این سوالات را از خود بپرسید تا زندگی تان کاملا تغییر کند

تاريخ : 21 شهریور

در ادامه سوالاتی را فهرست می کنیم که اگر آن ها از خود بپرسید زندگی تان تغییر می کند.

این سوالات را از خود بپرسید تا زندگی تان کاملا تغییر کند, پورتال خبری فرهنگی گهر

بسیاری از متفکران بزرگ جهان به این موضوع عقیده داشتند که باید مرتب خود را مورد پرسش قرار داده و درستی و نادرستی اعمالی را که روزانه انجام می دهیم سبک و سنگین کنیم.البته صحبت کردن در باره عادت دادن خود به مورد سوال قرار دادن و آینه بودن برای خویش، بسیار آسان تر از عمل کردن به آن است. دربیشتر موارد، ما از این موضوع طفره می رویم و از پاسخ دادن به این پرسش سخت، خودداری می‌کنیم. در ادامه ۹ پرسش مطرح می شود که شما امروز باید با پرسیدن آن ها از خود آغاز کنید:
«آیا امروز آخرین روز زندگی من است، آیا آنچه را که قرار است امروز انجام دهم، واقعا خواسته قلبی من است؟ »
در سال ۲۰۰۵، تقریبا یک سال پس از این ‌که رئیس و مؤسس شرکت اپل «استیو جابز» مطلع شود که به بیماری سرطان لوزالمعده مبتلا شده است، به شاگردان دانش آموخته اش در دانشگاه استنفورد گفت که هر روز صبح در آیینه نگاه می‌کند و از خود می پرسد، «آیا امروز آخرین روز زندگی من است، آیا آنچه را که امروز می‌خواهم انجام دهم خواسته واقعی من است؟»
اگر پاسخ این پرسش در روزهای متمادی «نه» بود، او می‌فهمید که باید چیزی را در زندگی خود تغییر دهد. جابز می‌گوید: «به یاد داشتن موضوع مرگ ابزار بسیار مهمی برای من بوده است تا بتوانم توسط آن بزرگ ترین تصمیم زندگی‌ام را اتخاذ کنم. زیرا همه آرزوها و انتظارات، غرور، همه ترس‌ها از خجل شدن یا شکست، همه و همه در مقابل چهره مرگ بی اهمیت جلوه می کند و رنگ می‌بازند. بنابراین می‌فهمید که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارید و دیگر دلیلی ندارد که به میل دل خود عمل نکنید.»
خودم را چگونه ارزیابی می ‌کنم؟
این سوال عقاید ناگفته شما را نسبت به هویت اصلی و واقعی خودتان به شما می‌نمایاند. تغییر نظر شما درباره خودتان با قرار گرفتن در موقعیت‌های گوناگون می‌تواند در عملکرد‌ شما در زندگی تغییر ایجاد و نهایتا شخصیت شما را نیز عوض کند.
بزرگ ترین نقطه قوت من چیست؟
بسیاری از مردم شغل‌هایی دارند که از آن ها متنفرند چون هنوز نتوانسته اند علایق واقعی خود را بیابند. آن ها در برخی کارها خوب هستند، بنابراین اجبارا آن کارها را انجام می‌دهند. آن ها نمی‌دانند چه کار بزرگ و اثرگذاری از دستشان برمی‌آید و واقعا در طول زندگی خود چه گلی می‌توانند بکارند. پس کاری نکنید که از آن تنفر دارید. سعی کنید نقاط قوت خود را بیابید که در این‌صورت می‌توانید استعدادها و علایق خود را کشف کنید.
تحمل چه دردها و ناملایماتی را در زندگی دارم؟
شادی در زندگی مستلزم کوشش و تلاش است، به همان نسبت به آگاهی و وقوف از آنچه که می‌خواهید برایش بجنگید و تلاش کنید، نیاز دارید. آنچه که در سعادت و کامیابی شما تعیین کننده است، لذت‌های زندگی نیست که به آن ها تمایل دارید، بلکه میزان تحمل شما در برابر رنج‌ها و ناملایمات است.
تا حالا چه چیزی را نسبت به گذشته تغییر داده‌ ام؟
اگر سعی می کنید که عادت خوبی را از حالا در خود ایجاد کنید، باید بتوانید از هر نظر بهتر از دیروز باشید تا عادت‌های خوب و جدیدی را طراحی کنید و در زندگی روزمره‌تان بگنجانید. یافتن پاسخی برای این پرسش می‌تواند در سنجش این‌که چه عواملی قابلیت کمک به شما برای تغییر عادات بد گذشته تان را دارد، بسیار مؤثر باشد.
اکنون در چه حالی هستم؟
در درون خود سیر کنید و خود فراموش شده تان را پیدا کنید. در مرکز وجود همه ما مهم ترین و راستین ترین پرسش نهفته است. اگر بتوانید خودتان را کشف کنید آن وقت می‌توانید خیلی گفت و گو‌ها را با خودتان داشته باشید که برای یافتن راه حل مشکلات به شما کمک می‌کند.
چرا اینقدر جدی؟
در این پرسش و پاسخ‌ها خیلی جدی نباشید و برای اشتباهاتی که از شما سر زده، خیلی خود را ملامت نکنید. خلاصه زندگی را خیلی سخت نگیرید، اما بی‌خیال و بی قید هم نباشید.
چه کار من امروز خوب از آب درآمد؟
موفقیت‌های امروزتان می‌تواند درس‌های ارزشمندی برای پیروزی‌های شما در فردای زندگی تان به همراه داشته باشد. پس همه رویدادهای مهم و ارزشمند زندگی روزمره‌تان را یادداشت کنید؛ زیرا اگر فقط به حافظه‌تان تکیه کنید و منابعی برای مراجعه و یادآوری نداشته باشید، ممکن است ذهنتان بسیاری از واقعیت‌ها را بر اساس میل شخصی شما وارونه جلوه و تغییر دهد، در این صورت نمی‌توانید از گذشته درس بگیرید وآن را برای موفقیت‌های آینده تان به کار ببرید.
آیا من دوستانی را برای خودم انتخاب کرده‌ام که بتوانند از من پشتیبانی کنند، مرا به چالش بکشند یا مرا تشویق کنند و با دلگرمی دادن باعث رشد من شوند؟
در انتخاب دوستان خود بسیار با دقت و محتاط باشید. آن ها را از کسانی برگزینید که علایق شخصی مشترک با هم داشته باشید، ارزش‌های شما ارزش‌های آن ها نیز باشد مخصوصا عواملی را که شما در رشد شخصیتی تان مهم می‌دانید. همین‌طور افرادی را دوست خود بدانید که برای وقت شما و خودشان ارزش قائلند، به یادگیری و دانش علاقه‌مند بوده و دوستی واقعا برایشان مهم باشد.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي