید، به توصیه دکتر گسل ورزش کنید تا کنید تا کاملاً خسته شوید. ورزش یکی از روش‌های مناسب برای از بین بردن حالت عصبی شماست.

۹. نقاشی بکشید

دکتر الن مک گراث می‌گوید : «یکی از بهترین راه‌های بیرون ریختن احساسات نوشتن آن‌ها بر روی کاغذ و یا حتی بهتر از آن نقاشی کردن آن‌ نقاشی کردن آن‌هاست. اگر پس از این که چیزی شما را ناراحت کرد، فوراً بنشینید و شروع کنید به نقاشی کردن، از احساسی که به شما دست می‌دهد، تعجب خواهید کرد. از رنگ‌های مختلف استفاده کنید. انتخاب رنگ قرمز می‌تواند دلالت بر عصبانیت، مشکی نشانه ناراحتی و خاکستری دلالت بر نگرانی داشته باشد.»

۱۰. کار واقعاً کسل کننده‌ای را در نظر بگیرید و انجام دهید

برای این که غم و غصه را فراموش کنید، کافی است که به چیز دیگری فکر کنید. برای این منظور، دکتر نوس پیشنهاد می‌د که کار واقعاً کسل کننده‌ای را در نظر بگیرید و انجام دهید. چه کاری؟ مثلاً کاشی‌های حمام خود را با برس تمیز کنید، یا یک صفحه از کتابی را چندین بار پشت سرهم بخوانید.

۱۱. مشغله خود را کم کنید

مشغله زندگی در قرن بیستم کم نیست. اگر فکر می‌کنید علت اصلی افسردگی شما به خاطر زمان‌بندی کردن بیش از حد امور است، دکتر استریکلند می‌گوید: «استراحت کنید و برای کارهای خود مثل حمام آب گرم یا ماساژ وقت بیشتری بگذارید.»

۱۲. تصمیم مهم نگیرید

دکتر روبرت براون می‌گوید: «هنگامی که افسرده هستید، اصلاً نمی‌توانید قدرت تشخیص خوبی داشته باشید. او توصیه می‌کند که تصمیم‌های مهم زندگی را بگذارید برای زمانی که حالتان بهتر شد. در غیر این صورت تصمیم اشتباه می‌گیرید. که بدون شک باعث ناراحتی بیشتر شما می‌شود.»

۱۳. با دیگران به احترام رفتار کنید

دکتر نوس می‌گوید: «وقتی ناراحت هستید آمادگی آ« را دارید که نراحتی خود را فوراً به دیگران نشان دهید. ولی این کار را نکنید. چون ممکن است دیگران هم حال شما را داشته باشند و ناراحتی خود را نشان بدهند.»

۱۴. نزدیک فروشگاه‌های بزرگ نشوید

دکتر نوس می‌گوید: «ولخرجی زیاد هم درست مانند پرخاش کردن به دیگران، نتیجه عکس دارد. به عبارت دیگر به همان اندازه که خرید زیاد می‌تواند باعث خوشحالی شما شود. هنگام پرداخت صورت حساب‌ها هم ‌می‌تواند مایه نگرانی باشد.»

۱۵. سراغ یخچال نروید

دکتر نوس هشدار می‌دهد که خوردن زیاد هم نتیجه عکس می‌دهد. شاید در لحظه خوردن احساس شما خوب باشد. ولی وقتی که شکم و چربی بیاورید باعث افسردگی شما می‌شود. اگر نمی‌توانید جلو شکم خود را بگیرید، برای مقابله با پرخوری از خانه بیرون بزنید.

بنابراین زمانی که احساس کردید مورد حمله بارش افکار منفی قرار گرفته‌اید بر روی یک تشک راحت با پوزیشن نیلوفر آبی قرار بگیرید و به مدتیشن بپردازید. حالت نیلوفری یا چهارزانوی بالا، شکلی از حالت نشستن است که از سنت مراقبه در هند باستان ریشه می‌گیرد. در این حالت، پاها بر روی ران‌های جهت مخالف قرار داده می‌شوند. این حالت نشستن یک حالت رسمی‌شده در سنت یوگای هندو است. گفته می‌شود که این شکل از نشستن به شکل نیلوفر آبی همانندی دارد. هدف از آن رسیدن به تنفس متناسب با نوع تمرین مراقبه (درون‌پویی) و رسیدن به ثبات جسمانی است.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه