امیر قطر در بین یکصد متفکر برتر جهان!

تاريخ : 7 آذر

بنا به هر سال، لیست صد متفکر برجسته جهان از دید نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» منتشر شد؛ لیستی که به نظر می‌رسد، این بار بیش از همیشه بر پایه ملاحظات سیاسی تدوین شده است؛ لیستی که در آن بنیامین نتانیاهو، دوشادوش بیل گیتس قرار دارد و امیر قطر با اختلافی چشمگیر از «یورگن هابرماس» پیشی می‌گیرد!

 

امیر قطر در بین یکصد متفکر برتر جهان!, پورتال خبری فرهنگی گهر

لیست صد متفکر بر‌تر جهان در سال ۲۰۱۲ که امروز در نشریه «فارن پالیسی» منتشر شده، نکات بسیار جالب توجه و بعضاً خنده‌داری در خود دارد. این نکات تا اندازه‌‌ای در گزارش امسال برجسته است که اصولاً لفظ «متفکر» را برای افراد مورد اشاره بی‌معنا ساخته است.

جایگاه نخست این فهرست، مشترک به «آنگ سان سوچی» رهبر مخالفان میانمار و «تین سین»، رئیس جمهور این کشور اختصاص داده شده است. فارن پالیسی در بیان دلیل این انتخاب می‌نویسد: «برای نشان دادن این که تغییر در هر جایی می‌تواند رخ دهد؛ حتی در سرکوب‌گر‌ترین دولت‌های جهان».

بی‌گمان، این موضوع اتفاقی نیست که انتخاب این دو تن در صدر فهرست نامبرده با سفر اوباما به میانمار  که نخستین سفر یک رئیس جمهور آمریکا به این کشور بود ـ همزمان شده است. دولت آمریکا در سال‌های اخیر، همواره ضمن حمایت از سوچی تلاش داشته با ارتقای وی به جایگاه یک رهبر واقعاً دمکراتیک، چهره میانمار را به سود سیاست‌های خود تغییر داده و احتمالاً پایگاهی جدید را در شرق دور و نزدیکی رقیب بزرگش ـ چین ـ برای خود دست و پا کند.

این در حالی است که نه دولت آمریکا و نه فارن پالیسی، هیچ یک اشاره‌ای به کشتار وحشیانه مسلمانان در میانمار در سال جاری نکرده‌اند که تاکنون با حمایت کامل تین سین و سکوت سوچی همراه بوده است!

اما کمی که در این فهرست پایین‌تر برویم، نکات جالب‌تری نیز به چشم می‌خورد:

مقام سیزدهم این فهرست مشترک به «ایهود باراک»، وزیر جنگ و «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اختصاص داده شده است. دلیل فارن پالیسی برای این انتخاب نیز کاملاً ساده و سرراست است: «برای وادار کردن جهان به مقابله با برنامه هسته‌ای ایران»!

«مئیر داگان» و «یووال دیسیکین»، مقامات امنیتی سابق رژیم صهیونیستی نیز از رحمت این نشریه بی‌نصیب نمانده و به طور مشترک رتبه چهاردهم را از آن خود اختصاص کرده‌اند.

تلاش بی‌وقفه دولتمردان ترکیه در جبهه ضد سوریه نیز توانسته رتبه ۲۸ را برای «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر و «احمد داوداوغلو»، وزیر خارجه این کشور به دست ‌آورد.

در این میان، رتبه سی و سوم این فهرست، کسی نیست جز «سلمان رشدی»؛ به دلیل «دفاع از آزادی بیان، به گونه‌ای که گویا زندگی خودش و ما به آن وابسته است»!

اما شاید خنده‌دار‌ترین انتخاب در میان این صد نفر، گنجاندن نام «حمد بن خلیفه آل ثانی»، امیر قطر، به عنوان پنجاه و نهمین متفکر سال ۲۰۱۲ باشد! فارن پالیسی دلیل این انتخاب را «پر کردن خلأ رهبری در منطقه خاورمیانه» دانسته و در تعریف از او تا آنجا پیش رفته که وی را «هنری کیسینجر عرب» خطاب کرده است.

این در حالی است که فلاسفه سیاسی شناخته شده‌ای همچون «یورگن هابرماس» و «اسلاوی ژیژک» به ترتیب در رتبه‌های ۸۸ و ۹۲ این فهرست جای دارند.

همان گونه که می‌توان حدس زد، چهره‌های اپوزیسیون چین و روسیه، رقبای بین‌المللی آمریکا نیز جایگاه‌های خوبی را در فهرست متفکران امسال به دست آورده‌اند.

در مجموع، فهرست صد نفره فارن پالیسی به هر چیزی شبیه است، جز نام مجموعه‌ای از «متفکران». شاید نام پیش برندگان سیاست آمریکا در جهان برای آن مناسب‌تر باشد!

 

 

منبع: تابناک

 

 

گردآوری: گروه خبر گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي