بررسی تخصصی گوشی نکسوس 5

نکسوس ۵ یکی از گوشی‌هایی است که گوگل برای رقابت نزدیک با آیفون به بازار راونه کرده است این گوشی هم از نظر نرم افزار و هم از نظر سخت افزار رقیبی جدی برای آیفون به حساب می‌آید اما یک عیب در این گوشی است که برگ برنده‌ای را به آیفون می‌دهد و آن بدنه پلاستیکی نکسوس ۵ است. اما به شما اطمینان می‌دهیم که این گوشی چیزی را در خود دارد که گوشی‌های نسل قبلی قادر به ارائه آن به کاربر نبودند و آن حس در دست گرفتن یک گوشی گوگلی است. به این علت که این گوشی ساخت ال جی با اندروید ۴.۴ کیت کت گوگل به سختی در هم تنیده شدند بررسی این دو از هم جدا نیست و باید هر دو را با هم بررسی کنیم.

بررسی تخصصی گوشی نکسوس 5, پورتال خبری فرهنگی گهر

اندروید ۴.۴ کیت کت + نکسوس ۵ = توازنی کامل

کیت کت شاید یک بروزرسانی عجیب و غریب از نظر امکانات برای اندروید نباشد، اما گوگلی‌ها کار خود را در این نسخه خیلی خوب انجام دادند و یک سیستم عامل بسیار سریع با قابلیت پاسخگویی بسیار بهتر از نسخه‌های قبلی را روانه گوشی‌های موبایلی کردند. نکسوس ۵ نیز از سخت افزاری قدرتمند و مناسب این نسخه از اندروید استفاده کرده است تا گوگل بتواند به تجربه کاربری آیفون که سخت افزار و نرم افزار برای یکدیگر ساخته شدند نزدیک تر شود و حقیقتا گوگل به خوبی توانسته به این امر نائل شود و خود را به اپل بسیار نزدیک کند و توازنی را که در آیفون می‌بینید در نکسوس ۵ هم تجربه می کنید.

می‌دانید که در گوشی هوشمند اپل هماهنگی که گوشی با نرم افزار خود دارد این امکان را به کاربر می‌دهد تا هر کاری را به راحتی با گوشی خود انجام دهد اما بیشتر گوشی‌های اندرویدی به این علت که کمپانی‌های مختلف در ساخت سخت افزار خود سلیقه‌ای عمل می‌کنند و همچنین تغییراتی در نسخه اندروید به علت استفاده از رابط کاربری خود اعمال می‌کنند به خوبی آیفون عمل نمی‌کنند، اما نکسوس ۵ از این قائده مستثنی است زیرا گوگل نظارت بر ساخت سخت افزار دارد و در نرم افزار اندروید نیز هیچ تغییری توسط ال جی اعمال نشده است.

بررسی تخصصی گوشی نکسوس 5, پورتال خبری فرهنگی گهر

تا به امروز تمام نکسوس‌هایی که تولید شده‌اند این حس را که شما قرار است به دنیای گوگل وارد شوید را نمی‌دانند اما از نکسوس ۴ به بعد کمی موضوع متفاوت‌تر شد، در نکسوس ۵ این موضوع به اوج خود رسید و شما با در دست گرفتن این گوشی حسی پیدا خواهید کرد که گویی پا به دنیای گوگل گذاشتید و همان حسی را که هنگام در دست گرفتن آیفون دارید در اینجا نیز تجربه خواهید کرد و این بسیار برای یک کاربر اندوریدی خوب است.

سخت افزار

 نکسوس ۵ در ایجاد تعادل بین اندازه مناسب صفحه نمایش یعنی اندازه ۴.۹۵ اینچی و در دست گرفتن راحت گوشی برای استفاده روزانه یک تعادل خوب را ایجاد کرده است. پوشش پلاستیک که در پشت گوشی استفاده شده است نیز به راحتی استفاده در این گوشی بسیار کمک خواهد کرد. دکمه پاور در سمت راست و دکمه کم و زیاد کردن صدا در سمت چپ گوشی قرار دارند که باعث خواهند شد به راحتی بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

جنس بدنه گوشی از پلاستیک است و به همین علت شاید حس یک گوشی گران قیمت را به شما القاء نکند (برعکس گوشی آیفون ۵s و اچ تی سی وان که این حس را به خوبی القاء می‌کنند) اما حس در دست گرفتن آن از گوشی گلکسی اس ۴ که جنسی از پلاستیک براق در پشت خود دارد بسیار بهتر است.

اسپیکر گوشی در قسمت پایینی آن قرار دارد و به عنوان پخش کننده موزیک و اسپیکر برای مکالمه از آن استفاده خواهد شد اما نسبت به دیگر گوشی‌های بازار چیز زیادی برای گفتن ندارد و مانند بسیاری از آن‌ها عمل خواهد کرد، در این زمینه هنوز هم اچ تی سی وان یک گوشی خارق العاده است.

بررسی تخصصی گوشی نکسوس 5, پورتال خبری فرهنگی گهر

صفحه نمایش ۴.۹۵ اینچی این گوشی کیفیت ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل دارد و تراکم پیکسلی آن ۴۴۵ پیکسل در اینچ است که باعث می‌شود اندروید ۴.۴ کیت کت را به خوبی بتوانید بر روی آن مشاهده کنید. این صفحه نمایش با عکس‌ها و ویدئوهای با کیفیت سازگاری دارد. شاید تراکم پیکسلی این صفحه نمایش از گوشی اچ تی سی وان که تراکم پیکسلی ۴۶۹ پیکسل در اینچ را دارد کمتر باشد اما این موضوع چیزی نیست که شما را از استفاده از این گوشی منصرف کند زیرا کیفیت صفحه نمایش آن بسیار خوب است و هیچ مشکلی با آن نخواهید داشت. اگر شما بر روی گوشی نکسوس ۵ و اچ تی سی وان یک ویدئو با یک کیفیت را پخش کنید تنها تفاوتی که حس خواهید کرد در قسمت صدا است و از نظر تصویر هیچ تفاوتی دیده نخواهد شد.

بررسی تخصصی گوشی نکسوس 5, پورتال خبری فرهنگی گهر

دوربین

از این نظر گوشی‌های نکسوس هیچ موقع معروف نبودند و متاسفانه گوشی نکسوس ۵ نیز از این قائده مستثنی نیست، با اینکه دوربین ۸ مگاپیکسلی این گوشی در نور کافی عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد و به خوبی عکاسی می کند اما در نور کم این دوربین عملکردی بسیار ناامید کننده دارد. وقتی با دوربین این گوشی عکس بگیرید زوم زیادی را نمی‌توانید داشته باشید و در هنگام عکاسی با فلاش وضعیت بدتر هم خواهد شد و کیفیت عکس‌ها کاهش بیشتری نیز دارد.

بررسی تخصصی گوشی نکسوس 5, پورتال خبری فرهنگی گهر

حالت HDR+ یک ویژگی خوب است که در دوربین این گوشی قرار گرفته و در عکاسی در نور مناسب به صورت خودکار عکس‌های خوبی خواهد گرفت. اما در نور کم هم ویژگی HDR+ نمی‌تواند هیچ عملکرد مثبتی از خود نشان دهد.

با تمام این اوصاف اگر شما از دوربین گوشی خود انتظار زیادی نداشته باشید این دوربین برای کار شما مناسب خواهد بود و کار شما را راه خواهد انداخت.

عمر باتری

گوگل ادعا می‌کند که باتری ۲۳۰۰ میلی آمپری این گوشی می‌تواند تا ۱۷ ساعت مکالمه و ۳۰۰ ساعت حالت آماده به کار را پشتیبانی کند. همه ما می‌دانیم که این آمار و ارقام تا حدودی نسبی هستند و به استفاده کاربر بستگی دارند. در تست یک باتری و فهمیدن اینکه آن باتری به خوبی می‌تواند از گوشی شما پشتیبانی کند یا نه، نباید به نظر کاربران دیگر توجه کنید زیرا هر شخصی از گوشی خود یک استفاده مشخص می‌کند و شاید آن میزان زمانی که باتری از فرامین آن شخص پشتیبانی می‌کند با میزان زمانی که باتری می‌تواند به فرامین متفاوت شما پاسخگو باشد تفاوت داشته باشد. اما در مجموع این باتری برای این گوشی بسیار عملکرد خوبی دارد و تقریبا در استفاده معمولی همان ادعای گوگل را اثبات می‌کند.

کیت کت: بهبودها و پیشرفت‌ها

 

دفتر تلفن و صفحه شماره گیر جادویی

این نسخه از اندروید بهترین نسخه‌ای است که تا کنون ارائه شده است، یکی از ویژگی‌های جدید در قسمت دفترچه تلفن اعمال شده است، از این پس وقتی می‌خواهید در دفترتلفن خود جستجو کنید دیگر تنها در میان اسامی موجود در دفترتلفن خود جستجو نمی‌کنید بلکه جستجوی شما در یک دفترچه تلفن عمومی انجام خواهد شد و دیتای افراد از دنیای تجارت و … را برای شما فراهم خواهد آورد.

به طور مثال دوست دارید شماره تلفن یک هتل را برای اقامت در آن پیدا کنید؟ به جای اینکه به اینترنت بروید و به جستجود بپردازید تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که نام آن هتل را در دفترچه تلفن خود جستجو کنید و بنابراین نکسوس ۵ شماره تلفن آن هتل را از طریق اینترنت پیدا خواهد کرد.

بررسی تخصصی گوشی نکسوس 5, پورتال خبری فرهنگی گهر

هنگ اوت

این برنامه که هم برای کاربران اندروید ۴.۴ و هم برای کاربران نسخه‌های قدیمی‌تر بروز شده است، از این پس با تمام گوشی شما همگام سازی خواهد شد و از آن می‌توانید به عنوان یک برنامه هم برای فرستادن پیامک از طریق هنگ اوت و هم برای فرستان SMS استفاده کنید.

بررسی تخصصی گوشی نکسوس 5, پورتال خبری فرهنگی گهر

اوکی گوگل

نکسوس ۵ با فرمان صوتی Ok Google که در موتورولا موتو ایکس هم دیده بودیم آمده است، با گفتن این جمله نکسوس ۵ در صفحه اصلی فرمان صوتی را فعال خواهد کرد و می‌توانید از این پس با فرامین صوتی با گوشی خود ارتباط برقرار کنید.

این دستیار صوتی هنوز از سیری اپل بسیار عقب تر است و راه زیادی تا رسیدن به آن دارد.

بررسی تخصصی گوشی نکسوس 5, پورتال خبری فرهنگی گهر

نتیجه گیری اولیه

این نسخه از اندروید شاید برای گوشی‌های دیگر هم ارائه شود و شما می‌توانید آن را بر روی دیگر گوشی‌ها نیز مشاهده کنید اما نکته اصلی اینجا است که برای اولین بار در دنیای اندروید شما می‌توانید حس این را داشته باشید که یک گوشی اندرویدی و سیستم عامل آن برای یکدیگر ساخته شده‌اند و همخوانی زیادی با هم دارند.

شاید دوربین این گوشی و بعضی از قسمت‌های سخت افزاری آن نتوانند در مقابل رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد اما توجه کنید که قیمت این گوشی از رقیبان خود کمتر است و به علاوه اینکه این گوشی با نظارت مستقیم گوگل ساخته می‌شود و می‌تواند حسی را که اپل برای هارمونی بین سخت افزار و نرم افزار ارائه می دهد به شما ارائه دهد. اگر می خواهید گوشی خود را به مدت طولانی نگه دارید و به علاوه برای چندین سال بروزرسانی اندروید را دریافت کنید نکسوس ۵ یک انتخاب بسیار خوب برای شما خواهد بود.

منبع: جی اس ام

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي