بازتاب سخنان اشتون در دیگر کشورها

تاريخ : 19 اسفند

بازتاب سخنان اشتون درباره قطعی نبودن حصول توافق نهایی هسته ای با ایران، سخنان رئیس جمهور ایران در دیدار با اشتون، گزارش تحلیلی یک روزنامه هندی از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، درخواست نتانیاهو از اشتون درباره ایران و ادامه اتهام زنی مطبوعات اسرائیلی به ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

بازتاب سخنان اشتون در دیگر کشورها, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

اخبار و حواشی مربوط به حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران، بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات جهان را درباره ایران به خود اختصاص داده است.

در این زمینه، روزنامه «نیویورک تایمز» سخنان کاترین اشتون درباره چشم انداز حصول توافق نهایی هسته ای با ایران را بازتاب داده که گفته هیچ تضمینی برای رسیدن به چنین توافقی با ایران وجود ندارد. این روزنامه اشاره می کند که به گفته اشتون، هرچند توافق مقدماتی با ایران واقعاً مهم است، اما به اندازه توافق جامع مهم نیست. اما به دلیل ماهیت دشوار و چالش برانگیز این فرایند، تضمینی برای رسیدن به توافق نهایی وجود ندارد.

این سخنان اشتون از روز گذشته تاکنون در شمار زیادی از دیگر مطبوعات و رسانه های بین المللی نیز بازتاب یافته است.

در طرف مقابل، خبرگزاری کویت به سخنان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در دیدار با اشتون پرداخته است. این خبرگزاری می نویسد رئیس جمهور ایران گفته کشورش آماده است تا پیوندهای اقتصادی خود با اتحادیه اروپا را احیا کرده و درباره همه موضوعات دارای اهمیت مشترک، به گفت و گو با این اتحادیه بپردازد. روحانی همچنین گفته دولتش رویکردی سازنده و مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک را نسبت به روابط با همه کشورها، به ویژه کشورهای اروپایی در پیش گرفته است. خبرگزاری کویت اشاره می کند که روحانی، سفر اشتون به تهران را به عنوان نشانه ای از تغییر رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به ایران مورد تقدیر قرار داده است.

اما فارغ از اخبار، روزنامه «هندو» گزارشی تحلیلی از سفر اشتون به تهران منتشر کرده و این سفر را نویدبخش آغازی جدید در روابط ایران و اتحادیه اروپا دانسته است. این روزنامه می نویسد با سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، چشم انداز امیدوارکننده ای از برقراری روابط دوستانه میان ایران و اروپا ترسیم شده است. این روزنامه در ادامه به بیان پویایی های اخیر در روند دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پرداخته و اشاره می کند که طی هفته های اخیر، دیپلمات های ارشد ایتالیا، سوئد، بلژیک و اسپانیا نیز به ایران سفر کرده بودند و سفر اشتون نیز در ادامه همین روند انجام می گیرد.

در همین حال، طبق معمول فضاسازی های رژیم اسرائیل برای جلوگیری از روند بهبود روابط ایران و غرب ادامه دارد. در این زمینه و در ادامه جنجال های این رژیم بر سر ادعای ارسال سلاح از سوی ایران و از طریق کشتی به غزه، روزنامه «تلگراف» اظهارات نتانیاهو را بازتاب داده که از اشتون خواسته درباره کشتی مذکور از مقامات ایرانی سوال کند. به نوشته این روزنامه، نخست وزیر رژیم اسرائیل ضمن انتقاد از سفر اشتون به تهران، گفته: «من مایلم بپرسم که آیا وی از میزبان ایرانی خود درباره ارسال سلاح برای سازمان های تروریستی سوال کرده، و اگر نکرده، چرا؟». وی افزوده هیچ کس حق ندارد از «اقدامات واقعی و مرگبار» ایران چشم پوشی کند.

گفتنی است از روز گذشته تاکنون، رسانه های اسرائیلی همچنان در زمینه اتهام زنی به ایران در موضوع کشتی مذکور فعال بوده اند. در همین زمینه، سایت خبری «آروتز شوا» لیست سلاح هایی که ادعا می شود در این کشتی بوده را منتشر کرده است. به نوشته این سایت، لیست این سلاح ها شامل ۴۰ راکتت «ام ۳۰۲» با برد بین ۹۰ تا ۱۶۰ کیلومتر، ۱۸۱ گلوله خمپاره ۱۲۲ میلیمتری و حدود ۴۰۰ هزار فشنگ ۷.۶۲ میلیمتری (فشنگ کلاشنیکف) بوده است. سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل در این زمینه مدعی شده: «این سلاح ها، تسلیحاتی پیشرفته هستند که می توانستند جان میلیون ها شهروند اسرائیلی را به خطر بیندازند».
منبع: تابناک

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي