برخورد یک روحانی در 36 سال پیش که میلاد مسیح(ع) با روز عاشورا همزمان شد

سی و شش سال پیش به هنگام تقارن عید میلاد مسیح (ع) با ایام شهادت امام حسین (ع)، امام موسی صدر با احترام به جشن های مسیحیان، پیامی خطاب به مردم لبنان داد.

برخورد یک روحانی در 36 سال پیش که میلاد مسیح(ع) با روز عاشورا همزمان شد

سی و شش سال پیش (یک سال پیش از ربودن امام موسی صدر در لیبی) همچون این سال‌ها، ایام عزاداری سالار شهیدان (ع) با ایام میلاد حضرت مسیح (ع) همزمان شده بود.

امام موسی صدر در پیامی تلویزیونی با عنوان «صلح پیوند پایندۀ اسلام و مسیحیت» که در تاریخ ۲۲/۱۲/۱۹۷۷ خطاب به مردم لبنان داشت، از این تقارن، استفاده‌ای زیبا کرد و پیوندی میان امام حسین (ع) و حضرت عیسی (ع) ایجاد کرد و از ارزش‌های مشترکی گفت که هر دو در زمان خودشان داشته‌اند.

امام موسی صدر در این پیام که در روز عاشورای حسینی(ع) داده شد، می‌گوید: در چنین روزی در سال ۶۱ هجری یعنی ۱۳۱۷ سال پیش امام حسین (ع) فرزند علی و فاطمه و سبط پیامبر اعظم (ص)، با همۀ خویشان و یارانش کشته شده بود و بدن‌های پاره‌پارۀ آنان بر روی خاک کربلا در معرض بادهای داغ و تابش سوزان خورشید و ماسه‌های روان قرار داشت و خانوادۀ او و خانوادۀ همۀ کسانی که با او همراه بودند، برای رفتن به اسارت و سفر به شهرهای دوردست در سخت‌ترین اوضاع و احوال آماده می‌شدند.

رییس مجلس اعلای شیعیان لبنان در بخش دیگری از این پیام با اشاره به تقارن عاشورای حسینی با میلاد مسیح می‌گوید: سالروز شهادت امام حسین (ع) به روز میلاد منجی حضرت مسیح (ع) نزدیک شده است؛ روزی که علی‌رغم محدودیت‌های مادی و اوضاع منطقی حاکم بر تاریخ، ارزش‌های والای معنوی را تعالی می‌بخشد و این ارزش‌ها به عمق انسان‌ها نفوذ و احساسات و وجدان آنان را بیدار می‌کند؛ روزی که آکنده از معانی صلح و بلکه روز صلح است.

امام موسی صدر می‌افزاید: از سویی دیگر، این دو مناسبت میان آغاز سال هجری و آغاز سال میلادی قرار گرفته‌اند و گویا سرآغاز تاریخ جدید لبنان که به خون شهیدان آغشته شده است، خبر از تولد صلح و شادی و شکوه الهی می‌دهد. این حال‌و‌هوا ما را از بدبینی دور می‌کند، هرچند بدبینی به سبب ارزش‌هایی که در کنار پیکرهای عزیزانی بی‌گناه بر زمین افتاد، خود را بر ما تحمیل کند. تحولات حیرت‌انگیز جدید در منطقۀ ما یکی از نشانه‌های روشن نزاع قدرت‌های بزرگ و جنگ سرد میان آن‌ها در این بخش از سرزمین است.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: این مناسبت‌ها به ما فرمان می‌دهد که برای ایجاد صلح و مهرورزی و برپایی ارزش‌ها فداکاری کنیم و همبستگی کامل ملی داشته باشیم تا میهن خود و جنوب عزیز را که در معرض تهدید است و همة آنچه را داریم از خطرهایی که ما را احاطه کرده است، حفظ کنیم و پشتیبان برادرانی باشیم که می‌خواهند صلحی عادلانه و شرافتمندانه برقرار کنند و نمی‌خواهند زیر بار نقشۀ صلح موذیانه و مشکوک اسرائیل بروند.

منبع: خبرآنلاین

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه