بلیط لحظه آخری و بلیط چارتر چیست ؟

دسته بندي : اجتماعی,⭐ اخبار
تاريخ : 2 مرداد

بلیط لحظه آخری و بلیط چارتر یکی از انواع بلیط هواپیما می باشد که با بلیط معمولی هواپیما یا همان بلیط سیستمی، تفاوت هایی دارند. اگر می خواهید بدانید بلیط لحظه آخری و بلیط چارتر چیست این بخش گهر را بخوانید. در ادامه در مورد تفاوت های بلیط سیستمی و بلیط لحظه آخری و بلیط چارتر می خوانید.

بلیط لحظه آخری و بلیط چارتر چیست ؟

بلیط لحظه آخری و بلیط چارتر چیست ؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

بلیط چارتر چیست

یکی از اصطلاحاتی که اخیرا به هنگام خرید بلیط هواپیما زیاد به آن برمی‌خورید، بلیط چارتر است. اما بلیط چارتر چیست؟ فرق آن با بلیط معمولی(اصطلاحا سیستمی) در چیست؟ برای پاسخ به این سوالات ابتدا درباره‌ی مفهوم چارتر توضیح می‌دهیم و بعد می‌رسیم به بلیط چارتر.

از زمان حرکت اولین هواپیما متولیان سفر در آن زمان به فکر افتادند تا برای فروش بلیط هواپیما راه مناسب و عادلانه ای پیدا کنند. با توسعه علم و سیستم های کامپیوتری و توسعه شبکه های اینترنت فروش بلیط در یک موقعیت یکسان برای شرکت ها فراهم گردید و توسعه یافت. این تعریف که یک ایرلاین شرایط برقراری یک پرواز را فراهم مینماید و فروش آن را در سیستم جهانی قرار میدهد مفهوم پرواز سیستمی است. در این پرواز ها هرچه زمان بیشتری به پرواز مانده باشد و نفرات کمتری بلیط خریداری کرده باشند با حق انتخاب بیشتری نسبت به کلاس صندلی میتوانید اقدام نمایید و قیمت ارزان تر را نصیب خود کنید. برای خرید بلیط سیستمی امکان رزرو پرواز برای زمان محدود ممکن است. همچنین کنسل نمودن پرواز در صورت انصراف با کسر جریمه امکان پذیر میباشد. نرخ کودک نیز به صورت نیم بها تعریف میشود.

وجود این سیستم عادلانه برای آژانس های مجری تور خوشایند نبود و ممکن بود برنامه ریزی تورهای گروهی دچار مشکل شود؛ (مثلا آژانس مجری تور یا تور گردان در مقصد سفر یک اتوبوس ۴۰ نفره تدارک دیده و برای ۴۰ نفر اتاق رزرو کرده، همچنین در هنگام محاسبه هزینه های کلی تور مثل هزینه های مربوط به راهنما را تقسیم بر ۴۰ نفر نموده و …) چرا که رزرو برای زمان محدود معتبر است و بعد از طی شدن زمان رزرو باطل میشود و در برخی موارد جریمه نیز دارد.

راه حلی که برای رفع این مشکل به وجود آمد مفهوم چارتر بودن هواپیما را شکل داد. در برخی موارد تور گردان در ایام تعطیلی و های سیزن برنامه ریزی مینمود و قدرت آن را داشت که از ایرلاین یک پرواز را به صورت کامل درخواست کند. ایرلاین دیگر روی سیستم ثبت نام نمیکند و بنا به درخواست شرکت تور گردان ساعت و مقصد و … را هماهنگ مینماید و مانیفیست(لیست نهایی مسافران) را از شرکت مجری تور دریافت میکند.

شرکت های تورگردان کم کم قدرت بیشتری گرفتند و امروزه در دنیا برای کم کردن هزینه ها و رقابت بیشتر ایرلاین ها چارتر های سالیانه از آنها درخواست میشود. یعنی به طور منظم هفتگی سالیانه پروازهای رفت و برگشت مبدا-مقصد-مبدا شکل میدهند و دلیل آن کم کردن هزینه هاست.

توضیح اینکه چرا هزینه ها کم میشود خیلی ساده است. برای پروازهای پشت هم (بک تو بک) هر پرواز که به مقصد میرسد و مسافران را به مقصد میرساند در بازگشت مسافران قبلی را از مقصد بازمیگرداند و این روال ادامه دارد. همیشه در پرواز اول مسافران بازگشتی در مقصد نیستند و در پرواز آخر هواپیمای رفت نیز نمیتواند به صورت تور بسته شود و فقط پرواز یک طرفه رفت است و باید مسافران قبلی را از مقصد بیاورد. در نتیجه یک رفت و آمد هواپیما به صورت بدون مسافر روی نرخ تمام شده کل صندلی ها محاسبه میشود و توسط چارتر کننده به صورت یک طرفه (وان وی) به فروش میرسد که نرخ آن میتواند خیلی ارزان باشد چرا که شرکت چارتر کننده روی فروش آن حساب خاصی نکرده است. هر چه تعداد پرواز بیشتر باشد این هزینه سربار تاثیر کمتری در هزینه تمام شده و نرخ نهایی فروش بلیط میگذارد و بالعکس هرچه پرواز تعداد کمتری داشته باشد تاثیر آن بیشتر خواهد شد.

چارتر (charter) به طور کلی به معنای دربست کردن است. عبارت «چارتر کردن» فقط برای پرواز کاربرد ندارد، برای باقی وسایل نقلیه‌ی مسافرتی مثل قطار و اتوبوس و کشتی و… نیز به‌کار می‌رود. فعلا ما با بلیط چارتر در حمل‌ونقل هوایی سروکار داریم. یعنی هروقت یک نفر یا یک شرکت، تمام یا بخشی از صندلی‌های یک هواپیما یا یک مسیر پروازی را سالیانه یا برای مدت معلومی اجاره کند، می‌گویند آن پرواز را چارتر کرده است. مثلا شما یک کمپانی بسیار بزرگ و پررونق دارید که حدود هفتاد نفر از کارکنان شما باید در طول هفته چندبار، مثلا دوشنبه‌ها وچهارشنبه‌ها به مقاصد معینی سفر کنند، در این شرایط برایتان باصرفه‌تر خواهد بود که پرواز را در روزهای دوشنبه و چهارشنبه از یک شرکت هواپیمایی برای کارکنان‌تان چارتر کنید. به زبان ساده‌تر، چارتر کردن شبیه خریدکردن عمده نسبت به خریدهای خرد است: در خرید عمده شما مبلغ کمتری نسبت به خرید خرد همان کالا می‌‌پردازید، چارتر کردن پرواز هم باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت‌ها می‌شود.

بلیط چارتر چیست؟

بلیط چارتر توسط بعضی از شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی فروخته می‌شود. بعضی از دفاتر خدمات گردشگری (آژانس‌های مسافرتی) سالیانه یا برای مدتی معین، تمام یا بخشی از صندلی‌های بعضی مسیرهای هوایی را از شرکت‌های هواپیمایی اجاره می‌کنند و بلیط این پروازها را به مسافران آن مسیرها می‌فروشند. در این حالت به این آژانس‌ها چارترکننده می‌گویند و به شرکت هواپیمایی (ایرلاینی) که تمام یا بخشی از صندلی‌های پروازش را اجاره می‌دهد، مجری چارتر می‌گویند. در این شرایط شما بلیط را مستقیم از هواپیمایی نمی‌خرید، بلکه از آژانس چارترکننده می‌خرید و بهای بلیط چارتر را هم، نه شرکت هواپیمایی، بلکه آژانس چارترکننده تعیین می‌کند. در این شرایط بهای بلیط چارتر در زمان‌های متفاوت و بسته به شرایط چارترکننده، تغییر می‌کند. بعضی از مسیرهای پروازی در مناسبت‌ها و مقاطع زمانی خاص مثلا عید نوروز یا فصل تابستان‌ پرتردد می‌شوند، پس پروازهای چارتر در این مقاطع زمانی برقرار می‌شوند. بعضی از مقاصد گردشگری هم مثل استانبول و دُبی همیشه با استقبال مسافران مواجه‌اند و تقاضا برایشان زیاد است، در این مسیرها پروازهای چارتر به‌صورت سالیانه برقرار می‌شوند. اما نکته‌ی مهمی که درباره‌ی بلیط چارتر باید بدانید این است که فرقی نمی‌کند در کدام مقطع از تقویم گردشگری باشید، تحت هر شرایطی اگر پرواز چارتر خالی بماند، هزینه‌ی خالی بودن پرواز را آژانس چارترکننده متحمل خواهد شد. به همین دلیل هم در شرایط زمانی متفاوت، بهای بلیط چارتر تغییر می‌کند. گاهی اوقات هرچه به زمان پرواز نزدیک‌تر بشویم، بهای بلیط چارتر پایین‌تر می‌آید.

ویژگی‌های بلیط چارتر

بلیط چارتر هم مانند بلیط سیستمی، مزایا و معایبی دارد. مزیت بزرگ بلیط‌ چارتر در متغیر بودن بهای بلیط است، یعنی اگر کمی حوصله کنید و بگردید، می‌توانید بهترین گزینه‌ی ممکن را از لحاظ قیمت بلیط پیدا کنید. بیشتر وقت‌ها آژانس‌های مسافرتی تلاش می‌کنند تا صندلی‌های چارترشده‌ی خود را با سود کم و روش‌های مختلف تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی به مشتری بفروشند. در واقع این شرکت‌ها مجبورند برای به‌دست آوردن هزینه‌های چارترشان، به هر ترتیب که شده بلیط‌هایشان را بفروشند، به همین دلیل گاهی می‌توانید در فصل‌های کم‌سفر، بلیط‌هایی با قیمت‌ بسیار مناسب پیدا کنید. مثلا در اسفندماه که بیشتر مردم مشغول تدارک دیدن برای سال جدید و تمیزکاری‌ و خریدهای عید نوروزند، یکی از بهترین زمان‌ها برای بلیط چارتر کیش است. می‌توانید همان‌طور که همه مشغول دوندگی و عجله‌ی ترتیب دادن مقدمات ایام نوروزند، با فراغ بال و آرامش خاطر، بلیط چارتر بگیرید و در خلوت و زیبایی جزیره غرق شوید و حسابی از آرامش و زیبایی آن لذت ببرید .

تور های لحظه آخری چیست؟

اصطلاح «تور لحظه‌ آخری» هم به همین پروازهای چارتر ربط دارد، دلیل این‌که تورهای لحظه‌آخری نسبت به زمان عادی قیمت پایین‌تری دارند همین است؛ آژانسی که پرواز یا هتل را چارتر کرده است، نمی‌خواهد تحت هیچ شرایطی صندلی‌های هواپیما یا اتاق‌های هتلی که اجاره کرده خالی بماند، بنابراین به‌ اصطلاح قیمت را پایین می‌آورد تا مشتری ترغیب شود تور را بخرد. اتفاقاً این یک معامله‌ی برد ـ برد است. هم چارترکننده ضرر نمی‌کند و هم این‌که مسافر، بلیط چارتر یا تور با هزینه‌ی بسیار مناسب پیدا می‌کند. در گذشته آژانس‌های مسافرتی از راه‌های مختلفی مانند پیامک یا ایمیل و… مسافران را از وجود پیشنهادهای قیمتیِ ویژه‌شان برای بلیط چارتر یا تور لحظه‌آخری به مقاصد گردشگری آگاه می‌کردند. شرکت ما با در اختیار داشتن کامل‌ترین سامانه‌ی آنلاین خرید بلیط هواپیما در ایران، می‌تواند تمامی گزینه‌های بلیط چارتر مورد نظرتان را برایتان فهرست کند تا انتخابی منطبق یا دست‌کم بسیار نزدیک با شرایط و خواسته‌هایتان داشته باشید. مزیت دیگر بلیط چارتر در این است که تاریخ پرواز مشخص است و در تاریخ مشخص‌شده پرواز موجود است و در فصل‌های پرمسافرت با مشکلاتی مثل کمبود یا نبود بلیط و پر بودن خطوط پروازی و… مواجه نمی‌شوید. پس به‌طور خلاصه بلیط چارتر در فصل‌های کم‌سفر یا زمان‌ نزدیک به تاریخ پرواز مقرون‌به‌صرفه است و می‌شود به جای اینکه سراغ گزینه‌ی بلیط سیستمی بروید، بلیط چارتر را انتخاب کنید.

اما در مقاطع زمانی که ترافیک پرواز زیاد است و به‌اصطلاح در فصل‌ها و مقاطع زمانی پرسفر مانند نوروز، تابستان و…، قیمت بلیط چارتر چندان تفاوتی با بلیط سیستمی ندارد. چون استقبال مسافران در این زمان‌ها از پروازها و تورهای داخلی و خارجی بیشتر می‌شود و بلیط‌های آژانس چارترکننده به‌راحتی فروخته می‌شوند. حتی گاهی اوقات قیمت بلیط چارتر در این مقاطع زمانی با بلیط سیستمی برابر یا از آن بیشتر است. البته تمام این‌ها قواعد کلی هستند و ممکن است استثناهایی هم وجود داشته باشند.

تا این‌جا از مزایای بلیط چارتر گفتیم، اما در کنار حسن بزرگِ تفاوت قیمت، ایراد این بلیط‌ها نسبت به بلیط‌های سیستمی، در خدمات و شرایط چارترکننده است. یعنی چه؟ یعنی این‌که برخلاف بلیط سیستمی، شما نمی‌توانید بلیط چارتر را به‌راحتی استرداد کنید یا تاریخ آن را تغییر دهید. در پروازهای چارتر یا امکان برگرداندن بلیط را ندارید، یا اگر در بعضی شرایط این امکان را داشته باشید که بلیط چارتر را پس بدهید، میزان جریمه‌ی لغو کردن بلیط بسیار بالا است و گاهی معادل هزینه‌ی خود بلیط تمام می‌شود. یعنی مثلا اگر به هر دلیلی  بلیط چارتر را لغو کنید، ممکن است آژانس تمام پولی را که برای بلیط پرداخته‌اید، به عنوان جریمه کسر نماید و یا اینکه در قنون پرواز بین المللی به کودک بالای دو سال(حتی یک روز بیش از دو سال) باید صندلی اختصاص داده شود. در بلیط های سیستمی طبق قانون هزینه بلیط به صورت نیم بها محاسبه میگردد ولی همانطور که توضیح داده شد چارتر کننده بر مبنای تعداد کل صندلی نرخ نهایی را محاسبه مینماید پس کودک بالای دو سال با فرد ۲۰ ساله هیچ تفاوتی ندارد و برای هر دو باید بلیط با هزینه کامل تهیه شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي