افشای بخشی از مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا

فردریک هوف، مشاور ویژه سابق اوباما در امور سوریه مدعی شد که ایران، عربستان را دشمن اصلی خود می داند.

العربیه (alarabiya) به نقل از روزنامه الرای کویت (al-Rai) نوشت: فردریک هوف، سفیر سابق آمریکا، فاش کرد که مقامات ایرانی در جلسات خصوصی به وی گفته اند ایران در جنگ و درگیری با آمریکا یا اسرائیل نیست اما با توجه به دخالت های عربستان در سوریه، این کشور را تهدید جدی برای خود می داند.

افشای بخشی از مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا
مشاور ویژه سابق اوباما در امور سوریه طی میزگردی در کنگره آمریکا و درمورد جلسات اعلام نشده ای که به تناوب بین مقامات ایالات متحده و ایران برگزار شده، سخن می گفت. آنگونه که هوف مدعی شده، مقامات ایرانی، دخالت های عربستان و به میزان کمتری، ترکیه را مشکل واقعی در سوریه می دانند.

مقامات ایرانی به آقای هوف گفته اند “ایران، نگران پیامدهای جنگ فرقه ای در سوریه است، اما عربستان سعودی از فرقه گرایی در منطقه سود می برد”. به ادعای آقای هوف، آن ها افزوده اند: آمریکا و ایران منافع مشترکی در جلوگیری از جنگ فرقه ای در منطقه و شکست عربستان سعودی دارند.

هوف با بیان اینکه “روسیه طرفدار بقاء اسد در سوریه می باشد و این، مساله ای دشوار در بحران سوریه است” افزوده: من درمورد اینکه روسیه تا چه حد حاضر است برای اطمینان از بقای اسد در قدرت هزینه پرداخته و اقدام کند، مطمئن نیستم.

وی ادامه می دهد که ویلادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از اسد خواسته در قدرت باقی بماند چون او می خواهد که روسیه تنها قدرت بزرگ جهانی باشد. به گفته هوف، پوتین امیدوار است، این پیام را منتقل کند که وقتی روسیه در کنار یک دوست می ایستند، آن دوست علیرغم همه درگیری های شدید نسبت به پیروزی اطمینان خواهد داشت.

هوف از مقامات ایران نقل کرد که گفته اند “در صورتی که اسرائیل تصمیم به حمله علیه تاسیاست هسته ای ایران بگیرد، حزب الله، خط دفاعی اصلی ما در برابر این رژیم است”.

وی افزوده: مقامات ایرانی معتقدند، هر رهبر اسرائیلی که احتمالا تصمیم به آغاز هرگونه حمله ای علیه ایران بگیرد، ابتدا باید به فکر تاثیرات حملات موشکی به شهرهای اسرائیل، زیرساخت های اقتصادی و پایگاه های نظامی آن باشد.

منبع: جام نیوز

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه