اگر می خواهید مادر شوید، لاک نزنید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: با توجه به اینکهلاک یک ماده شیمیایی است، لاک زدن مادر باردار سبب بروز بیماری قلبی در نوزاد می‌شود.
اگر می خواهید مادر شوید، لاک نزنید
محمد رضا صبری اظهار داشت: رشد بیماری‌های قلبی و عروقی در بین نوزادان هنوز به صورت علمی اثبات نشده اما بر اساس تجربی، این رشد را در جامعه پزشکی شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه عوامل متعددی در دوران بارداری سبب بروز بیماری‌های قلبی در نوزادان می‌شود، ادامه داد: بین ۹۲ تا ۹۳ درصد از بیماری‌های قلبی در نوزادان را نمی‌توان علت یابی کرد اما بروز بیماری‌های عفونی و غیر عفونی در زمان بارداری مادران از جمله دیابت، مصرف برخی دارو‌ها، استفاده از داروهای ضد تشنج، مصرف دخانیات و الکل ازجمله عوامل بروز بیماری قلبی در نوزادان است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه براساس آمار بین المللی زیر یک درصد از کودکان دنیا مبتلا به بیماری‌های قلبی مادرزادی می‌شوند، اظهار داشت: خانواده‌هایی که بچه اول آن‌ها بیماری مادرزادی قلبی داشته باشد احتمال بروز این بیماری در فرزند دوم بین ۳ تا ۵ برابر می‌شود.
صبری شانس ابتلا به این بیماری را در فرزند سوم پس از دو کودک مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی بین ۱۰ تا ۱۵ برابر اعلام کرد و گفت: در خانواده‌ای که والدین و یک فرزند مبتلا به بیماری قلبی داشته باشد، احتمال ابتلا این بیماری در فرزند بعدی به ۵۰ درصد می‌رسد.

وی قرار گرفتن مادر باردار در مقابل اشعه فرابنفش، ایکس، مواد شیمیایی، استفاده از استون و لاک را سبب بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در نوزدان دانست و بیان داشت: مادران در دوران بارداری باید از ارائه لباس‌ها به خشک شویی و رنگ و مش کردن مو پرهیز کنند.

صبری گفت: استفاده از مکمل‌های غذایی مثل اسید فولیک از بروز بیماری‌های قلبی و عصبی در نوزادان پیشگیری می‌کند.

 

منبع: seemorgh.com

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه