بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با دوربین فوق العاده و حرفه ای

گوشی جدید کمپانی سونی تحت عنوان اکسپریا ایکس زد پریمیوم XPERIA XZ PREMIUM با دوربین 4k استثنایی رقبای خود را به یک چالش دعوت کرده در ادامه می توانید بررسی این گوشی فوق العاده را به طور کامل مشاهده کنید و بخوانید

بررسی اکسپریا ایکس زد پریمیوم؛ گوشی پرچم‌دار سونی که با قابلیت‌های خاصی همچون نمایشگر 4K و فیلم‌برداری با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه، رقبای خود را به چالش می‌کشد.

سونی اوایل سال جاری میلادی و در کنگره‌ی جهانی موبایل در شهر بارسلونا از گوشی هوشمند اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم رونمایی کرد. این محصول قرار است نقش پرچم‌دار سونی را در سال ۲۰۱۷ ایفا کند و رقیبی سرسخت برای محصولاتی چون گلکسی اس ۸، جی ۶، یو ۱۱ و آیفون ۷ (۷ پلاس) باشد.

پرچم‌دار جدید سرزمین آفتاب تابان، هر آنچه می‌توان از محصولی بالارده انتظار داشت، در بطن خود دارد؛ از مهم‌ترین قابلیت‌های محصول بالارده‌ی جدید سونی می‌توان به مواردی همچون نمایشگر ۵.۵ اینچی HDR با رزولوشن 4K، پردازنده‌ی فوق‌العاده قدرتمند اسنپدراگون ۸۳۵ با پشتیبانی از اینترنت گیگابیتی، دوربین ۱۹ مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری با نرخ ۹۶۰ بر ثانیه و ظاهری جذاب اشاره کرد. اما آیا ویژگی‌های یادشده می‌توانند کاربران را نسبت به خرید گوشی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم ترغیب کنند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال و سؤالات مشابه، بررسی کامل زومیت را از این گوشی هوشمند از دست ندهید.

بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با دوربین فوق العاده و حرفه ای, پورتال خبری فرهنگی گهر

گوشی هوشمند Xperia XZ Premium توسط دفتر سونی در ایران برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

در ابتدا بهتر است پیش از شروع بررسی، به مشخصات فنی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم نگاهی داشته باشیم. سونی مطابق معمول، پرچم‌دار جدید خود را با قدرتمند‌ترین تراشه‌ی حال حاضر کوالکام روانه‌ی بازار کرده است. ایکس‌زد پریمیوم از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵، نمایشگر ۵.۵ اینچی 4K و ۴ گیگابایت رم بهره می‌برد.

اکسپریا XZsاکسپریا XZاکسپریا XZ پریمیوماکسپریا Z5 پریمیوم
نمایشگر5.2 inches, IPS LCD, 1080 x 1920 pixels5.2 inches, IPS LCD, 1080 x 1920 pixels5.5 inches, IPS LCD, 3840 x 2160 pixels5.5 inches, IPS LCD, 3840 x 2160 pixels
پردازندهQualcomm MSM8996 Snapdragon 820, Quad-core (2×2.15 GHz Kryo & 2×1.6 GHz Kryo)Qualcomm MSM8996 Snapdragon 820, Quad-core (2×2.15 GHz Kryo & 2×1.6 GHz Kryo)Qualcomm MSM8998 Snapdragon 835, Octa-core (4×2.45 GHz Kryo & 4×1.9 GHz Kryo)Qualcomm MSM8994 Snapdragon 810, Octa-core (4×1.5 GHz Cortex-A53 & 4×2.0 GHz Cortex-A57)
حافظه‌ی ذخیره‌سازی32/64 GB32/64 GB64 GB32 GB
حافظه‌ی رم4 GB3 GB4 GB3 GB
سیستم‌عاملAndroid OS, v7.1 (Nougat)Android OS, v6.0.1, upgradable to v7.0 (Nougat)Android OS, v7.1 (Nougat)Android OS, v5.1.1, upgradable to v7.0 (Nougat)
دوربین اصلی19MP, 1/2.3” Exmor RS, OIS, phase detection and laser autofocus, 960fps slow motion capture, Anti-distortion shutter, 4K video recording23 MP, f/2.0, 24mm, EIS (gyro), phase detection and laser autofocus, LED flash19MP, 1/2.3” Exmor RS, OIS, phase detection and laser autofocus, 960fps slow motion capture, Anti-distortion shutter, 4K video recording23 MP, f/2.0, 24mm, phase detection autofocus, LED flash
دوربین سلفی13 MP, f/2.0, 22mm13 MP, f/2.0, 22mm13 MP, f/2.0, 22mm5.1 MP, f/2.4
سیم‌کارتDual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)Nano-SIM
باتری2900 mAh2900 mAh3230 mAh3430 mAh
ابعاد146 x 72 x 8.1 mm146 x 72 x 8.1 mm156 x 77 x 7.9 mm154.4 x 75.8 x 7.8 mm
وزن161 g161 g195 g180 g
سنسورFingerprint (side-mounted), accelerometer, gyro, proximity, barometer, compass, color spectrumFingerprint (side-mounted), accelerometer, gyro, proximity, barometer, compass, color spectrumFingerprint (side-mounted, region dependent), accelerometer, gyro, proximity, barometer, compass, color spectrumFingerprint (side-mounted), accelerometer, gyro, proximity, compass, barometer
قیمت699$588$799$969$

طراحی

در شرایطی که در سال جاری تعدادی از شرکت‌ها در زبان طراحی پرچم‌داران خود تجدید نظر کرده و حاشیه‌های نمایشگر را باریک‌تر ساخته‌اند، به‌نظر می‌رسد سونی کماکان اعتقادی به کاهش حاشیه‌‌ی نمایشگر اعتقادی ندارد؛ چرا که امسال نیز پرچم‌دار خود را با حاشیه‌های نسبتا ضخیمی روانه‌ی بازار کرده است؛ البته از آن‌جایی که حاشیه‌های بالا و پایین گوشی میزبان اسپیکرهای استریوی آن هستند، ضخامت آن‌ها تا حدودی توجیه‌پذیر است.

اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم با ابعاد ۷.۹ × ۷۷ × ۱۵۶ میلی‌متر گوشی نسبتا بزرگی محسوب می‌شود؛ به‌طوری که ابعاد آن نسبت به رقبای کره‌ای با نمایشگر‌های بزرگ‌تر نیز عظیم‌تر به‌نظر می‌رسد. ابعاد بزرگ گوشی باعث می‌شود استفاده از آن با یک دست، به‌خصوص برای کسانی که دستان کوچکی دارند دشوار باشد. ایکس‌زد پریمیوم با وزن ۱۹۵ گرمی خود یکی از پرچم‌داران سنگین‌وزن سال ۲۰۱۷ به‌ شمار می‌رود.

ژاپنی‌ها در اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم از زبان طراحی انحصاری خود موسوم به Loop Surface بهره برده‌اند؛ اما برخلاف آنچه نام این زبان طراحی به ذهن متبادر می‌کند، بدنه‌ی این گوشی زیبا به‌صورت یکپارچه از جنس شیشه نیست و در ساخت آن از ترکیب سه متریال شیشه، فلز و پلاستیک استفاده شده است.

بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با دوربین فوق العاده و حرفه ای, پورتال خبری فرهنگی گهر

سونی پنل پشت و جلوی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم را از جنس گوریلا گلس ۵ انتخاب کرده است که یکی از مقاوم‌ترین موادی به‌شمار می‌رود که در صنعت ساخت گوشی‌های هوشمند به‌ کار گرفته می‌شود؛ اما پنل‌های یادشده به‌طور کامل اطراف گوشی را فرانگرفته‌‌اند و در لبه‌ها به‌زیبایی با کناره‌های پلی‌کربنات گوشی پیوند خورده‌اند؛ به‌طوری که به‌سختی می‌توان متوجه ناپیوستگی بین ‌آن‌ها شد.

سونی پوششی برای لبه‌های پلاستیکی گوشی در نظر گرفته است که امکان تشخیص دادن آن‌ها را از شیشه دشوار می‌کند؛ به‌طوری که در نگاه اول شاید چنین تصور کنید که فریم گوشی از جنس فلز ساخته شده است. سونی دلیل استفاده از چنین ماده‌ای را عملکرد بهتر آن در جذب ضربات نسبت به شیشه می‌داند.

بخش بالا و پایین فریم گوشی به‌طور کامل از جنس فلز ساخته شده‌اند؛ این بخش‌ها کاملا مسطح هستند و لبه‌های آن تراش‌خورده است تا بدین ترتیب تجربه‌ی در دست‌گرفتن گوشی، بیش از پیش لذت‌بخش باشد. سونی با آندیزه کردن سطح بخش‌های بالا و پایین فریم گوشی، بر ماندگاری رنگ آن‌ها افزوده است.

سونی کلید‌های کنترل صدا، حسگر اثر انگشت / کلید پاور و شاتر دوربین را در لبه‌ی سمت راست گوشی جا داده و در لبه‌ی سمت چپ گوشی، درگاهی برای سیم‌کارت اول و کارت حافظه / سیم‌کارت دوم در نظر گرفته است؛ متأسفانه هنوز هم با خارج کردن جایگاه کارت حافظه از این درگاه، گوشی به‌صورت خودکار ری‌استارت می‌شود. خوشبختانه سونی به جمع کمپانی‌هایی که جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را حذف کرده‌اند، محلق نشده است و این جک در لبه‌ی بالایی از فریم گوشی جای گرفته است؛ در حالی که لبه‌ی پایینی از فریم گوشی از پورت USB نوع C میزبانی می‌کند.

سونی همانند گذشته حسگر اثر انگشت را با کلید پاور ادغام کرده است؛ این کلید دقیقا در وسط لبه‌ی سمت راستی گوشی قرار دارد. همانطور که از یک پرچم‌دار انتظار می‌رود، دقت و سرعت حسگر اثر انگشت استفاده‌شده در زد ایکس پریمیوم بالا است؛ به طوری که در استفاده‌ی ما هیچ تأخیر یا مشکلی در شناسایی اثر انگشت مشاهده نشد. با توجه به ابعاد گوشی، استفاده از شست دست راست برای باز کردن گوشی بهترین گزینه است (البته اگر راست دست باشید)؛ در صورتی که گوشی را در دست گرفته باشید و قصد استفاده از حسگر اثر انگشت داشته باشید، قطعا به محل مناسب و سادگی استفاده از آن پی‌ خواهید برد.

باز کردن قفل اکسپریا ایکس پریمیوم مانند بسیاری از گوشی‌ها به‌صورت دومرحله‌ای انجام می‌گیرد؛ به این معنی که ابتدا باید کلید ادغام‌شده‌ی پاور را فشار دهید. دلیل این‌که سونی از حسگر لمسی مانند دیگر پرچم‌داران امسال استفاده نکرده، محل خاص حسگر آن است. وقتی کاربر گوشی را با یک دست می‌گیرد، محل شست دست راست دقیقا روی حسگر قرار خواهد گرفت؛ از این‌رو برای جلوگیری از لمس‌های بی‌مورد باید از حسگر دومرحله‌ای در گوشی استفاده کرد.

بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با دوربین فوق العاده و حرفه ای, پورتال خبری فرهنگی گهر
بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با دوربین فوق العاده و حرفه ای, پورتال خبری فرهنگی گهر
بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با دوربین فوق العاده و حرفه ای, پورتال خبری فرهنگی گهر

سونی باز هم مانند سنت همیشگی عمل کرده و بدنه‌ی پرچم‌دار خود را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که در برابر آب و گردوغبار مقاوم باشد. ژاپنی‌ها موفق به کسب گواهی IP68 از مؤسسه‌ی IEC برای ایکس‌زد‌ پریمیوم شده‌‌اند. تجربه‌ی چندساله‌ی سونی در زمینه‌ی مقاوم‌سازی محصولاتش در برابر آب و گرد‌وغبار، باعث شده است نیازی به وجود پوشش روی جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و پورت USB-C نباشد.

نمایشگر

سونی در اکسپریا ایکس زد پریمیوم از یک نمایشگر ۵.۴۶ اینچی با نسبت تصویر مرسوم ۱۶:۹ استفاده کرده است. رزولوشن پنل IPS LCD این نمایشگر ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل است و برخلاف ایکسپریا ایکس زد پریمیوم، از HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند. سونی علاوه بر HDR از تکنولوژی Triluminos و موتور پردازش تصویر X-Reality نیز بهره می‌برد. تراکم پیکسلی نمایشگر این گوشی تقریبا ۸۰۷ پیکسل بر اینچ است؛ این رقم فوق‌العاده، اکسپریا ایکس زد پریمیوم را بالاتر از پرچم‌داران شرکت‌های رقیب قرار می‌دهد. اما سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا به چنین تراکم پیکسلی بالایی در نمایشگر یک گوشی ۵.۵ اینچی نیاز است؟

استفاده از نمایشگرهای 4K هنوز آنطور که باید در دنیای گوشی‌های هوشمند جا نیافته و سونی تنها شرکتی است که آن را در دستور کار خود قرار داده است. اولین گوشی مجهز به نمایشگر 4K دنیا اکسپریا زد 5 پریمیوم بود؛ پس از معرفی و عرضه‌ی این گوشی، بسیاری گمان می‌کردند این نوع نمایشگرها به سرعت جای خود را در بازار پیدا خواهند کرد؛ اما پرچم‌داران شرکت‌های مختلف هنوز هم علاقه‌مند به استفاده از چنین رزولوشنی در نمایشگرهای خود نیستند.

بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با دوربین فوق العاده و حرفه ای, پورتال خبری فرهنگی گهر

به عقیده‌ی بسیاری چنین نمایشگرهایی به‌واسطه‌ی مصرف بیشتر و برتری عملی نه‌چندان محسوس نسبت به نمونه‌های QHD تا فراگیر شدن فاصله زیادی دارند. تراکم پیکسل‌ها در نمایشگر ۵.۴۶ اینچی اکسپریا ایکس زد پریمیوم فراتر از آن است که بتوان تفاوت آن با نمونه‌های رایج بین پرچم‌داران را تشخیص داد. چنین تراکم پیکسلی بالایی برای استفاده‌های واقعیت مجازی ایده‌آل است با این حال به دلیل پاسخ زمانی آهسته‌تر پنل‌های LCD نسبت به OLED عملا اکسپریا ایکس زد پریمیوم در این بخش نیز چندان موفق نخواهد بود.

همانطور که انتظار می‌رفت، اندروید و بیشتر اپلیکیشن‌ها در این گوشی با رزولوشن ‌1080P اجرا می‌شوند؛ با این حال با آپ‌اسکیل کردن شاهد استفاده از تمام پیکسل‌ها در ارائه تصاویر هستیم. برای داشتن تجربه‌ی کامل و ایده‌آل از نمایشگر 4K اکسپریا ایکس زد پریمیوم باید ویدئوها و تصاویری با رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ در آن مشاهده نمایید. برخلاف سامسونگ گلکسی اس ۸ خبری از تنظیم رزولوشن برای کاهش مصرف نمایشگر نیست.

این روزها که پرچم‌داران شرکت‌های مختلف به دنبال کاهش حاشیه‌های نمایشگر و ارائه‌ی بیشترین نسبت نمایشگر به بدنه هستند، نسبت ۶۸.۴ درصدی اکسپریا XZ پریمیوم ناامیدکننده به نظر می‌رسد. بد نیست بدانید نسبت نمایشگر به بدنه‌ی پرچم‌داران امسال کره‌ای‌ها از مرز ۸۰ درصد عبور کرده است. آرایش ساب‌پیکسل‌های RGB نمایشگر 4K این گوشی تقریبا مشابه چیزی است که پیش از این در اکسپریا زد ۵ پریمیوم دیده بودیم.

خوشبختانه نمایشگر ایکس زد پریمیوم نسبت به نمونه‌ی استفاده‌شده در زد ۵ پریمیوم بهبودهایی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. کنتراست نمایشگر XZ Premium نسبت به Z5 Premium افزایش یافته و خوانایی نمایشگر زیر نور خورشید نیز بهبود یافته است با این حال این میزان از روشنایی در مقابل پرچم‌داران سامسونگ و آیفون‌های اپل حرفی برای گفتن ندارد. کنتراست اندازه‌گیری شده در این بررسی به صورت Native بوده و در روشنایی صد درصد نمایشگر به دست آمده است.

روشنایی نمایشگرWhite, 0%Black, 100%, ManualWhite, 100%, ManualBlack, 100% AutoWhite, 100%, AutoMax Native Contrast
Xperia XZ Premium3.871.384111.55414298
Galaxy S8 Plus2.39069801119
iPhone 7 Plus1.531.815532.21647305
LG G62.510.683490.82389513
Huawei P101.733.575323.50531152
HTC U114.683.183953.97515130

متون و تصاویر در نمایشگر XZ پریمیوم شارپ هستند و رنگ‌‌ها نمایش مناسبی در آن دارند. شاید نمایش رنگ مشکی به اندازه‌ی نمونه‌های امولد مناسب نباشد؛ اما به لطف فناوری Triluminos، در این گوشی رنگ‌ها زنده‌تر و درخشان‌تر از ال‌سی‌دی‌های رایج دیده می‌شوند. زاویه‌ی دید نمایشگر بسیار خوب است و از تمام جهات تصویر قابل قبولی به نمایش در می‌آورد. پیش از این فناوری مذکور تنها در اپلیکیشن‌های Album و Movies فعال بود؛ اما در ایکس زد پریمیوم صفحه‌ی هوم و اپلیکیشن‌های شخص ثالث نیز توسط این فناوری پشتیبانی می‌شوند. سونی به مانند زد ۵ پریمیوم از موتور X-reality در پرچم‌دار جدید خود استفاده کرده است؛ استفاده از این موتور به ارائه‌ی تصاویر شارپ‌تر در ویدئوها و بهبود شفافیت آن کمک می‌کند.

بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با دوربین فوق العاده و حرفه ای, پورتال خبری فرهنگی گهر

یکی دیگر از کلیدی‌ترین ویژگی‌های نمایشگر ایکس زد پریمیوم پشتیبانی از HDR10 است. پشتیبانی از استانداردهایی نظیر HDR10 در گوشی‌های پرچم‌دار در حال تبدیل شدن به یک الزام است و پیش از این شاهد استفاده از این ویژگی‌ها در گلکسی اس ۸ و ال‌جی جی ۶ بودیم. ترکیب HDR و رزولوشن 4K قطعا تجربه‌ای دلپذیر از مشاهده ویدئو در اختیارتان قرار می‌دهد؛ با این حال هنوز محتوای سازگار با این استانداردها فراگیر نشده‌ است. همانطور که احتمالا می‌دانید، قدرت‌نمایی HDR (یا دالبی‌ویژن) نیازمند محتوای انکود شده و سازگار با این استانداردها است. محتوای سازگار با HDR10 روز به روز در حال افزایش است به همین دلیل سازندگان گوشی‌های هوشمند و سرویس‌های استریم ویدئو به دنبال پشتیبانی از آن هستند. به لطف استاندارد HDR10، رنگ‌ها طبیعی‌تر و کنتراست تصاویر مناسب‌تر خواهد بود و جزئیات به نمایش درآمده نیز بهبود پیدا می‌کند.

سونی در قسمت تنظیمات نمایشگر ایکس‌ زد پریمیوم بخش «Color gamut and contrast» را برای تغییر گسترده‌ی رنگی و کنتراست تصاویر گنجانده است. این بخش سه گزینه‌ی «Professional Mode» برای ارائه‌‌ی رنگی‌های طبیعی‌تر، «Standard Mode» برای رنگ‌های شاداب‌تر و «Super-vivid Mode» برای نمایش رنگ‌های اشباع در اختیار کاربر می‌گذارد.

اسپیکر

در حالی که رقبای سونی محصولات خود را عموما با یک اسپیکر یا ترکیب اسپیکری در لبه‌ی پایین فریم گوشی و اسپیکری در بالای نمایشگر ارائه می‌دهند؛ این کمپانی ژاپنی جزو معدود تولیدکنندگانی است که محصول خود را با اسپیکرهای استریو روانه‌ی بازار می‌کند که در پنل جلوی گوشی قرار گرفته‌اند و صدا را به‌صورت مستقیم به سمت کاربر پخش می‌کنند.

بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با دوربین فوق العاده و حرفه ای, پورتال خبری فرهنگی گهر

سونی مدعی است که برای بهبود تجربه‌ی صوتی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم تمام تلاش خود را به‌ کار گرفته است؛ اما در عمل با وجود اینکه اسپیکرهای ایکس‌زد پریمیوم صدای بسیار شفاف، واضح و با نویز پایینی تولید می‌کنند، بلندی صدا در حد متوسطی ارزیابی می‌شود و نمی‌توان از این نظر آن را با محصولاتی چون اچ‌تی‌سی یو ۱۱ و آیفون ۷ مقایسه کرد.

اما وضعیت در شرایطی که هدفونی به ایکس‌زد پریمیوم متصل کنید، کاملا متفاوت خواهد بود؛ در این حالت در کنار شفافیت و وضوح بالا، بلندی صدا نیز در حد بسیار رضایت‌بخشی قرار می‌گیرد و می‌تواند تجربه‌ی موسیقیایی لذت‌بخشی برای کاربر به ارمغان آورد. متأسفانه سونی هدفونی به‌ همراه پرچم‌دار جدید خود عرضه نکرده؛ بنابراین کاربر ناگزیر به تهیه‌ی جداگانه‌ی آن است.

نرم‌افزار و رابط کاربری

همانطور که انتظار می‌رفت، سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم را با جدید‌ترین نسخه‌ی اندروید نوقا یعنی ۷.۱.۱ عرضه کرده است. رابط کاربری این گوشی تفاوتی با قبل نکرده و با طراحی آشنای آیکون‌ها و دیگر بخش‌های رابط کاربری سری X روبرو هستیم. رابط کاربری سونی برخلاف برخی از رقبا بسیار نزدیک به اندروید خام است و همین مسئله تجربه‌ای بدون لگ و سریع به دنبال دارد. همانطور که پیش از این در بخش نمایشگر نیز ذکر شد، استفاده از قابلیت 4K بومی (Native) نمایشگر این گوشی تنها در حالت مشاهده‌ی محتوای با رزولوشن 4K در دسترس است؛ تفاوتی نمی‌کند از چه نمایش‌دهنده‌ی ویدئو یا تصویری استفاده کنید، در صورت 4K بودن محتوا شاهد عملکرد ایده‌آل نمایشگر خواهید بود.

بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با دوربین فوق العاده و حرفه ای, پورتال خبری فرهنگی گهر

تفاوت خاصی بین رابط کاربری ایکس‌ زد پریمیوم و گوشی‌های سری X سونی وجود ندارد و شاهد امکانات و اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده‌ی یکسانی هستیم. صفحه‌ی هوم تغییر خاصی نسبت به گذشته نکرده است و امکاناتی مانند جستجوی سریع در آن به چشم می‌خورد؛ کاربر با سوایپ کردن به سمت پایین در بخش‌های مختلف رابط کاربری مانند اپ‌دراور، امکان جستجو بین اپلیکیشن‌ها و بررسی پیشنهادات نصب اپلیکیشن خواهد داشت.

بخش اعلان‌ها مشابه اندروید خام طراحی شده است و در حالت پیش‌فرض تنها یک صفحه از میانبرها و تنظیمات سریع در دسترس خواهد بود؛ با این حال امکان ویرایش و اضافه کردن تنظیمات سریع دیگر نیز در این بخش وجود دارد. امکان تغییر تم، تغییر تعداد سطرها و ستون‌های نمایش آیکون‌ها در رابط کاربری گنجانده شده است. کاربر با مراجعه به بخش «Home settings» قادر به تغییر ابعاد و ظاهر آیکون‌ها و همچنین شخصی‌سازی افکت تغییر صفحات هوم نیز خواهد بود.

بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با دوربین فوق العاده و حرفه ای, پورتال خبری فرهنگی گهر

در اکسپریا ایکس زد پریمیوم همچنان شاهد ویژگی Smart Cleaner برای بهینه‌سازی خودکار حافظه‌ی رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی هستیم. این قابلیت را می‌توان به‌صورت دستی در بخش «Storage & memory» فعال کرد. با این کار گوشی به‌صورت خودکار رفتار اپلیکیشن‌ها را زیر نظر  خواهد گرفت و در صورت بی‌استفاده ماندن یک اپ برای مدت طولانی، حافظه‌ی کش آن به‌صورت خودکار پاک خواهد کرد.

بخش «Backup & reset» امکان تهیه پشتیبان از داده‌ها، اپلیکیشن‌ها، پیامک‌ها و لیست مخاطبین را به کاربر می‌دهد. پشتیبان تهیه‌شده را می‌توان روی حافظه‌ی گوشی یا در فضای ابری متعلق به‌ حساب کاربری خود ذخیره نمایید. در بخش پشتیبان‌گیری خودکار می‌توان بازه‌ی زمانی این عملیات و همچنین اطلاعات مورد نظر برای بک‌آپ گرفتن را مشخص کرد. در این بخش امکان ویرایش بک‌آپ‌ها و انجام دستی آن نیز وجود دارد.

بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با دوربین فوق العاده و حرفه ای, پورتال خبری فرهنگی گهر

علاوه بر آنتی‌ویروس AVG Protection که سونی به‌صورت پیش‌فرض در ایکس زد پریمیوم نصب کرده است، اپلیکیشن Movie Creators نیز برای تولید و ویرایش‌ کلیپ‌های کوتاه شما در نظر گرفته شده است. در این اپلیکیشن می‌توان با انتخاب عکس‌ها و ویدئوها به آن‌ها افکت‌ و موسیقی اضافه کرد.

یکی از بخش‌های کلیدی رابط کاربری گوشی‌های سونی، بخش مربوط به باتری در تنظیمات گوشی است. در این بخش دو حالت «STAMINA mode» و «Ultra STAMINA mode» برای کاهش مصرف شارژ گوشی در نظر گرفته است؛ حالت اول با غیر فعال کردن برخی قابلیت‌های پرمصرف به ماندگاری شارژ گوشی کمک می‌کند. در این بخش می‌توان سطح محدودسازی فعالیت‌ها و همچنین شرایط فعال شدن STAMINA mode را به دلخواه تغییر داد. حالت دوم بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها را به‌صورت کامل غیر فعال می‌کند و تنها بخشی از قابلیت‌های ضروری را فعال نگاه می‌دارد.

دوربین

پرچم‌دار ۲۰۱۷ سونی در بخش دوربین بهبود‌های گسترده‌ای تجربه کرده است. غول فناوری ژاپن این دوربین جدید را Motion Eye نامیده است. اصلی‌‌ترین مشخصه‌ی اکسپریا XZ پریمیوم، سنسور جدید و البته توانمند آن است. سونی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی سنسور‌ دوربین در جهان، در گوشی جدید خود از سنسور جدیدی استفاده کرده است که پیش از این و برای اولین بار شاهد عملکرد آن در دوربین RX-100 IV بودیم. در این فناوری جدید، از حافظه‌ی DRAM‌ در سنسور استفاده شده است تا به عنوان بافر ایفای نقش کند. این حافظه‌ی سریع قابلیت‌های گسترده‌ای به دوربین می‌بخشد که می‌‌توان به فیلمبرداری با نرخ فوق‌العاده‌ی ۹۶۰ فریم بر ثانیه اشاره کرد.

بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با دوربین فوق العاده و حرفه ای, پورتال خبری فرهنگی گهر

سنسور Exmor RSx، لنز سری G و موتور پردازشی Bionz‌ همگی از بخش دوربین سونی به بخش موبایل آمده‌‌اند تا دوربین‌های پرچم‌داران این شرکت حرف‌های زیادی برای گفتن داشته‌ باشند. سونی همچنین رزولوشن دوربین را از ۲۳ به ۱۹ مگاپیکسل کاهش داده است تا اکنون با ۱۹ درصد پیکسل‌های بزرگ‌تر مواجه باشیم. این تغییر منجر به افزایش عملکرد دوربین به‌خصوص در شرایط نوری ضعیف شده است. کلید مخصوص شاتر نیز در لبه‌ی سمت راست تعبیه شده که استفاده از آن به‌راحتی و با حس خوبی همراه است. با این حال برخی از کاربران هنوز به استفاده از کلید لمسی شاتر تمایل بیشتری دارند.

پس از ورود به بخش دوربین، با رابط کاربری ساده و خوبی روبرو می‌شوید. طراحی ساده این بخش باعث شده است کاربر بلافاصله و بدون نیاز به جستجو، بخش مورد نیاز خود را بیابد. این موضوع باعث می‌شود به‌راحتی حالت عکاسی مورد نیاز را یافت و بلافاصله اقدام به عکس‌برداری کرد. حالت عکاسی خودکار Superior Auto را می‌توان یکی از نقاط قوت دوربین اکسپریا ایکس زد پریمیوم دانست. این حالت به‌واسطه‌ی تشخیص مناسب شرایط محیطی و سوژه، به‌راحتی تمام نیاز‌های کاربران را در شرایط مختلف مرتفع می‌کند. حالت تشخیص سوژه و شرایط عکاسی نیز باعث شده است امکان پیش‌بینی بهترین حالت عکاسی و ثبت تصاویر حتی پیش از فشردن دکمه‌ی شاتر در دسترس باشد تا بدین ترتیب هیچ سوژه‌ای از دست نرود.

بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با دوربین فوق العاده و حرفه ای, پورتال خبری فرهنگی گهر

اکسپریا ایکس زد پریمیوم در بخش دوربین ارتقاء محسوسی نسبت به زد ۵ پریمیوم دارد. کیفیت تصاویر در سطح بسیار بالایی قرار دارند و به لطف سنسور ۱۹ مگاپیکسلی، جزئیات بالایی نیز ذخیره می‌شوند. سنسور جدید به‌کاررفته توانایی ثبت گستره‌ی دینامیکی بهتری دارد و حتی در شرایط نوری بسیار روشن و زیر تابش مستقیم آفتاب نیز امکان تهیه‌ی عکس‌های بسیار خوب موجود است. الگوریتم پردازشی بهینه‌شده منجر به ثبت بسیار جذاب رنگ‌ها حتی در حالت خاموش بودن HDR شده است. کیفیت تصاویر خروجی در شب ارتقاء قابل توجهی نسبت به Z5 پریمیوم دارد و نویز تا حد بسیار خوبی کنترل شده است. با این حال عملکرد ایکس زد پریمیوم در این بخش هنوز فاصله‌ی زیادی با گلکسی اس ۸ و آیفون ۷ پلاس دارد. عملکرد دوربین این گوشی در زمینه‌ی سرعت و دقت فوکوس خودکار نیز قابل تحسین است؛ گوشی در کمترین زمان روی سوژه‌ی مورد نظر شما فوکوس خواهد کرد و این موضوع در شرایط نوری مختلف عملکرد خوب و یکسانی دارد. البته در این بخش نیز سیستم فوکوس Dual Pixel گلکسی اس ۸ همچنان خود را به‌عنوان سریع‌ترین فوکوس دنیای موبایل معرفی می‌کند.

بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با دوربین فوق العاده و حرفه ای, پورتال خبری فرهنگی گهر

حالت‌های مختلف عکاسی اعم از نمونه‌ی واقعیت مجازی در دسترس هستند تا از اشکال جذاب و کارتونی آن در عکس‌های خود بهره ببرید. اکسپریا ایکس زد پریمیوم در بخش سلفی نیز از سنسور ۱۳ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۳.۰۶ بهره برده است. این سنسور از نمونه‌ی به‌کاررفته در دوربین اصلی بسیاری از گوشی‌های بازار بزرگ‌تر است. لنز ۲۲ میلی‌متری نیز برای ثبت تصاویر واید در این بخش به کار گرفته شده است تا تجربه‌ی جذابی از عکاسی سلفی به ارمغان بیاید.

در ادامه شما را به تماشای ویدیوی عملکرد سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم در بخش فیلمبرداری اسلوموشن دعوت می‌کنیم.

بازده و عملکرد

اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم جزو نخستین گوشی‌های هوشمندی به‌ شمار می‌رود که با پردازنده‌‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ به جهانیان معرفی شد. پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری اسنپدراگون ۸۳۵ قدرتمندترین SoC در بین محصولات کنونی کوالکام محسوب می‌شود. ابعاد این پردازنده نسبت به نسل‌های قبلی آن ۳۵ درصد کوچک‌تر شده و کوالکام مدعی است که مصرف انرژی این تراشه نیز نسبت به گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است.

کوالکام با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ پشتیبانی بهتری از فناوری‌های مبتنی بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ارائه می‌دهد و واحد پردازش تصاویر آن را نیز با بهبودهایی همراه کرده است. نتایج بنچمارک‌ها نشان از آن دارند که در حال حاضر تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ سریع‌ترین پردازنده‌ی حال حاضر دنیای موبایل محسوب می‌شود و احتمالا تا زمان معرفی نسل بعدی از پردازنده‌های سری A اپل و تراشه‌ی پرچم‌دار جدید کوالکام، این وضعیت تغییری نخواهد کرد.

مشخصات / پردازندهSnapdragon 835Snapdragon 821
هسته‌های CPUSemi-custom ARM CortexKryo
پیکربندی CPU4x 2.45GHz Kryo 280
4x 1.9GHz Kryo 280
2x 2.35GHz Kryo
2x 1.6GHz Kryo
GPUAdreno 540Adreno 530
RAM2x 32-bit LPDDR4X
1866 MHz
2x 32-bit LPDDR4X
1866 MHz
پشتیبانی از حافظه فلشeMMC 5.1/ UFS 2.1eMMC 5.1/ UFS 2.0
پشتیبانی از دوربین32MP single / 16MP dual28MP single / 14MP dual
قابلیت ضبط ویدیو4K UHD @ 30fps4K UHD @ 30fps
پخش ویدیو4K UHD @ 60fps
10-bit H.264 (AVC)
H.265 (HEVC), VP9 codecs
4K UHD @ 60fps
10-bit H.264 (AVC)
(H.265 (HEVC
مودم داخلی1000Mbps down
150Mbps up
600Mbps down
150Mbps up
فرایند ساخت10nm FinFET14nm FinFET

سیستم-روی-یک-چیپِ اسنپدراگون ۸۳۵ از مودم داخلی X16 LTE بهره می‌برد؛ این مودم انتقال اطلاعات با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه را میسر می‌کند و ۱۰ برابر سریع‌تر از سایر مودم‌های 4G LTE رایج در گوشی‌های موبایل است. این تراشه به کنترلر وای-فای چند ورودی – چند خروجی چندکاربره‌ی داخلی یا MU-MIMO نیز مجهز شده است که برای اتصال سریع‌تر به شبکه‌های بی‌سیم به‌ کار می‌رود.

بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با دوربین فوق العاده و حرفه ای, پورتال خبری فرهنگی گهر

هر چند سونی برای اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم دو دوربین ۱۹ و ۱۳ مگاپیکسلی در نظر گرفته است؛ اما تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ به‌کاررفته در این گوشی از واحد ۱۴ بیتی خاصی به‌ نام Spectra 180 IS بهره می‌برد که از دوربین‌هایی با رزولوشن حداکثری ۳۲ مگاپیکسلی و بدون تأخیر در شاتر پشتیبانی می‌کند تا بدین ترتیب فوکوس سریع‌تر، بزرگ‌نمایی روان‌تر و همچنین بهبود تصاویر ثبت‌شده را به کمک الگوریتم‌های مختلف به‌ ارمغان آورد. این بخش از پردازنده به‌صورت اختصاصی برای کنترل و بهبود تصویر در نظر گرفته شده و نسبت به تمام نسل‌های قبلی پردازنده‌های کوالکام، بهبودهای قابل ملاحظه‌ای داشته است.

واحد پردازنده‌ی مرکزی (CPU) در این SOC (سیستم-روی-یک-چیپ) از ۸ هسته‌ی پردازشی Kryo 280 بهره می‌برد. این واحد بر پایه‌ی معماری ۶۴ بیتی طراحی شده و با فرکانس حداکثری ۲.۴۵ گیگاهرتز کار می‌کند. واحد پردازش گرافیکی (GPU) اسنپدراگون ۸۳۵ از نوع Adreno 540 است که از کتابخانه‌های OpenGL ES 3.2 ،OpenCL 2.0 و Vulkan و دایرکت‌ایکس ۱۲ پشتیبانی می‌کند و قدرت پردازشی آن نسبت به نسل قبل ۲۵ درصد بهبود یافته است تا بدین ترتیب اجرای سریع‌تر و بهتر بازی‌های گرافیکی را میسر کند.

بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با دوربین فوق العاده و حرفه ای, پورتال خبری فرهنگی گهر

اسنپدراگون ۸۳۵ از کنترلر داخلی NFS و USB 3.1 بهره می‌برد. کوالکام فناوری‌های امنیتی بسیاری در این سیستم-روی-یک-چیپ جای داده است که یکی از آن‌ها پلتفرم امنیتی هِوِن است. این پلتفرم بانکداری الکترونیک و پرداخت در بستر موبایل را ایمن‌ می‌کند؛ علاوه بر این، ارتباطات کاربر را به‌صورت رمزگذاری شده انجام می‌دهد.

از مشخصات سخت‌افزاری دیگر اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم می‌توان به پشتیبانی آن از ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع LPDDR4x، حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایتی با امکان ارتقاء از طریق کارت حافظه‌ی میکرو اس‌دی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت، بلوتوث نسخه‌ی ۵.۰ و پورت USB Type-C اشاره کرد.

در ادامه نتایج بنچمارک‌های مختلفی را که روی گوشی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم اجرا کرده‌ایم، با شما به اشتراک می‌گذاریم:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار
تلفن / تبلتAnTutu 63DMark
IceStorm
Unlimited
PCMark
Work 2.0
/Overall
Web Browsing
Geekbench 4
/Single
Multi
GFXBench
/Manhattan 3.1
Offscreen
GFXBench
/Car Chase
Offscreen
GFXBench
/T-Rex
OffScreen
Vellamo
/Browser
Metal
CF Bench
v1.3
Sony Xperia XZ Premium151875399266675
6287
41FPS
40FPS
25FPS
23FPS
60FPS
108FPS
65027
HTC U11173946404496887
6323
1892
6350
14FPS
31FPS
10FPS
19FPS
48FPS
89FPS
7044
2720
68303
Samsung Galaxy S8+173282312195307
5162
2019
6452
22FPS
36FPS
13FPS
25FPS
57FPS
103FPS
7565
3209
58165
LG G6130962*5221
4157
1749
4170
12FPS
26FPS
8.2FPS
16FPS
41FPS
63FPS
4368
3625
34373
Samsung Galaxy S8171795286595045
4773
1988
6627
23FPS
35FPS
13FPS
25FPS
58FPS
104FPS
4467
3348
54718
HTC U Ultra148858268496489
5789
1645
4014
44FPS
23FPS
18FPS
18FPS
57FPS
61FPS
5888
3091
67896
Huawei P10120,85222,9236299
5521
1928
5608
18FPS
17FPS
12FPS
9.9FPS
52FPS
55FPS
6004
2737
55,639
Xiaomi Mi Mix138654260986798
5902
1821
4296
46FPS
22FPS
19FPS
19FPS
57FPS
63FPS
5978
3124
69034
Google Pixel Xl138,42325,8566589
5871
1478
4218
44FPS
21FPS
18FPS
17FPS
57FPS
62FPS
5846
3087
68021
Huawei Mate 9122,17827,4716321
5612
1940
5855
20FPS
20FPS
12FPS
11FPS
57FPS
62FPS
– / 338259,427
Moto Z1368462498718FPS
32FPS
12FPS
19FPS
4901
3458
65879
Xiaomi Mi5s134568256481701
3992
26FPS
26FPS
16FPS
16FPS
4896
3345
64359
Xperia XZ124589245694856
3256
64589
Apple iPhone 7168242
Galaxy Note 7132586239894823
2956
63989
OnePlus 3141895275464986
3568
66587
LG G5128459261524869
3465
65986
HTC 10132456245894568
3569
64589
Galaxy S7 edge127589240464789
3058
65489

همان‌طور که از نتایج بنچمارک‌ها برمی‌آید، اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم محصولی بسیار قدرتمند است. در طول مدت استفاده‌ی ما از پرچم‌دار جدید سونی، این گوشی عملکرد سریع و بی‌نقصی از خود به‌ نمایش می‌گذاشت و جابه‌جایی در بخش‌های مختلف از محیط رابط کاربری آن بسیار سریع و روان صورت می‌پذیرفت. این گوشی در اجرای بازی‌های سنگین و گرافیکی نیز به مشکلی برنمی‌خورد. به‌طور کلی می‌توان اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم را یکی از سریع‌ترین پرچم‌داران سال ۲۰۱۷ نامید.

باتری

اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم از نمایشگری نسبتا بزرگ با ابعاد ۵.۵ اینچی و رزولوشن 4K یا ۳۸۴۰ × ۲۱۶۰ پیکسل بهره می‌برد؛ اما یک باتری ۳۲۳۰ میلی‌آمپر ساعتی وظیفه‌ی تأمین انرژی آن را بر عهده دارد؛ بنابراین سونی ظرفیت باتری را نسبت به اکسپریا زد ۵ پریمیوم ۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت کاهش داده است. اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم از نسخه‌ی سوم فناوری شارژ سریع کوالکام (Quick Charge 3.0) بهره می‌برد که به‌ لطف آن، باتری گوشی ظرف مدت ۳۰ دقیقه، حدود ۴۰ درصد شارژ می‌شود؛ اما متأسفانه سونی پرچم‌دار جدید خود را به همراه شارژر سازگار با فناوری شارژ سریع عرضه نکرده است و کاربر باید در صورت تمایل، به‌صورت جداگانه چنین شارژری تهیه کند.

بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با دوربین فوق العاده و حرفه ای, پورتال خبری فرهنگی گهر

سونی فناوری‌های شارژ تطبیقی Qnovo و Battery Care را در پرچم‌دار جدید خود به‌‌ کار برده است تا بدین ترتیب باتری گوشی تحت فشار نباشد و برای مدت‌ بیشتری در بهترین فُرم خود باقی می‌ماند. فناوری شارژ تطبیقی Qnovo هنگامی که گوشی به برق متصل است، سلامت باتری را با پایش دقیق دما و فشار، می‌سنجد و با تنظیم این پارامترها به افزایش طول‌ عمر باتری کمک می‌کند.

از سویی دیگر، به‌ لطف فناوری Battery Care، چنانچه کاربر قبل از خواب ایکس‌زد پریمیوم را به پریز برق متصل کند، شارژ گوشی تا ۹۰ درصد انجام می‌شود، میزان شارژ باتری تا دقایقی قبل از بیدار شدن کاربر از خواب شبانه در این سطح باقی می‌ماند و پس از آن مجددا فرایند شارژ از سر گرفته می‌شود و تا شارژ کامل ادامه می‌یابد. بدین ترتیب باتری بیش از حد شارژ نمی‌شود و برای مدت طولانی‌تری در بالاترین ظرفیت خود باقی می‌ماند.

برای آنکه متوجه شویم عملکرد اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم به‌لحاظ شارژدهی چگونه است، طبق روال همیشگی بررسی‌های زومیت، ویدیویی با رزولوشن HD را در شرایطی روی این گوشی پخش کردیم که روشنایی نمایشگر روی ۵۰ درصد قرار داشت و کلیه‌ی ارتباطات بی‌سیم گوشی قطع شده بودند، فرایند پخش ویدیو را تا رسیدن باتری از ۱۰۰ به صفر درصد ادامه دادیم. در این تست، باتری ایکس‌زد پریمیوم توانست قبل از اتمام کامل شارژ، ۷ ساعت دوام آورد که برای محصولی پرچم‌دار و قدرتمند، عملکرد متوسطی به‌حساب می‌آید.

گوشی / تستنمایشگرظرفیت
(mah)
ویدیو
(h)
وب‌گردی
(h)
GFXBench
Manhattan 3.1
Battery LifeTime
GFXBench
Manhattan 3.1
LongTime Performance
PCMark
(h)
Sony Xperia XZ Premium4K / “5.53,2307:0010:04180.3min1,718Frame
HTC U11QHD / “5.53,00011:04339.4min730.0FrameFailed*
+Samsung Galaxy S8WQHD+ / “6.23,50014:2712:16157.8min827.5Frame
LG G6QHD+ / “5.73,30012:308:31391.3min479.5Frame
Samsung Galaxy S8WQHD+ / “5.83,00012:3010:05
HTC U UltraQHD / “5.73,0008:407:357:26
Huawei P101080p / “5.13,20014:2412:006:30
Xiaomi Mi Mix1080p / “6.44,40014:1013:4010:13
Pixel XL Google5.5″ / QHD3,45011:109:308:16
Pixel Google5″ / 1080p2,77011:208:107:43
Huawei Mate 95.9″ / 1080p4,00014:1514:179:22
Huawei Honor 85.2″ / 1080p3,0009:0010:40
Huawei Nova Plus5.5″ / 1080p3,34011:0010:50
Motorola Moto Z5.5″ / QHD2,6008:506:50
Xiaomi Mi 5s5.15″ / 1080p3,20013:0012:10
iPhone 74.7″ / 750p1,9609:2010:00
Xperia XZ5.2″ / 1080p2,9009:009:20
iPhone 7 Plus5.5″ / 1080p2,90014:2012:00
Xperia XA Ultra6.0″ / 1080p2,7008:508:00
Huawei P9 Lite5.2″ / 1080p3,00011:0611:30
Galaxy C55.2″ / 1080p2,6008:209:00

سونی قابلیت نرم‌افزاری Smart Stamina را نیز برای گوشی Xperia XZ Premium در نظر گرفته است تا کاربر در طول روز با مشکل افت میزان شارژ باتری مواجه نشود. این قابلیت نرم‌افزاری به‌صورت خودکار سطح باتری و مدت‌زمان شارژدهی آن را پیش‌بینی می‌‌کند و در صورت لزوم، براساس این پیش‌بینی‌ها، حالت STAMINA را فعال می‌‌کند.

عملکرد باتری اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم در استفاده‌ی روزمره همانند سایر پرچم‌داران سال ۲۰۱۷ ارزیابی می‌شود؛ به‌طوری که در استفاده‌‌های نیمه‌سنگین می‌توانید تا یک روز کامل و بدون نیاز به فعال‌کردن باتری‌سیور، از ایکس‌زد پریمیوم استفاده کنید. اما در صورتی که قصد دارید نهایت لذت را از اجرای بازی‌ها با نمایشگر 4K گوشی ببرید، توصیه می‌کنیم پاور بانکی به همراه خود داشته باشید.

جمع‌بندی

در حالت کلی می‌توان اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم را در میان انبوه گوشی‌های هوشمند موجود در بازار، محصولی خوب با نقص‌های قابل چشم‌پوشی قلمداد کرد. ایکس‌زد پریمیوم به‌ لطف پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۳۵، عملکرد بی‌نقص و سریعی از خود به‌نمایش می‌‌گذارد، نمایشگر 4K و HDR این محصول، آن را به انتخابی عالی برای تماشای محتوای واقعیت مجازی بدل می‌کند و عملکرد عالی دوربین گوشی در زمینه‌ی عکاسی نیز به همراه قابلیت ضبط تصاویر صحنه‌ی آهسته با نرخ خیره‌کننده‌ی ۹۶۰ بر ثانیه، می‌تواند نظر هر کاربری به این گوشی جلب کند.

بررسی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم با دوربین فوق العاده و حرفه ای, پورتال خبری فرهنگی گهر

از سویی دیگر، مواردی مانند طراحی نسبتا قدیمی، عملکرد متوسط باتری و ابعاد بزرگ گوشی به دلیل ضخیم‌ بودن حاشیه‌های نمایشگر، از جمله‌ی ایراداتی هستند که می‌توان از پرچم‌دار جدید سونی گرفت.

نکات مثبت

  • عملکرد سریع و روان
  • دوربین توانمند در تمام شرایط
  • سخت‌افزار قدرتمند
  • ضبط تصاویر صحنه‌ آهسته ۹۶۰ فریم بر ثانیه

نکات منفی

  • عملکرد متوسط باتری
  • حاشیه‌ی نسبتا زیاد قسمت بالا و پایین نمایشگر
  • زبان طراحی قدیمی
  • عملکرد محدود در بخش فیلمبرداری صحنه آهسته
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه