ایران و ۵+۱ پس از 10 سال به توافق رسیدند(تــبــریــک)

رییس هیات مذاکرات هسته‌یی ایران با 1+5 گفت: ما باید براساس اصول برابری، احترام متقابل و نفع مشترک برای پایان دادن به بحران غیرضروری حرکت کنیم.

ایران و ۵+۱ پس از 10 سال به توافق رسیدند(تــبــریــک)

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به ژنو، دکتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بامداد یک‌شنبه در یک نشست خبری افزود: روزهای سختی را پشت سرگذاشتیم. برای حل موضوعی که سال‌ها مورد مذاکره بود به پیش می‌رویم با توجه به احترام متقابل و برابری. باید به یک بحران غیرضروری براساس احترام به حقوق ایرانی‌ها و برداشتن هرگونه تردیدی نسبت به برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز ایران حرکت کرد.

او ادامه داد: این اولین قدم برای رسیدن به هدف اصلی است. ما باید براساس اصول برابری، احترام متقابل و نفع مشترک برای پایان دادن به بحران غیرضروری حرکت کنیم. آماده هستیم که احترامی که از داست داده بودیم را احیا کنیم‎ و حق و شان خود را داشته باشیم.

ظریف گفت: توافق امروز چند حوزه مهم دارد. مهم‌ترین بخش آن به رسمیت شناخته شدن برنامه غنی‌سازی ایران است.

وزیر خارجه ایران گفت: کمیته مشترکی تشکیل داده‌ایم که به اجرای توافق‌ها نظارت می‌کند. جهتی که پیشبرد ما را مدیریت کند تا بتوانیم اعتماد ایرانی‌ها را به دست آوریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام آغاز بازگشت مصالحه بین کشورهاست؟ گفت: هدف ما حل مساله هسته‌یی بوده و این موضوع ما را از پرداختن به مسائل مهم باز می‌دارد. در این جهت حرکت می‌کنیم و امیدوارم علاوه بر مساله هسته‌یی گام‌هایی برای احیای اعتماد ایرانی‌ها بردایم. این گام خوبی بود.

ظریف گفت: معتقدم که مهم است که بتوانیم مانع عمل فراقانونی شویم. استفاده از زور برای تهدید دیگران مدت های زیادی است که روی میز قرار دارد. استفاده از زور برای تهدید غیرقانونی است. اگر قانون ان. پی. تی را بخوانید اشاره کرده که کشورها می‌توانند در چارچوب ان. پی. تی غنی‌سازی کنند و دیگر کشورها باید به آن احترام بگذارند.

برنامه عمل فعلی در دو مرحله متفاوت است و اشاره مستقیمی به برنامه عمل غنی‌سازی ایران در حال و آینده دارد.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که ان. پی. تی به حق غنی‌سازی اشاره‌ای نکرده است گفت: این حق نیازی به شناسایی مستقل ندارد. برنامه هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است و این شناسایی در آن آمده است وقتی که درباره برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز صحبت می‌شود

وی گفت: این موافقت‌نامه در جهت حل مشکلی است که سایه خود را برتمام دنیا و منطقه گذاشته است؛ توجیهی برای مخالفت با حل این موضوع نمی‌بینیم. منطقه ما و خلیج فارس اولویت ماست. این اولویت حفظ خواهد شد و ما این موضع را به آن‌ها اعلام کرده‌ایم. امنیت منطقه ما و همسایگان ما همیشه حفظ خواهد شد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه