انتقاد تند کیهان از تلویزیون و سریال های نوروزی

تاريخ : 16 اسفند

انتقاد تند کیهان از تلویزیون و سریال های نوروزی. جزئیات خبر را می توانید در ادامه این مطلب گهر بخوانید

انتقاد تند کیهان از تلویزیون و سریال های نوروزی, پورتال خبری فرهنگی گهر

روز گذشته کیهان با تیتر عجیبی انتقاداتش به برنامه «هفت» و حضور اسی نیک‌نژاد مطرح کرد. امروز نیز این روزنامه انتقاد تند و تیزی را حواله مدیران رسانه ملی کرده است و با سلطنت طلب خواندن سامان مقدم کارگردان سینما و تلویزیون، دلیل به چنگ آوردن پروژه‌ای سنگین (سریال نوروزی «خانه ما») توسط «س.م» را در تنها تریبون رسمی دیداری و شنیداری نظام جویا شده است!
کمتر از دو هفته به آغاز سال ۱۳۹۶ و پخش سریال‌های نوروزی مانده و نام سه سریالی که قرار است در تعطیلات نوروز پخش شوند مشخص شده؛ یکی از این سریال‌ها «خانه ما» به کارگردانی سامان مقدم است که با حضور بازیگرانی چون گوهر خیراندیش، فرهاد آئیش، رویا تیموریان، ویشکا آسایش، آزاده صمدی، حسن زارعی، پژمان جمشیدی، امیرمهدی ژوله، یاسمینا باهر و علی شادمان سریال پربازیگری نیز به حساب می‌آید.

مقدم تجربه‌های موفقی چون «شمس العماره» و «پریدخت» را در تلویزیون دارد و این‌روزها «نهنگ عنبر ۲» که دنباله‌ای بر اثر پرمخاطب او «نهنگ عنبر» است در تدارک برای اکران عمومی در سال ۹۶ است. البته او کارگردان فیلمی به نام «صد سال به این‌ سال‌ها» نیز هست که در سال ۱۳۸۶ ساخته شده. این فیلم زندگی زنی به نام ایران را طی سی سال نشان می‌دهد که در این مدت با اتفاقات مختلفی روبرو می‌شود.

کیهان به همین بهانه امروز در مطلبی با تیتر «جاده‌صاف‌کن کارگردان سلطنت‌طلب در رسانه ملی کیست؟» به شدت از حضور این کارگردان برای ساخت یکی از سریال‌های نوروزی تلویزیون انتقاد کرده است.

در ابتدای این مطلب آمده است: «به‌رغم هشدارها نسبت به پدیده نفوذ فرهنگی، برخی نهادها و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی چنان که باید نفوذ فرهنگی را جدی نمی‌گیرند. کیهان در ۱۹ دی سال جاری، نسبت به به‌کارگیری یک کارگردان سلطنت‌طلب در مرکز امور نمایش سیما هشدار داد و سؤال کرد؛ دلیل انتخاب «س.م» برای ساخت یک سریال سنگین ویژه شبکه دوم سیما چیست؟»

این روزنامه در ادامه مدیران رسانه ملی را ملزم به پاسخگویی در این‌باره دانسته است: «متاسفانه خبرهای رسیده حاکی است کارگردان یاد شده کار ساخت سریال هر شبی را به نیمه رسانده است و مدیران مربوطه همچنان در قبال یک سوال ساده کیهان پاسخی در کف ندارند. این سکوت نشان می‌دهد؛ در نزد مدیران مربوطه و خاصه مدیری که حکم به استفاده از کارگردان مذکور داده، به‌کارگیری و جولان‌دهی کارگردانی هتاک نسبت به انقلاب اسلامی، مسئله نیست! وگرنه چه دلیلی دارد که با وجود انذار، یک سینماگر هتاک در مقام کارگردانی سریالی هر شبی تکیه بزند؟!»

اما در ادامه این مطلب به فیلم «صدسال به این سال‌ها» پرداخته شده، فیلمی که در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و فاطمه معتمدآریا برای بهترین نقش اول زن، محمود کلاری برای بهترین فیلمبرداری، علیرضا علویان بهترین صداگذاری و میکس،  محمدرضا مویینی برای بهترین تدوین و کارن همایون‌فر برای بهترین موسیقی متن به خاطر این فیلم نامزد سیمرغ شدند و در نهایت نیز سیمرغ بهترین چهره‌پردازی برای آن نصیب مهین نویدی شد. کیهان در این‌باره نوشته است: «در همان خبر ۱۹ دی تاکید کردیم که با وجود کارگردانان متعهد، چرا باید از فردی بدنام استفاده شود که دوران پهلوی را دوران سرخوشی و دلشادی مردم ایران توصیف می‌کند و دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را دوران سیاه و سرشار از غم و اندوه و مصیبت؟ فیلم «صد سال به این سال‌ها» به حدی شرم‌آور است که دولت فعلی هم جرات دادن مجوز نمایش بدان را ندارد.  چه اتفاقی افتاده است؛ کارگردانی با وجود اهانت به انقلاب و ستایش حکومت جور و طاغوت، ناگهان محبوب برخی مدیران سیما می‌شود و یا به حدی «حرفه‌ای» تشخیص داده می‌شود که مدیران مربوطه، حرفه‌ای بودن وی را به عدم تعهدش به انقلاب ترجیح می‌دهند؟!»

این روزنامه در پایان از مدیران رسانه ملی می‌خواهد با رفتاری مشابه رسانه‌های ضد انقلاب درباره سانسور هنرمندان مقابله به مثل کند: «کیهان اغلب مدیران سیما و از جمله دکتر علی‌عسکری را فردی متدین و انقلابی می‌داند اما این را هم نمی‌پذیرد که برخی از مدیران سطوح میانی،  نسبت به هتک حرمت انقلاب اسلامی، بی‌اعتنا بمانند و راه خود را بروند. مدیریت رسانه ملی باید از مدیران مربوطه دلیل و حجت به‌کارگیری کارگردان درجه سوم و ضدانقلاب را مطالبه کند. در حالی که رسانه‌های ضدانقلاب نام هنرمندانی را که کوچک‌ترین ارتباطی با جریان‌های ارزشی سینما و تلویزیون داشته باشند سانسور کرده و به ترور شخصیت‌ آن‌ها می‌پردازند در تنها تریبون رسمی دیداری و شنیداری نظام مظلوم جمهوری اسلامی، یک سلطنت‌طلب، پروژه‌ای سنگین را به چنگ می‌آورد و..!»

به نظر می‌رسد روزنامه کیهان نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری انتقادات خود را از تلویزیون بیش از پیش کرده است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي